LEL 2017

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: LEL 2017

#16 Bericht door Ronnius »

luki schreef:En vele ritten naar de (Vlaamse) Ardenne, om bergbenen te krijgen.
Als je naar de Vlaamse Ardennen gaat dan mag je dat best laten weten wie weet rij ik een eindje mee.
En Oudenaarde - Zwalm - Zottegem is me niet geheel onbekend.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#17 Bericht door luki »

Voila, net een onderhousbeurt bij Theo en Allert gedaan. Achteraan is een 10v cassette geplaatst 11-34. Vooraan niks gewijzigd, dat blijft het 30-53. Kortom ik kan nu naar boven met een 30-34. Er zijn hier geen grote heuvels, nog niet grondig kunnen testen. Dus Ronny, ik kom wel eens af om die Vlaamse Ardennen te verkennen :D
Vorig week een non-stop van 230 km gedaan, met enkel wat rust op de veer over Lek en Maas. Ging redelijk maar we zijn nog ver van de 350 per dag .......

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#18 Bericht door luki »

De eerste serieuze training: naar Namen en terug. 330 km en 1000 hoogtemeters.
Afstand is goed te verteren en (lichte) hellingen gaan ook goed. Maar voor steilere hellingen wordt het toch "stoempen". De citadel van Namen, een klim van een dikke 100 meters over 2 km verloopt nogal moeizaam. Snelheid max 8km/uur. In de LEL zijn er niet zoveel steile hellingen maar die enkele gaan zwaar worden.

Vanaf Wildert naar Herentals, Aarschot (Kempen-Hageland route) en vanaf Hoegaarden een prachtige fietsroute (Ravel 2) naar Namen.
Terug langs de Maas naar Hoei (Huy), de heuvel in om de vallei van de Mehaigne te volgen, Landen, Zoutleeuw, Diest en terug langs Herentals en het anti-tankkannal.
Dit laatste was wel een beetje eng: midden in de nacht over een onverhard onverlicht pad door de bossen. Dacht toen "als ik nu in panne valt, krijg ik dat nooit uitgelegd aan die van VAB".

De route heen
Training NAMEN Heen.gpx
(160.22 KiB) 220 keer gedownload
en terug
Training NAMEN Terug.gpx
(185.19 KiB) 210 keer gedownload

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: LEL 2017

#19 Bericht door joop »

Hoe staat het met de trainingen, Luki ? Nog steeds op schema en nog vanzins de uitdaging aan te gaan ?
We zijn benieuwd naar je verhalen ?

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#20 Bericht door luki »

Het is nu wat magertjes, door allerlei andere beslommeringen. Wat woon-werk voor volume. En een lange meerdaagse wandeltocht in de Ardenne. Ook goed voor de conditie :D
Staat nog op het programma: Essen - Den Helder en terug , langs de Noordzeeroute. En de Vlaamse Ardenne wil ik ook nog verkennen.

Technisch moet ik nog iets doen aan de ketting. Ik denk dat ze nu iets te lang is, in mijn kleinste (30 / 34) rammelt de ketting nogal veel. En voor die 12000 hm zal ik veel met die combinatie moeten rijden. Een gebroken ketting herstellen heb ik nog nooit gedaan. Het materiaal hiervoor heb ik in huis maar nog niet de kunde en ervaring. Staat op de todo.

Je mag twee drop bags afgeven , met een max gewicht van 5 kg. Die worden naar de controlepost gebracht die je hebt gekozen. Wat doe ik in de bags, wat neem ik mee in de vm? Ik heb nog even tijd voor de finale keuze

Gps, gsm, verlichting: de batterijen op peil houden is een uitdaging op zich. Op de controleposten kan je bijladen maar je bent niet de enige en er zijn maar zoveel stopcontacten. Bovendien ben je daar hoogstens een halfuur. Met powerbanks kan je al veel oplossen maar de verlichting is een ander paar mouwen. Ik moet nog uittesten hoelang ik doe met een volle batterij. In die periode en regio, heb je een 6 a 7 uren verlichting nodig , gedurende 5 nachten.

Wordt vervolgd :?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: LEL 2017

#21 Bericht door Wouter D »

Ik zag onlangs powerbanken met kleine zonnepanelen in. Kan dat iets voor je zijn?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#22 Bericht door luki »

Hmmm, ik weet niet of het zinvol is in dergelijke tochten. Dan moet je rijdend opladen en dus het zonnepaneel ergens bovenop plaatsen. Bij weinig zon laden de powerbanks niet op. Een goede usb lader, een halfuur in een stopcontact en je kan eventjes verder. Tijdens de lange stops kan ik alles terug op peil brengen. Ik wil ook geen al te ingewikkelde technische toestanden, ik veronderstel dat na enkele dagen de helderheid qua denken sterk zal afnemen. Kiss dus.....
Ik heb drie batterijen voor de verlichting: 1 in de vm, en telkens 1 in de bag. Die heb ik gepost op 350 en 500 km. Ik zal in het heengaan bekijken of ik ze meeneem of niet. In het terugkeren neem ik sowieso mee en drop evt lege batterijen. Een lader ga ik ook bij elke bag plaatsen, maar ik neem er geen mee in de vm. Noodverlichting op lossen batterijen die je in elke winkel kunt kopen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: LEL 2017

#23 Bericht door CapoJan »

Misschien een naafdynamo plaatsen?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: LEL 2017

#24 Bericht door Wouter D »

Geen idee of dit goed werkt maar vind het niet slecht gepresenteerd
Ketting Type Fiets Dynamo Laatste Actie Fiets/Fiets Dynamo-Chain Dynamo/Fiets Generator 5 V 1A Output ingebouwde 1000 mAh Batterij
http://s.aliexpress.com/aeeaqqii
(from AliExpress Android)

Mocht iemand het al hebben geprobeerd ben ik zeker benieuwd naar de ervaringen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#25 Bericht door luki »

Op de blog van de LEL https://yacf.co.uk/forum/index.php?board=82.0 zijn er lange discussies over de "power" problematiek.
De dynamo scoort daar niet slecht. Maar voor die ene keer, ga ik niet beginnen experimenteren.

En indien geen verlichting: dan dalen we die Schotse berg in de duisternis af, terwijl een roedel (weer)wolven op de achtergrond huilt......scarry :roll:

http://treesforlife.org.uk/news/article ... edinburgh/

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: LEL 2017

#26 Bericht door hmmm »

luki schreef: ...
Tijdens de lange stops kan ik alles terug op peil brengen..
Heb je al eerdere ervaringen met LEL? Hoe zeker ben je van die mogelijkheid om bij te laden? Zelf ben ik er ook nog niet helemaal uit, ik heb maar 2 accu's voor mijn fietsverlichting. De grootste brok aan usb accu zal toch dienen om smartphone (fietscomputer en navigatie) in leven te houden.

Die Sturmy Archer naafdynomo scoort erg slecht op vlak van rolweerstand en efficiëntie.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: LEL 2017

#27 Bericht door CapoJan »

hmmm schreef: Die Sturmy Archer naafdynomo scoort erg slecht op vlak van rolweerstand en efficiëntie.
Daarbij enkele opmerkingen:
- als je een naafdynamo wil in je VM, heb je geen enkel alternatief
- dat 'erg slecht' is ook erg relatief. Een verschil in rolweerstand door het wegdek of door de hoek waaruit de wind waait, maakt meer verschil.

Maar inderdaad: er zijn andere oplossingen. Ik heb een Xiaomi 16000 mAh powerbank en daar doe je ook erg lang mee. De verlichtingsaccu in de Orca levert 6,75 Ah bij 12V en daarmee werkt de verlichting ook heel erg lang. Maar dan moet je ook bedenken dat een powerbank ook weegt, dus moet je extra gewicht meeslepen en in principe verhoogt dat ook de rolweerstand. Afwegen...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#28 Bericht door luki »

De pro's en contra's op een rijtje
http://www.16inchwheels.uk/2016/04/11/p ... ong-rides/

Mijn "powerstrategie" heeft 2 aspecten: gps/gsm en verlichting VM.

GPS/GSM
2 powerbanks, totaal 15.000, moet voldoende zijn voor de gps. GSM zet ik af, enkel bij noodzaak/periodiek zal hij opstaan.
Ik wil 4 keer stoppen onderweg voor enkele uren slaap. Dit moet toelaten om alles bij te laden.
Daarnaast laat ik enkele kleinere PB in de bags.
En ik neem 2 gps mee, de oregon werkt op losse batterij. Als backup

Verlichting
Donker vanaf 21:00 tot 05:15 in deze periode , op die hoogte. Grosso modo 8 uren verlichting nodig.
Ik moet nog uitproberen hoelang ik met 1 batterij doe. Ik ga ook niet alle nachten constant doorfietsen.
Van zodra ik de batterijduur heb ervaren kan ik met 3 batterij de rest uitdokteren en zien wat ik meeneem.
Sowieso enkel kleine lichtjes van de decathlon mee https://nl.decathlon.be/verlichting-vio ... 85315.html
32 gram zal het niet maken. Kan je de weg niet mee verlichten maar je wel zichtbaar maken

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: LEL 2017

#29 Bericht door fujin »

Advies voor in het donker: zorg dat je in een klein groepje rijdt. Dan kan je de koppositie afwisselen. Ook al gaat het misschien iets langzamer dan je eigen tempo: je rijdt veiliger, meer ontspannen, je kan je batterijen met verlichting niet op volle bak.

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#30 Bericht door luki »

Dit WE een rondje Nederland gereden, als eerste grote test. Donderdag, na mijn werk vertrokken naar de Noordzeeroute. De kust gevolgd, langs de Grevelingen, Hoek van Holland, Scheveningen, Zandvoort en zo naar de Afsluitdijk. Daar was ik vrijdag om 07.00h smorgens. De wind kwam toen goed te zitten :)
Door Friesland het Ijsselmeer gevolgd, tot in Flevoland, voor een korte pitstop bij Velomobiel. Na een uurtje de tocht verder gezet , langs Lelystad, Almere. In de buurt van Utrecht in een B&B gestopt.
525 km in een ruk , op 27 uren. Fysiek was het bobijntje op, het begon ook gevaarlijk te worden door slaaptekort.

De dag daarna naar huis gereden. De verwachte spierpijnen bleven uit, het ging verbazend goed. Nog 125 erbij, totaal 650 km.
Dan zijn we nog niet halverwege de LEL maar dit geeft toch vertrouwen. Nog 4 weken #-o

Plaats reactie