Te verwachten snelheid roeifiets

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
jonathan

Te verwachten snelheid roeifiets

#1 Bericht door jonathan »

de titel stelt de vraag,

Heeft er iemand een roeifiets die ook een optima baron, CHR, Quest, of stadsfiets heeft?

En wat zijn zo beetje de te verwachten snelheden in verhouding tot de andere fietsen?

Bedankt.

J.-

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Te verwachten snelheid roeifiets

#2 Bericht door Wijnandt »

jonathan schreef:de titel stelt de vraag.
Heeft er iemand een roeifiets die ook een optima baron, CHR, Quest, of stadsfiets heeft?
En wat zijn zo beetje de te verwachten snelheden in verhouding tot de andere fietsen?
Je vraag is duidelijk, maar een eenduidig antwoord hierop is niet zo gemakkelijk te geven.

'k Wil me er niet met een Jantje van Leiden van af maken, maar als je de discussie leest op http://groups.google.nl/group/ligfiets/ ... b5065b4276 dan begrijp je direct waarom je vraag niet zo gemakkelijk is te beantwoorden.

'k Ben geen snelheidswonder met m'n alweer bijna 71 jaar oud, maar ik haal heel acceptabele snelheden. En het belangrijkste is dat ik die snelheden bereik zonder het gevoel te hebben dat ik me het snot voor de ogen fiets of dat ik acuut in ademnood geraak.

Beter gezegd: op geen enkele fiets ga ik op zo'n prettige manier zo hard als met m'n roeifietsen :D

En inmiddels heb ik m'n exemplaar van het nieuwe model 209 bij Derk Thijs besteld :D Misschien ga ik dan ook een klein beetje harder?
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#3 Bericht door Wouter D »

je kan snelheid op een roets niet vergelijken met snelheid op een ligger.
ik haal meestal kruis 30 terwijl ik dat op de LR 36 haal vroeger meer, hangt er volledig van af wat je conditie is, hoe sterk je rug, buik, arm en benen zijn. en de harmonie in dit alles
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jonathan

#4 Bericht door jonathan »

spruitje schreef:je kan snelheid op een roets niet vergelijken met snelheid op een ligger.
ik haal meestal kruis 30 terwijl ik dat op de LR 36 haal vroeger meer, hangt er volledig van af wat je conditie is, hoe sterk je rug, buik, arm en benen zijn. en de harmonie in dit alles
.

@wouter, die zijn geen van alle slecht en heb wel aanleg tot goed arm, schouder, rugspieren. daar doe ik nu niks mee en zou mss wel fijn zijn die een beetje te ontwikkelen.

@Wijnandt, ja ik hoorde dat het nogal verslavend is en daarom zie ik het ook zitten. heb sowieso een zware sportverdwazing en na op Joeri's fiets gereden te hebben was ik wel verkocht, maar ach er zijn snellere fietsen. Maar ik ondervindt nu dat de snellere fiets niet altijd zo goed geschikt zijn voor lange ritten, dikwijls is de houding wel ok voor mij, maar is het zicht danig beklemmend(quest, high racer) dat je na een tijdje snachts te fietsen je helemaal tierelier gestaard bent.

Mijn Doel (met grote D idd) is Parijs Brest Parijs. grote vraag is welke fiets.

Mss een Roets?

opnieuw @ wijnandt, heb je de specificaties al van de 209???

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

neem dan maar een roets met klein verzet, want klimmen met een roets is geen lachertje.

vorig jaar in de ronde van vlaanderen was er iemand met een roeifiets die zowat alle hellingen wilde doen, maar door de vele toeristen bleek het niet haalbaar, voor het geval deze persoon meeleest, ik was diegene met de zwarte hurricane
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jonathan

#6 Bericht door jonathan »

spruitje schreef:neem dan maar een roets met klein verzet, want klimmen met een roets is geen lachertje.

vorig jaar in de ronde van vlaanderen was er iemand met een roeifiets die zowat alle hellingen wilde doen, maar door de vele toeristen bleek het niet haalbaar, voor het geval deze persoon meeleest, ik was diegene met de zwarte hurricane
en hoe komt dat?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

ik denk dat dat komt omdat je een aandrijfslag hebt waarbij je vanzelfspreken aandrijft. en een terugslag, waarbij je niet aandrijft.

ook op rollen rijden is lastiger.

met een fiets, ben je cst aan het trappen he, je zou het kunnen vergelijken met een fiets met maar een trapper
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jonathan

#8 Bericht door jonathan »

toch vreemd dat er dan een hele delegatie roetsers naar parijs afzakken en de snelste ligger in de LEL ook een roets is ondanks meer dan 8000 hoogte meters...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#9 Bericht door Wouter D »

die delegaties bestaan anders wel uit doorwinterde roeiers he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jonathan

#10 Bericht door jonathan »

spruitje schreef:die delegaties bestaan anders wel uit doorwinterde roeiers he
net daarom mijn waarde net daarom :twisted:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D »

als jij doorgewinterd bent, dan ga jij dat ook wel kunnen zeker, of misschien gaan die met de roeifiets, omdat het niet leuk meer is met de ligfiets
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jonathan

#12 Bericht door jonathan »

spruitje schreef:als jij doorgewinterd bent, dan ga jij dat ook wel kunnen zeker, of misschien gaan die met de roeifiets, omdat het niet leuk meer is met de ligfiets
zo bedoelde ik het niet, die doorwinterde weten waar ze mee bezig zijn niet?

J.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

dat dacht ik ook ja,

ooit kan ik mss wat zij kunnen, of een beetje ervan :)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Roeifietsen is effectief en efficiënt!

#14 Bericht door Wijnandt »

Gisteren was het weer een normale zomerse temperatuur van ca. 21 ºC en had ik op sommige rechte stukken een aangenaam briesje in de rug. Onder zulke gunstige omstandigheden haal ik op m'n gemak 34 km/uur.

Maar snelheid is niet het belangrijkste voor mij. Een regelmatige sportieve inspanning is wel heel belangrijk, en dat liefst bijna dagelijks. Mijn ervaring is dat ik op m'n roeifietsen m'n dagelijkse benodigde portie sport gemakkelijker en in kortere tijd behaal dan op een CF-bike, 'gewone' ligfiets en in de velomobiel.

Omdat ik het roeifietsen zo leuk vind, is de motivatie om te gaan fietsen nauwelijks meer een probleem te noemen. Op dit ogenblik heb ik op beide roeifietsen iets meer dan 2000 km afgelegd (2-wieler 1600, 3wieler 400). Voor mijn doen is dit veel, tegen eind augustus met nog 4 maanden te gaan. M'n conditie is zonder meer uitstekend te noemen, m'n leeftijd in aanmerking genomen. Ook m'n lenigheid is goed: 'k kan moeiteloos bukken, hurken of knielen en weer overeind komen zonder gesteun en gekreun.

Het mooiste is wel dat ik door het roeifietsen gemotiveerd en met plezier een heel mooie sport beoefen, en niet meer een zure plicht vervul die nu eenmaal moet vanwege m'n gezondheid. Dat gezondheidsaspect is eigenlijk geheel naar de achtergrond verdwenen, zodat ik naar m'n gevoel niet meer daarmee bewust bezig ben. En dat vind ik een heel goede zaak...

Van Derk Thijs heb ik natuurlijk inmiddels e.e.a. vernomen over de nieuwe 209. 'k Heb hem gevraagd of ik die informatie mag posten op m'n weblog.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

is er nieuw model roeifiets?

#15 Bericht door thefriend »

ik dacht dat een revolver222 van thijs de recentse roeifiets is nu lees ik hier dat er hier iemand een nieuwe model 209 bij Derk Thijs besteld heeft
wat is er veranderd?
where's the beautifull weather?

Plaats reactie