Vlaanderen: 2007 Jaar van de Fiets
-
- Helper
- Berichten: 260
- Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
- Fiets: THIJS 209
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Vlaanderen: 2007 Jaar van de Fiets
Wellicht ongepast dat een Hollander dit hier neerzet, maar ik vond dit een interessant bericht:
Vlaanderen: 2007 Jaar van de Fiets
Bert Anciaux, Minister van Sport, heeft 2007 uitgeroepen tot het 'Jaar van de Fiets' voor alle Vlamingen. De manifestatie BiciCity wil op 6 mei Brussel laten bezetten door fietsers vanuit alle delen van het land. En de Toerisme-diensten willen zich in 2007 gaan richten op de komst van meer fietsers uit Nederland en Duitsland.
Jaar van de Fiets
De Vlaamse minister van Sport Bert Anciaux was er heel duidelijk in, toen hij recent 2007 uirtriep tot het 'Jaar van de Fiets'. "We willen de hype die in Vlaanderen leeft rond het wielrennen in al zijn vormen versterken. Met tal van nieuwe beleidsinitiatieven en evenementen willen we heel Vlaanderen in 2007 op de fiets krijgen. De cijfers leren ons dat 32,2 % van de totale bevolking wielersport beoefent, wat de eerste plaats oplevert in de topvijf van meest beoefende sporten in Vlaanderen. Maar toch zijn weinig Vlamingen lid van een wielersportclub en is slechts een tiende van de beoefenaars jonger dan 19. Daar willen we iets aan doen. We willen Vlaanderen massaal op de fiets krijgen, jongeren goesting doen krijgen in de wielersport en extra werken aan fiets- en verkeersveiligheid.'' Het peterschap van dit initiatief is in handen van wielerlegende Eddy Merckx.
6 mei 2007: Brussel bezet door fietsers
Op zondag 6 mei 2007 weven vele duizenden fietsers van overal in Vlaanderen, Brussel en Wallonië een web rond de hoofdstad van België. De manifestatie 'BicyCity' brengt fietsers vanuit alle hoeken van het land naar Brussel. Onder begeleiding rijden geoefende en minder geoefende fietsers, gezinnen en wielerliefhebbers in één steeds aangroeiende groep naar Brussel. Groepen vertrekken uit Oostende, Namen, Gent, Luik, Antwerpen en Kortrijk en pikken onderweg andere fietsers op. Maar er is meer: ze ‘bezetten’ in colonne de A12 en de E 411. Dat zijn "bekende autoinfarcten" en belangrijke toegangswegen naar de hoofdstad. Ook de Kleine Ring is op 6 mei gereserveerd voor de fietsers zodat iedereen eens echt kan genieten van de Brusselse lanen. Een groot Fietsfeest in het Park van Brussel sluit de manifestatie af. Want dat is belangrijk, op 6 mei willen de organisatoren - de Fietsersbonden van Brussel - "op een positieve en toffe manier meer plaats opeisen voor de fiets".
Meer fietsers uit Nederland en Duitsland
De Vlaamse toeristische diensten gaan zich in 2007 richten op de komst van meer fietsers uit Nederland en Duitsland. Acht Nederlandse schrijvers hebben afgelopen zomer het Fietsparadijs Limburg tot in de kleinste hoekjes befietst en bundelden hun belevenissen in een gratis reisverhalenboek 'Schrijvers op pad'. Twee van hen, Jessica Durlacher en Rick de Leeuw, zullen tijdens de Fiets- en Wandelbeurs in Amsterdam (respectievelijk op 3 en 4 februari 2007, vanaf 14 uur) het publiek animeren over hun belevenissen in Fietsparadijs (Belgisch) Limburg en nadien gratis exemplaren van het verzamelwerk 'Schrijvers op pad' signeren aan de promobus van Toerisme Limburg op het Beneluxplein.
