batterijen tips

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#16 Bericht door Martin »

Ook een mogelijkheid, enkel heb je daar niet de keuze in die ik wens.
Het is niet enkel de verlichting maar ook het pimp gedeelte waar ik plezier aan beleef.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#17 Bericht door fcapri »

het kan wel, en ik wil je er zelf bij helpen hoor.
ik ga vandaag (of morgen) eens een 36V accupack samen stellen, en dan eens met wat regelaars gaan spelen.
ik ken natuurlijk uw lampen niet (die heb ik ook niet) dus weet niet hoe die zullen reageren, maar met een LM2596 printje is de uitgang regelaar. je moet hem dan zelf regelen zodat je op de goeie spanning zit (5V op USB en 8,4V als je die accupack dingen hebt).
als je natuurlijk nog andere dingen wil pimpen, moet je vooral eens rondkijken naar 12V spul. is veel makkelijker dan.

mijn alleweder werkt volledig op 12V, en dan kan je makkelijk auto ledlampen, autoledstrips en dergelijke gebruiken.
usb powerbanks kan ook, maar dan loopt de stroom vaak hoog op.
bv 4 ledstrips van 30cm met met 15leds op die elk 15mA verbruiken. witte leds werken op 3,3V. zo een ledstrip op 5V usb spanning zal elke led afzonderlijk op de bron zetten (2 leds in serie is 6,6V en al meer dan de voeding en kan dus niet). zo een ledstrip verbruikt dan
15 x 15mA = 225mA op 5V voeding.
4 strips zit je vlotjes aan 0,9A
nemen we nu diezelfde ledstrips op 12V (dewelke ik heb), dan kan je 3ledjes in serie hangen op 12V. dan heb je 5 stringen van 15mA = 75mA per led strip op 12V. 4 strips komt dus op 300mA of 0,3A uit.

als je zo een regelprintje gebruikt die 1,5A kan leveren, dan kan die op 5V een goeie 6 ledstrips aansturen (6x 225mA = 1,35A) maar op 12V kan je wel er al 20strips aanhangen (20x 75mA = 1,5A).

ook voor je bekabeling in de fiets maakt het veel uit. op 5V ga je dikkere kabels moeten leggen, immers heeft elke kabel altijd wat verlies.
je hebt bv een koperdraad tussen accu en lampen die 0,5ohm is.
bij 1A op 5V zal er dus 0,5V verlies vallen over de kabel. de lampen krijgen slechts 4,5V om op te werken. je verliesd 10% over de kabel. je zal dikkere kabel moeten gaan kopen om dat te compenseren.
bij 0,3A op 12V zal er 0,15V vallen over diezelfde kabel. uw lampen zullen op 11,85V moeten werken. je verliesd nu 1,3% spanning over de kabel.
hogere spanning levert minder verliezen op (vandaar ook de reden waarom ze 36V en 48V accu's maken voor electrische fietsen). en ook daarom dat ze bij electriciteitscentrales altijd met 10 000V of meer vertrekken naar de dorpen

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#18 Bericht door Martin »

Fcapri, als ik je de lampen bezorg en het materiaal dat je nodig hebt bestel of ze betaal, kun je dit dan maken voor mij?
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#19 Bericht door fcapri »

ik ga dit weekend eens een 36V accu pack maken die tot 42V geladen wordt.
dan hang ik er een LM2596 regelaar in met een paar diodes voor (die dan op het randje van zijn specs zit) en zal er dan eens wat belastingen aanhangen op 5V-8V-12V....

als de boel ontploft, moeten we niet verder zoeken, als het wel werkt, kunnen we fijn tunen

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#20 Bericht door Martin »

fcapri schreef:ik ga dit weekend eens een 36V accu pack maken die tot 42V geladen wordt.
dan hang ik er een LM2596 regelaar in met een paar diodes voor (die dan op het randje van zijn specs zit) en zal er dan eens wat belastingen aanhangen op 5V-8V-12V....

als de boel ontploft, moeten we niet verder zoeken, als het wel werkt, kunnen we fijn tunen
zou dit wat zijn? http://www.lightinthebox.com/nl/20w-cre ... rm=1.3.5.0
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#21 Bericht door fcapri »

dat is veel geld voor een lampje, en je hebt alweer 12V. moet je nog altijd converteren van 36 naar 12V.
we gaan nu gewoon proberen je huidige verlichting aan de praat te krijgen.
zo een LM regelaar kost nog geen euro. kan je beter 2 van die regelaars beginnen gebruiken ipv nog eens 25€ weg te gooien aan andere lampen :wink:

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#22 Bericht door Martin »

fcapri schreef:dat is veel geld voor een lampje, en je hebt alweer 12V. moet je nog altijd converteren van 36 naar 12V.
we gaan nu gewoon proberen je huidige verlichting aan de praat te krijgen.
zo een LM regelaar kost nog geen euro. kan je beter 2 van die regelaars beginnen gebruiken ipv nog eens 25€ weg te gooien aan andere lampen :wink:
Stuur ik je twee lampen op zodat je kan testen?
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: batterijen tips

#23 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef:dat is veel geld voor een lampje,
Het is wel in totaal 20W, leds van enige kwaliteit die dat kunnen ophoesten zijn vaak al veel duurder.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#24 Bericht door fcapri »

jaja, ALS ze dat effectief halen.

ik heb mistlichten uit de voorbumper gekocht voor een auto.
Afbeelding

volgens de beschrijving:
specificatie:
Ingangsspanning: 12 V
Spotlight Uitgangsvermogen: 20 W (10 W/piece)
Halo Uitgangsvermogen: 30 W (15 W/piece)
Lumen: 3200LM
en effectief gemeten:
ledring (Halo) 1,5W
spotlight iets meer dan 5W.

een ledlamp is in staat ongeveer 1000lumen af te leveren op 10W, 20watt zit zo rond de 1800lumen (naarmate het vermogen stijgt, produceren leds meer warmte en minder licht). waar die kerel 3200lumen vandaan haalt.... gemeten zal het allesinds niet zijn, gewoon alle wats bijeen geteld en daar de lumens van genomen ofzo.

@martin: neenee, je hoeft nog geen leds op te sturen, ik ga vandaag nog testen aan die spanningsconverters of ze 42V wel aankunnen.
wat voor achterlichten heb je trouwens?

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#25 Bericht door Martin »

Ik heb nog geen achterlichten gekocht buiten van die gewone met een batterij. Ik zou er ook graag flikkerende sterke opvallende rode led op willen zodat deze ook tijdens de dag zichtbaar zijn.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#26 Bericht door Martin »

Ik heb wel deze liggen die ik vorig jaar kocht. ik heb er 2stuks
http://shop.crystalyte-europe.com/produ ... 262&page=1
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#27 Bericht door fcapri »

die omvormer is goed, dat zijn we nu aan het uitzoeken ook. alleen staat er nergens bij hoe krachtig die is. hoeveel ampere kan die leveren op 6V.
ook best prijzige dingen hoor...

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#28 Bericht door fcapri »

voila, schakeling werkt.

36V accu geladen tot 41V. 5 diodes in serie zodat de spanning ongeveer 3-4V zakt.
daarna een LM2596 regelaar geplaatst tot normaal tot 40V aan de ingang mag hebben.
ff gemeten 41V op de accu, 37V op de regelaar, 12V aan de uitgang voor de ledstrip

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#29 Bericht door Martin »

Super, dit zou dus werken met mijn lampen? Kun je er 1 opsturen zodat ik dat even kan testen? En is het verbruik doenbaar? steek er ook even de prijs bij en j rekeningnummer.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#30 Bericht door fcapri »

verbruik hangt af van uw lampen.
in principe al je lampen 1A verbruiken op 12V, dan zou die regelaar op 36V slechts 1/3de van de stroom trekken of 0,333A.
spanning van 36 => 12V is 3x omlaag, dus de stroom van 0,333A gaat 3x omhoog naar 1A. er zijn natuurlijk altijd een beetje verliezen

Plaats reactie