beginnersperikelen

Alles aangaande roeifietsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

beginnersperikelen

#1 Bericht door dmd »

Ik vrees dat ik gewoon pech heb, maar ik heb al heel wat onderhoud gehad aan mijn revolver 222. Ik had reeds verschillende keren problemen met de bevestiging van het touw aan de snek, maar ook het tandwiel voor het blokkeren van de snek heb ik al mogen "bewerken". De rekker is waarschijnlijk uitgerokken want schiet vaak los. Verder durft mijn voorwiel wel eens loskomen aan de snelkoppeling (ben ik al een paar keer door op de bek gegaan :roll: )

Ik ben dus van plan om eens naar Middelburg te roeien om alles eens volledig op punt te laten zetten, maar had nog een vraagje voor de kenners hier op het forum: Ik zou graag gaan voor wat minder onderhoud, hoe lang kunnen jullie verder met het minimale onderhoud? Hoe staan jullie tegenover de staalkabel ipv dynema koord? Welk periodiek onderhoud voeren jullie uit? En misschien ook: hoe vaak staan jullie in panne #-o
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: beginnersperikelen

#2 Bericht door Wouter D »

ik gebruik een staalkabel omdat die andere veel te snel slijten bij mij, ik schakel namelijk veel te weinig :-)

inderdaad roets eerst op punt laten stellen en veel uitleg krijgen van derk, kan nooit kwaad
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: beginnersperikelen

#3 Bericht door Pleeboy »

Met de 222 revolver schoot de kabel er wel eens af als ik in de regen reed, omdat de revolverring niet blokkeerde en de snek wel... Dus als dat vaak bij jou gebeurt kan het zijn dat de schakelkabels niet juist zijn afgesteld. Verklaart ook waarom je snekblokkeertandwiel slijt...

Een snelspanner die loskomt= vuilbak en een nieuwe voor 5€, daar kan je (met wat pech) je leven niet voor riskeren... Ofwel zijn de "tandjes" die in je vork bijten versleten ofwel de veertjes, die een deel van de trillingen opvangen en dus loskomen ook verhelpen, of misschien zijn ze gewoon afwezig. Maar voor dat geld zou ik niet "repareren" en dan afwachten totdat het weer fout gaat.

Ik schakel wel veel, ben een stuk lichter dan spruitje en denk dat ik met een staalkabel (op de 240 cvt die ik nu heb) 2 x zo ver kom als met een dyneemakabel. maar de staalkabel kost dan wel ook 45€, en een dyneemakabel 10€. En de aandrijving is een stuk zwaarder, dit merk je niet als je maar een uurtje onderweg bent, maar op lange tochten is het een wereld van verschil... (de 240 cvt is 10% sneller dan de 222 revolver (meer bij wind op kop), maar op tochten langer dan 3u ben ik "maar" even snel).

Periodiek onderhoud:
Bandenspanning + steentjes: elke maand
boegspriet invetten: elke 2-3 weken afhankelijk van het weer
revolverring proper houden: elke maand/rit in de regen
poetsen: als ik tijd en goesting heb...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: beginnersperikelen

#4 Bericht door dmd »

Veel / weinig schakelen, korte / lange haal... er komt allemaal zo veel bij kijken :roll:
Als ik eens een rustige zaterdag vind fiets ik eens tot in Middelburg, en laat ik me heel het verhaal doen + mijn fiets op punt zetten! Bedankt voor jullie reacties! Wordt vervolgd...
Quest 581 - M5 CHR

aquagga
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 feb 2007, 20:14
Fiets: taifun met groot achterwiel
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: beginnersperikelen

#5 Bericht door aquagga »

Staalkabel of dynema vind ik een persoonlijke keuze. Zelf heb ik het allebei gehad. Op mijn cvt fiets welke is omgebouwd tot revolver heb ik met zowel staal als dynema gereden. Staal is minder onderhoud. Als de kabel eenmaal er goed op licht hoef je heel lang niks te doen. Dynema is gevoeliger en moet je beter in de gaten houden. Maximale wat ik met dynema heb gehaald op een alu snek is 1200 km. Met mijn staalkabel makkelijk 3500 km zonder nog enige slijtage. Met dynema vond ik zelf wel lekkerder rijden iets soepeler. Scheelde mij 1 a 2 km/h. Kan je wel aanraden als je met dynema rijdt een aanpassing aan de snek te doen zodat je achterwiel er niet uithoeft om het koordje te verwisselen.
Verder ben ik kwa onderhoud bijna geen tijd kwijt. Ik heb hydrolyse hs 33 velgremmen. Fantastisch 1x goed afgesteld en ik hoef er niet meer naar om te kijken. In bijna 3 jaar tijd pas 1x blokjes hoeven wisselen wat eigenlijk niet eens nodig was. Remmen doen ze als een beest. Sta met mijn 209 met schijfremmen tot op heden later stil.
Verder het normale onderhoud van het op spanning houden van de banden en de boegspriet goed in het vet houden.

duur van de dynema kabel is varierend van het weer en vooral zand. Zit zelf meestal op het middenbereik van de snek. Mijn dynema is varierend van 700 km tot een keer 2500 km. Ik draai de kabel niet om.
Mijn meeste onderhoud zit hem in het werkend houden van mijn verlichting omdat met koud weer de draadjes zo stug worden dat ze gewoon breken.
Kwa tijd ben ik maximaal 10 minuten per week kwijt. Echter wel sinds de fiets helemaal goed op orde is daarvoor was het knutselen wat meer.

groets,

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: beginnersperikelen

#6 Bericht door Wouter D »

ik ben algerisch aan dynema, aangezien ik niet zo een schakelbeest ben redelijk goede lichaamsbouw (bedekt met een een speklaagje) heb haal ik geen 300 km uit 1 kabel, vandaar dat ik na veel omwisselen toch heb gekozen voor de staalkabel,

ik kan me echter inbeelden dat iemand die wel schakelt, veel langer mijn zijn kabel doet,
snelheid vind ik niet zo belangrijk met de roets, het is vooral genieten :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jonathan

Re: beginnersperikelen

#7 Bericht door jonathan »

Ik ben vrij groot, zwaar en best wel sterk en mijn dyneema gaat bij normale omstandigheden 1500km per kant(dus ja zeker 3000km met een kabel) mee. En ja ik rij ruw, rij met slecht weer(met echt veel regen gaat het wel minder uiteraard) en rij meestal op dezelfde versnelling.

Je moet op je slag letten, een soepele lange slag waar je de hele slag ongeveer even veel kracht zet.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: beginnersperikelen

#8 Bericht door Wouter D »

zal er aan denken als ik ooit een grote snek laat steken, dat ga ik pas doen als de huidige (kleine) is versleten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: beginnersperikelen

#9 Bericht door dmd »

Ondertussen zit mijn fiets binnen bij Thys. Buiten de slijtage die ik zelf al opgemerkt had heeft Derk er nog enkele kleine foutjes uitgehaald zoals een slechte achterwiellager en verkeerd gemonteerde roulementen op de boegspriet. Vermits er nu reeds dynema gebruikt werd beloot ik dit nog even verder uit te proberen, in de toekomst kan ik dan nog over schakelen naar staalkabel.

Ik vond helaas de tijd nog niet om mijn fiets terug op te halen (door enkele drukke weekends) maar ben heel benieuwd naar hoe mijn fiets het zal doen.

Derk vroeg zich af van wie de fiets origineel afkomstig is. Ik heb de fiets gekocht van iemand uit Mechelen die volgens mij niet de eerste eigenaar was. Het gaat over een standaard revolver 222 met als opties een carbon zitje en een king balhoofdstel. Doet dit bij iemand een belletje rinkelen?
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: beginnersperikelen

#10 Bericht door Wouter D »

ik denk dat je je oor eens te luister moet leggen bij die persoon in mechelen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: beginnersperikelen

#11 Bericht door dmd »

Vrijdag gebruik gemaakt van de dag vrijaf om mijn fiets te gaan ophalen. Daar een treinverbinding Gent - Middelburg redelijk lang duurt besloot ik om naar Middelburg te liften, zodat ik terug kon roeien.

Na 4 ritten van een tiental kilometer liet de chaufeur van de laatste rit zich ontvallen dat er een bus van Conexions rijdt van Gent naar Goes, had ik dat geweten... De chaufeur heeft me toen afgezet aan het busstation van Terneuzen alwaar ik de bus naar Middelburg nam.

Aangekomen bij Thys kreeg ik nog de hele uitleg over onderhoud van mijn fiets in de toekomst, waarna ik in rechte lijn naar Vlissingen ben geroeid. In Vlissingen dan de overzet naar Breskens, het viel me weer maar eens op hoe verwend de Nederlanders zijn wat betreft fietspaden!!!

Eigenlijk was ik van plan om de LF30 te volgen tot in Gent, maar daar ik geen lichten heb op mijn roeifiets nam ik de kortere banen recht naar huis (Watervliet Eeklo Evergem...)

Het roeifietsen bevalt me wel nu mijn fiets 100procent in orde staat, al lijkt het me wel veel zwaarder als de ligfiets (maar dat kan natuurlijk ook gewenning zijn).
Quest 581 - M5 CHR

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: beginnersperikelen

#12 Bericht door Pleeboy »

in het begin is het wel zwaar ja, maar eens al die luie (s)pieren gewend zijn aan de beweging is het zalig relaxed, of zwaar buffelend fietsen/trainen!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Plaats reactie