Gent-Lisogne (bij Dinant) - iemand tips, ervaringen?

Reisvoorstellen, minitrips (NL, L, F, D)
Plaats reactie
Bericht
Auteur
FreM
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 aug 2010, 18:38
Postcode: Gent
Contacteer:

Gent-Lisogne (bij Dinant) - iemand tips, ervaringen?

#1 Bericht door FreM »

Binnenkort begin ik mijn eerste tocht met mijn Hurricane. Heb al ervaring met verre tochten, vroeger met mijn Optima Dragon, maar mijn probleem is dat ik vrouwelijk ben qua oriëntatie, om even een dogma te gebruiken. Tijdens een fietstocht naar Spanje ging het zelfs zo ver dat ik dagen aan een stuk gewoon op kompas reed omdat ik 'geen vertrouwen meer had in kaarten' :oops: (maar eigenlijk werkte dit best goed, de genomen route viel achteraf gezien best mee 8) )
Dus daarom graag uw tips, eventueel links van goede websites met routes enz., om in de streek van Dinant te raken, alles om te voorkomen dat ik er een week over moet doen. Uiteraard is een mooie omgeving met rustige wegen belangrijk.

Alvast erg bedankt :)

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Gent-Lisogne (bij Dinant) - iemand tips, ervaringen?

#2 Bericht door Piet Piraat »

Persoonlijke voorkeur, een andere route kan natuurlijk beter passen bij jou, maar ik zou alles via jaagpaden doen.

Volgend kaartje toont je alle jaagpaden:
http://www.gamber.net/cyclebel/bel-map.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dinant ligt een beetje boven Givet. Dus ik zou vanuit Gent de Schelde volgen tot over Doornik, dan het kanaal Nimy-blaton-Péronnes, dan een kort stukje centraal kanaal om dan even langs de Samber te rijden en dan stroomopwaars langs de Maas. Zoals je ziet op het kaartje zijn er nog alternatieve routes genoeg, je kan dus afwisseling steken in het terugkeren. Ik denk dat het tussen de 200 en 250 kilometer is.

Zelf heb ik bijna alles van die route al gedaan. De asfalt in de walen ligt soms heel erg slecht, maar nooit zo slecht dat je er niet meer door geraakt.

FreM
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 aug 2010, 18:38
Postcode: Gent
Contacteer:

Re: Gent-Lisogne (bij Dinant) - iemand tips, ervaringen?

#3 Bericht door FreM »

Bedankt, Piet. Maar ik vraag me af of het op den duur niet eentonig word, zo jaagpaden? Voordeel voor mij is natuurlijk wel dat ik mijn weg niet snel kwijt zal raken. Google maps zegt, op wandelen ingesteld, dat het een 140tal km ongeveer is, in dronken vogel-vlucht. 200 of 250 is dus een brok meer, desalniettemin is, zoals ik zei de schoonheid van de omgeving belangrijk. Maar ik zou er ook snel willen geraken, al zal één dag wel een utopie zijn.

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Gent-Lisogne (bij Dinant) - iemand tips, ervaringen?

#4 Bericht door slangetje »

FreM, voor mij begint kanaal eentonig te worden, maar als het nog niet te koud is, heb je nog andere fietsers en wandelaars op je weg. Het is wel enorm relaxed fietsen: gewoon trappen en verstand op nul zetten. Niet uitkijken voor auto's en dingen die van rechts en links op je af kunnen komen.
Verder neem ik vooral het Albertkanaal dat een super jaagpad heeft: breed, zonder boowortels en bladeren op of onder de weg, ... Kan me voorstellen dat het niet overal zo'n luxe is.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Plaats reactie