De 100 km per dag uitdaging!

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

De 100 km per dag uitdaging!

#1 Bericht door hmmm »

Hoi,

Het durft wel eens te gebeuren dat gedachten te ver afdwalen tijdens het roeifietsen. Slag na slag verder verdwalen in je gedachten en mijmeringen. Eigenlijk kan je het goed vergelijken met dromen 's nachts, na een tas koffie 's ochtends is het quasi onmogelijk om nog het onderwerp van de dromen van afgelopen nacht op te diepen uit je herinneringen. Zo gaat dat met die fietsmijmeringen ook, na een verfrissende douche zijn ze verdwenen uit de gedachten en vraag je je af waar je een ganse tocht hebt op zitten broeden tijdens alle momenten vol mijmeringen.

En dat is prima. Soms heb je krankzinnige mijmeringen en gedachten die je niet weet te vergeten. Met wat geluk gaat het over, zoals een verkoudheid, maar soms blijf je ermee zitten. Wat moet je dan? Een rondje gaan fietsen natuurlijk, wat dacht je.... En de cirkel is rond.

De titel heeft de clou van het verhaal allang verraden natuurlijk. Ik wil volgend jaar (gemiddeld) 100 kilometer per dag gefietst hebben. Door het toeval van een schrikkeljaar zullen er 36 600 kilometers verreden worden als alles goed gaat. Neen, vertel mij alstublieft niet hoeveel tijd dat gaat kosten.

Alsook open ik hiermee, semi-officieel, de aanval op een eerste record voor meeste kilometers op een roeifiets in een jaar. De categorie bestaat momenteel niet (en er zijn dus ook geen echte regels), maar Derk leek schikkelijk om een vermelding toe te voegen. Officieus ligt het rond de 25 000 kilometers. In 2016 is het bijna een vanzelfsprekendheid, maar mijn kilometers zullen allemaal digitaal gearchiveerd worden door de gps (en gepubliceerd op strava), als er nog andere deelnemers zouden zijn lijkt me dit wel een vereiste om het spel eerlijk te houden :).

Wie weet is er via deze weg nog een halve gek te vinden die mij wilt vergezellen in deze queeste naar veel kilometers en eenwording met de fiets ;). Wie enkele kilometers zaait, zal lange brevetten oogsten?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#2 Bericht door bicky »

:shock:

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#3 Bericht door fujin »

Oeeiii, da's een heel serieuze uitdaging.
Zeker omdat er een veiligheidsmarge moet worden ingebouwd voor ziekte, echt slecht weer zoals onoverwinbare sneeuw, etc etc.
En je zal qua voeding een soort fietsende foodprocessor worden.
Dit is niet zomaar 100 km woonwerk verkeer.
Maar ook de weekenden, feestdagen vakanties en ga zo maar door.
Chapeau als het je lukt, ik vindt het een hele ambitie.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#4 Bericht door Wouter D »

volgens mij leef jij niet in het gezelschap van een lief, of levensgezel...
maar los daarvan, respect dat je alleen al met de gedachte speelt, laat staat dat je het ook tot stand kan brengen.
Rijden de deurwaarders die de registratie doen ook 100km per dag met je mee?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#5 Bericht door Wim -de roetsende »

Verbijsterend plan.

Ik haal de 50km per dag nog niet eens.

Ik wens je heel veel succes en vind het een mooi streven.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#6 Bericht door Jan.E »

Ik zal ondertussen gaan werken... :roll: #-o :mrgreen:

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#7 Bericht door hmmm »

Hah, vanzelfsprekend moet ik tussen het fietsen door ook een 40-tal uren per week gaan werken ;)!

@spruitje: Het vrijgezellenleven kent zijn voordelen, misschien is het fiscaal wel interessant om met mijn 209 te trouwen? Ik heb een trouwe GPS die steeds mee zal komen om de registratie te verzekeren.

@fujin: Het idee is een beetje om in januari en februari het iets rustiger aan te doen (zeker omdat de kans groot is op onfietsbaar weer zoals sneeuw etc), dan haal ik die kilometers later in het jaar wel in wanneer er meer (en warmer) daglicht ter beschikking is.

Spelen met de gedachte is natuurlijk een ding, maar ze verwezenlijken zal een ander paar mouwen zijn. Hopelijk kan ik hier volgend jaar zonder teveel schaamte nog posten :mrgreen:.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#8 Bericht door Ronnius »

Als het over afstanden gaat wordt op het werk ook steeds weer over dezelfde fietser gesproken.
Nee niet over mij, een ander.
Die is eens de uitdaging aangegaan zoveel mogelijk km te fietsen op 1 jaar.
Weliswaar met een koersfiets, maar hij is geëindigd met 53 000 km op 365 dagen?
Het was zo erg dat de woon-werk rit (die al behoorlijk is) soms tot 100 km extra werd verlengd.

Tijdens de vakantie reed hij dan ook nog eens heel Europa rond om kilometers "te sprokkelen".
Hoe zijn gezinssituatie is weet ik niet, maar hij leefde dus gewoon op de fiets.

Van begin 2011 tot eerder dit jaar zat ik aan een week gemiddelde van 180 km/week.
Dit jaar kom ik nu aan 200 km/week. Ik vind dat al een heel mooi resultaat.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#9 Bericht door hmmm »

Je hebt het per toeval niet over "Jefke" (zie http://www.jefke06.be/html/jaarverslag2009.html)? Die persoon had wel het "geluk" van vele dagen technisch werkloos (zonder enige afbreuk te doen aan de gigantische prestatie!!).

Zelf zie ik zo'n afstanden niet als haalbaar of realistisch. Ik zal het hem zeker niet nadoen! Deze doelstelling zal al lastig genoeg zijn en nagenoeg alle vrije tijd opeisen. Ook denk ik, of hoop ik, dat gemiddeld op 100 km per dag uitkomen nog kan zonder een lichaam te overtrainen omdat je nog de ruimte hebt voor rustdagen.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#10 Bericht door Ronnius »

hmmm schreef:Je hebt het per toeval niet over "Jefke"
Ja dus, de eerste keer dat ik weet dat er een website rond was.
Maar ik wist niet dat hij dat gereden had in 2009.
Dat jaar heb ik ook maar een halfjaar gewerkt.

Het was niet technisch werkloos, maar economisch werkloos.
Er kwamen gewoon GEEN bestellingen binnen.
Vor alle duidelijkheid, we werken dus in dezelfde fabriek.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#11 Bericht door KarelJ »

100 km per dag, waw!! wat een uitdaging!! Hiervoor doe ik mijn petje (of helm) af!

En toch zijn er mensen die nog extremer te werk gaan:
http://www.outsideonline.com/2039276/he ... t-be-going
http://oneyeartimetrial.org.uk/

De Amerikaan Kurt Searvogel is goed op weg om het record uit 1939 van Godwin te breken (en doet een deel van zijn ritten op de ligfiets).
Beiden willen ze immers op 1 jaar tijd meer dan 75000 mijl (ja mijl, niet km) afleggen.
De Brit Steven Abraham is in de loop van het jaar moeten opnieuw beginnen met zijn recordpoging aangezien hij een aantal maanden "minder" kunnen fietsen heeft door een blessure (na een aanrijding als ik mij niet vergis)
Steven Abrahem heeft tijdens zijn blessuretijd toch beperkt verder gereden op een trike

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#12 Bericht door hmmm »

Moeizame start.

De eerste dag van het jaar drukt een mens direct met de neus op de feitelijkheid van de realiteit. Een week (erg) vroege diensten achter de rug, vandaag inbegrepen lonkt naar een start van uitrusten in de zetel. Toch maar eerst met de roets familie bezoeken, om iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen en wat bij te babbelen.

Ik had de eerste dag toch graag goed gestart, dus onderweg naar het familiebezoek het goede voornemen gemaakt om achteraf via een omweg naar huis te fietsen en wat kilometers op de teller te zetten. Na enkele glazen schuimwijn, hapjes en een gezellige babbel schiet dit er een beetje bij in. Bijkomend wist ik niet bepaald een goede manier om te vertellen: "ik ben verder, want ik wil nog een kilometer of 100 fietsen vandaag". Alsnog een ommetje naar huis gemaakt en een dagtotaal van 89 km op de teller. De kop is er vanaf!

Graag zou ik in januari zo'n 2000 km willen behalen. Gezien de kilometerstanden van de afgelopen weken/maanden zal ik de fietsuren toch wat moeten opdrijven. Verre van 100 per dag, maar dit lijkt me voldoende ambitieus voor de koudste en donkerste maand van het jaar.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#13 Bericht door CapoJan »

Helmpje af hiervoor! Ik ben al tevreden als ik 1000 km op een maand haal; jij doet er dan drie keer zoveel. Op een roets dan nog :shock:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#14 Bericht door Ronnius »

Ik heb gisteren alvast 138 km Orcaan geweest.
Als ik alles van de laatste week bekijk,
van zaterdag 26-12 tot vrijdag 1-1, kom ik aan 460 km.
Daarin zaten 2 dagen met een dagafstand boven de 100 km.
(dinsdag 118 en vrijdag 138) En mijn lichaam zegt nu dat het
welletjes is geweest. Het wil echt wel rust.
Dat gisteren na 138 km de batterij van de Orca
tot op 25% was leeg gereden zegt genoeg.

En daarbij ben ik nog niet eens gaan werken...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#15 Bericht door KarelJ »

Met andere woorden: Ronius ligt voor op het schema van Hmmm :D :D :D

Hmmm

Ik heb veel respect voor de uitdaging die je aangaat. Zorg alleen dat het leuk blijft en geen sleur wordt! Pin je niet persé vast op 100 km per dag!

Hou ons wel op de hoogte van je vorderingen (ook als je b.v. "maar" op 80 km per dag zou uitkomen :) )

Ik vind het geweldig om zo'n uitdaging op te volgen

Plaats reactie