WAW vs Quest snelheid
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
WAW vs Quest snelheid
Ik heb er wel al het een en ander over gelezen, de Quest versus de WAW maar eenduidig is het niet. Welke fiets is nu het snelst bij gelijk geleverd vermogen ? En dan bedoel ik wel de standaard versie die uit de fabriek/werkplaats komt gerold. En hoe komt dat ?
De Quest heeft dichte wielkasten. Zover ik lees schijnt dat - en de lange staart - reden te zijn dat een Quest harder zou kunnen dan andere fietsen.
Maar ik zie de WAW eigenlijk altijd met een stroomlijndak afgebeeld op internet, ik neem aan dat dat standaard is. Wat ik me heb laten vertellen is zoiets ook weer een paar % sneller dan een fiets die dat niet heeft. De WAW heeft wel open wielkasten. Zou het stroomlijndak de open wielkasten compenseren tov de dichte wielkasten, maar standaard geen stroomlijnkap van de Quest ?
Of is de WAW beter met de Strada vergelijken omdat die ook open wielkasten heeft ?
Zijn er weleens wedstrijden geweest dat een WAW en een Quest in een spannend duel verwikkeld waren om de 1e plaats of kennen die wedstrijden altijd dezelfde winnaar ? Of is de conditie en spierkrracht van de fietser de beslissende factor waardoor vergelijk domweg niet mogelijk is ?
Ik weet dat alle genoemde fietsen hun specifieke voor en nadelen en eigenschappen hebben buiten snelheid. Ik wil danook niet weten wat de beste fiets is, ook niet welke gemiddelde snelheid een fiets kan halen, maar enkel een vergelijk in topsnelheid.
De Quest heeft dichte wielkasten. Zover ik lees schijnt dat - en de lange staart - reden te zijn dat een Quest harder zou kunnen dan andere fietsen.
Maar ik zie de WAW eigenlijk altijd met een stroomlijndak afgebeeld op internet, ik neem aan dat dat standaard is. Wat ik me heb laten vertellen is zoiets ook weer een paar % sneller dan een fiets die dat niet heeft. De WAW heeft wel open wielkasten. Zou het stroomlijndak de open wielkasten compenseren tov de dichte wielkasten, maar standaard geen stroomlijnkap van de Quest ?
Of is de WAW beter met de Strada vergelijken omdat die ook open wielkasten heeft ?
Zijn er weleens wedstrijden geweest dat een WAW en een Quest in een spannend duel verwikkeld waren om de 1e plaats of kennen die wedstrijden altijd dezelfde winnaar ? Of is de conditie en spierkrracht van de fietser de beslissende factor waardoor vergelijk domweg niet mogelijk is ?
Ik weet dat alle genoemde fietsen hun specifieke voor en nadelen en eigenschappen hebben buiten snelheid. Ik wil danook niet weten wat de beste fiets is, ook niet welke gemiddelde snelheid een fiets kan halen, maar enkel een vergelijk in topsnelheid.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- General Manager
- Berichten: 3187
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
Een waw heb ik 5 jaar gehad, en nu heb ik een strada. Ik durf beweren met de hand op het hart dat de strada, zelfs nog zonder dakje want het mijne is pas einde november klaar, mijn verwachtingen overtreft qua snelheid. Op dit moment is hij iets sneller dan de waw en met dakje zou hij nog iets sneller moeten worden. Het kan zijn dat dit gedeeltelijk ligt aan het feit dat de strada nieuw is, maar ik vermoed dat het ook met de aandrijving te maken heeft: de waw heeft bijvoorbeeld 5 kettingwieltjes, terwijl de strada er maar ééntje heeft. Maar ik ben geen expert op dat gebied, het zijn slechts mijn vermoedens.
Voor de volledigheid vermeld ik erbij dat als iemand hier andere ervaringen mee heeft, dat ik daar dan absoluut geen probleem mee heb!
Voor de volledigheid vermeld ik erbij dat als iemand hier andere ervaringen mee heeft, dat ik daar dan absoluut geen probleem mee heb!
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
Als bezitter van een Milan kan ik me niet meteen mengen in deze discussie...
Dat een Strada sneller is dan een WAW verbaast me in zeker zin wel, als je de aërodynamische vorm en het frontoppervlak
bekijkt zou het net omgekeerd moeten zijn, maar... zoals Rik hierboven reeds vermeld heeft zit er een groot verschil in de
aandrijflijn, 1 kettingwieltje bij de Strada tegenover 5 in de WAW...
Kettingwieltjes zorgen voor extra wrijving en slorpen dus een deel van de geleverde energie op, hiermee rekening houdend
is het dan niet zo gek dat een Strada sneller rijdt
Wat wedstrijden betreft en de vergelijking daarin tussen de verschillende types velomobielen moet je natuurlijk ook wel
rekening houden met de capaciteiten van de piloot...
Dat een Strada sneller is dan een WAW verbaast me in zeker zin wel, als je de aërodynamische vorm en het frontoppervlak
bekijkt zou het net omgekeerd moeten zijn, maar... zoals Rik hierboven reeds vermeld heeft zit er een groot verschil in de
aandrijflijn, 1 kettingwieltje bij de Strada tegenover 5 in de WAW...
Kettingwieltjes zorgen voor extra wrijving en slorpen dus een deel van de geleverde energie op, hiermee rekening houdend
is het dan niet zo gek dat een Strada sneller rijdt
Wat wedstrijden betreft en de vergelijking daarin tussen de verschillende types velomobielen moet je natuurlijk ook wel
rekening houden met de capaciteiten van de piloot...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
Ik had nog niet eerder van de Milan gehoordPeter J schreef:Als bezitter van een Milan kan ik me niet meteen mengen in deze discussie...
Dat een Strada sneller is dan een WAW verbaast me in zeker zin wel, als je de aërodynamische vorm en het frontoppervlak
bekijkt zou het net omgekeerd moeten zijn, maar... zoals Rik hierboven reeds vermeld heeft zit er een groot verschil in de
aandrijflijn, 1 kettingwieltje bij de Strada tegenover 5 in de WAW...
Kettingwieltjes zorgen voor extra wrijving en slorpen dus een deel van de geleverde energie op, hiermee rekening houdend
is het dan niet zo gek dat een Strada sneller rijdt
Wat wedstrijden betreft en de vergelijking daarin tussen de verschillende types velomobielen moet je natuurlijk ook wel
rekening houden met de capaciteiten van de piloot...
Hoe verhoud die zich tot de Quest en WAW eigenlijk ? Hij ziet eruit ofdat ie zeker vergelijkbaar ( of zelfs sneller ) is dan een Quest, gezien de dichte wielkasten.
Ik vond op hun site deze cijfers, indrukwekkende cijfers.
Energy efficiency:
150 Watt at 31mph (49,6 km/u ), 200 Watt at 37.3mph ( 59.68 km/u ), value could differ depending on payload, riders weight, tires and road surface
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
Cijfers worden graag naar boven afgerond, maar de Milan is niet traag
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
Heb dezelfde mening... papier is geduldig... kan je schrijven wat je wil...
Anderzijds, de Milan is inderdaad niet traag
Als je geen verkeersremmers tegenkomt of kasseien... daar kan je voor de
"gezondheid" van de Milan beter heel traag over rijden...
Anderzijds, de Milan is inderdaad niet traag
Als je geen verkeersremmers tegenkomt of kasseien... daar kan je voor de
"gezondheid" van de Milan beter heel traag over rijden...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
daar zit natuurlijk ook wat geschiedenis in hé
de WAW(de uber-lichte WAW versie dan) heeft eens een velomobiel race gewonnen van de quest toen die nog 3x20" was en dus meer verlies in de kettinglijn dan de huidige versie. op het bochtige parcours moet een quest ook meer opletten voor uit de bocht vliegen dan de WAW die een breder spoor heeft.
de huidige Quest is sneller dan de 3x20", er is tegenwoordig ook een carbon versie.
geen idee of de recentste WAW's ook sneller geworden zijn.
momenteel wordt er een kleinere Quest versie gebouwd nadat er een op maat gemaakte kleine go-one brokken maakte in de records.
Duidelijk is ook dat de vette muts van de Milan gecopieerd wordt, eerst in de Strada en nu ook op de nieuwe modellen Quest.
het blijft een mooie competitie.
de WAW(de uber-lichte WAW versie dan) heeft eens een velomobiel race gewonnen van de quest toen die nog 3x20" was en dus meer verlies in de kettinglijn dan de huidige versie. op het bochtige parcours moet een quest ook meer opletten voor uit de bocht vliegen dan de WAW die een breder spoor heeft.
de huidige Quest is sneller dan de 3x20", er is tegenwoordig ook een carbon versie.
geen idee of de recentste WAW's ook sneller geworden zijn.
momenteel wordt er een kleinere Quest versie gebouwd nadat er een op maat gemaakte kleine go-one brokken maakte in de records.
Duidelijk is ook dat de vette muts van de Milan gecopieerd wordt, eerst in de Strada en nu ook op de nieuwe modellen Quest.
het blijft een mooie competitie.
Stop Fueling Around
-
- Public Relations
- Berichten: 796
- Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Alizé
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
ik moet toegeven dat mijn ritjes met mijn Quest ook een hogere gemiddelde snelheid opleverden dan de ritjes die ik ondertussen met waw's reed... Daar moet de waw inderdaad zijn meerdere erkennen. Nu laatst reed ik dan wel met een recente waw en die was dan wel weer merkbaar rapper dan Nina indertijd. De rit was wel te kort om een deftig gemiddelde te kunnen vergelijken. Nadelig aan de Quest was dan weer zijn breedte en kwetsbaarheid van de body. De sturing van de waw ik ook veel directer en plezanter.
Elk zijn verschillen die het doorontwikkelen van velomobielen zoveel interessanter en leuker maakt
Elk zijn verschillen die het doorontwikkelen van velomobielen zoveel interessanter en leuker maakt
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
toen ik overlaatst eens vroeg waarom er niet meer waws op wedstrijden zoals cycle vision waren, kreeg ik als antwoord dat wedstrijdrijders niet hun hoofd doelgroep zijn, maar wel forenzers, ik denk dat het daarmee te maken heeft dat ze de waw niet persee sneller willen maken maar wel beter.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
Op zijn minst vreemd dan dat bij de WAW gekozen is voor geen achtervering ( "composiet vering" ) als die niet bedoeld is voor snelheidswedstrijden. De forens wil toch algauw meer comfort op de slechtere wegen buiten wielren circuits.spruitje schreef:toen ik overlaatst eens vroeg waarom er niet meer waws op wedstrijden zoals cycle vision waren, kreeg ik als antwoord dat wedstrijdrijders niet hun hoofd doelgroep zijn, maar wel forenzers, ik denk dat het daarmee te maken heeft dat ze de waw niet persee sneller willen maken maar wel beter.
Hebben de makers van WAW ooit plannen gemaakt voor een versie met achtervering ? Of misschien dichte wielkasten als de Quest ? Zowiezo innovaties en iets gewijzigde andere modellen die een andere doelgroep aanspreken zoals ze dat bij sommige concurrenten/collega velomobielbouwers dat doen ?
De WAW is uiterlijk een erg mooie fiets - ik vind zelfs de mooiste, het was de WAW die mij op zoek deed gaan naar een velomobiel - maar het ontbreken van achtervering zou voor mij altijd een punt zijn geweest waarop ik hem niet zou kopen.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
er bestaat allesinds een versie van een waw waar de wielkasten wel dicht van zijn, want ik heb die laatst als ik bij de fietsers was zien staan.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
achtervering is een keuze, heeft volgens mij niet zoveel te maken met wedstrijden of forens, al een quest gezien zonder achtervering?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- sietse
- Junior
- Berichten: 91
- Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 23:17
- Postcode: 2900
- Locatie: Schoten
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
Ik heb ooit eens in een "ver" verleden op CV van Zandvoort nen hoop questen verslagen in mijn (toen) nieuwe WAW! ik had die fiets toen exact 48u !
Waw"s zijn snel , maar ik heb ook af en toe met quest gereden en deze is net iets sneller . Ben er wel zeker van als de wielkasten vooraan gesloten zijn het verschil erg klein word.
Ik moet er eerlijkheidshalve ook bij vermelden dat in deze race de zware questkanonnen aan het uitrusten waren ( Ymte en Theo )
Waw"s zijn snel , maar ik heb ook af en toe met quest gereden en deze is net iets sneller . Ben er wel zeker van als de wielkasten vooraan gesloten zijn het verschil erg klein word.
Ik moet er eerlijkheidshalve ook bij vermelden dat in deze race de zware questkanonnen aan het uitrusten waren ( Ymte en Theo )
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
Het is een keuze maar heeft veel te maken met snelheid of comfort.spruitje schreef:achtervering is een keuze, heeft volgens mij niet zoveel te maken met wedstrijden of forens, al een quest gezien zonder achtervering?
Immers echte snelheids fetisjisten gruwen aan de gedachte dat een achterveer een ( zeer ) klein percentage van hun trapbeweging absorbeert en omzet in warmte. Aangezien deze personen veelal aan wedstrijden meedoen en op wielerbanen en circuits rijden hebben ze vering helemaal niet nodig. Bovendien is de WAW de lichste velomobiel die je kunt krijgen, niet onbelangerijk voor een race voertuig. Een andere, geveerde achterwielconstructie zal zeker aan meer gewicht komen en dat is voor deze groep rijders onacceptabel.
Andersom zal een forens die over slechte fietspaden of wegen moet rijden ( scheve tegels, verzonke putten, beschadigingen door boomwortels, verzakte betonplaatranden, klinkers, kinderkopjes, gescheurd en/of provisorisch gerepareerd asfalt enz enz ) achtervering wel weten te waarderen en zelfs vereisen. Meer gewicht verhoogt het veercomfort, dus zolang de rolweerstand niet te dramatisch stijgt en het klimvermogen en acceleratie niet te beperkt wordt is het meergewicht van achtervering helemaal geen probleem.
Ik zou als WAW fabrikant danook zeker een versie met of zonder achter vering aanbieden, voor beide groepen velomobilisten wat wils. Technisch is dat geen raketwetenschap, al moet zoiets natuurlijk goed ontworpen en beproefd zijn. En de snelheids fetisjisten zouden kwijlen bij een WAW met dichte wielkasten. Maar misschien heeft men bij WAW geen capaciteit / al druk genoeg met het bouwen van de WAW zoals hij is en wensen ze geen verbeteringen aan de fiets of het interesseren van andere doelgroepen onder de velomobilisten. Of misschien gaat het tegen hun filosofie in wat een goede velomobiel is. De bouwers van Quest/Strada hebben ook zo hun mening over bijvoorbeeld inbouw van trapondersteuning.....
Dat is jammer want dan was de keus voor een Quest of Strada veel minder vanzelfsprekend geweest. Zoals gezegd vind ik de WAW een erg mooie velomobiel.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- General Manager
- Berichten: 3187
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: WAW vs Quest snelheid
De fietsen van velomobiel.nl hebben dat toch ook niet, of ontgaat mij hier iets?NL-ligger schreef:
Ik zou als WAW fabrikant danook zeker een versie met of zonder achter vering aanbieden, voor beide groepen velomobilisten wat wils.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"