projectje voor mijn fiets

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Elnuar
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 jun 2016, 0:38
Postcode: 7545VB
Fiets: blauwe Zelfbouw (niet door mij gebouwd)
Contacteer:

projectje voor mijn fiets

#1 Bericht door Elnuar »

Ik heb een tijdje terug mijn ligger gekocht en ben er erg blij mee, maar nog wel een paar dingetjes die ik misschien wil veranderen, maar ook me zelf wel afvraag heeft het zin voor deze fiets, of kan ik het geld beter besparen en een andere (nieuwere?) fiets kopen die wel de gewenste zaken heeft....

zo ziet mijn fiets er nu uit :
Afbeelding

(zal zo nog wel ff paar meer foto's uploaden ;) )

Maar wat ik nog graag wil :
- iets met bagadrager (kan nu erg weinig meer meenemen dan mezelf en wat dan in mijn heup-tasje past)
- remmen verbeteren -> er zitten nu relatief kleine blokjes op die met nat weer niet even betrouwbaar zijn gebleken! (had een keer bijna geen remmen!) is ondertussen al klein beetje beter (achter andere blokjes erop en voor bleek een blokje mijn band te raken), maar ben er nog voorzichtig mee...
- vering - zit nu een rubber blok op, veer kan interessanter zijn...

Tevens zit er ook wel wat onderhoud aan te komen, ik heb vermoeden dat de ketting zijn beste tijd wel heeft gehad. De achterband is ook niet de nieuwste meer

Ik heb er nu (eindelijk) ook een spiegel opzitten, maar daar nog geen foto van.

Elnuar
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 jun 2016, 0:38
Postcode: 7545VB
Fiets: blauwe Zelfbouw (niet door mij gebouwd)
Contacteer:

Re: projectje voor mijn fiets

#2 Bericht door Elnuar »

paar extra foto's van mijn fiets ter verduidelijking
Bijlagen
achterkant detail
achterkant detail
voorkant
voorkant
achterkant
achterkant

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: projectje voor mijn fiets

#3 Bericht door Wouter D »

door de huidige bouw van je fiets zit je kwa vering een beetje vast aan je rubberdemper.
je kan evt kijken of je dikkere banden kunt plaatsen om wat extra comfort te creëren, Als je zelf kan lassen kan je evt een echte veer erin plaatsen, zo niet, zou ik de kost niet doen.
Je kan evt wel kiezen voor een geveerde voorvork, maar weet niet hoe je die inpast met je onderstuur. je zou dan wel direct kunnen kiezen voor schijfremmen vooraan, achteraan zijn velgremmen genoeg want die gebruik je toch bijna niet;

Bagagedrager: ik poste in je andere lijn al de bagagedrager van M5. Je zou het ook anders kunnen oplossen; door zelf iets ineen te flanzen. ik heb indertijd op mijn hurricane een tijdje rondgereden met een bagagedrager waarbij de zijflanken van betonplex waren met een aluplaatje erop gevezen aan de bovenkant, Heeft er meer dan een jaar op gezeten en kost zo goeds niets. en je hoeft maar 2 boutjesdoor te boren. indien je voor metalen flanken kiest, kan je hem klemmen op je buis ipv door te boren.

Of je zoekt het kleinste model van banaantassen en hangt deze over je stoel.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: projectje voor mijn fiets

#4 Bericht door fcapri »

ik zou er gewoon beginnen aan lassen.
ronde buis schuin slijpen en die horizontaal bovenaan aan je vierkante buis lassen. dan heb je direct al een buis om je bagagerek op te bouwen (ik heb gelijkaardig gedaan met één van mijn andere fietsen, helaas geen foto van).

eventueel zou je dan van die buis naar je achterbrug kunnen gaat met een goeie vering (plaats genoeg naast de wielen en hoef je niet te gaan prullen in dat kleine hoekje aan die rubber).

voor de remmen, tja... als je kan lassen zou je V brakes kunnen monteren op de achterbrug. maar echt veel remmen op een achterwiel kan je toch niet, dat slipt zo door

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: projectje voor mijn fiets

#5 Bericht door Pleeboy »

Ik heb hier nog een bagagedrager liggen die aangepast is voor montage op dit type kokerprofiel, maar ik woon jammer genoeg niet in de buurt, moest je eens in de buurt van Tilburg of Breda zijn...

Dit soort veerelement heb ik vroeger ook gehad, ik vond het te zacht en springerig, door het in 2 stukken te zagen en het verschil op te vullen met carrosserie ringen én het 2e stuk onder het frame vast te zetten met een bout krijg je een strakkere en gedempte vering...

Op de meeste oude remmen passen wel nieuwe race remblokken, dat zal al een groot verschil geven!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Elnuar
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 jun 2016, 0:38
Postcode: 7545VB
Fiets: blauwe Zelfbouw (niet door mij gebouwd)
Contacteer:

Re: projectje voor mijn fiets

#6 Bericht door Elnuar »

Dat model bagagedrager van de M5 is zeker wel te gebruiken als inspiratie-bron, eens kijken of ik daarmee wat kan ;)

wat vering betreft denk ik dat ik dan voorlopig nog dit veerblok (rubber) laat zitten, ik ben niet zo ervaren met lassen (zeg maar geen ;) ) en voor mij heeft bagagedrager op dit moment wel meer prioriteit.
En dan wat tassen ofzo erbij ;) Maar wat ik tot nu toe goedkoopste banaantassen heb gezien zijn bijna twee keer zo veel als ik voor mijn fiets heb betaald.... Maar ja, tassen gaan mogelijk ook weer mee naar een evt. volgende fiets.

En helaas niet in de buurt van Breda af Tilburg / Turnhout, is me net iets te ver fietsen vanuit Enschede ;) En ik verwacht ook nog niet op korte termijn daar in de buurt te komen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: projectje voor mijn fiets

#7 Bericht door Wouter D »

verzenden met kiala kan eventueel een oplossing bieden. die werken ook grens overschrijdend.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie