Legaliseren cylone motor

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Legaliseren cylone motor

#1 Bericht door Mugtango »

Naar aanleiding van dit draadje : http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... =11&t=9056
wil ik kijken of er iets te doen valt aan de grijze (of zelfs zwarte) zone waarin ik mij bevind met een cyclone motor met gashendel.

Nu is het zo dat deze motor rechtstreeks de trapas aandrijft en wordt bediend met een gashendel.
De gashendel zorgt voor het probleem dat je de motor kan laten aanslaan zonder dat je trapt en de fiets eigenlijk alleen kan rijden.
De aandrijving van de trapas zorgt er voor dat, mocht er een pas-sensor geïnstalleerd zijn, de motor nooit een signaal kan krijgen dat je stopt met trappen (ah ja, de motor drijft zelf de trappers aan...)
Er gebeurt geen registratie van de snelheid, dus ondersteuning werkt ook boven de 25km/u

Een pas-sensor heb ik er nog niet opzitten, maar ik zie 1) niet welk nut dit in deze configuratie heeft en 2) niet hoe ik deze met de controller van de motor zou moeten linken.

Kan een Cycle Analist V 3.0 een oplossing zijn? Pas-sensor naar CA, CA naar controller van de motor en zo programmeren dat deze enkel aanslaat bij een bepaalde minimumsnelheid en stopt bij 25km/u?
Maar dan blijft het probleem van stoppen met trappen. Dat krijg je enkel door de gashendel los te laten.

Maw, kan ik dit systeem ooit echt volledig conform de wet maken?
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Mugtango schreef:Naar aanleiding van dit draadje : http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... =11&t=9056
wil ik kijken of er iets te doen valt aan de grijze (of zelfs zwarte) zone waarin ik mij bevind met een cyclone motor met gashendel.

Nu is het zo dat deze motor rechtstreeks de trapas aandrijft en wordt bediend met een gashendel.
De gashendel zorgt voor het probleem dat je de motor kan laten aanslaan zonder dat je trapt en de fiets eigenlijk alleen kan rijden.
De aandrijving van de trapas zorgt er voor dat, mocht er een pas-sensor geïnstalleerd zijn, de motor nooit een signaal kan krijgen dat je stopt met trappen (ah ja, de motor drijft zelf de trappers aan...)
Er gebeurt geen registratie van de snelheid, dus ondersteuning werkt ook boven de 25km/u
Alles lijkt erop dat je met een zogenaamde e-bike rondrijdt, waardoor we volgens de Belgische wetgeving niet langer over een fiets spreken maar wel een bromfiets. Was de maximumsnelheid op 25 km/u ingesteld, dan ging het om een bromfiets klasse A overeenkomstig artikel 2.17. Nu je echter ondersteund sneller gaat, val je onder het tweede lid van dat artikel. Dus, een bromfiets klasse B.

Theoretisch is de weg naar legalisering dus: laten inschrijven, verzekering nemen en "een pot op je kop". :wink:

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/100-art2
Mugtango schreef: Een pas-sensor heb ik er nog niet opzitten, maar ik zie 1) niet welk nut dit in deze configuratie heeft en 2) niet hoe ik deze met de controller van de motor zou moeten linken.

Kan een Cycle Analist V 3.0 een oplossing zijn? Pas-sensor naar CA, CA naar controller van de motor en zo programmeren dat deze enkel aanslaat bij een bepaalde minimumsnelheid en stopt bij 25km/u?
Maar dan blijft het probleem van stoppen met trappen. Dat krijg je enkel door de gashendel los te laten.

Maw, kan ik dit systeem ooit echt volledig conform de wet maken?
Geen idee hoe je technisch een oplossing voor de snelheidsbegrenzing kan vinden. Verlies trouwens ook niet de wattage uit het oog. Niet alleen 25 km/u, maar ook slechts 250 Watt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#3 Bericht door Mugtango »

Tja, dat ik op dit ogenblik niet met een elektrisch ondersteunde fiets (of rijwiel :wink: ) rij, dat is mij inderdaad wel duidelijk. En die verzekering (voor zover dit lukt, zie hier ook elders op het forum) samen met die helm op mijn hoofd (zie bespreking van de EM velomobielkap) zie ik echt niet zitten.

Vandaar dus ook dat ik mijn vraag onder de rubriek techniek stel: is het technisch mogelijk om alles in orde te breng, of moet de Cyclone er uit en vervangen worden door de Bafang zoals in de WAW? En die laatste stap lijkt mij toch wat te duur.

Wat die 250W betreft: voor zover ik weet zit er een 250W motor in de fiets. Maar ik kocht een 2de, 3de, 4de,....????-hands alleweder en het typeplaatje hangt niet meer op de motor. Iemand een idee of je het vermogen ook op een eenvoudige manier kan uitmeten?

Verder vraag ik mij dan ook af of een CA het vermogen kan begrenzen tot 250W. Als dit kan, dan zit ik toch ongeveer op hetzelfde systeem zoals nu in de WAW? En dat wordt beschouwd als iets wat binnen de grenzen van de wet valt, dacht ik toch.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

Mugtango schreef:Vandaar dus ook dat ik mijn vraag onder de rubriek techniek stel: is het technisch mogelijk om alles in orde te breng, of moet de Cyclone er uit en vervangen worden door de Bafang zoals in de WAW? En die laatste stap lijkt mij toch wat te duur.
Bij fietser.be hebben ze ervaring met de Cyclone. Misschien daar eens informeren?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#5 Bericht door Helen »

Ik zit in hetzelfde geval (WAW met cyclone) en ben erg benieuwd hoe dit draadje verder loopt...

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#6 Bericht door blackarmor »

mijns inziens zou idd een set met deftig afgestelde ca3 of een speedict mercury straat legaal moeten zijn . zijnde enkel aandrijving als je trapt ( dus via pas of torque ) stoppen met ondersteunen bij 25 kph via de snelheidssensor en motor vermogen limiteren op 250 watt .
die bafang kan je ook meer dan 250w laten produceren gelijk alke andere motor minstens korstondig over de 250 kan .
de bionx 250 watt zou tot 3000 watt kunnen leveren als je de controller overbrugt .
en ik ben nog steeds op zoek naar een cyclone dus ;)
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#7 Bericht door CapoJan »

Ik weet niet precies hoe het systeem werkt, maar stuurt de PAS geen signaal naar de controller? Indien de Cyclonemotor beschikt over een aansluiting voor de PAS, moet die toch uitvallen als je stopt met trappen? Met de eFAW ben ik nooit zover geraakt. PAS lag klaar, maar raakte nooit ingebouwd.
Met de CA3 kun je de stroom (en dus het vermogen) beperken, dus dat kan al wat helpen. Je kunt ook een snelheidsgrens instellen, maar dan moet je er wel in slagen om de Cyclone te koppelen met die CA. Van de kant van de CA is dat alvast geen idee: het schema van de printplaat zit er gewoon bij. Is ook voor de rest warm aanbevolen, want je krijgt alle nodige informatie over opgenomen vermogen, aantal laadbeurten, geleverde vermogen ...

Bafang vs Cyclone is technisch niet zo moeilijk: de Bafang is een veel recentere oplossing. Ik heb het sterke vermoeden dat het rendement een pak hoger ligt en het systeem is veel stiller. De trapasmotor is wel veel meer gericht op continu ondersteuning, waar de Cyclone (ook omdat die nogal luidruchtig is) eerder geschikt is als versnellingshulp. Qua prijs zit je wel op een ander niveau.

Ook hier raakte ik met eFAW niet verder (was niet nodig), maar het vermoeden blijft dat het planeetwielstelsel in een Cyclonemotor ook onderhoud vraagt. Daarover vond ik indertijd niets. Nog bij de fabrikant, noch op het web.

Met de ervaring die ik nu heb, zou ik de Cyclone niet meer kiezen. Het is, zoals Brechtix het noemt, een 'ingenieursoplossing', die veel meer aandacht vraagt bij het gebruik.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#8 Bericht door Mugtango »

Of de controller van de Cyclone een aansluiting heeft voor de pas-sensor weet ik niet zo direct. er zitten wel nog enkele aansluitmogelijkheden op, maar ik moet nog uitzoeken waarvoor die juist dienen. Toch geloof ik niet dat een simpele pas-sensor hier de oplossing kan brengen.

Een pas-sensor registreert de omwentelingen van de trappers (dmv magneten). Als er geen beweging meer is = bij het stoppen met trappen zou de motor moeten uitvallen. Maar zolang de cyclone motor aan staat blijven de trappers ronddraaien en kan je dus ook niet stoppen met trappen. en zal derhalve de motor dus ook nooit uitvallen. (oplossing zou kunnen zijn om een extra freewheel of zoiets op de trapas te plaatsen)

Zelfde probleem vrees ik voor een torque sensor in de trapas: je kan via de CA wel beperken tot 250W, maar wat wordt er gemeten? Ik denk de kracht die de motor levert + mijn eigen trapkracht. Dus als ik bijv 150W trap, dan krijg ik van de motor maar 100W ondersteuning meer en niet meer de maximale 250W.

Los van deze obstakels zou het moeten kunnen om via de CA3 te gaan, zelfs zonder soldeerwerk op de printplaat. In tegenstelling tot de CA2 verloopt alles nu via de CA. Maw ik moet de gashendel van de cyclone inpluggen op de CA3, en vanuit de shunt (Stand alone versie van de CA nodig voor de cyclone) vertrekt dan het signaal naar de motorcontroller. Op die manier kan je de gashendel dan zelfs gebruiken als een simpele aan/uit knop, mocht je willen, en de CA het vermogen laten bepalen.
Zo kan je dan ook bepalen dat er minimum x km/u moet gereden worden voordat de motor aanslaat. Dit omzeilt al dat je de motor kan starten zonder te trappen. ( ja ja, je kan dit naturrlijk ook doen door van een helling te rollen :wink: )
De enige meting die dan correct kan gebeuren is de snelheid. Dus uitvallen bij 25 km/u is perfect in te programmeren.

En voor de rest kan ik er uit opmaken dat ik op basis van vermogen en gashendel behoor tot de categorie Le2 (die een nummerplaat en bijhorende nodig heeft), maar dan toch weer niet omdat oa R < 400 mm....enz kortom: GRIJZE ZONE

En ik vrees dat een grijze zone altijd goed gaat tot het even tegen gaat.... #-o
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#9 Bericht door blackarmor »

ca3 heeft idd alle aansluiting en mogelijkheden om een cyclone legaal te maken , als je de zwaardere cylones hebt hebben die geen ingebouwde controller meer en kan je een externe controller gebruiken die aangestuurd is door de ca 3 dus pas sensor, snelheids sensor eventueel torque meter, gashendel en de remonderbrekers worden aangesloten op de ca 3 die dan met 1 kabel naar de controller gaat . de controller die ik nu ga gebruiken is een 9fet ( dus meer dan genoeg reserve vermogen ) die programeerbaar is kwa vermogen en cut off voltage van de batterij .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Dailan
Junior
Berichten: 73
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 12:22
Postcode: 2870
Fiets: WAW049
Locatie: Kalfort
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#10 Bericht door Dailan »

Wanneer de trapas uit twee gedeelten bestaat? Lees een vrijloop tussen de trappers en het aan te drijven kamwiel, kan men toch steeds gebruik maken van die pas-sensor.
Als de trappers echter mee worden aangedreven door de cyclone, heeft men meerdere problemen.
En een daarvan is dat de trappers een gevaar kunnen zijn wanneer men er plots zou van afschieten.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#11 Bericht door Mugtango »

Ik weet dat het mogelijk is om een vrijloop te hebben tussen de trappers en het aangedreven kamwiel, maar dat zat er niet op toen ik de fiets aankocht. Ook geen idee wat zo'n uitbreiding mij moet kosten.
Het gevaar van draaiende pedalen en losse voeten wil ik niet uittesten, daarom heb ik direct na aankoop spd pedalen geplaatst.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#12 Bericht door fcapri »

ermee rijden zonder dat de pedalen draaien, mag in belgie niet.
ook dat je harder dan 25km/h rijd, mag ook niet.

dat kan enkel als je gehomologeerde ebikes koopt waar je dan inschrijving en verzekering moet van doen. ik heb hetzelfde probleem gehad dat ik zelf mijn electrische fiets had gebouwd. reed 22km/h zonder trappen en ging tot 29 als je iets mee duwde. ik heb hem bijgevolg afgebroken want het was een bromfiets.
wat deed ik nu een paar maand terug, ik kocht een oude honda novio (1976) en wou die electrisch ombouwen. 800W electrisch (brandstofmotor had 1.3Kw) en top van 36km/h (origineel 45). ook dat mag niet in belgie...
zelf een bromfiets maken kan dus ook niet, dus als je jouw spul niet aangepast krijgt, dan mag je alles eruit gaan slopen.

nu een beetje een tip, ik heb ook een legale electrische vouwfiets gehad, en die werkte wel opmerkelijk:
als de trapas 3toeren doet (detectie met magneetje) dan begint de motor vollop mee te duwen. ook al draaien de pedalen veel trager dan je zou moeten, zolang je zelf de pedalen aandrijft, blijft de motor werken. dus je hoeft geen kracht te leveren.
stel nu dat je het zo maakt dat je motor bijduwd als jij aan de pedalen duwt. elke paar seconden laat je de motor eens stoppen en kijk je of het toerental behouden blijft. als de boel vertraagd (= je trapt niet mee) schakeld de motor uit. ziet die dat je wel bijduwd, dan trekt de motor weer verder.
zoniet zal je toch één of andere vrijloop moeten bijsteken.

je kan ook vermogensmetingen doen. als je kan meten hoeveel vermogen er op het wiel komt, en hoeveel vermogen de motor levert, kan je daaruit berekenen of er iemand meetrapt op niet. zijn beide vermogens gelijk, laat je de motor stilvallen

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Legaliseren cylone motor

#13 Bericht door Mugtango »

Lang heb ik hier mijn hoofd over gebroken, de oplossing werd gevonden maar is zo omslachtig en zo ingrijpend dat het eigenlijk de moeite niet meer loont om er aan te beginnen. Zeker als je dan ook in aanmerking neemt dat de cyclone vooral bedoeld is als versnellings- en/of klimhulp en niet als continu ondersteuning.

Daarom wil ik het nu toch over een andere boeg gooien, zie:

http://ligfietser.be/forum/viewtopic.php?f=3&t=9642
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Plaats reactie