1 jaar liggen, het verdict.

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

1 jaar liggen, het verdict.

#1 Bericht door Ronnius »

Rond half oogst vorig jaar ben ik beginnen liggen.
Dit omdat ik mijn fietsintensiteit schromelijk onderschat had en een Brompton ruim onvoldoende was.
Ik ben nu ruim 11 000 (lig)km verder en ik blijk nog steeds aan "overdrijfitis" te lijden.
Ik heb mijn grenzen verlegd naar plaatsen waar ik niet eens van drufde dromen.

Ik heb nu 2 liggers en ze zijn aan elkaar gewaagd, want ze worden nu ongeveer 50/50 gebruikt.
De sprint 26 voor de lange afstanden (voorkeur +100 km), optochten zoals trapkracht en in de winter (natte-gladde (aarde-bladeren) wegen).
De grasshopper om te forenzen en de kortere (tot 50 km, hoewel, langer gaat ook) afstanden.

Fietsen heb ik vroeger ook graag gedaan, maar dit is wel een stuk sensationeler (zeker met de trike) dan met een bukker.
Ik zie er lichamelijk minder vanaf en kan VEEL langere afstanden aan.
Daardoor is het fietsen nog leuker dan vroeger en ga ik bvb met plezier 50 km ver een ijsje eten.
En ik heb steeds het idee: nee ik doe er nog een eindje bij ipv zoals vroeger: was maar al terug thuis.
Ik weet zeker dat ik het fietsen niet zo gauw meer zal verlaten, gezien anderzijds de cirkel ook rond is (van fietsen overstapt op andere zaken om uiteindelijk terug op het fietsen uit te komen).
Of ik nog veel zal bukken is een andere vraag. De laatste weken heb ik nog eens met de Brompton gereden en nee, dat voelt helemaal niet zo lekker meer aan als vroeger.
Maar voor de ultra korte ritten in de stad vind ik het prima. Moet ik verder? Dan lig ik liever uren op een ligger dan de Bromtpon op een trein of bus te zetten.

Ik ga niet zeggen had ik dat maar eerder ontdekt, ik in juni 2000 eens gelegen naast de ligfiets op het fietspad, maar door een val met plaaster om de pols was de zomer om zeep en daarna was het fietsen ook voorbij: de pc had zijn intrede gedaan [-X .
Ik zou eerder zeggen, ik ben nu net op tijd overgestapt naar een lichaamsvriendelijke fiets.

Het leven kan dus echt schoon zijn.
Het is soms moeilijk te vinden.

Ronny
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#2 Bericht door dmd »

=D> =D> =D>
Proficiat met je 11000km he Ronny :!:
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#3 Bericht door Filip »

=D> =D> =D>
Je verdient een diploma in onze club (der geschiften?), Ronnius!
:D :D :D
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#4 Bericht door CapoJan »

Niet mis ! Binnenkort beginnen met brevetten rijden ? En dan PBP ? Moet kunnen, met al de oefening die je al hebt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#5 Bericht door rik »

Mooi verhaal! Blijven liggen! :)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#6 Bericht door Ronnius »

Filip schreef:=D> =D> =D>
Je verdient een diploma in onze club (der geschiften?), Ronnius!
:D :D :D
Moet het niet zijn: Je verdient een diploma in DE club der geschiften #-o

Ik weet van vroeger dat 70 max 80 km de afstand was die ik kon afleggen zonder stik kapot gereden te zijn en de dag erop nog een tochtje te kunnen maken.
Nu heb ik vorig week voor de BBQ-tocht een totale afstand afgelegd die de 200 km net overschreed.
Ik kwam wel moe thuis en de dag erop heb ik me een verplichte rustdag gegeven,
maar had het nodig geweest dan kon ik zonder problemen nog eens 50-100 km afliggen.
Dat is iets dat ik vroeger niet kon.

Had ik vroeger een week van 300 km dan had ik goed doorgereden.
Nu zijn weken van 300 km meer schering dan inslag.

Ik keek ook op toen ik op mijn spreadsheet zag welke afstand in 12 maand had afgelegd.
Ik ben nu bezig aan 10 000 km voor dit jaar, en in een tijdspanne van een jaar blijk ik het al gedaan te hebben.

Het is zo dat als ik de 10 000 km dit jaar heb (dat ik die niet haal is meer onwaarschijnlijk dat dan ik ze wel haal) ik het wat rustiger aan ga doen.
Ten eerste heb ik het gevoel dat ik alsmaar aan het liggen ben (en denk).
Ten tweede wil ik de focus op 2 zaken leggen:
1: naast het liggend forenzen wil ik me concentreren op lange (dag)afstanden, doe ik niet zo vaak een rit, dan bijvoorkeur een van +100 km.
En het is de bedoeling om volgend jaar naar ritten tot 250 km te gaan.
2: meer naar de vlaamse ardennnen trekken en daar hellingen naar boven liggen.
Ik weet dat ik nooit de Muur op zal geraken. Maar vroeger ging ik wel "gezwind" de berendries, molenberg, varent,... boven.
En meer dan eens reed ik dan in rondjes, bvb de Molenberg naar boven en dan Moldergem naar beneden (om uit te rusten) om zo terug naar de Molenberg te gaan en dat zo een keer of 3-4 te doen. Of zo de Berendries naar boven om via de Kleiberg al rustend naar de voet van de Berendries te komen, ook een rondje of 3-4. En dat wil ik met de ligger ook kunnen. Want klimmen met een ligger daar heb ik nog oefening voor nodig.

Iedereen weet dat er bij ligfietsen vooral nadruk op de snelheid wordt gelegd.
Ook andere (buk)fietsers wijzen me op dat feit en dat moet ik dan direct countereren met de woorden dat dit niet bij mij van toepassing is.
Maar ik kan anderzijds wel veel langere afstanden aan. Wel op een langzamer tempo, een gemiddelde van 23km/u is het maximum dat ik eruit haal, maar daar maal ik niet om.
Met bvb 50 km aan een gemiddelde van 30km/u ben ik amper Gent buiten, maar met 160 km aan 20km/u sta ik wel in Limburg, en met dat laatste ben ik wel degelijk iets.
En ik pas nu gewoon toe wat ik mezelf (en soms ook anderen) vertel: zit niet te kijken naar wat anderen kunnen (of wat jezelf niet kan), maar zoek je eigen mogelijkheden en doe daar iets mee.

ps: vroeger= citybike

Ook bedankt voor de mooie reacties.

Ronny
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#7 Bericht door Evelien van Jeroen »

respect!

En inderdaad: PBP meedoen! Jeroen doet hem ook in 2014, dus als je een trainingsmaatje wil...

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#8 Bericht door Ronnius »

Evelien van Jeroen schreef:respect!

En inderdaad: PBP meedoen! Jeroen doet hem ook in 2014, dus als je een trainingsmaatje wil...

PBP???
iets met British Petrol :mrgreen:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#9 Bericht door Filip »

Ronnius schreef:
Evelien van Jeroen schreef:respect!

En inderdaad: PBP meedoen! Jeroen doet hem ook in 2014, dus als je een trainingsmaatje wil...

PBP???
iets met British Petrol :mrgreen:
Parijs-Brest-Parijs
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#10 Bericht door NL-ligger »

Ronny nu kom ik weer om de hoek met de rode en witte spiermassa....

De wijze waarop jij fietst - matig intensief - train je de rode spiermassa, en dat zijn spieren die bijna onuitputtelijk in beweging kunnen blijven. Die werken op lichaamsvet en zuurstof en die hebben de meeste mensen ook in (ruime) voorraad beschikbaar. Je hebt kennelijk met training de balans gevonden waar je overwegend rode spiermassa gebruikt en hebt ontdekt dat je daarmee grote afstanden kunt afleggen en relatief weinig hersteltijd nodig hebt.

Het klopt allemaal.

Maar nu lees ik dat je wilt gaan klimmen. Denk erom dat als je met kracht moet klimmen je witte spiermassa zult gaan aanspreken, die glucose gebruikt als brandstof en melkzuur produceren als afbraakproduct. Die spieren doen het zeker niet eindeloos en hebben lange hersteltijd nodig ( minimaal 2 dagen ) indien ze intensief zijn gebruikt. De volgende dag dezelfde prestatie leveren kun je vergeten en is ook nog erg slecht : je breekt dan spiermassa af !!

Feitelijk is snel rijden en klimmen hetzelfde in de zin dat er veel kracht voor nodig is. Reken erop dat je daarvoor wel hersteltijd nodig hebt...

Overigens zijn er best veel Nederlandse Quest rijders die hard rijden niet interessant vinden maar net als jij vooral met een rustig tempo indrukwekkend veel kilometers rijden. Die zwerven door Nederland en maken mooie foto's van hun reizen. Je hebt hun Blogs vast wel eens gezien.

Ik ben een beetje jaloers op zoveel kilometers kunnen afleggen omdat ik weet dat ik dat zou moeten doen maar nooit de tijd ervoor vind. Velomobielen en trikes zijn geen sprintfietsen....het zijn lange afstandsfietsen....daarvoor heb je veel profijt van getrainde rode spiermassa, iets wat jij overduidelijk aan je verhaal goed hebt ontwikkeld :wink:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#11 Bericht door bicky »

als je genoeg versnellingen hebt, heb je niet veel kracht nodig

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#12 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef: Maar nu lees ik dat je wilt gaan klimmen. Denk erom dat als je met kracht moet klimmen je witte spiermassa zult gaan aanspreken, die glucose gebruikt als brandstof en melkzuur produceren als afbraakproduct. Die spieren doen het zeker niet eindeloos en hebben lange hersteltijd nodig ( minimaal 2 dagen ) indien ze intensief zijn gebruikt. De volgende dag dezelfde prestatie leveren kun je vergeten en is ook nog erg slecht : je breekt dan spiermassa af !!
Vroeger (met citybike) heb ik ook nog geklommen.
Geen hooggebergten, maar in de Zwalmstreek heb je ook kuitenbijters, en als je die een paar keer na elkaar naar boven maalt....
Dat ik daarvan meer moet herstellen dan besef ik.
Ik weet ook dat ik tot nu toe te weinig herstel tijd heb ingelast.
Eerst te snel willen leren ligfietsen (met de Grasshopper) en daarna het genot ervan.
Na dit jaar wil ik het rustiger gaan aan doen.
De focus op leren klimmen en op lange afstanden.
Maar ook meer rusten. Er niet om malen als ik dan eens een weekend niets gedaan heb...

De snelheid waar zovelen het over hebben maar dat niet lukte (en lukt nog steeds niet echt, hoewel het nu wel beter gaat)
daar ben ik op een gegeven moment van afgestapt.
Ten eerste wil ik me niet gaan focussen op iets dat onhaalbaar is of lijkt om later gefrustreerd te zijn/worden.
Ten tweede besefte ik plots dat voor fietsvakanties niet de snelheid van belang is maar de afstand die je aankan.
Ook moest ik sowieso oefenen op lange afstanden om naar limburg te kunnen liggen (en eigenlijk maar net op tijd klaar geraakt).
Want 160 km afliggen op 1 dag dat leer je niet door nu en dan eens 30 km te fietsen. En doordat die lange afstanden relatief gemakkelijk gingen en ik weinig recuperatie nodig bleek te hebben begon ik daar ook veel plezier in te hebben. Nu kan ik gemakkelijk ergens een fietstocht gaan maken (of een fietsroute gaan liggen) die 50-60 km ver ligt. Omdat ik weet dat ik afstand heen en terug naar die route ook aankan. Alleen moet ik dan wel vroeg genoeg vertrekken.

Dat klimmen wil ik wel rustig aan doen. En niet als een gek te keer gaan zoals ik (vooral) de laatste maanden ben bezig geweest.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#13 Bericht door NL-ligger »

Ik heb maar 1 maal 140 km ( 2 x 70 km ) op een dag afgelegd omdat ik uitgedaagd werd door mijn vrouw maar even naar de schoonfamilie te fietsen om te bewijzen dat ik steeds zeg dat een auto eigenlijk niet nodig is...

Maar inderdaad behalve dat gezweet kom je na uren fietsen net zo goed nog fit aan en kun je gewoon weer fietsend terug en de volgende dag gewoon fietsend naar werk. Terwijl maar 30 minuten maximaal vlammen ( tussen de 45 en 55 km/u ) op de dijk zoveel spierpijn produceert dat ik 2 dagen spierpijn had.

Die rit heb ik natuurlijk ook niet gejakkert maar precies die snelheid aangehouden die zonder veel inspanning lekker reed. Ik ben een aantal keer ingehaald door racefietsers dus het was wel moeilijk voor mij om me in te houden..... Wederom dat rode spiermassa verhaal, en voorkomen dat witte spiermassa ook nog wordt geactiveert. Maar ik heb me toch nog verbaast over dat als ik 35 km/u wilde gaan rijden op lange afstand dat wel 3 x zwaarder leek te gaan dan 30-33 km/u die moeiteloos trapte. Kennelijk is vanaf 30-33 km/u het punt dat bij mij witte spiermassa erbij komt en ik ben nog ziet zo getraind dat ik dat lang vol kan houden. Die uursrace met 41,1 km/u was dus al een flinke prestatie voor mij. ( al draaiden de ogen van vm.nl Theo richting het plafond toen ik hem dat resultaat vertelde lol :mrgreen: )

Dus heb ik gewoon eens gelezen advies gevolgd en helemaal niet meer naar de snelheidsmeter gekeken. Nu ja af en toe dan....de snelheid schommelde steeds tussen de 30 en 33 km/u.

Enige minpuntjes tov een auto is de reistijd.....die is uren langer op afstand. En natuurlijk dat je moet douchen en kleding verversen en dat moet maar net kunnen op het bezoekadres.

Maar ja als je de vrije tijd hebt kun je genieten van zo'n tochtje.....dan is reistijd geen minpunt.

Mijn vrouw heeft altijd commentaar....vind 25 km/u nog te hard om te fietsen.....want dan kun je niet naar de kleurenpatronen van vlinders kijken. Maar ondertussen wel bellen waar je blijft omdat ze al anderhalf uur bij haar ouders zit :roll: :roll:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 1 jaar liggen, het verdict.

#14 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef: Maar ja als je de vrije tijd hebt kun je genieten van zo'n tochtje.....dan is reistijd geen minpunt.

Mijn vrouw heeft altijd commentaar....vind 25 km/u nog te hard om te fietsen.....want dan kun je niet naar de kleurenpatronen van vlinders kijken. Maar ondertussen wel bellen waar je blijft omdat ze al anderhalf uur bij haar ouders zit :roll: :roll:
Omdat je er nog niet was zit ze je dan te bellen waar je blijft, wie zit er dan met de stress =D>

Vorige week een gezin ontmoet dat op familiebezoek ging.
Een Hase Pino voor pa en dochter, een gewone fiets voor zoon lief en een Onderwaterfiets (tadem transporter) voor ma en de jongste.
Hoeveel km ze moesten dat weet ik niet, maar het waren er duidelijk meer dan een paar (heb verschillende kilometers naast hen gelegen).
De enige nadelen was dat de Onderwaterfiets toch wel zwaar trapte (voor lange afstanden) en de trommelrem wel wat ondermaats was en ze op tijd moesten zijn voor de overzet.
Maar van stress was bij hen geen sprake.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

2 jaar liggen...

#15 Bericht door Ronnius »

We zijn weer een jaar verder en we blijven liggend kilometers vreten.
De teller staat na 2 jaar op 19 300 km.
Het kon slechter, en Spruitje zag het gisteren ook.
Ik voel me goed op mijn Flite (maar ook op de Grasshopper).
Sinds dit voorjaar voel ik me een ligfietser worden,
en niet meer iemand die met een ligfiets rijdt.
Het is misschien een kleine nuance, maar het verschil is groot.

Ook de snelheid is verbeterd.
Was ik een jaar geleden blij als ik 20 km/u gemiddeld haalde (soms was het maar 18 km/u).
Gisteren:
51 km naar Hamme: 23.5 km/u
103 km BBQ tocht: 21.2 km/u
51 km huiswaarts: 22 km/u
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie