batterijlader maakt tikkend geluid

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

batterijlader maakt tikkend geluid

#1 Bericht door De ligfietser »

Hey,

Toen ik vanochtend de batterij aan de lader aansloot, maakte de lader na enkele seconden een tikkend geluid. Ik hem dan ook dadelijk ontkoppelt. Maar bij een volgende poging was het van hetzelfde.

Normaal gezien brand eerst het rode lampje en enkele seconden later word dat oranje en als de batterij opgeladen is word dat groen natuurlijk.

Nu maakt hij een (redelijk luid) tikkend geluid als hiji overspringt naar de oranje stand.

Het betreft hier een batterijlader:
merk: "save the earth"
model:HP1202L3
DC output: +36V - 3A

De batterij is een LiFePo4 36V 12Ah 432 Wh van Crystalyte

Deze werden samen geleverd

Weet iemand wat de oorzaak hiervan zou zijn?
En een eventuele oplossing?
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#2 Bericht door Lex »

De ligfietser schreef:Hey,

Toen ik vanochtend de batterij aan de lader aansloot, maakte de lader na enkele seconden een tikkend geluid. Ik hem dan ook dadelijk ontkoppelt. Maar bij een volgende poging was het van hetzelfde.

Normaal gezien brand eerst het rode lampje en enkele seconden later word dat oranje en als de batterij opgeladen is word dat groen natuurlijk.

Nu maakt hij een (redelijk luid) tikkend geluid als hiji overspringt naar de oranje stand.

Het betreft hier een batterijlader:
merk: "save the earth"
model:HP1202L3
DC output: +36V - 3A

De batterij is een LiFePo4 36V 12Ah 432 Wh van Crystalyte

Deze werden samen geleverd

Weet iemand wat de oorzaak hiervan zou zijn?
En een eventuele oplossing?

Is de aarde nu om zeep??? :shock:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

De ligfietser schreef: Weet iemand wat de oorzaak hiervan zou zijn?
En een eventuele oplossing?
Dat klinkt niet goed, natuurlijk. Letterlijk en figuurlijk. :wink: Ik heb al eerder over dergelijke problemen gehoord, bij laptopopladers bijvoorbeeld. In de meeste gevallen was de oplader gewoon stuk.

Al eens met de multimeter gekeken wat het geeft?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#4 Bericht door fcapri »

schakelende voeding? vermoedelijk de condensatoren intern die slecht geworden zijn door warmte en de lader teveel belasten. nu met de accu eraan ga je over zijn maximum, lader slaat af, start erna weer op, ziet overbelasting, slaat weer af ....

is die nog in garantie? zoniet, ff open maken en paar fotos van het interieur hier posten.

blijkbaar zou dit erin zitten
Afbeelding
ik verwacht dan dat één of meerdere van die rechtse condensatoren zal bol staan, of aan het lekken zijn (condensatoren zijn die alu kleurige cilinders met zo een groen of zwarte folie rond)

blijf allesinds van de linkerkant AF, die grote condensator waar op staat 400V 100µF kan goed op +300V DC geladen blijven als de voeding stuk is. en die lading 'kan' er makkelijk een week in blijven. krijg je een ferme rammeling van als je die zijn pootjes aanraakt.

ook onderaan de print staan er solderingen en baatjes in contact met die condensator :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#5 Bericht door De ligfietser »

Lex schreef: Is de aarde nu om zeep??? :shock:
we zijn toch op goeie weg :(
zolang die personen "van een niet Belgische of dubbele nationaliteit" (om het niet beledigend of racistisch te zeggen) zich hier een weg banen met machetes alsof ze in de rimboe zitten... :(


terug on topic:
de laatste keer dat ik de lader probeerde maakte hij geen tikkend geluid meer :)
Ik had wel eerst de batterij aan de lader gekoppeld en daarna de stekker in het stopcontact.
dus voorlopig (fingers crossed) zal ik de lader niet hoeven open te doen


Maar, fcapri, toch bedankt voor je uitleg en foto's
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#6 Bericht door k@rolus »

Heel af en toe blijft het rode lampje vd lader knipperen. Weet iemand wat er dan gaande is ?
Ik heb het steeds als ik mijn batterijen van 12 V moet bij laden. Bij 6 V heb ik geen probleem met die lader.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#7 Bericht door fcapri »

een extra functie ofzo die in de lader geactiveerd wordt die enkel bij 12V bestaat?
bv desulfatering??

of misschien een stroombegrenzing die inspringt als de accu te leeg was en de maximale laadstroom begrensd wordt door de lader?

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#8 Bericht door Jo2p »

k@rolus schreef:Heel af en toe blijft het rode lampje vd lader knipperen. Weet iemand wat er dan gaande is ?
Ik heb het steeds als ik mijn batterijen van 12 V moet bij laden.
Met de laders die ik heb geeft het knipperen aan dat er een accu stuk is. De accu zit dan op de onderste grens (diepontlading). Het maakt daarbij niet uit of je 1 accu probeert te laden of 10 in serie. Er moet een bepaalde minimum spanning aanwezig zijn, daaronder is de accu stuk.

