Materiaal & Techniek nieuwtjes

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#16 Bericht door Wouter D »

Alleen iets lastiger te realiseren op ligfiets
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#17 Bericht door jantje »

en helaas nog maar een conceptueel ontwerp waarvoor ze de patentrechten willen verkopen, en het is dan aan de koper om het werkend te krijgen...
tot nu toe is er nog geen enkel schakelbediening-aan-het-stuur model gebouwd

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#18 Bericht door fcapri »

realiseren valt wel mee hoor, ben er ook even mee bezig geweest om een cardan systeem te maken.
je kan éénder waar een knik maken in een cardan met een kruiskoppeling.
in principe heb je minder wrijving en met naafversnelling hoef je niet eens versnellingen te maken. is ook volledig onderhoudsvrij. waarom ze het nog niet deels toepassen in VM's is me ook een raadsel (tussenas binnenin monteren met de versnellingen en dan cardankoppeling naar het achterwiel

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#19 Bericht door bicky »

aandrijving is voor het wiel rond te doen draaien.
dus waarom niet gewoon het wiel aandrijven
deze nieuwe racer ziet er dan uit gewelldig uit zonder overbrenging.

https://www.kervelo.com/bikes/le-low-racer/

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#20 Bericht door Pauvre Mouton »

Waarom is er vandaag geen voorwielaandrijving op een vm, omdat er iets is waarom ze het achterwiel verkiezen.
Voor een 2-wiel-ligger lijkt dit haalbaar, maar geen idee of dit invloed heeft op de rijeigenschappen (voorwiel- vs achterwielaangedreven)
My smile is always in shape!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#21 Bericht door fcapri »

als je een VM neemt met 2 voorwielen en de voorwielen aangedreven worden, moet je een differentieel gaan inbouwen zodat de wielen of verschillende snelheden kunnen rijden in een bocht. nagenoeg onmogelijk om dit licht te maken.

je zou dan een VM kunnen maken met 1 voorwiel en 2 achterwielen. maar dan is het nutteloos als je de achterwielen niet zou aandrijven, je hebt er 2, dus meer grip.
voorwielaandrijving bij een 2wiel-fiets zie ik niet goed komen, er zit teveel gewicht op het achterwiel waardoor het voorwiel zou wegspinnen. en dat is heel erg in een bocht

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#22 Bericht door Wouter D »

Voorwiel aandrijving in een frequent gegevens op wedstrijdliggers. Heb zelf ook een tijdje met één mogen rijden.
Doordat de aandrijving vooraan zit. Is er ook minder gewicht achteraan. Is zalig fietsen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#23 Bericht door Pauvre Mouton »

Als je getest hebt, heb je recht van spreken :D
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#24 Bericht door CapoJan »

fcapri schreef: vr 12 okt 2018, 15:36 als je een VM neemt met 2 voorwielen en de voorwielen aangedreven worden, moet je een differentieel gaan inbouwen zodat de wielen of verschillende snelheden kunnen rijden in een bocht. nagenoeg onmogelijk om dit licht te maken.

je zou dan een VM kunnen maken met 1 voorwiel en 2 achterwielen. maar dan is het nutteloos als je de achterwielen niet zou aandrijven, je hebt er 2, dus meer grip.
voorwielaandrijving bij een 2wiel-fiets zie ik niet goed komen, er zit teveel gewicht op het achterwiel waardoor het voorwiel zou wegspinnen. en dat is heel erg in een bocht
Bij een VM (of algemener: driewieler) is de besturing de beperking. Voorwielaandrijving zou dan achterwielbesturing moeten betekenen. Niet evident. Alles vooraan wordt technisch complex.

Tweewielers zou niet goed komen? Eén van de meest verspreide ligfietsen uit het verleden is de Flevobike, met - juist - voorwielaandrijving... Bestond als twee- en driewieler, met kantelknikbesturing. Wordt, voor zover ik weet, nog geregeld als zelfbouwfiets gemaakt. De voorspelbare vraag: waarom rijden die nu niet meer? Steile leercurve, leren rijden betekent in het begin vaak tegen de vlakte gaan. (en neen, ik heb er geen) Of de schitterende bamboefiets van Oryanne Bertaux in Frankrijk, die je op veel plekken vindt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#25 Bericht door fcapri »

capojan, laatste regel gelezen van mij.
dit zal wel één van de redenen zijn waarom ze niet meer rijden of waarom ze niet meer gemaakt worden.
technisch is het net heel makkelijk om te bouwen. voorvork met trappers eraan en 1 ketting en dat zal hoofdreden zijn waarom doe-het-zelvers dit type bouwen.
bij alle andere fietsen zitten de pedalen vooraan en moet de ketting naar achteren, voorbij het voorwiel geraken.
de trappers laten meedraaien met de vork is dan technisch niet haalbaar voor de ketting.

en dan zit je nog steeds met het probleem in de bochten. vermogen zetten op een voorwiel terwijl je in een bocht draait is gevaarlijk. als je namelijk trapt, verschuift je gewicht van vooraan naar achteraan en dat wil je niet op je enige aangedreven en sturende wiel. als je remt verschuift je gewicht van de achterkant naar de voorkant, en dat maakt dat de voorrem zo efficient is.

ik heb nu al vaak wielspin in de alleweder als ik vertrek aan een rood licht, wat moet dat geven in een 30kg lichtere fiets met de aandrijving vooraan.
het enige waarbij het gewicht geen rol speelt bij voorwielaandrijving is dit (alle gewicht zit vooraan).
Afbeelding

alleen remmen is hier gevaarlijk :mrgreen:.
en technisch gezien heel makkelijk te maken, dit ding. ook grote efficientie door het gebrek aan tandwielen en ketting

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#26 Bericht door bicky »

vorige week samen met zo hoge bi gereden en die reden 30km/u
ik wil wel zo een historische fiets in mijn collectie :D

Vroeger met de flevobike geen probleem met voorwielaandrijving. bij bergop of starten kon ik hem doen slippen maar dat was dan eerder eigen keuze door verkeerde cadans of misbruik van de vering.
ik mis die fiets nog altijd :(

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#27 Bericht door fcapri »

kan iemand uit brugge die zijn eigen Bi fiets heeft gebouwd. wel een kunst om daar op en af te stappen.
heb er een aantal fotos van en weet hoe hij die bouwde (fotos op gsm)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#28 Bericht door rik »

Misschien een nieuw materiaal om velomobielen te bouwen? https://www.bloovi.be/branded/onderneme ... NzMBeyE-hI
DF 269
Ice sprint1 26"

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#29 Bericht door jantje »

rik schreef: di 03 sep 2019, 15:44 Misschien een nieuw materiaal om velomobielen te bouwen?
Voor het eerst zie ik het nog niet gebeuren.
Voor dit proces zijn hoge drukken en dus sterkere en bij gevolg duurdere mallen nodig dan de gangbare carbon of glasvezelproductie die niet op een stuk of 100 zijn afgeschreven.
Ik heb met 2 van deze heren mogen samenwerken op de MTM afdeling van de KULeuven net na afstuderen en heb niets dan lof voor hun traject dat ze op die pakweg 6 jaar hebben afgelegd.
Ik snap dan ook dat de hele wielerwereld (en bij uitbreiding de hele composietwereld) er zot van loopt.
Next step: autootjes en vliegers ;)

traikiedirk
Neo Prof
Berichten: 184
Lid geworden op: do 01 mei 2008, 22:35
Postcode: 3020
Fiets: hp-scorpion (trike)
Locatie: Herent
Velomobiel: mango 2012
Contacteer:

Re: Materiaal & Techniek nieuwtjes

#30 Bericht door traikiedirk »

dag bicky,

Momenteel ben ik mijn mango een renovatiebeurt aan het geven; de casette was dringend aan vervanging toe. Ik heb ook meteen de ketting vervangen. Achteraan ging dat prima (van de naafversnelling naar het achterwiel toe), dat is in orde. Maakt ook nauwelijks geluid ...
Nu de loop van de ketting van casette naar voor toe blijkt echter problematisch, de kettingspanner vooraan speelt me parten. Deze is ofwel losgekomen en staat niet meer in dezelfde positie ofwel is er een defect aan.?
Die kettinglijn maakte sowieso al altijd veel lawaai maar is nu niet meer te doen, bovendien geraak ik niet meer op de grootste kam doordat de kettingspanner te veel naar voor komt en dus de boel vastzet.
Ik moet de kettingspanner dus terug goed zetten... Heb jij een idee hoe je die kettingspanner los kan maken? Jij hebt ook een mango dus weet je dit misschien?
Bovendien heb ik via jou blog ook gezien dat jij in jou mango de kettinglijn hebt laten omkeren; dit lijkt me ook wel wat, vooral naar lawaai toe denk ik dat dit een verbetering zou zijn... Geen kettingbuizen meer... Wat is jou ervaring op dat gebied?
Nu de kap er af is kon ik immers lokaliseren waar het storende lawaai vandaan komt, nl. het deel waar de ketting op de bodem in de kettingbuis loopt én dan de tussenas halverwege die zorgt dat de ketting naar de caseete toe mooi op zijn plaats blijft.
Heb jij enige raad of suggesties dan zouden die zeer welkom zijn,
Traikiedirk

Plaats reactie