Afstellen afstand trapas

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
yvesvanbelle
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 13:30
Postcode: 9340

Afstellen afstand trapas

#1 Bericht door yvesvanbelle »

Ik ben mijn M5 20/28 aan het afstellen op mijn beenlengte. Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat indien je je hiel op het pedaal plaatst en je been volledig gestrekt is, data dat de ideale afstand zou zijn. Mijn vraag is, met de voet in een schoen zitten of is het met de blote voet te doen?

Groeten,

Yves

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Afstellen afstand trapas

#2 Bericht door Wouter D »

met de voet in de schoen natuurlijk, je fiets toch ook niet op je blote voeten (behalve mathia dan voor hij reageert)

das de ideale manier om het te proberen, vanaf dan moet je het aanvoelen, en experimenteren, als je snel pijn krijgt in je knieën, trapas een paar mm verder, krijg je eerder pijn aan je achillespezen, trapas een beetje dichter,
maar hiel trapper is een zeer goeie benadering, de meesten, moeten achteraf niet meer bijregelen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: Afstellen afstand trapas

#3 Bericht door Michael »

Links heb ik kniepijn en rechts steeds zeer aan de achillespees, is daar ook een oplossing voor ?
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Afstellen afstand trapas

#4 Bericht door Peter J »

Michael schreef:Links heb ik kniepijn en rechts steeds zeer aan de achillespees, is daar ook een oplossing voor ?
Rechts een schoen met een dikkere zool ? ? ? ?
Of rechterbeen laten "uitrekken" :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Afstellen afstand trapas

#5 Bericht door Mathia »

spruitje schreef:met de voet in de schoen natuurlijk, je fiets toch ook niet op je blote voeten (behalve mathia dan voor hij reageert)
:P :oops: [-o< :D
Als het niet ligt, dan zit het niet.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Afstellen afstand trapas

#6 Bericht door PatRecumbent »

Een andere methode:

Je kan plaatst de voet op de pedaal met het steunpunt vlak op de as. In de positie waarop je meest kracht uitoefent (bij een bukker trapstang horizontaal en bij een ligger ongveer vertikaal) moet de knieschijf voor (bukker) en boven (ligger) de trapas komen. In de verste positie mag het been niet gestrekt zijn. Nog een graad of 10 van volledig gestrekt.

Zo heb ik het geleerd van een dokter in de fysische geneeskunde in Gasthuisberg.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Afstellen afstand trapas

#7 Bericht door highway_patrol »

Er bestaan een aantal trukjes, maar gewoon mm per mm proberen en blijven proberen lijkt me nog steeds de beste methode. Op de bukker heb ik het liefst iets gestrekter, op de trike iets meer geplooid. Heeft mss te maken met anatomie, gewoonte, voorkeur, type fietsschoen, kopje, ...
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

Re: Afstellen afstand trapas

#8 Bericht door renaat »

Het makkelijkste is als je even hulp hebt en je fiets stevig vast staat met zijn achterwiel in een geschikte standaard. (steek iets onder het voorwiel zodat je fiets vlak staat)
Lig op je fiets en probeer nu wat prettig aanvoelt, liefst met de schoenen ingeklikt. Je hulpje kan helpen met de neuspijp wat naar voor en achter te schuiven zonder dat je van je fiets moet. Zonder hulpje moet je steeds de neuspijp vastzetten en in een stand proberen.
Indien je een stand gevonden hebt moet je testen door effectief te gaan rijden en zonodig opnieuw wat aanpassen. Het is inderdaad een kwestie van milimeters.
Vergeet ook niet dat je na verloop van tijd je positie op je stoel zal wijzigen waardoor ook de neuspijp opnieuw zal moeten geherpositioneerd worden.
Conclusie: het blijft een jobke waar veel tijd kan inkruipen en dat misschien na verloop van tijd moet herhaald worden maar is heel belangrijk voor het fietscomfort.
Verder zijn de individuele verschillen zeer groot, de ene rijdt met een voet die bijna helemaal uitgestrekt wordt en een ander zal zijn hiel als verste punt hebben.

Allez, veel succes er mee.
Greetz,

renaat

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

Re: Afstellen afstand trapas

#9 Bericht door Harry59 »

Ik heb twee stickertjes aangebracht met een pijltje op: ><
Een op de neuspijp zelf en eentje op het frame. Hierdoor kan ik zien wanneer de neuspijp na verloop verdraaid raakt. (door de krachten die je op de pedalen overzet.)
Slyway Explorer Ultegra

yvesvanbelle
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 13:30
Postcode: 9340

Re: Afstellen afstand trapas

#10 Bericht door yvesvanbelle »

Ik denk dat ik ongeveer weet wat mij te doen staat. :idea:

Bedankt voor alle tips

Yves

Plaats reactie