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#9 Bericht door k@rolus »

Jo2p schreef:
k@rolus schreef:Heel af en toe blijft het rode lampje vd lader knipperen. Weet iemand wat er dan gaande is ?
Ik heb het steeds als ik mijn batterijen van 12 V moet bij laden.
Met de laders die ik heb geeft het knipperen aan dat er een accu stuk is. De accu zit dan op de onderste grens (diepontlading). Het maakt daarbij niet uit of je 1 accu probeert te laden of 10 in serie. Er moet een bepaalde minimum spanning aanwezig zijn, daaronder is de accu stuk.
Het is een accu van 10 cellen. Ik heb al geprobeerd om bij het laden eens 9 cellen te selecteren ( dan blijft het lampje rood ) Wanneer de lader dan aangeeft dat de batterij vol is schakel ik terug over naar 10 .Na enige tijd is de batterij dan vol en kan ik deze terug gebruiken. Dat werkt dus ( of dat veilig is ,weet ik niet....)
De accu werkt nog steeds.... er zal waarschijnlijk wel iets defekt zijn of zo aangezien ik dat niet voorheb met eenzelfde andere accu ...

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#10 Bericht door fcapri »

ik zou de spanning regelmatig eens meten voor je ze op de lader steekt.
als je met li-ion/ lipo of lifepo4 rondrijd, is 3V of 2,5V echt een ondergrens.
voor een 10Cell pack is dat dus 30V voor li-ion en lipo, en 25V voor een lifepo4 pack.

gaan foefelen door met 9cellen op te laden (lader wijsmaken dat uw ondergrens dus 27V of 22,5V is) is heel gevaarlijk. je bent telkens namelijk die cellen te diep aan het ontladen waardoor schade optreed:
1) de cellen verouderen VEEEL sneller waardoor ze minder capaciteit hebben en je de volgende keer nog meer gaat ontladen
2) de celstructuur instabiel gaat worden en mogelijks ooit eens gaat ontploffen. normaal zit er een temp sensor in waarbij bij hoge temperatuur het accupack zelf zal uitschakelen

het kan ook zijn dat er 9cellen goed werken, en 1 rotte in zit. een 10cell pack is leeg op 30V en vol op 42V
stel bv dat die 9cellen elk 3,05V heb en 1cel zit op 2,5V. dan is het totaal 29,95V, jouw fiets is er waarschijnlijk mee gestopt toen dat er 30V aanwezig was, maar die ene cel dat slechts is, verziekt het voor de rest. die worden telkens TE HARD ontladen.
in verloop van tijd zal je wel eens 9cellen op 3,5V hebben en die 10de cel op 0,5V en dan lukt opladen niet meer. dan heb je een accupack van 32V, die toch niet wil laden, en waarbij de fiets zegt dat de accu bijna leeg is en je er toch niet kan op rijden.

gebeurde nogal vaak met die sparta batterijen waarbij 1 of meerdere van die nimh cellen sneuvelde terwijl de rest nog goed is. kostprijs 360€ terwijl er eigenlijk één cel (of meerdere) kapot is van 9€

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#11 Bericht door k@rolus »

Kan het te maken hebben met ontladen vd batterij ? Ik was daarnet vergeten om de spanning te meten en ging de batterij aan de lader en drukte de ontladingsknop langer in dan normaal .
Daarna laadde de batterij op zonder knippertoestanden...

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#12 Bericht door Jo2p »

Dat hangt af van het type lader. Er zijn inmiddels te veel soorten accu's die allemaal zo een eigen optimale laadcyclus hebben. Er zijn typen die eerst tot een bepaald punt ontladen moeten worden om daarna vol te laden. Maar er zijn ook typen waar je gewoon direct kunt gaan laden. Ik zou even de handleiding raadplegen van de lader en indien aanwezig van de accu. Daaruit moet op te maken zijn hoe je de accu het beste kunt laden.

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#13 Bericht door k@rolus »

Jo2p schreef:Dat hangt af van het type lader. Er zijn inmiddels te veel soorten accu's die allemaal zo een eigen optimale laadcyclus hebben. Er zijn typen die eerst tot een bepaald punt ontladen moeten worden om daarna vol te laden. Maar er zijn ook typen waar je gewoon direct kunt gaan laden. Ik zou even de handleiding raadplegen van de lader en indien aanwezig van de accu. Daaruit moet op te maken zijn hoe je de accu het beste kunt laden.
De lader is een Voltcraft 100-240 V/AC Ladegerät 1-A LED en mijn batterij is een 4600mAh 12,0V NiMH RC accupack.

Op de gebruiksaanwijzing staat :
Om een gedeeltelijk geladen accu te ontladen , drukt u op de toets ' Discharges' Het ontladen begint .De statusindicatie gaat van rood naar geel .

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#14 Bericht door Jo2p »

k@rolus schreef:Op de gebruiksaanwijzing staat :
Om een gedeeltelijk geladen accu te ontladen , drukt u op de toets ' Discharges' Het ontladen begint .De statusindicatie gaat van rood naar geel .
Dat is van de lader en je moet hier handmatig ingrijpen. Is er geen handleiding van het accupak. De letters RC kan aangeven dat het hier niet om een normaal accupak gaat en dat er afwijkende instructies zijn voor het optimaal laden/ontladen.

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: batterijlader maakt tikkend geluid

#15 Bericht door k@rolus »

Dat kan...
Ik probeer een handleiding te bekomen bij vapotex...

Plaats reactie