WAW vs Quest snelheid

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

WAW vs Quest snelheid

#1 Bericht door NL-ligger »

Ik heb er wel al het een en ander over gelezen, de Quest versus de WAW maar eenduidig is het niet. Welke fiets is nu het snelst bij gelijk geleverd vermogen ? En dan bedoel ik wel de standaard versie die uit de fabriek/werkplaats komt gerold. En hoe komt dat ?

De Quest heeft dichte wielkasten. Zover ik lees schijnt dat - en de lange staart - reden te zijn dat een Quest harder zou kunnen dan andere fietsen.

Maar ik zie de WAW eigenlijk altijd met een stroomlijndak afgebeeld op internet, ik neem aan dat dat standaard is. Wat ik me heb laten vertellen is zoiets ook weer een paar % sneller dan een fiets die dat niet heeft. De WAW heeft wel open wielkasten. Zou het stroomlijndak de open wielkasten compenseren tov de dichte wielkasten, maar standaard geen stroomlijnkap van de Quest ?

Of is de WAW beter met de Strada vergelijken omdat die ook open wielkasten heeft ?

Zijn er weleens wedstrijden geweest dat een WAW en een Quest in een spannend duel verwikkeld waren om de 1e plaats of kennen die wedstrijden altijd dezelfde winnaar ? Of is de conditie en spierkrracht van de fietser de beslissende factor waardoor vergelijk domweg niet mogelijk is ?

Ik weet dat alle genoemde fietsen hun specifieke voor en nadelen en eigenschappen hebben buiten snelheid. Ik wil danook niet weten wat de beste fiets is, ook niet welke gemiddelde snelheid een fiets kan halen, maar enkel een vergelijk in topsnelheid.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#2 Bericht door rik »

Een waw heb ik 5 jaar gehad, en nu heb ik een strada. Ik durf beweren met de hand op het hart dat de strada, zelfs nog zonder dakje want het mijne is pas einde november klaar, mijn verwachtingen overtreft qua snelheid. Op dit moment is hij iets sneller dan de waw en met dakje zou hij nog iets sneller moeten worden. Het kan zijn dat dit gedeeltelijk ligt aan het feit dat de strada nieuw is, maar ik vermoed dat het ook met de aandrijving te maken heeft: de waw heeft bijvoorbeeld 5 kettingwieltjes, terwijl de strada er maar ééntje heeft. Maar ik ben geen expert op dat gebied, het zijn slechts mijn vermoedens.
Voor de volledigheid vermeld ik erbij dat als iemand hier andere ervaringen mee heeft, dat ik daar dan absoluut geen probleem mee heb!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#3 Bericht door Peter J »

Als bezitter van een Milan kan ik me niet meteen mengen in deze discussie... :roll:
Dat een Strada sneller is dan een WAW verbaast me in zeker zin wel, als je de aërodynamische vorm en het frontoppervlak
bekijkt zou het net omgekeerd moeten zijn, maar... zoals Rik hierboven reeds vermeld heeft zit er een groot verschil in de
aandrijflijn, 1 kettingwieltje bij de Strada tegenover 5 in de WAW...
Kettingwieltjes zorgen voor extra wrijving en slorpen dus een deel van de geleverde energie op, hiermee rekening houdend
is het dan niet zo gek dat een Strada sneller rijdt :)
Wat wedstrijden betreft en de vergelijking daarin tussen de verschillende types velomobielen moet je natuurlijk ook wel
rekening houden met de capaciteiten van de piloot... 8)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#4 Bericht door NL-ligger »

Peter J schreef:Als bezitter van een Milan kan ik me niet meteen mengen in deze discussie... :roll:
Dat een Strada sneller is dan een WAW verbaast me in zeker zin wel, als je de aërodynamische vorm en het frontoppervlak
bekijkt zou het net omgekeerd moeten zijn, maar... zoals Rik hierboven reeds vermeld heeft zit er een groot verschil in de
aandrijflijn, 1 kettingwieltje bij de Strada tegenover 5 in de WAW...
Kettingwieltjes zorgen voor extra wrijving en slorpen dus een deel van de geleverde energie op, hiermee rekening houdend
is het dan niet zo gek dat een Strada sneller rijdt :)
Wat wedstrijden betreft en de vergelijking daarin tussen de verschillende types velomobielen moet je natuurlijk ook wel
rekening houden met de capaciteiten van de piloot... 8)
Ik had nog niet eerder van de Milan gehoord :oops:

Hoe verhoud die zich tot de Quest en WAW eigenlijk ? Hij ziet eruit ofdat ie zeker vergelijkbaar ( of zelfs sneller ) is dan een Quest, gezien de dichte wielkasten.

Ik vond op hun site deze cijfers, indrukwekkende cijfers.


Energy efficiency:

150 Watt at 31mph (49,6 km/u ), 200 Watt at 37.3mph ( 59.68 km/u ), value could differ depending on payload, riders weight, tires and road surface
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#5 Bericht door Edje »

Cijfers worden graag naar boven afgerond, maar de Milan is niet traag
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#6 Bericht door Peter J »

Heb dezelfde mening... papier is geduldig... kan je schrijven wat je wil...
Anderzijds, de Milan is inderdaad niet traag 8) :D :wink:
Als je geen verkeersremmers tegenkomt of kasseien... daar kan je voor de
"gezondheid" van de Milan beter heel traag over rijden... :roll: :?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

daar zit natuurlijk ook wat geschiedenis in hé
de WAW(de uber-lichte WAW versie dan) heeft eens een velomobiel race gewonnen van de quest toen die nog 3x20" was en dus meer verlies in de kettinglijn dan de huidige versie. op het bochtige parcours moet een quest ook meer opletten voor uit de bocht vliegen dan de WAW die een breder spoor heeft.
de huidige Quest is sneller dan de 3x20", er is tegenwoordig ook een carbon versie.
geen idee of de recentste WAW's ook sneller geworden zijn.
momenteel wordt er een kleinere Quest versie gebouwd nadat er een op maat gemaakte kleine go-one brokken maakte in de records.
Duidelijk is ook dat de vette muts van de Milan gecopieerd wordt, eerst in de Strada en nu ook op de nieuwe modellen Quest.

het blijft een mooie competitie.
Stop Fueling Around

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#8 Bericht door Bram Mouton »

ik moet toegeven dat mijn ritjes met mijn Quest ook een hogere gemiddelde snelheid opleverden dan de ritjes die ik ondertussen met waw's reed... Daar moet de waw inderdaad zijn meerdere erkennen. Nu laatst reed ik dan wel met een recente waw en die was dan wel weer merkbaar rapper dan Nina indertijd. De rit was wel te kort om een deftig gemiddelde te kunnen vergelijken. Nadelig aan de Quest was dan weer zijn breedte en kwetsbaarheid van de body. De sturing van de waw ik ook veel directer en plezanter.

Elk zijn verschillen die het doorontwikkelen van velomobielen zoveel interessanter en leuker maakt :)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#9 Bericht door Wouter D »

toen ik overlaatst eens vroeg waarom er niet meer waws op wedstrijden zoals cycle vision waren, kreeg ik als antwoord dat wedstrijdrijders niet hun hoofd doelgroep zijn, maar wel forenzers, ik denk dat het daarmee te maken heeft dat ze de waw niet persee sneller willen maken maar wel beter.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#10 Bericht door NL-ligger »

spruitje schreef:toen ik overlaatst eens vroeg waarom er niet meer waws op wedstrijden zoals cycle vision waren, kreeg ik als antwoord dat wedstrijdrijders niet hun hoofd doelgroep zijn, maar wel forenzers, ik denk dat het daarmee te maken heeft dat ze de waw niet persee sneller willen maken maar wel beter.
Op zijn minst vreemd dan dat bij de WAW gekozen is voor geen achtervering ( "composiet vering" ) als die niet bedoeld is voor snelheidswedstrijden. De forens wil toch algauw meer comfort op de slechtere wegen buiten wielren circuits.

Hebben de makers van WAW ooit plannen gemaakt voor een versie met achtervering ? Of misschien dichte wielkasten als de Quest ? Zowiezo innovaties en iets gewijzigde andere modellen die een andere doelgroep aanspreken zoals ze dat bij sommige concurrenten/collega velomobielbouwers dat doen ?

