Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#1 Bericht door Cycle Maniac »

Hallo allemaal,

Het roetsen lijkt mij een fantastische manier om op een sportieve manier naar het werk te gaan.
Maar nou lees ik op Rowingbike.com - Thys 222 Revolver:
... De levensverwachting van de (stalen) aandrijfkabel is minstens verdubbeld t.o.v de CVT. (Er is nog maar 1 proef tot breuk voltooid, Richard Bruijn met meer dan 9000 km) ...
Helemaal fantastisch natuurlijk.
Dan staat er op dezelfde pagina ook nog te lezen:
... De levensduur van de dyneema aandrijfkabel is bij droog weer gemiddeld ± 1800 km. Bij slecht weer (zand, modder en viezigheid op de kabel en Snek) loopt de levensduur terug. ...
En onder de roeifietservaringen zegt Richard Bruin:
... Dyneema: blijft superieur aan staalkabel. ...
M´n vraag is dus: Wat maakt die dyneema-kabel ondanks de kortere levensduur dan zo superieur aan de staalkabel? Wat is het verschil in comfort? Treedt er bij de staalkabel na verloop van tijd misschien roestvorming op? Of is deze mogelijk lastiger op de roeifiets aan te brengen, of te verwijderen?
Wedstrijden zullen voor mij geen doel zijn. Het lichtere gewicht van de dyneema kabel zal voor mij daarom van geen belang zijn.

Bij voorbaat dank voor alle antwoorden. :wink:
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#2 Bericht door Wouter D »

dyneema kabel zal een pak minder wrijving hebben dan de staalkabel met als gevold dat je ook minder slijtage van je onderdelen hebt, bijkomend is het ook lichter dan staalkabel.

zelf rijd ik met de staalkabel omdat ik onvoldoende schakel om de volle levensduur uit een dyneema-kabel te halen, maar ik hecht dan ook minder belang aan snelheid, voor mij is het belangrijker dat ik onderweg geen tijd hoef te verdoen met het vervangen van de dyneema-kabel omdat hij gebroken is, ook zie ik het niet zitten om hem preventief te vervangen, want dan zou ik dat elke 300 km moeten doen. de staalkabel ligt er intussen een kleine duizend km op en vertoont nog geen slijtage.

wel moet ik toegeven dat ik niet zo veel rij met mijn roets. dus mijn ervaring is eerder beperkt
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#3 Bericht door dmd »

Die 1800km haal je enkel wanneer je halverwege (900km dus) je kabel eens omdraait. Als je bedrijfszeker wil zijn ga je dus best voor staalkabel.

Ik zelf rijd met dynema, en heb nooit staalkabel geprobeerd. Wat ik wel kan zeggen is dat de kick om snel te rijden op een roeifiets enorm groot is. Die totale workout brengt je in een soort meditaieve toestand. :wink:
Voor mij is mijn roeifiets dan ook een koersfiets, alle overwegingen werden gemaakt op basis van snelheid...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#4 Bericht door hmmm »

Ondanks dat ik mij kan vinden in de opmerking van dmd dat de roets fantastisch is om je volledig mee te laten gaan wil ik toch bemerken dat de fiets niet enkel geschikt is om te koersen.

Zelf gebruik ik de roets dagelijks voor al mijn verplaatsingen; woon-werk, naar de winkel (met zijtassen of met de fietskar), om op bezoek te gaan bij familie, .... Ik heb de roeifiets van dit jaar april en sindsdien heb ik mijn gewone ligfiets niet meer gebruikt :D.

Tot nu toe heb ik nog geen klachten over de roets, alleen bij regen en vochtig weer gaat ie soms wat jammeren tijdens het fietsen ;). Maar een beetje vaseline op de boegspriet en de fiets is weer geheel gelukkig. Qua onderhoud valt het allemaal erg goed mee, af en toe de boegspriet invetten is het belangrijkste. Maar dat is een klusje van 2 minuten :).

Ik gebruik ook de dyneema voor de aandrijving en dat werkt gewoon prima. Al kan ik zonder ervaring met de stalen variant natuurlijk niet vergelijken. Omdat ik ellende onderweg naar mijn werk probeer te vermijden vervang ik de kabels normaal preventief, ik draai de kabel om na 750km en nog eens 750km later is het tijd voor een nieuwe kabel. Al moet ik er eerlijkheidshalve bijvertellen dat ik onlangs wel een kabelbreuk had voor ik de 750km bereikt had, maar mijn fiets zag er meer uit als een mtb na een race door de modder. De combinatie van veel zand en vocht (schuren) zullen de kabel geen goed gedaan hebben ;).

Laat je niet teveel afschrikken door die dyneema kabel en dat ie eventueel vervangen moet worden of breekt. Zelfs zeer onhandige ik kan dat in een tiental minuutjes :). Ik zie geen echte reden om voor de staalkabel te gaan, zelfs als je erg veel fietst moet je maar 1-2 keer per maand 10 minuten besteden aan die koorden...

De roeifiets is een fantastische fiets!

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#5 Bericht door Cycle Maniac »

Goede info!
Ja, ik ben zo langzamerhand ook wel verliefd op dat apparaat aan het worden...
Als het weer wat beter wordt, ga ik binnenkort maar eens voor een proefritje bij Thijs langs.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

aquagga
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 feb 2007, 20:14
Fiets: taifun met groot achterwiel
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#6 Bericht door aquagga »

Ik heb met beide ervaring. Op mijn vorige roets had ik een aluminium snek welke met staal bereden moet worden. Nadat de staal kabel een keer onderweg was geknapt had ik als reserve een dynema kabel bij me. Ik deed erg rustig aan maar mijn snelheid lag gelijk aan die van de stalen kabel met minder inspanning.
Wat vooral opviel was dat de fiets veel stiller was. Daarna geexperimenteerd met dynema op de alu snek maar dit was na 400 km wel over.
Nu een fiets met kunstof snek. Dynema rijdt heerlijk. Geen gedoe met opletten dat er knikken in je reserve kabel komen. Bij staal is dit van levensbelang dat er geen knik in komt. Anders is de kabel binnen no time kapot.

Mijn ervaringen met de dynema kabel zijn goed. Tot nu toe haal ik de meeste kilometers op 4 mm. Hiermee haalde ik zonder omkeren in de zomer toch makkelijk 1500 km met een beschadigde snek. Echter nu in de winter was er al 2x binnen 500 km de kabel kapot ( 3mm variant). Echter veel zand en pekel wat niet bevordelijk is voor het dynema. Zelf denk ik dat het ook komt door de kleine diameter.

Nu heb ik een nieuwe snek waar geen stukjes uitzijn en ga ik experimenteren met de 3.3 mm van derk.

vervangen staalkabel koste mij meer tijd dan met dynema. Met name het met een inbus vastdraaien van de kabel.
staal kabel varieert kwa duur eenmaal heb ik 9000 gedaan. Andere keer 3500. en zelfs een keer maar 1800. Eerlijk bij zeggen dat ik hier een knikje perongeluk had ingemaakt met het opleggen van de kabel.

Waarom ik zou kiezen voor dynema ipv staal:
-stiller in gebruik (hoe stiller mijn fiets hoe gelukkiger ik word)
-makkelijker/sneller te vervangen. 3 min om 15 min. (vooral de staalkabel vereist meer handigheid omdat deze vanuit zijn eigenschappen sneller weer "uitspringt" en van de snek afloopt als je de spanning te laag houdt).
-reserve kabel makkelijker mee te nemen. (je hoeft niet goed op te passen hoe je het bewaard staal wel)
-wanneer je met staal rijdt komt er een klemblokje op de ring (waar je armslagkabel achter kan blijven haken)dit klemblokje kan ook net verkeerd zitten tegen je schoen terwijl je net wel in dat verzet wil roetsen. Snellere slijtage schoen afhankelijk van je schoenmaat bij mij kwam de punt van de schoen net scharnierend langs het klemblokje met een mooie slijtage vlek als gevolg.
- dynema schakelt iets soepeler
- Zelf vind ik het bij dynema beter in te schatten of de kabel vervangen moet worden. Bij staal denk je dat je die niet kapot kunt trappen. Mijn ervaring na 2x is dat dat wel kan

(na vragen bij derk.
Sinds de ingevreesde snek hoeft je achterwiel niet meer helemaal verwijdert te worden bij dynema. Kan me voorstellen dat dit bij de stalen kabel met loodje nog wel moet gebeuren. Echter weet ik dat niet zeker)

gehoord maar weet niet of het waar is. Van iemand met staalkabel heb ik vernomen dat door de staalkabel meer wrijving is tov dynema waardoor de staalkabel zich meer in de snek vreet waardoor deze sneller slijt en sneller vervangen moet worden.

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#7 Bericht door Cycle Maniac »

@aquagga: Helder antwoord!
De dyneema kabel heeft dus de voorkeur.

Ik zie dat Derk ook nog een 4 mm dyneema kabel aanbiedt. Die is waarschijnlijk ook nog interessant? Of zal 4 mm mogeljk stugger aanvoelen? Maar mogelijk mag je in ieder geval verwachten dat deze langer meegaat?
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

aquagga
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 feb 2007, 20:14
Fiets: taifun met groot achterwiel
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#8 Bericht door aquagga »

Voor lange levensduur is waarschijnlijk de 4 mm variant de beste. De reden dat ik 3,3 ga proberen is omdat dit een nieuw soort/sterker dynema zal zijn wat ik heb vernomen. Mocht het me niet bevallen dan ga ik terug naat 4 mm.

groets

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#9 Bericht door Wouter D »

bij tweedehands roeifietsen (als je daar op hoopt) wel opletten dat de revolver (waar de kabel ook in loopt) geschikt is voor de 4mm kabel. bij de mijne is dat niet het geval, vandaar dat ik heb gekozen voor staal-kabel,

bij de nieuwe roetsen zal dat uiteraard geen probleem zijn.
wat ook voor de meesten nog onbekend is, is dat bij derk thijs het principe van huurkoop geldt: als je een roets voor onbepaalde tijd huurt en je beslist achteraf om 'je' roets te kopen, dan gaat de reeds betaalde huur van de aankoopprijs af. of vroeger was dat tenminste zo.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#10 Bericht door Cycle Maniac »

@spruitje: Dank je wel voor de hints.
En die optie van huurkoop is zeker interessant om te onthouden.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#11 Bericht door Wim -de roetsende »

Kanrased schreef:geschikt is voor de 4mm kabel.

???

Het vorige bericht is van januari 2013. Ik begrijp deze melding niet helemaal :?:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#12 Bericht door bicky »

Wim -de roetsende schreef:
Kanrased schreef:geschikt is voor de 4mm kabel.
???
Het vorige bericht is van januari 2013. Ik begrijp deze melding niet helemaal :?:
al zijn berichten zijn stukjes van vorige berichten.
het lijkt een bot te zijn, bij deze geblokkeerd.

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#13 Bericht door halepole »

Ik heb ondertussen 3400 km geroetst en mijn kabel is gebroken.
Nu wil ik terug een kabel aanschaffen maar de roets staat in de garage bij mijn ouders en ik kan niet checken welk type er nu op ligt.
Op de site http://www.rowingbike.com/en/product-categorie/kabels/ zie ik de drie diktes 3, 3,3 en 4 mm.
Welke ligt er standaard op de thys 209? en welke lengte moet er dan genomen worden? ik heb een gewone snek.

Wat zijn de verzendkosten voor zo'n klein pakketje eigenlijk?

Als er iemand zin heeft om een ritje te maken naar Middelburg zoals een paar jaar geleden i'm in :-)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#14 Bericht door Ronnius »

halepole schreef:Ik heb ondertussen 3400 km geroetst en mijn kabel is gebroken.
Nu wil ik terug een kabel aanschaffen maar de roets staat in de garage bij mijn ouders en ik kan niet checken welk type er nu op ligt.
Op de site http://www.rowingbike.com/en/product-categorie/kabels/ zie ik de drie diktes 3, 3,3 en 4 mm.
Welke ligt er standaard op de thys 209? en welke lengte moet er dan genomen worden? ik heb een gewone snek.

Wat zijn de verzendkosten voor zo'n klein pakketje eigenlijk?

Als er iemand zin heeft om een ritje te maken naar Middelburg zoals een paar jaar geleden i'm in :-)
Heb jij geen tweede kabel meegekregen? Ik dacht van wel.
Zelf heb ik een reserve kabel gekocht bij de herstelling.

Je mag altijd komen kijken of mijn kabel zou passen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Dyneema- vs staalkabel: Voordelen? Nadelen?

#15 Bericht door halepole »

ja de reservekabel heb ik er direct opgelegd.
Maar nu zijn we 2 weken verder en wil ik terug een reserve kopen maar ik weet niet de welke aangezien ik mijn roeifiets hier niet in gent heb staan.

Plaats reactie