naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#1 Bericht door Filip »

Ik dacht een sterk dynamo-voorlicht te monteren om ook op onverlichte wegen en jaagpaden te kunnen fietsen. Om wat info gevraagd over een bepaald model, mailt fabrikant Busch&Muller me dat ik een dynamo van 3W zal nodig hebben, en dat 1,5W niet volstaat...

Probleempje:
Als ik zoek naar een naafdynamo met 3W voor een 20"-voorwiel, en met schijfremvoorziening, dan kom ik enkel en alleen uit op:
- een relatief 'goedkope' van Shimano die evenwel 690 à 700 g weegt...: SHIMANO DH-3D32 Disc naafdynamo
- SON-naafdynamo's

Gezien de eerste nogal zwaar is en de tweede nogal duur, vraag ik me af of ik niet beter een naafdynamo voor 26"-wielen kan nemen?
Daar bestaat wat meer keuze: Bijv. SHIMANO DH-3D80 Disc naafdynamo, of SHIMANO naafdynamo Deore XT DH-T785 (allebei 483g) en gemaakt voor wielmaat 26" - 29"

De vraag is of ik ongestraft zo'n naafdynamo, gemaakt voor wielmaat 26" - 29", in een 20"-wiel kan monteren?
En wat het gevolg kan zijn bij hogere snelheden?
Deze naven en voorlichten hebben toch allemaal een overspanningsbeveiliging?!


Wie kan me wijze raad geven?
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#2 Bericht door kurtvandeveire »

dat kan zonder problemen veranderd worden. de dynamo's zijn hetzelfde het zijn enkel de spaken en de velgen die kleiner zijn.
je kan ook enkel een naafdynamo kopen in plaats van een volledig wiel want anders betaal je meer voor iets wat je niet kan gebruiken.
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#3 Bericht door bicky »

Er staat toch altijd op de naafdynamo zelf voor welke wieldiameter ze gemaakt zijn. Zou dat geen enkele reden hebben? :?:

Kleinere wielen draaien sneller. ik zou denken dat de voltage dan ook hoger zou zijn. maar op de meeste lampen zit inderdaad een overspanningsbeveiliging.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#4 Bericht door Wouter D »

indertijd had ik op de hurricane een i'light van sram die 3w gaf
koste toen 60 euro zonder wiel er rond
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#5 Bericht door CapoJan »

Ik ben niet sterk genoeg in fysica om het uit te rekenen, maar ik schat dat een 2,3W naafdynamo voor een 559 of 622 wiel wel eens 3W (of meer) zou kunnen leveren in een 406?
Een conventionele 3W in een 406 zou ik niet doen. Het is niet enkel het vermogen dat oploopt, maar ook de spanning. En inderdaad: in een led-koplamp zit een spanningsregelaar, maar die zal wellicht vooral bedoeld zijn om spanningspieken af te vlakken, niet om continu overuren te draaien.
Je moet hier maar eens kijken wat een naafdynamo levert in een 622-wiel bij verschillende snelheden. Doe daar voor een 406 maar de helft bij (schatting).
Mijn keuze zou zijn om te gaan voor een dynamo specifiek gemaakt voor kleine wielen, bijvoorbeeld een SP SV of SD-8.

For the record: op mijn Gforce zaliger zat een achternaafdynamo (van Shimano, wordt niet meer gemaakt) die 1,7W leverde. Die gaf energie aan een B-M Cyo koplamp en een achterlicht. Wellicht gaven die niet maximaal licht, maar het werkte wel. Het wiel was een 559 (26" in oude terminologie), dus theoretisch draaide de dynamo iets sneller.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#6 Bericht door Pleeboy »

waarom loopt de spanning op in een dynamo als die sneller draait? er verandert toch niets aan de constructie zelf? (aantal windingen, diameter dynamo etc), maar idd, in een 20" wiel een voor 28" ontwikkelde dynamo steken, het arme ding zal draaien alsof je continu 45 km/u rijdt...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#7 Bericht door Filip »

Aan iedereen heel veel dank.
Te veel rekenen op de overspanningsbeveiliging lijkt idd riscant en werd me ook afgeraden door Frank Van Hyfte (meester fietshersteller)

Mijn keuze is gevallen op een Shutter Precision SD-8-QR
Deze is gemaakt om 6V - 3W te leveren bij een 20"-wiel (en ook 6V - 2,4W te leveren bij een 26"-wiel).

@Pleeboy
Zonder een groot fysicus te zijn lijkt het me logisch dat een (heel) traag draaiend wiel niet hetzelfde vermogen en zelfs niet dezelfde spanning zal leveren als een sneller draaiend wiel. Blijkt alvast ook uit verscheidene grafiekjes die men ziet, bijv hier en daar

Deze heeft ook het geringere gewicht mee als voordeel (ca 385g, tegenover bijv. een kleine 700g voor Shimano DH-3D32 Disc naafdynamo), en is de helft van de prijs van een SON-dynamo
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#8 Bericht door Pleeboy »

neen, maar het voltage opgewekt in een dynamo wordt toch bepaald door de grootte van de rotor, de magneten, windingen (oudere dynamotechniek). dit alles verandert niet door een grote of kleine velg er omheen te zetten, wat niet wegneemt dat er andere redenen zijn om een andere optie te nemen :-)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#9 Bericht door CapoJan »

Pleeboy schreef:neen, maar het voltage opgewekt in een dynamo wordt toch bepaald door de grootte van de rotor, de magneten, windingen (oudere dynamotechniek). dit alles verandert niet door een grote of kleine velg er omheen te zetten, wat niet wegneemt dat er andere redenen zijn om een andere optie te nemen :-)
Dat klopt, maar allemaal in functie van een bepaald toerenbereik, waarbinnen de gewenste spanning geleverd wordt. Een kleiner wiel draait nu eenmaal sneller rond om eenzelfde snelheid te bereiken. In de links die Filip gaf, zie je een voorbeeld van hoe een 3W SV-8 dynamo (voor 20") minder vermogen levert in een 622 wiel. Dat lijkt me voldoende als illustratie.
Laatst gewijzigd door CapoJan op do 19 feb 2015, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#10 Bericht door Wouter D »

pleeboy, op zijn eenvoudigst gezegd heb je een bij de meeste dynamo's een constante spanning vanaf je dynamo word gedreven. en zal je stroom toenemen ifv een toenemend toerental. hierdoor neemt dan ook het vermogen toe.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#11 Bericht door Pleeboy »

dat dacht ik ook spruitje: stroom neemt toe, niet de spanning...
maar iedereen is het er over eens: vermogen wordt groter :-)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: naafdynamo voor grotere wielmaat nemen?

#12 Bericht door Wouter D »

teun, je hebt stroomdynamo's en spanningsdynamo's ik verwijs u graag door naar hoehel als je je daarin wilt verdiepen.
hoedanook. als je wat je levert te hoog is voor je verbruiker gaat die zijn levensduur wel sterk verminderen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie