De 100 km per dag uitdaging!

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#31 Bericht door CapoJan »

Ronnius: niet ingaan op zo'n uitdagingen en gewoon je eigen ritme volgen. Je kent jezelf genoeg om te weten dat het af en toe verkeerd uitpakt als je te enthousiast kilometers afmaalt.

@hmm: welk toestel is het geworden/moet het worden? Het aanbod is zo gigantisch divers geworden...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#32 Bericht door Wim -de roetsende »

hmmm schreef:
KarelJ schreef: Op dag 2 al mijn grootste vijand gevonden voor deze uitdaging! Een gigantisch gebrek aan discipline ('s ochtends). Vanochtend niet al te laat opgestaan, met de gedachte om tijdig een fietstocht aan te vatten. Ik moest immers 's avonds op tijd terug zijn om nog boodschappen te kunnen doen. Ontbijt, kopje koffie, wat internetten, fietsroute tekenen, nog een kopje koffie, beetje internetten en uit het niets hoor je het nieuws van 12 uur op de radio. Toen was het al te laat om de getekende route nog te fietsen. Zucht.
Dit is echt afgrijselijk herkenbaar. Tijdens een normale werkweek ben ik op vrijdag vrij en dan overkomt mij vaak hetzelfde. Ik sta dan keurig om half 8 op en soms is het dan opeens half 2.

Gelukkig gaat het meestal wel goed en maak ik op vrijdag heerlijke en vooral lange tochten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#33 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:Ronnius: niet ingaan op zo'n uitdagingen en gewoon je eigen ritme volgen. Je kent jezelf genoeg om te weten dat het af en toe verkeerd uitpakt als je te enthousiast kilometers afmaalt.
Het moet niet meteen kilometers malen zijn.
Ik kan zo enthousiast in iets opgaan dat ik mezelf
gewoon volledig voorbij loop.
Daarbij is het meestaal zo dat ik te koppig ben
om eerst te willen toegeven dat ik mezelf zie passeren.
Als ik tenslotte toch crash zit ik mezelf jarenlang bijeen te schrapen.

Koppig zijn heeft ook een positieve kant.
Ik geef niet op na 5 keren proberen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#34 Bericht door hmmm »

CapoJan schreef: @hmm: welk toestel is het geworden/moet het worden? Het aanbod is zo gigantisch divers geworden...
Een Sony Alpha 5000 systeemcamera. Niet het nieuwste beestje, maar voor mijn eisen (denk ik) een goed model binnen het beschikbare budget. Compact, niet te zwaar, op te laden met USB, een "betaalbare" lijn van lenzen, met vooral 12 mm prime (van samyang) voor landschapsfoto's en foto's delen met wifi naar smartphone.

Nog steeds ben ik verliefd op de line-up systeemcamera's van FujiFilm, maar deze voldoen niet aan de eisen die ik als fietser en fietsvakantieganger toch wel noodzakelijk acht.

Op het eerste zicht lijkt het ook in de praktijk een goede keuze, binnenkort tijdens fietstochtjes eens wat experimenteren. Wie weet krijg ik er nog een degelijke landschapsfoto uit geperst ;). Indien niet zal vooral aan de fotograaf liggen in ieder geval!

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#35 Bericht door KarelJ »

hmmm schreef: Is dat gemeten met gps/snelheden/afstanden, het gebrek aan vooruitgang? Misschien eens interessant om te kijken naar een hartslagmeter om wat objectiever te kijken op welke manier je de tijd besteed op of in de fiets beter kan laten renderen. Als ik het terug reken, komt het uit op "maar" een uurtje of 5 fietsen per week. Dat zal je optimaal moeten benutten (hoofdzakelijk intervallen) om met die beperkte tijd veel vooruitgang te boeken. Er bestaat veel literatuur over, maar bvb "The time crunched cyclist" gaat specifiek over trainen wanneer je maar 6 tot 8 uren per week ter beschikking hebt. Dit zullen dan veelal zeer intensieve trainingen worden!
Bedankt voor de tips.
Meestal rijd ik wel met hartslagmeter (en gps fietscomputer). Ik doe alleen niet altijd veel met die gegevens.
Op zich zou er wel progressie te maken moeten zijn, maar...
De meeste van mijn ritten zijn woon-werk-verkeer en dan is het eenvoudig:
's Morgens wil je geen intervallen trainen omdat je nog een dag moet werken en erna nog thuis wil geraken.
's Avonds kan er iets specifieker getraind worden, maar dat lukt lang niet altijd (zware werkdag, eventueel nog redelijk wat plannen 's avonds, weten dat je de dagen erna ook nog veel te doen/fietsen/zwemmen/wandelen/tuinwerken/klussen/... hebt, ...) In de meeste gevallen rijd ik dus ook 's avonds op een uithoudbaar tempo naar huis. Als ik echt voluit ga in het naar huis rijden, dan merk ik wel dat dit meestal op 50 km maar enkele minuten voordeel oplevert (want er zijn ook nog lichten, spoorwegovergangen, ander verkeer, voorrangssituaties, ...) en dat helpt dan ook niet echt om een volgende keer voluit te gaan...

Wat mij ook niet tot de snelste rijder maakt: bagage (altijd wel iets van eten, kleren, boodschappen, ... mee in beide richtingen), overgewicht (ga ik terug aan proberen werken de komende periode), banden (met snellere banden (kojak, durano, grand prix) ga ik inderdaad sneller, maar dan rijd ik elke week (ja elke week!) lek en dan leg ik al snel terug mijn marathon greenguards op - achteraan ligt zelfs een marathon plus tour), voorzichtigheid/hoffelijkheid (ik vertraag/stop liever eens te veel dan te weinig), woon-werk-routes, wegkwaliteit op routes, schrik om terug last van rug/knieën te krijgen (zoals in het verleden), zicht (1 oog is redelijk goed, 1 oog is bijna blind wat maakt dat ik in sommige omstandigheden moeilijker zie), rij/rusttijden (ik rij wanneer het past voor werk/gezin en dikwijls niet wanneer het terug het optimale moment is om te trainen), ...

Maar goed - ondanks al die excuses/uitvluchten - als ik mij er echt zou op toeleggen, dan zou ik waarschijnlijk wel iets sneller kunnen worden. Het is al of niet bewust een keuze om dit niet te doen momenteel (afwegen moeite/baten)
Ook grotere afstanden zijn occasioneel geen probleem en meer zou waarschijnlijk goed mogelijk zijn. Ik kies er echter meestal voor om mijn tijd anders te besteden (gezin/familie/vrienden, andere hobby's, ...)

Alle respect trouwens voor mensen die wel regelmatig hun grenzen verleggen (zonder hierbij te ver te gaan)

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#36 Bericht door hmmm »

Al de "excuses" zijn erg herkenbaar KarelJ. Ik denk dat een groot deel van dat lijstje voor de meesten van ons van toepassing is. Nu ja, als vrijgezel heb ik vanzelfsprekend wat meer keuze in het indelen van mijn tijd, ik hoef enkel rekening te houden met mijn werkgever. Echter komt het toch vooral neer op dat je prioriteiten elders liggen, en dat is prima.

Met gisteren in het achterhoofd vandaag mijn best gedaan om tijdig te vertrekken voor de geplande fietstocht. Niet naar mijn gewoonte zelfs de bestanden al op de GPS gezet de avond voordien. Alsnog een uurtje later vertrokken dan ik in gedachten had.... Gelukkig heb ik nog bijna een jaar om te werken aan een ochtendritueel (op mijn vrije dagen) waar ik geen uren nodeloos verlies.

Naar aanleiding van een topic elders op dit forum wilde ik de staat van het jaagpad Namen - Dinant eens gaan bekijken. Vroeger reed ik regelmatig over Ravel 2 (Hoegaarden - Namen), na mijn verhuis afgelopen zomer ben ik er niet meer geweest. Tevens het eerste tochtje met een noemenswaardig aantal hoogtemeters sinds ik weer aan het roetsen ben. Nu ja, een (oude) spoorlijn kan je niet echt als heftig klimwerk omschrijven met een maximale hellingsgraad van ongeveer 2%. Ook de Maas heeft ook geen honderden meters verval tussen Namen en Dinant.

Afbeelding

Toch vielen de hoogtemeters mij erg zwaar. Het klimmen met de roets was als een verdrongen herinnering. Soms is het klimmen wel plezierig, of toch het glooiende of bergachtige landschap met prachtige vergezichten. Veelal is het ook gewoon afzien en ploeteren. Op de terugweg toch nog even de Citadel van Namen opgefietst. Daveren op de kasseien van deze klassieker en mij weer mispakt. Het punt ongeveer halverwege heeft erg de schijn dat je de top bereikt hebt.

Afbeelding

Dagtotaal: 182 km
Hoogtemeters: 1195 m (Dat maakt Strava mij wijs, de GPS hield het op zo'n 730 meter)
Jaartotaal: 382 km

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#37 Bericht door hmmm »

Vanochtend een poging gewaagd om voor 't werk te gaan fietsen. Gezien mijn gebrek aan ochtenddiscipline niet zo'n triviaal voornemen als het lijkt! Halvelings gelukt, toch weer een half uurtje langer zitten treuzelen dan gepland. De tijd voor de werkdag was al relatief krap, dus een half uurtje minder lang fietsen. Met stramme spieren was ik toch even in verleiding om gewoon nog een kopje koffie te drinken voor de computer en het fietsen te laten vandaag.

Fiets uit de stal en de eerste lekke band van 2016 is reeds een feit. Drie keer diep zuchten en maar snel even de binnenband vervangen. Door de enkelzijdige ophanging van het voorwiel op een 209 is het normaal vlot gebeurd. Vandaag had ik de grootste moeite om de kojak van het voorwiel te krijgen. Normaal gaat zo'n kojak er ook erg vlot weer op, vandaag heb ik denk ik voor het eerst een bandenlichtertje moeten gebruiken. Geen idee of de oorzaak de koude is of mijn ochtendhumeur.

Drie kwartier later weg dan gepland en dus mijn voorziene tochtje wat ingekort. Om nu te zeggen dat het ochtendgrijs iets is om vroeg voor op te staan.... Dan droom je beter over prachtige zonsopgangen onder een warm donsdeken. Na enkele kilometers kwam ik op dreef en was het alsnog heerlijk fietsen. Helaas is het jaagpad Leuven - Mechelen net voor Mechelen onderbroken vanaf 04/01 (vandaag dus) langs beide kanten. Het beloofd dat er enkel een startdatum van de werken geafficheerd werd :roll:.

Achteraf erg blij dat ik erin geslaagd ben voor het werk even te fietsen (ook al was het iets korter dan gehoopt).

Dagtotaal: 51 km
Jaartotaal: 433 km

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#38 Bericht door hmmm »

Dag 5: Waar ben ik aan begonnen?

Nadat ik na mijn werkdag thuis kwam, heb ik geen moment van verleiding gecreëerd. Direct omkleden en vertrekken. Niet nog even een vijftal minuutjes op de computer wat lezen.... Bij het buitenstappen, iets voor negen 's avonds, voel ik direct enkele koude motregendruppeltjes op mijn wangen. Toen dacht ik toch even, waar ben ik aan begonnen en bekroop de twijfel om niet gewoon sportief (want immers in fietskledij) in de zetel te gaan liggen.

Gelukkig heeft dat duivelse stemmetje vandaag niet gewonnen. Na een kilometer of 10 verdween de motregen en kreeg ik echte regen in de plaats. Het duivelse stemmetje was erg snel daar met de suggestie om rechtsomkeer te maken en alsnog de zetel op te zoeken. Dat is toch wel verdiend na een lange werkdag? Op dag 5 al opgeven zou weinig inspirerend zijn, er zat weinig anders op dan gezapig verder te rijden ;).

De bui duurde maar enkele minuten, tot mijn grote opluchting. Nu, na een verwarmend kopje soep, snel mijn bedje in. Morgen een dagje rust :).

Dagtotaal: 120 km
Jaartotaal: 553 km

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#39 Bericht door KarelJ »

Goed bezig!

Kurt Searvogel heeft ondertussen het nieuwe jaarrecord te pakken en had het blijkbaar ook soms heel moeilijk:
http://www.bicycling.com/rides/people/k ... age-record

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#40 Bericht door hmmm »

De prestatie die Kurt heeft neergezet is waanzinnig. Valt niet te vatten... Een brevet van 300 km schrikt mij niet erg af. De uitdaging om een hele week elke dag eentje van 300 km te fietsen zou ik nog wel durven aangaan. Een gans jaar, elke dag zonder uitzondering, dat is een bijzonder straffe prestatie.

Dag 7: Het is maar een beetje regen
Met deze gedachte stap ik moedig (al zeg ik het zelf) een regenbui in om een rondje te gaan fietsen. Die moed komt niet uit het niets, daarvoor moet je ruim een uur koffie drinken rekenen. Het duurt nog geen 15 kilometers voor ik begrijp dat die regendruppeltjes erg koud zijn, mijn knieën en bovenbenen hebben het al koud. Wie denkt er nu ook aan om een regenbroek aan te doen terwijl het regent? Ondergetekende schijnbaar niet.

In Tessenderlo een korte pauze om enkele koffiekoeken op te peuzelen. Of eerder, zo snel mogelijk binnen werken, in de koude regen krijg ik het na een minuutje stilstand al koud. Even verder kom ik terecht op het jaagpad langs het Albertkanaal en besluit ik de tocht in te korten. Geen ommetje langs Dessel vandaag, het gaat moeizaam.

Afbeelding

Een mislukte foto. Helaas. Geen tijd om te prullen en spelen met instellingen van het fototoestel, ik begin doornat na enkele minuten al te rillen van de koude. De regen verdwijnt langzaam en tegelijkertijd komt de wind stevig op. Nu snap ik waarom er een gevarendriehoekje stond op de website van het kmi... Het stuk langs de Nete is zwoegen en ploeteren tegen een stormachtige wind. Op geen tijd ben ik helemaal uitgeput.

Mijn kaarsje is op wanneer ik het ouderlijke huis bereik, waar ik plekje had gereserveerd voor het avondmaal. Woorden schieten te kort hoezeer een kopje soep deugd kan doen na enkele uren afzien in regen en wind. Vanzelfsprekend maakt mama de beste soep ter wereld ;).

Desondanks dat ik goed en lekker gegeten heb, is alle fut weg voor het laatste stukje naar huis. Het is helemaal opgeklaard en ik fiets rustig huiswaarts, zonder mij al teveel zorgen te maken om tijd of bedroevende gemiddeldes. Toch nog even een poging wagen om de sterrenhemel langs het jaagpad vast te leggen op foto. Zelfs op de donkere stukjes is er enorm veel lichtpollutie.

Afbeelding

Dagtotaal: 162 km
Jaartotaal: 716 km

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#41 Bericht door CapoJan »

Met een bericht op 7 januari en een jaartotaal van 716 km zit je nog mooi op schema. De winter is natuurlijk geen ideaal startpunt, met de wispelturige weersomstandigheden. En gisteravond was er bijzonder veel wind (en regen). Hoed af!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#42 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:De winter is natuurlijk geen ideaal startpunt, met de wispelturige weersomstandigheden.
Dat klopt, maar vanaf eind feb wordt het alleen maar beter.
Als je in de zomer start wordt het alleen maar slechter.

BTW, ik heb nu reeds 279 km, normaal komen er vandaag nog zo een 100 bij.
Daarvan zijn er NUL roeikilometers.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#43 Bericht door hmmm »

Over enkele weken staat je roets weer op punt Ronnius. Je kan je orca dan verkopen, of stof laten happen. Spreek uit ervaring :lol:.

Dag 8: De rally

De meesten waren erbij, veel ga ik er niet over schrijven. De nachtelijke terugrit ging iets minder vlot dan gehoopt. Uit ervaring weet ik al dat ik tussen 3 uur 's nachts en het ochtendgloren beter niet fiets omdat mijn lichaam en geest op de fiets indommelen. Gisteren weinig keuze, gelukkig had ik tot Temse nog het gezelschap van Peter. Het is geen ideale match om samen te fietsen, zo'n gestroomlijnde DF (met sterke rijder!!) en een roeifiets (met een minder sterke rijder).

Tot Temse wist ik er genoeg tempo in te houden om Peter niet helemaal te laten wegdommelen. Daarna heb ik hem wijselijk zijn carbonnen ros de sporen laten geven en zag ik langzaam maar zeker zijn achterlicht verdwijnen. Nog een heel stuk heb ik de typerende 3 bandensporen kunnen volgen langs de jaagpaden.

Vandaag maar een rustdag inlassen om een beetje te recupereren van de verstoorde en korte nachtrust. De volgende dagen zal het zoeken zijn naar tijd om te fietsen tussen het werken door.

Dagtotaal: 220 km
Jaartotaal: 936 km

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#44 Bericht door hmmm »

Dag 10: Met een half oog

Zo maan ik zo gauw ik kan de wekker weer tot stilzwijgen. Half kreunend denk ik: "Ik heb echt geen goesting om in de regen en wind te gaan fietsen, laat ik een uurtje of 3 langer in bed liggen en doezelen". Gelukkig zag ik met een half oog een zonnestraaltje. Na 3x in mijn ogen wrijven voor de zekerheid, er was immers regen voorspeld, bleek de zon warempel te schijnen.

Wat een heerlijke winterdag om te fietsen! Misschien moet ik toch maar eens overwegen om te migreren naar een land met meer zonne-uren 8). Daar ik moet werken was het tochtje beperkt in afstand en tijd en heb ik gekozen voor de erg vertrouwde route langs het kanaal Leuven - Mechelen. Hopelijk morgen meer van hetzelfde :).

Dagtotaal: 76 km
Jaartotaal: 1012 km (De eerste megameter van het jaar zit er al op!!)

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#45 Bericht door hmmm »

Dag 11: Slapen, werken, roeifietsen en eten

Als een goed geoliede machine liep het vandaag, hopelijk een teken dat er een beetje routine (roetsine?) en discipline in het ochtendritueel komt :).

Dagtotaal: 84 km
Jaartotaal: 1096 km

Plaats reactie