roetsen en lichaams verhoudingen

Alles aangaande roeifietsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jonathan

roetsen en lichaams verhoudingen

#1 Bericht door jonathan »

Toen ik een aantal maanden geleden mijn vraag stelde ivm de roeifiets en welke snelheden te verwachten waren de antwoorden niet zo eenvoudig.

Het komt erop neer dat je een deel "aanleg" moet combineren met je conditie.

Over dat deel aanleg zijn er een aantal factoren(puur fysische kenmerken, niets ivm cardiovas.):
-lengte (een lang persoon heeft een langere slag EN heeft in het vlakke het bekende voordeel dat lange ligfietsers ook hebben)
-ontwikkeling/aanleg tot arm, borst, rug, buik, hand, dijen enz en daar een balans in. Mensen met gespierde benen en magere armen hebben een nadeel gezien ze een deel van hun slag niet volledig kunnen gebruiken en visa versa.
-verhouding lengte benen/lengte armen/lengte lichaam; volgens mij heeft een roetser(buiten dan lang zijn) voordeel van een kort lijf met lange benen en armen. Liefst zelfs dat de armen meer dan 75% van de beenlengte zijn. Dit omdat je dan zo weinig mogelijk moet rechtkomen en toch een volledige slag kunt maken.

Er is geen enkele succesvolle roetser die niet aan deze voorwaarden voldoet, van de wedstrijdrijders(Derk, Mateman, Menno...) tot de randonneurs (Theo, Richard).

Verder heb ik daar niet echt een vraag rond, ik zet hier enkel mijn ideeen neer opdat jullie mee zouden kunnen denken.

mvg
J

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: roetsen en lichaams verhoudingen

#2 Bericht door Wouter D »

dat kan wel kloppen, en er is geen enkele snelle roetser met een buik, dus ik heb nog een lange weg te roetsen :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie