De 100 km per dag uitdaging!

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#61 Bericht door Ronnius »

hmmm schreef: Wanneer denk je dat je de eerste keer kan gaan fietsen in een t-shirt met korte mouwen (zonder het koud te hebben!)? Och, ergens in maart vermoedelijk. Misschien eind februari met de rare weersverschijnselen van tegenwoordig. Die heugelijke dag, wanneer je voor het eerst de wind langs de haren op je armen voelt strijken, was vandaag!
Ge zijt duidelijk nog jong :lol:
Zo overmoedig ben ik niet meer :?
Ook al was het deze middag echt lekker weer,
toch niet mouwloos en zelf winddichte broek aangehad.
Maar super voelde ik me vandaag ook niet
(migraine, rugpijn, slecht geslapen, het was aan mij te zien
en iedereen op het werk ontweek mij, dat zegt genoeg).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#62 Bericht door hmmm »

Dag 26: Het creatieve vermogen om een titel te verzinnen is uitgeput

Meer van hetzelfde, ongeveer dezelfde rit van gisteren herhaald. Dit keer met een trui en alsnog was het aan de frisse kant. Na zeker 20 000 km met dezelfde fietsschoenen (ondertussen versleten), vond ik het vandaag de moment om vast te stellen dat de plaatsjes niet goed afgesteld stonden op de rechterschoen. Eenmaal zoiets in je hoofd zit, krijg je na een kilometer fantoompijn en kan je niet anders dan even het plaatje een millimeter of twee verzetten. Totaal gestoord en het "probleem" van de baan.

Rijp voor een maand of 6 in de psychiatrie. Zolang ik er maar dagelijks mijn kilometers mag gaan roetsen :lol:.

Dagtotaal: 79 km
Jaartotaal: 1645 km

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#63 Bericht door Ronnius »

hmmm schreef:Rijp voor een maand of 6 in de psychiatrie.
Er zijn veel ergere gevallen die ook nog steeds vrij rondlopen :mrgreen:
Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken :lol:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#64 Bericht door hmmm »

Dag 28: Arithmofobie

Vandaag kwam het besef dat januari al ten einde loopt en dat de cijfertjes op mijn km-tellertje niet overeenkomen met wat ik had gehoopt te zien. Of wat ik zou moeten rijden. Het was vandaag een heerlijk zonnige dag om te rijden. Desondanks bleven de cijfertjes malen in mijn hoofd.

Heb ik mij nu gruwelijk mispakt en overschat? Of is januari gewoonweg geen representatieve maand? Helemaal in het begin had ik als doel gesteld een 2000 km te rijden in januari en dat is nog steeds mogelijk. Toch lijkt het erg weinig in verhouding met de kilometers die ik had moeten rijden. Ik heb nu al het idee dat ik, zeker tijdens een werkweek, niets anders doe dan fietsen en bezig zijn met fietsen (buiten het werk dan). Hoe nog ruim een derde meer te fietsen is mij even een raadsel :(.

Een uitdaging is natuurlijk geen uitdaging als het vanzelf zou gaan. Gewoon nog wat meer fietsen, simpel zat. Het stormachtige regenweer dit weekend zal geen uitvlucht vormen [-X.

Dagtotaal: 87 km
Jaartotaal: 1733 km

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#65 Bericht door KarelJ »

Ik vind het nochtans al indrukwekkend wat je tot nu toe bijeengereden hebt in januari!! (ondanks donker, sneeuw, ...)

Ik zal eerder eindigen op een goede 650 km deze maand, waar ik ook al heel tevreden mee ben trouwens!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#66 Bericht door Wouter D »

dan heb je nu een gemiddelde van km per dag, wat zeker niet slecht is met ons natte winterweer
volgende maand gewoon 70 km per dag en zo verder, den heb je tegen augustus 140 km per dag gemiddeld :-)
daarna kan je weer afbouwen naarmate het frisser wordt :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#67 Bericht door hmmm »

Ik vrees dat het niet zo eenvoudig schaalt spruitje. Je moet ook nog de tijd hebben, zowel om te fietsen als nadien te herstellen. We zien wel hoe het loopt, meer dan mijn (uiterste) best kan ik niet doen in de poging om deze uitdaging tot een goed einde te brengen. Zonder twijfel kijk ik uit naar dagen met meer daglicht en warmere temperaturen. Dan hoef je bij wijze van spreken niet te roetsen, de fiets gaat vanzelf 8).

Dag 30 en dag 31: De maand in schoonheid eindigen met een diagonaal

Je kan mijmeren over cijfertjes zoveel je wilt, je zal toch moeten fietsen. Het volledige gamma aan boekjes van de Belgische diagonalen ligt al enkele weken te poseren op mijn bureau. Iets voor langere en vooral zomerse dagen. Maar waarom zou ik niet algauw eentje fietsen in januari?

En zo geschiedde een veel te optimistische tekening van een koninklijke driehoek. Op de GPS en gereed voor vertrek. Met de eerste trein naar Oostende, daar een stempel zoeken. Even na acht uur 's morgens kon ik de rit aanvatten. De diagonaal zou mij van Oostende tot Maaseik leiden, via St Niklaas en Herentals. Alhoewel lijden ook wel kan in deze context. Het regende bij vertrek in Oostende en het zou blijven regenen tot na de controlepost in Herentals.

Na een half uurtje voel ik al nattigheid, de eerste druppels koude regen hadden reeds een weg gevonden naar mijn voeten. De keuze van zomerschoenen met een regenhoes (eerste maal in gebruik) was eentje van een moment van weinig verstand 's ochtends. Les geleerd, als je je een lange rit kan beklagen over natte en koude voeten. Na ruim 2 uur fietsen in de regen is een kopje koffie wel verdiend. Mijn gedachten zitten al bij opgeven, het is te ridicuul voor woorden om lange afstanden te fietsen in dit natte en koude weer. Tot St Niklaas moet ik hoe dan ook verder en van daaruit ken ik de weg naar huis via Temse - Mechelen.

St Niklaas bereikt en ik laat gauw een stempeltje zetten in mijn boekje voordat gedachten van opgeven de rest overmeesteren. Nu ben ik wel verplicht om tot Maaseik te fietsen! Een bekend stukje, via Temse, Zennegat, Lier en Albertkanaal tot Herentals. De 2e controle is bereikt, het hoeft geen uitleg dat ik helemaal nat en koud ben. De verleiding is groot om gewoon in het warme cafeetje te blijven plakken. Gelukkig wacht er mij reeds enkele kilometers verder, in Geel, een stop voor een avondmaal. Een (online) kennis bood mij spontaan een warme maaltijd aan bij het vertellen van mijn plannen. Een heerlijk, vegetarisch, bord met pasta gekregen en veel gezonde groenten. Mjammm, dat heeft deze uitgehongerde fietser enorm gesmaakt!

Er weer vertrekken was lastiger. Nog een 75 tal kilometer tot Maaseik. Ondertussen is samen met het vallen van de duisternis de lucht opgeklaard. Geen regen! Door het opklaren daalt het kwik erg snel tot enkele graden boven nul. Met mijn natte fietskleren is het een beetje bibberen en mijn doorweekte voeten worden stilaan ijsklompjes. Bij aankomst in Maaseik kan ik met moeite nog wandelen tot de warmte van een lokaal café, mijn voeten zijn zodanig gevoelloos van de koude. Een warme chocomel om te vieren dat de eerste diagonaal verreden is!

De grootse plannen worden op dat moment opgeborgen, er is geen mogelijkheid om de driehoek nog te rijden en weer in Oostende aan te komen voor 22u (laatste trein huiswaarts). Toch een beetje teleurgesteld in mijzelf. Enkele kilometers buiten Maaseik, langs de Zuid-Willemsvaart, zet ik mijn bivak voor de nacht op. Er staat gewoonweg 2 centimeter water in mijn radical zijtassen en de "dry-bags" met reservekledij schijnen ook minder waterdicht te zijn dat ik had gehoopt. Geen heerlijk warm en droog merino-shirt om de nacht in door te brengen :(.

Gelukkig is mijn slaapzak nog droog en begin ik langzaam weer op temperatuur te komen in mijn bivakzak. Om onbekende reden alsnog erg slecht geslapen en naar mijn gevoel iedere 10 minuten wakker geworden. Eenmaal weer vertrokken op de fiets krijg ik mijzelf niet meer vooruit. Het wilt echt niet. Een combinatie van weinig en slechte slaap, uitputting door de koude en nattigheid en vooral mentaal ben ik helemaal op na een dag vechten tegen de elementen. Wanneer ik na een goeie 40 kilometer het station van Tongeren ontmoet is de keuze snel gemaakt om het gevecht tegen de tegenwind en regen te staken. Het toont weinig "Flandrien" en weer teleurstelling in mijn, mentale, kunnen.

Een leerrijk ritje. Enkele maanden weer (actief) fietsen is net te weinig voor zulke waaghalzerij tijdens gure dagen. De overige 13 boekjes liggen mij nog vol hoop aan te kijken op mijn bureau, al wacht ik verstandig op enkele dagen mooi weer ;).

Dagtotaal 1: 273 km
Dagtotaal 2: 43 km
Januari: 2049 km
Jaartotaal: 2049 km

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#68 Bericht door aiai »

Hou moed! Twee derde van de afstand gereden die je gemiddeld zou moeten rijden. In januari! De maand waarin het altijd stil staat op het fietspad omdat echt alles en iedereen op de fiets zit, zelfs de burgemeester van Toronto ;-).

Van de zomer gaat het je zeker lukken om 31 dagen lang 35 kilometer extra te fietsen.

Nu alleen opletten in februari dat je minimaal twee derde van de 2900 kilometer te pakken krijgt. Kan je in maart beginnen met inlopen op het gewenste gemiddelde.

Heb je een excel gemaakt waarin je de dagafstanden invoert en uitdrukt in een grafiekje? Kan heel motiverend werken. Vooral als je jezelf weer tegen die diagonaal (waar je zo dol op bent ;-) aan ziet kruipen en uiteindelijk er overheen.

Dus, *neemt nu coach pose aan*, in februari minimaal 75 kilometer per dag en in maart naar de 100. Maak je het in mei en juni weer goed en roets je vanaf juli je gemiddelde tot een stuk boven de 100 per dag. Echt waar, let maar op!

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#69 Bericht door hmmm »

Haha, afgelopen zaterdag ben ik op een hele dag fietsen amper twee (!!!) wielrenners tegengekomen. En dat op een route die voor 70% uit jaagpaden bestond. Volgens mij heb ik nog nooit zo weinig fietsers gekruist op een zaterdag!

Bedankt voor alle aanmoedigingen aiai (en ook alle anderen)!! Alle ritjes worden met de GPS geregistreerd en komen terecht op strava (en veloviewer) dat geeft mij genoeg nummertjes en cijfertjes. Daarover direct meer!

Voor februari lijkt me inderdaad een 2000-tal kilometer een mooi doel. Veel hangt af van het weer, al zien die vooruitzichten er momenteel relatief goed uit (geen vrieskoude of sneeuwellende). Tevens heb ik op het werk een examen binnenkort, daardoor zal de vrije tijd even naar studeren moeten gaan in plaats van fietsen... Het is niet anders ;).

Dag 33: Een ezel stoot zich geen 3x aan dezelfde steen

Het staat mij redelijk helder bij dat ik zaterdag het voornemen had om geen lange fietstochten meer te ondernemen bij koud regenweer. Er valt over te discuteren, maar vandaag viel mij toch onder die noemer. En alsnog vertrek ik als een ezel, vol goede moed voor een lange tocht. Deze keer wel zo verstandig geweest om mijn winterschoenen aan te doen.

Na een korte stop bij familie (waar al het water dat zich verzameld had in mijn broek door de zwaartekracht in mijn sokken gelopen is, waardoor ik alsnog natte voeten had voor de rest van de dag :roll:) via Mechelen, Lier, Albertkanaal, Schoten, Turnhout, Dessel, Ham, Aarschot een leuk rondje kanalen en jaagpaden gemaakt. De laatste kilometers was het serieus buffelen tegen de stevige wind en kreunden mijn buik- en rugspieren bij iedere slag.

Over getalletjes: wie had er al gehoord van het Eddington nummer in de context van fietsen? Een quote van de wikipedia pagina:
Eddington is credited with devising a measure of a cyclist's long-distance riding achievements. The Eddington number in the context of cycling is defined as the maximum number E such that the cyclist has cycled E miles on E days.[14][15] For example, an Eddington number of 70 would imply that the cyclist has cycled at least 70 miles in a day on 70 occasions. Achieving a high Eddington number is difficult since moving from, say, 70 to 75 will probably require more than five new long distance rides since any rides shorter than 75 miles will no longer be included in the reckoning. Eddington's own E-number was 84.[16]

The Eddington number for cycling is analogous to the h-index that quantifies both the actual scientific productivity and the apparent scientific impact of a scientist.

It should be noted that the Eddington Number for cycling has units (indeed applying it to any physical property will result in E having units). For example, an E of 62 miles means a cyclist has covered 62 or more miles on 62 or more days. However, in units of kilometers the 62 miles becomes 100 km. It is possible that the cyclist, while having covered 100 km on 62 days or more, may not have covered 100 km on 100 days or more.
Een heel erg gaaf getal als je er wat over kan mijmeren op de fiets! Hetgeen wat het zo tof maakt is dat het niet reset en dat het niet zakt wanneer je wat minder ver of vaak fietst. En dat het natuurlijk steeds een grotere uitdaging wordt om een hoger E-nummer te behalen!

Voor alle ritten die ik gelogd heb met de gps (en nadien op strava heb gezwikt, vooral roeifietsritten dus) kom ik uit op een E van 104 (in km). Benieuwd hoe hoog ik dit nummer kan krijgen tegen het einde van het jaar 8).

Edit: Bijna vergeten:
Dagtotaal: 218 km
Jaartotaal: 2,267 km

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#70 Bericht door bicky »

is dit Eddington nummer dan het gemiddelde over een aantal dagen?
of het aantal opeenvolgende dagen dat je een afstand hebt afgelegd.
fiets ik 5 dagen 10 km heb ik een E nummer van 5?
fiets ik over 10 dagen 5 keer 20 km heb ik nummer van 10?

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#71 Bericht door hmmm »

Geen van beiden. Het hoeven geen opeenvolgende dagen te zijn en het is zeker ook geen gemiddelde. Enkele voorbeeldjes maken het misschien duidelijker: Stel je hebt 10 keren (dagen) gefietst en telkens een rondje gemaakt van 6 kilometer. Je hebt dan minstens 6 dagen 6 kilometer gefietst en krijgt dus een E van 6 (in km).

Het gaat dus over alle fietsdagen in je ganse leven, of toch degene die je accuraat hebt bijgehouden (al is dat tegenwoordig met GPS en techniek eerder standaard geworden). Voor mijn E 104 (km) wilt het zeggen dat ik in mijn fietscarrière al minstens 104 dagen een rit gemaakt heb van minstens 104 kilometer. Hoe hoger hoe lastiger het zal worden, want voor voor een E van bvb 120 tellen alle ritjes van minder dan 120 kilometer niet meer mee. Voor mij om omhoog te gaan van 104 tot 120 zou het betekenen dat ik 32 ritten moet doen van 120 km of meer.

Cijfertjes :mrgreen:.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#72 Bericht door bicky »

ok, nu is het duidelijk
mijn woonwerkveer van 66 km per dag geeft me dus al E nr 66 want de heen en terugrit legde ik zeker zoveel keer al af

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#73 Bericht door bicky »

14 dagen sinds het vorig 100km per dag verslag.
Hoe verloopt februari? het is nog geen denderend weer geweest

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#74 Bericht door Helen »

Ha leuk, die E-nummers!
Zo kom ik voor alle-fietsen-samen op E89, en WAW op E42 (niet toevallig mijn woonwerkafstand-heen-en-weer)

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#75 Bericht door hmmm »

bicky schreef:14 dagen sinds het vorig 100km per dag verslag.
Hoe verloopt februari? het is nog geen denderend weer geweest
Door allerlei omstandigheden* inderdaad in februari nog niet (op een utilitair ritje na) gereden. Niet goed! Hopelijk weet ik de draad weer heel erg snel op te pikken anders ziet het er voor deze uitdaging hopeloos uit...

Afgelopen week wel nog een bijeenkomst gehad met enkele bukkers om een de BRM fleche te rijden eind maart :).

*Een niet nader te benoemen incident op het werk, studeren voor een examen, net iets teveel door de regen gefietst in januari en mijn emmertje was volgelopen, mijn rug die zelfs na 2 weken rug nog altijd wat wringt ter hoogte van een wervel en lastige uren om te combineren met fietsen op het werk.

Plaats reactie