De 100 km per dag uitdaging!

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#46 Bericht door aiai »

Goed bezig met je uitdaging!

Volgens mij is het het beste om iedere dag om dezelfde tijd op te staan met maximaal een uur verschil (uurtje eerder of laten kan de biologische klok goed aan zo leerde ik). Ook al ben je laat gaan slapen etc. Heb dat ooit ergens opgepikt, maar weet niet meer waar..... Flink uitslapen schijnt niet alleen niet echt te helpen, maar je biologische klok flink van streek te maken. Meer dan een keer laat gaan slapen of een keer weinig slapen.

Werkt wellicht ook goed voor het doel. Iedere dag rond het zelfde tijdstip ontwaken en dan standaard x kilometer fietsen voordat je aan de andere dingen van die dag begint geeft naast een vast ritme ook een vast aantal kilometers per dag.

Succes en hou jezelf goed in de gaten! 't Is een flink doel wat je jezelf hebt gesteld.

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#47 Bericht door FiSh »

Goed bezig =D>

Klein vraagje: hoe beslis je op de ene of de andere dag waar je naartoe gaat fietsen? Vertrek je gewoon en zie je waar je uitkomt, doe je dezelfde rondjes of plan je het voor je vertrekt helemaal uit?
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#48 Bericht door hmmm »

Bedankt voor de aanmoedigingen! :)
aiai schreef: Volgens mij is het het beste om iedere dag om dezelfde tijd op te staan met maximaal een uur verschil (uurtje eerder of laten kan de biologische klok goed aan zo leerde ik). Ook al ben je laat gaan slapen etc. Heb dat ooit ergens opgepikt, maar weet niet meer waar..... Flink uitslapen schijnt niet alleen niet echt te helpen, maar je biologische klok flink van streek te maken. Meer dan een keer laat gaan slapen of een keer weinig slapen.

Werkt wellicht ook goed voor het doel. Iedere dag rond het zelfde tijdstip ontwaken en dan standaard x kilometer fietsen voordat je aan de andere dingen van die dag begint geeft naast een vast ritme ook een vast aantal kilometers per dag.
Hier kan ik maar van dromen.... Ik heb werk met heel erg onregelmatige uren. Een ietwat vast ritme is onmogelijk en mijn biologische klok slaagt af en toe goed tilt. Erg gezond is het allemaal niet (denk ik).

Voorbeeldje: Afgelopen dagen gewerkt van ~16u tot middernacht a 1u. Komend weekend heb ik ongeveer kantooruren om vervolgens volgende week vroege diensten te hebben (tussen 3u50 en 5u beginnen). Het is niet enkel kommer en kwel, het geeft natuurlijk ook de kans om op werkdagen nog in daglicht te kunnen fietsen tijdens de wintermaanden.

@FiSh: Op werkdagen kies ik meestal voor een vertrouwde route (veelal Leuven - Mechelen -Zennegat) langs de vaart. Deze route is relatief vlot doorrijden en weet ik goed in te schatten qua tijd. Andere dagen hangt het een beetje van mijn fantasie af, tegenwoordig kies ik veelal voor jaagpaden omdat het weinig voorbereiding vraagt en meestal goed fietsbare routes zijn.

Binnenkort komt er wel wat meer kleur in de routes: ik heb nog enkele abdijen en brouwerijen waar ik naartoe wil fietsen, het randonneursseizoen start weer en ik heb nog 14 Belgische diagonalen te fietsen.

Oh, de komende dagen gaat het een stuk kouder worden. Maandag (op mijn vrije dag :() komt het kwik zelfs niet boven het vriespunt uit overdag. Brrrrr, koude handen en voeten blijven een groot probleem op de roets.

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#49 Bericht door hmmm »

Dag 12: Het zijn de kleine momenten

Heerlijk sjezen langs het jaagpad van de Nete, omringd door een prachtig landschap. Wind in de rug en een warme zonnestraal van het flauwe winterzonnetje op mijn koude wang. Fan·tas·tisch. Eenmaal in Duffel terug langs dezelfde weg, de stevige wind werd dan toch een beetje vervloekt!

Afbeelding

Dagtotaal: 83 km
Jaartotaal: 1179 km

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#50 Bericht door wout »

=D> met groeiend respect lees ik dit draadje. Leuk om dit te volgen :D
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#51 Bericht door hmmm »

Dag 14: Motivatie uit een onverwachte hoek

Een vrije dag en er stond maar 1 puntje op de agenda: 's avonds zou ik mijn moeder even een bezoekje brengen. Of maak er 2 agendapunten van, ik kan natuurlijk geen vrije dag laten voorbijgaan zonder roeifietskilometers. Gisterenavond even snel wat aan het tekenen op de kaart. Jeugdig enthousiasme of weinig zin voor realisme, in geen tijd stond er een route van een goeie 200 km tot de voordeur van het ouderlijk huis op de kaart.

Vanochtend tikten de minuten en de regen ongeveer synchroon: Tik tik TIK tik. Nog voor het getik van de regen stopte, was het moment voorbij waarop ik met 200 kilometer fietsen nog tijdig zou zijn voor het avondeten. Zucht. Niet getreurd, er is voldoende troost te vinden in een heerlijk kopje koffie.

Bijna had ik alle hoop om te vertrekken opgegeven. Tot ik mijn, gepensioneerde, buurvrouw zag toekomen per fiets. Op zo'n moment kan je niet anders dan denken: "Wat voor watje ben je eigenlijk, hier zitten treuzelen voor de computer terwijl deze oude vrouw een rondje gaat fietsen". Enkele minuten later lag ik te roetsen :lol:.

Oh, wat fietst een stugge winterbroek lastig, iedere slag wringt de broek bij de knieën. Weinig bijzondere fietstocht in guur winterweer en veel wind.

Dagtotaal: 180 km
Jaartotaal: 1,359 km

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#52 Bericht door Ronnius »

hmmm schreef:Weinig bijzondere fietstocht in guur winterweer en veel wind.

Dagtotaal: 180 km
Een weinig bijzondere fietstocht, VAN 180 KM, in guur winter weer en veel wind. :shock:
Ik lees hier 2 ferme tegenstrijdigheden #-o
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#53 Bericht door aiai »

Wauw. Da's flink. Bij het lezen voelt het al meer dan180 kilometer voor me door de beschrijving van het weer (gevoelsafstand als afgeleide van gevoelstemperatuur). Hou vol en goed bezig!

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#54 Bericht door hmmm »

Ronnius schreef: Een weinig bijzondere fietstocht, VAN 180 KM, in guur winter weer en veel wind. :shock:
Ik lees hier 2 ferme tegenstrijdigheden #-o
Ik bedoelde het in de zin van: er valt weinig bijzonders te schrijven over deze specifieke fietstocht. Het zoveelste tochtje langs jaagpaden.

Afbeelding

Tja. Ik wil mij aan veel wagen, maar in deze sneeuwsmurrie ga ik het fietsen toch maar laten op de roets :(. Er was ietwat slecht weer voorspeld, maar ik had gehoopt toch nog te kunnen fietsen vandaag. Jammer!

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#55 Bericht door aiai »

En er zijn vast geen geleide-ski's op de markt voor roeifietsen ;-)

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#56 Bericht door hmmm »

Nope. Ik heb wel nog marathon winters liggen in mijn schuurtje. Maar de ruimte tussen achterwiel en zitje is volgens mij te klein op een 209 (met de 222 ging het prima). En of ik nu lange tochten wil gaan maken met marathon winter spijkerbanden... ;).

De sneeuw valt nu met grote vlokken uit de lucht.... Bizar dat de sneeuw zo goed blijft liggen, er werden voor vandaag positieve temperaturen voorspeld. Hopelijk smelt alles weg, want maandag komt het kwik niet boven het vriespunt uit, anders zal ik enkele dagen niet kunnen fietsen :(.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#57 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik heb 50mm BA geprobeerd, maar die passen echt niet. Ik wil nog een keer 47-559 Marathon Racers proberen, ik heb nu de 40mm versie.

Wim -hier sneeuwt het nog niet, maandag gevoelstemperatuur van -14
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#58 Bericht door hmmm »

Dag 24: Eindelijk wat beweging te bespeuren op mijn km-tellertje

Geheel onvoorzien een, naar mijn gevoel, heel erg lange pauze. Vorige week viel er eerst een stuk meer sneeuw uit de lucht dan ik zelfs in mijn nachtmerries had voorzien. Om vervolgens getroffen te worden door een flinke verkoudheid, vandaag was de eerste dag dat ik fietsen weer mogelijk achtte... De eerste meters vanochtend voelden zelfs onwennig aan, al duurde het geen honderd meter om de roeifiets-glimlach tevoorschijn te toveren.

Onderweg nog een roeifietser in het wild tegengekomen. Een zeldzaamheid! Iemand uit Lier met een 222, niet aanwezig op het forum.

Helemaal genezen was ik duidelijk niet. De longen uit mijn lichaam moeten hoesten, ondanks dat ik erg rustig probeerde te fietsen. Ook ontbrak het mij nog aan fut in de benen, ondanks de week rust. Zolang ik maar niet herval en weer rustig kan opbouwen... :)

Dagtotaal: 130 km
Jaartotaal: 1489 km

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#59 Bericht door Wim -de roetsende »

hmmm schreef:Ook ontbrak het mij nog aan fut in de benen, ondanks de week rust.
Dagtotaal: 130 km
Jaartotaal: 1489 km

Ik had vandaag ook niet zulke goede benen.

Bij mij stopte de teller echter 100km eerder.

Vandaag was ik gewoon blij met 30km.

Zo'n dag was het dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#60 Bericht door hmmm »

Ik denk dat we kunnen concluderen Wim dat het niet aan de benen ligt. De lucht moet bijzonder stroperig geweest zijn, met veel luchtweerstand. Dat zal het geweest zijn, zonder twijfel.

Dag 25: Een weddenschap die ik zou verliezen

Wanneer denk je dat je de eerste keer kan gaan fietsen in een t-shirt met korte mouwen (zonder het koud te hebben!)? Och, ergens in maart vermoedelijk. Misschien eind februari met de rare weersverschijnselen van tegenwoordig. Die heugelijke dag, wanneer je voor het eerst de wind langs de haren op je armen voelt strijken, was vandaag!

Zonovergoten - korte mouwen - weer. Heerlijk. De mooi-weer-roetser in mij eindelijk een beetje tevreden ;).

Dagtotaal: 77 km
Jaartotaal: 1566 km

Plaats reactie