Vlaanderen: 2007 Jaar van de Fiets
Bert Anciaux, Minister van Sport, heeft 2007 uitgeroepen tot het 'Jaar van de Fiets' voor alle Vlamingen. De manifestatie BiciCity wil op 6 mei Brussel laten bezetten door fietsers vanuit alle delen van het land. En de Toerisme-diensten willen zich in 2007 gaan richten op de komst van meer fietsers uit Nederland en Duitsland.
Jaar van de Fiets
De Vlaamse minister van Sport Bert Anciaux was er heel duidelijk in, toen hij recent 2007 uirtriep tot het 'Jaar van de Fiets'. "We willen de hype die in Vlaanderen leeft rond het wielrennen in al zijn vormen versterken. Met tal van nieuwe beleidsinitiatieven en evenementen willen we heel Vlaanderen in 2007 op de fiets krijgen. De cijfers leren ons dat 32,2 % van de totale bevolking wielersport beoefent, wat de eerste plaats oplevert in de topvijf van meest beoefende sporten in Vlaanderen. Maar toch zijn weinig Vlamingen lid van een wielersportclub en is slechts een tiende van de beoefenaars jonger dan 19. Daar willen we iets aan doen. We willen Vlaanderen massaal op de fiets krijgen, jongeren goesting doen krijgen in de wielersport en extra werken aan fiets- en verkeersveiligheid.'' Het peterschap van dit initiatief is in handen van wielerlegende Eddy Merckx.
6 mei 2007: Brussel bezet door fietsers
Op zondag 6 mei 2007 weven vele duizenden fietsers van overal in Vlaanderen, Brussel en Wallonië een web rond de hoofdstad van België. De manifestatie 'BicyCity' brengt fietsers vanuit alle hoeken van het land naar Brussel. Onder begeleiding rijden geoefende en minder geoefende fietsers, gezinnen en wielerliefhebbers in één steeds aangroeiende groep naar Brussel. Groepen vertrekken uit Oostende, Namen, Gent, Luik, Antwerpen en Kortrijk en pikken onderweg andere fietsers op. Maar er is meer: ze ‘bezetten’ in colonne de A12 en de E 411. Dat zijn "bekende autoinfarcten" en belangrijke toegangswegen naar de hoofdstad. Ook de Kleine Ring is op 6 mei gereserveerd voor de fietsers zodat iedereen eens echt kan genieten van de Brusselse lanen. Een groot Fietsfeest in het Park van Brussel sluit de manifestatie af. Want dat is belangrijk, op 6 mei willen de organisatoren - de Fietsersbonden van Brussel - "op een positieve en toffe manier meer plaats opeisen voor de fiets".
Meer fietsers uit Nederland en Duitsland
De Vlaamse toeristische diensten gaan zich in 2007 richten op de komst van meer fietsers uit Nederland en Duitsland. Acht Nederlandse schrijvers hebben afgelopen zomer het Fietsparadijs Limburg tot in de kleinste hoekjes befietst en bundelden hun belevenissen in een gratis reisverhalenboek 'Schrijvers op pad'. Twee van hen, Jessica Durlacher en Rick de Leeuw, zullen tijdens de Fiets- en Wandelbeurs in Amsterdam (respectievelijk op 3 en 4 februari 2007, vanaf 14 uur) het publiek animeren over hun belevenissen in Fietsparadijs (Belgisch) Limburg en nadien gratis exemplaren van het verzamelwerk 'Schrijvers op pad' signeren aan de promobus van Toerisme Limburg op het Beneluxplein.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
-
- General Manager
- Berichten: 3186
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Even gezocht en deze link gevonden: http://www.wvc.vlaanderen.be/sport/jaar ... deling.pdf
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
is al iemand mee bezig. Of het helpt weet ik niet natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Edje op ma 25 dec 2006, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
Hopelijk helpt het NIET want als ze mijn ligfiets zien dan vragen ze of dat niet gevaarlijk rijden is. Dat is toch wél laag bij de grond zeggen ze. Opletten zeg ik dan want als je laag-bij-de-gronds bedoelt heb je ambras.
Bovendien komen bij politici paternale plichten boven water drijven en proberen ze jezelf te beschermen tegen mogelijke gevaren die je anderen maar vooral in sommige specifieke gevallen jezelf kan aandoen. Het is hen van ambtswege ingebakken. Ze reageren hierop met een gelaatsblik zoals bij een spontane zaadlozing.
Ze gaan ongevallenstatistieken bovenhalen, hun zegje doen op basis van BIVV-gegevens, en in al hun onwetendheid professionele onzin uitkramen die volgens hen kan tellen als allesoverheersende eindbalans.
Ze gaan minimumlimieten aan de hoogte van rondrijdende voertuigen stellen, want op of in een fiets de grassprieten kunnen tellen op ooghoogte is zeker iets dat het normale overstijgt; en dus kan het niet want zoniet hebben wij te maken met X-files en dat moet grondig onderzocht en desnoods vernietigd worden.
De maximumhoogte van voertuigen is al bekend, 4 meter zoniet in uitzonderlijke gevallen 4,40 meter.
Dus, over minimumhoogte is waarschijnlijk ook wel iets te zeggen want daarop hebben ze nog niet hun gedachten gericht.
Het is misschien beter te zwijgen in alle toonaarden. Dat is nog altijd goud waard, zelfs al zijn er geen Olympische Spelen dit jaar.
Bovendien komen bij politici paternale plichten boven water drijven en proberen ze jezelf te beschermen tegen mogelijke gevaren die je anderen maar vooral in sommige specifieke gevallen jezelf kan aandoen. Het is hen van ambtswege ingebakken. Ze reageren hierop met een gelaatsblik zoals bij een spontane zaadlozing.
Ze gaan ongevallenstatistieken bovenhalen, hun zegje doen op basis van BIVV-gegevens, en in al hun onwetendheid professionele onzin uitkramen die volgens hen kan tellen als allesoverheersende eindbalans.
Ze gaan minimumlimieten aan de hoogte van rondrijdende voertuigen stellen, want op of in een fiets de grassprieten kunnen tellen op ooghoogte is zeker iets dat het normale overstijgt; en dus kan het niet want zoniet hebben wij te maken met X-files en dat moet grondig onderzocht en desnoods vernietigd worden.
De maximumhoogte van voertuigen is al bekend, 4 meter zoniet in uitzonderlijke gevallen 4,40 meter.
Dus, over minimumhoogte is waarschijnlijk ook wel iets te zeggen want daarop hebben ze nog niet hun gedachten gericht.
Het is misschien beter te zwijgen in alle toonaarden. Dat is nog altijd goud waard, zelfs al zijn er geen Olympische Spelen dit jaar.
-
- Supporter
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 13:02
- Fiets: Kettwiesel
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Bertje heeft het hier vooral op het promoten van de wielersport. Wielrennen heeft voor mij dan weer weinig te maken met fietsen, buiten de fiets dan...
Wielrenners rijden niet over fietspaden, komen geen verkeer tegen van rechts of links, hebben overal voorrang, zeulen zelden of nooit met bagage en hebben steevast een technieker met reservefietsen achter hun aanrijden. Je kan dus perfect de wielersport promoten zonder daarom het leven van de woon-werk(school) fietser aangenamer of veiliger te maken.
Het kan ook anders zijn natuurlijk, hoop doet leven!
Wielrenners rijden niet over fietspaden, komen geen verkeer tegen van rechts of links, hebben overal voorrang, zeulen zelden of nooit met bagage en hebben steevast een technieker met reservefietsen achter hun aanrijden. Je kan dus perfect de wielersport promoten zonder daarom het leven van de woon-werk(school) fietser aangenamer of veiliger te maken.
Het kan ook anders zijn natuurlijk, hoop doet leven!