De WAW is uiterlijk een erg mooie fiets - ik vind zelfs de mooiste, het was de WAW die mij op zoek deed gaan naar een velomobiel - maar het ontbreken van achtervering zou voor mij altijd een punt zijn geweest waarop ik hem niet zou kopen.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#11 Bericht door trikelover »

er bestaat allesinds een versie van een waw waar de wielkasten wel dicht van zijn, want ik heb die laatst als ik bij de fietsers was zien staan.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#12 Bericht door Wouter D »

achtervering is een keuze, heeft volgens mij niet zoveel te maken met wedstrijden of forens, al een quest gezien zonder achtervering?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
sietse
Junior
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 23:17
Postcode: 2900
Locatie: Schoten
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#13 Bericht door sietse »

Ik heb ooit eens in een "ver" verleden op CV van Zandvoort nen hoop questen verslagen in mijn (toen) nieuwe WAW! ik had die fiets toen exact 48u !
Waw"s zijn snel , maar ik heb ook af en toe met quest gereden en deze is net iets sneller . Ben er wel zeker van als de wielkasten vooraan gesloten zijn het verschil erg klein word.
Ik moet er eerlijkheidshalve ook bij vermelden dat in deze race de zware questkanonnen aan het uitrusten waren ( Ymte en Theo ) :twisted: :twisted:

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#14 Bericht door NL-ligger »

spruitje schreef:achtervering is een keuze, heeft volgens mij niet zoveel te maken met wedstrijden of forens, al een quest gezien zonder achtervering?
Het is een keuze maar heeft veel te maken met snelheid of comfort.

Immers echte snelheids fetisjisten gruwen aan de gedachte dat een achterveer een ( zeer ) klein percentage van hun trapbeweging absorbeert en omzet in warmte. Aangezien deze personen veelal aan wedstrijden meedoen en op wielerbanen en circuits rijden hebben ze vering helemaal niet nodig. Bovendien is de WAW de lichste velomobiel die je kunt krijgen, niet onbelangerijk voor een race voertuig. Een andere, geveerde achterwielconstructie zal zeker aan meer gewicht komen en dat is voor deze groep rijders onacceptabel.

Andersom zal een forens die over slechte fietspaden of wegen moet rijden ( scheve tegels, verzonke putten, beschadigingen door boomwortels, verzakte betonplaatranden, klinkers, kinderkopjes, gescheurd en/of provisorisch gerepareerd asfalt enz enz ) achtervering wel weten te waarderen en zelfs vereisen. Meer gewicht verhoogt het veercomfort, dus zolang de rolweerstand niet te dramatisch stijgt en het klimvermogen en acceleratie niet te beperkt wordt is het meergewicht van achtervering helemaal geen probleem.

Ik zou als WAW fabrikant danook zeker een versie met of zonder achter vering aanbieden, voor beide groepen velomobilisten wat wils. Technisch is dat geen raketwetenschap, al moet zoiets natuurlijk goed ontworpen en beproefd zijn. En de snelheids fetisjisten zouden kwijlen bij een WAW met dichte wielkasten. Maar misschien heeft men bij WAW geen capaciteit / al druk genoeg met het bouwen van de WAW zoals hij is en wensen ze geen verbeteringen aan de fiets of het interesseren van andere doelgroepen onder de velomobilisten. Of misschien gaat het tegen hun filosofie in wat een goede velomobiel is. De bouwers van Quest/Strada hebben ook zo hun mening over bijvoorbeeld inbouw van trapondersteuning.....

Dat is jammer want dan was de keus voor een Quest of Strada veel minder vanzelfsprekend geweest. Zoals gezegd vind ik de WAW een erg mooie velomobiel.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: WAW vs Quest snelheid

#15 Bericht door rik »

NL-ligger schreef:
Ik zou als WAW fabrikant danook zeker een versie met of zonder achter vering aanbieden, voor beide groepen velomobilisten wat wils.
De fietsen van velomobiel.nl hebben dat toch ook niet, of ontgaat mij hier iets?
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie