Roeifietsbabbelhoekje

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#166 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik vind het eigenlijk nog wel mee vallen. Zo ziet mijn roets er ook wel uit na iedere rit.
Daar kan die kabel niet zo hard van slijten :wink:

We hebben hier zandgronden, maar ook flink wat klei. Ik woon tussen de Veluwe (=zand) en de IJssel (=klei).
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#167 Bericht door Ronnius »

De tip om een bagagedrager te plaatsen zie ik wel zitten.
Dan zou ik er ook mee kunnen gaan werken.
En dan kan ik ook het idee van een naafdynamo weer ophalen.
Want woon-werk is het hele jaar door minstens 1 rit met licht noodzakelijk aan.

Nu nog zien hoe ik de roets na de winter bij Derk krijg voor een groot onderhoud (en meteen ook een bagagedrager erop).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#168 Bericht door bicky »

ik heb een son naafdynamo met edelux op mijn roets. Niet goedkoop maar geeft een bak licht.
zeker een aanrader (als je het geld ervoor over hebt)

zijn er nog roetsers die de spiegelbel hebben? dat vind ik ook een aanrader

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#169 Bericht door Wim -de roetsende »

bicky schreef:zijn er nog roetsers die de spiegelbel hebben? dat vind ik ook een aanrader
Nee, mijn vrouw heeft er wel mee geroetst en zij vond het goed te doen.

Ik vind het een heel onhandig ding, nou moet ik er wel bij vertellen dat ik met een redelijk hoge frequentie slagen maak en niet of nauwelijks rustmomentjes pak tussen de slagen. Ik roei dus constant door en blijf ook niet met de rug in de stoel liggen.

Ik heb een brilspiegeltje, zodat ik constant of wanneer ik wil onmiddellijk kan zien wat er achter of schuin achter mij gebeurt. Ik hoef dus niet te wachten, totdat het stuur zich in de juiste positie bevindt om in het spiegeltje te kunnen kijken. Als ik wil zien wat er achter mij gebeurt, dan moet ik dat ook direct kunnen zien/bekijken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#170 Bericht door bicky »

De eerste ritten gebruikte ik ook een brilspiegel. maar die vergat ik soms.
Je moet inderdaad even een slag stoppen voor je kan achteruit kijken. Maar ik ben er erg tevreden over en vind het heel handig in gebruik.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#171 Bericht door Pleeboy »

Om even in te springen op het dyneema: @wim, jouw manier van roetsen is zeer licht voor de kabel (leid ik af aan jouw uitleg), ik gok dat bicky en hmmm (en ik vroeger) 2 x zoveel kracht gebruiken...
Spruitje zet 3 keer zoveel kracht op zijn kabels als bicky en hmmm, ik heb hem al zien rijden :D
Als hij een beetje zou schakelen zou de 4mm misschien ook bij hem 1000km mee kunnen gaan :wink:

Ps: ik was ook blij met de belspiegel, stuur fractie van een seconde stil houden en ik wist hoever die coureur al achter mij zat (wat reed die 240 toch zalig rechtdoor en wind mee :-))
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#172 Bericht door hmmm »

Geef mij maar een vlotte stijl met veel slagen per minuut. Mogelijk een tikkeltje minder efficiënt (hoewel, aantal rpm op een race/ligfiets hoort ook relatief hoog te liggen om het optimale vermogen te kunnen leveren), maar hopelijk niet zo nefast voor de knieën en andere gewrichten. Ik hoop nog even te kunnen genieten van het roetsen! Wel een goede vraag wat het beste aantal slagen per minuut zou zijn om het meeste vermogen op te wekken op een roeifiets.

Zo'n belspiegeltje heb ik ook (op de fiets staan). Gebruik ik het vaak? Ja, maar om te bellen :lol:. Het spiegeltje gebruik ik eerder zelden, het stilhouden van het stuur in de juiste hoek en dan turen in het minieme spiegeltje om weinig meer te weten? In het verkeer kijk ik liever eens achterom voordat ik links ga afslaan en de hete adem van een bukker voel ik ik wel in mijn nek.

Wat een prachtige zonnige dag! Tijd om even een uurtje te fietsen. Na een aantal (heel erg) vroege diensten is de zetel aanlokkelijker dan het zitje van mijn roets, maar de ervaring leert dat eenmaal vertrokken het vaak genieten is :).

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#173 Bericht door Wim -de roetsende »

Die laatste opmerking had van mij kunnen zijn. Gewoon gaan, het wordt vanzelf leuk.

De grootste fout die beginners volgens Derk maken, is dat ze in een te zwaar verzet roeien.

Ik heb wel eens gehoord dat iemand in het zwaarste verzet roeide met een snelheid van 30km/u.

Ik zit pas in het zwaarste verzet als ik boven de 45km/u kom. Alleen in afdalingen dus :D
Ik kan dan nog meeroeien tot ruim boven de 60km/u.

Licht roeien is het behoud van je knieën en mensen die stoere verhalen vertellen over kapot getrokken dyneema kabels, zouden zich eens achter de oren moeten krabben.
Ik heb nu bijna 15000km geroeid en heb nu pas de 6e kabel erop liggen en dat hadden er ook 5 kunnen zijn, want één kabel versleet heel erg snel. Daar was iets niet goed mee.

Of mensen met 2x of zelfs 3x zoveel kracht roeien als dat ik doe, kan ik niet beoordelen.

Misschien een voorbeeld ter illustratie:
Bij een snelheid van 30km/u maak ik 10 tot 12 slagen per 100m. Met de wind mee is dat soms iets minder, met harde tegenwind zelfs nog iets meer.
Als je 30km/u roeit, dan doe je 12 seconden over 100m.
Als ik dan 12 slagen maak, dan is dat dus iedere seconde een slag.
Dat is een slagfrequentie van 60 slagen per minuut.
Veel minder dan de trapfrequentie bij fietsen, maar die beweging is veel compacter.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#174 Bericht door Ronnius »

Wim -de roetsende schreef:Dat is een slagfrequentie van 60 slagen per minuut.
Veel minder dan de trapfrequentie bij fietsen, maar die beweging is veel compacter.
tov veel fietsers is dat niet eens zoweinig.
Ik ken er genoeg die (tot zelfs ver) onder de 90 rpm blijven.

Ze fietsen heus niet allemaal aan minstens 95 rpm, bij meer dan 25 km/u minstens 110 rpm
of bij 30 km/u aan minstens 120 rpm en bij een sprint een max van 146.
(ik heb het hier over mezelf)

Bij het roeien geef ik enkele slagen en dan laat ik me bollen
om dan weer enkele slagen te geven.
De snelheid is dan een variabele tussen de 20 en 25 km/u.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#175 Bericht door Wim -de roetsende »

Bij het roeien geef ik enkele slagen en dan laat ik me bollen
om dan weer enkele slagen te geven.
De snelheid is dan een variabele tussen de 20 en 25 km/u.
Zo roeide ik de eerste 2000km ook.
Ik begon met 2 slagen-even liggen-2 slagen-even liggen-enz.
Daarna hetzelfde met 3 slagen, en toen met 5 slagen.
Op een bepaald moment lukte het om een paar honderd meter constant te roeien, zonder te gaan liggen. Nu roei ik kilometers lang zonder rustpauzetjes.

Als ik heel erg moe ben, dan roei ik nog weleens met rustmomenten. Vooral aan het einde van een lange tocht.

Nog even een aanvulling op het aantal slagen per minuut.
Ik roei uiteraard ook regelmatig in een iets rustiger tempo. Dan maak ik misschien 8 slagen per 100m.
Met de wind mee, maak ik vaak ook langere slagen. Dan buig ik echt maximaal naar voren en kom ik zelfs met de voetenslee tegen het aanslagblokje bij het stuur. Met deze lange slagen ligt de frequentie vaak ook iets lager. De slag is dan veel rustiger, de terughaal varieer ik dan vaak nog wel. Soms ook rustig, maar ook vaak juist heel pittig en snel.

Vooral de mogelijkheid om de slagen zo af te wisselen is wat ik zo fijn en prettig vind van het roeien. Bij het fietsen is een lage trapfrequentie gewoon niet fijn en zelfs zwaar en pijnlijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#176 Bericht door Ronnius »

Wim -de roetsende schreef: Zo roeide ik de eerste 2000km ook.
Ik begon met 2 slagen-even liggen-2 slagen-even liggen-enz.
Daarna hetzelfde met 3 slagen, en toen met 5 slagen.
Oef, ik heb nog een eind te gaan.
Moet de 1000 km nog halen ;-)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#177 Bericht door Wim -de roetsende »

Ronnius schreef:Oef, ik heb nog een eind te gaan.
Moet de 1000 km nog halen ;-)
Ik heb de 209 nu vierenhalf jaar. Dus je hebt nog even de tijd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#178 Bericht door hmmm »

Enkele slagen roeien, even laten uitbollen en zo verder vind ik persoonlijk erg vermoeiend. Dat is net alsof je even een slokje uit je drinkbus neemt, je verliest veel momentum en moet weer helemaal op gang komen. Tenzij de buikspieren enorm kreunen en die een hoger (slag)tempo niet meer kunnen volgen, dan durft het eens gebeuren.

Mijn slagtempo, geen idee. Volgende keer eens op letten en proberen te meten. Vermoedelijk ergens tussen de 30 en 50 slagen per minuut. Het varieert ook sterk van het reliëf en van dag tot dag. Gisteren ging het een stuk vlotter, met bijgevolg ook een hoger slagtempo. Ik kom heel erg zelden in het zwaarste verzet, zal inderdaad pas tegen de 50 km/u zijn (waar ik op het vlakke alleen kan van dromen). Naar mijn idee zit het wel snor.

Een slag per minuut klinkt mij als heel erg snel in de oren Wim, dat haal ik ondanks naar mijn idee een vlot slagtempo bijlange niet. Zoals je zelf al schreef kan je beter wat hoger zitten dan te laag, voor het behoud van gewrichten. Bij het wielrennen is die trend erg duidelijk waar te nemen (met dank aan enkele grote namen met een bijzonder hoge trapfrequentie).

Achja, of straffer. Vorig jaar even overwogen om wat meer gericht te trainen (met behulp van) een coach. De 2e training was al van die onzin, intervallen in een "zwaar verzet en lage frequentie". Dat vond mijn lichaam merkbaar niet fijn, volgens de "coach" moest ik dat toch maar gewoon (blijven) doen en betekende de pijn in mijn rug dat ik een zwak punt aan het trainen was :roll: . Toen was ie afgeschreven, ik zal zelf wel wat verzinnen als ik gerichter zou willen trainen ;). Erg bizar dat zulke mensen nog zo'n advies durven geven, zelfs na duidelijk negatieve feedback.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#179 Bericht door bicky »

Heb ook geen idee over slagtempo.
Bestaat er daar geen roeicomputer voor :mrgreen:


vond op mijn youtube klein filmke terug van wedstrijd in brugge https://www.youtube.com/watch?v=vcnPk_FKVlU
Tijdens wedstrijd lag mijn tempo redelijk hoog, in opwarming was dat eerder normaal.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#180 Bericht door Wim -de roetsende »

bicky schreef:vond op mijn youtube klein filmke terug van wedstrijd in brugge https://www.youtube.com/watch?v=vcnPk_FKVlU
Tijdens wedstrijd lag mijn tempo redelijk hoog, in opwarming was dat eerder normaal.
Ik heb ook een filmpje van mijzelf (terug)gevonden.

Het is gefilmd door een mede-LOL-lid en het staat op zijn blog.
Ik kan helaas geen directe link maken naar het YouTube-filmpje. Geen idee of dat kan en/of hoe dat moet. Wie wel?

Voor wie mijn (hoge) slagtempo wil zien, het filmpje staat helemaal onderaan het blogbericht. Eerst een aantal foto's en dan het laatste/vijfde filmpje.

http://rastamango.blogspot.nl/2012/07/l ... olsch.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Plaats reactie