'Korte' ligfiets?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

'Korte' ligfiets?

#1 Bericht door svdaele »

Heeft iemand een idee welke ligfiets heel 'kort' is? Ik bedoel hiermee de hele fiets, niet enkel de wielbasis.

Uiteraard is de lengte van de berijder een cruciaal aspect voor de positie van de noseboom, maar dat zal waarschijnlijk weinig verschillen tussen fietsen onderling. Dat is wel iets wat in mijn nadeel speelt met mijn 1m95, maar dus redelijk gelijkaardig bij elke fiets.

Om de analogie met een auto te trekken, zal het er dus op aankomen om een fiets te vinden die als een roadster zit: met de zit redelijk naar achter boven het wiel.

Door een nieuwe werksituatie moet mijn fiets binnenkort vaak in de auto. Mijn raptobik midracer is precies net iets te lang. Uiteraard heeft die het voordeel dat hij deelbaar is of het achterwiel eruit kan, maar dat vind ik niet ideaal om dagelijks te doen. Achterwiel eruit maakt geen verschil met mijn spatbord en frame delen betekent telkens dezelfde 2 bouten aantrekken: is meestal niet het beste om met een ligfiets te doen, want de bevestiging heeft vaak de neiging om gelijkelijk te buigen (of het nu aan de noseboom is of in het frame).

Een mbb heeft het voordeel dat je een paar cm kan winnen door het stuur te draaien, vermoed ik, maar of dat zoveel zal uitmaken...
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#2 Bericht door Ronnius »

Ik heb net eens 2 ligfietsen naast elkaar gezet.
De Toxy Flite en de HPV Grasshopper.
Blijkt dat de Flite zo een kleine 15 cm korter is dan de Grasshopper.
De Grasshopper is zo een 1m90, en ikzelf 1m92.
Het zit hem vooral in het feit dat de zitting:
- bij de Flite veel meer boven het achterwiel staat.
- bij de Grasshopper tussen de 2 wielen.

Anderzijds, beide fietsen zijn wel vouwbaar (lees= scharnierpunt halverwege het kader).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#3 Bericht door Wouter D »

met jou lengte moet je voor een korte wielbasis toch voor een model als hurricane, Taifun, Grasshopper gaan hoor, evt kan de FastFwd ook (even googlen voor afbeeldingen) maar ik weet niet of die nog gemaakt word. een zekere Peter van op het forum (die later Petra werd) heeft zo een gehad.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#4 Bericht door Pleeboy »

De flevobike 'bike' kan je delen, maar ook: je kan de achtervork gewoon helemaal tot tegen het voorwiel plooien, ik meet morgen hoe groot het pakket dan wordt...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#5 Bericht door aiai »

Geen oplossing in fiets, maar in vervoer.
Fiets op het dak plaatsen? Als je dakrails hebt zou je je dakdrager/fietsdrager construcie "in elkaar" kunnen laten zitten als je die van het dak haalt. Dat scheelt wat tijd (mijn "constructie" staat nog steeds klaar voor mijn Alleweder.
Wellicht ook niet de meest ideale oplossing, maar zolang je geen andere fiets hebt....

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#6 Bericht door Wouter D »

strikt persoonlijk heb ik toch liever dat mijn fiets in de wagen zit wanneer ik hem alleen moet achterlaten dan op de wagen hoor.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#7 Bericht door aiai »

Erg, ja... In mijngedachten werd een deel van de route per auto afgelegd en een deel met de fiets... Maar die aanname kan geheel onjuist zijn ;-)

Het ligt er evenwel aan waar de auto met de fiets wordt achtergelaten. Soms wil je dan liever dat de fiets buiten de auto is, zodat je minder schade hebt ;-)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#8 Bericht door Lex »

aiai schreef:Erg, ja... In mijngedachten werd een deel van de route per auto afgelegd en een deel met de fiets... Maar die aanname kan geheel onjuist zijn ;-)

Het ligt er evenwel aan waar de auto met de fiets wordt achtergelaten. Soms wil je dan liever dat de fiets buiten de auto is, zodat je minder schade hebt ;-)
Ik kan er soms echt gek van worden als er in de wagen een "geluidje" is dat niet weg gaat... :mrgreen:

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#9 Bericht door FiSh »

Als ik een beetje reclame mag maken: Performer heeft net een nieuw model uit van een 2x20inch vouwbare voorwielaandrijving.
http://www.performer.com.tw/new/product ... cts_id=482
En nog redelijk van prijs ook: €1800
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#10 Bericht door Wouter D »

we gaan het voor één keer door de vingers zien (zie PB)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#11 Bericht door svdaele »

Ik heb eens gemeten en mijn midracer komt al snel aan 1m95 van kop (voorkant tandwiel) tot staart (achterkant spatbord).

Iemand een idee wat dat zou zijn voor bvb. een Hurri voor iemand met mijn lengte (ook 1m95, even lang als mijn fiets dus...)?
Of beter nog: iemand in de buurt van Gent met een Hurri of een andere dergelijke fiets die het eens zou willen testen met mij erop? Rijden is niet nodig, enkel afstellen op mijn beenlengte is genoeg (ketting moet dus niet verlengd worden of zo voor dit testje).
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: 'Korte' ligfiets?

#12 Bericht door Pleeboy »

Mijn flevo bike is "opgevouwen" 1m20 lang, en 1m "breed". Met het (niet aangedreven) achterwiel eruit is hij 10 cm korter of smaller.
Opgevouwen: niets demonteren, gewoon de scharnierende achtervork richting voorwiel vouwen...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Plaats reactie