Wintermiserie

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Wintermiserie

#1 Bericht door CapoJan »

Is onlangs ook nog aan bod gekomen: vandaag na met moeite 2 km zat de achterderailleur muurvast... Nu staat de trike te ontdooien en dan kan de hele boel gesmeerd worden. Siliconenspray wellicht ? En dan hopen dat het die gvd kabel niet weer is.

De avond is niet lang en ik wil morgen met de trike naar het werk...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#2 Bericht door Wouter D »

siliconenspray beschermd maar smeert niet, teflon spray smeert maar beschermt niet.

ik zou eerder eens nadenken hoe je in de winter dat water uit die leidingen kan houden (ducktape of zo)
ja kan je kabel in die mate gaan smeren tot hij niet meer schuift vanwege al het oudere vet dat in de buitenkabel blijft zitten. dan kan je alles vervangen, ik zou bijna denken dat je eindbusjes van je buitenkabels oftewel ontbreken, oftewel versleten zijn, waardoor er wel water kan indruppelen,

toch zeker dat het je kabel is en niet je derailleur.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#3 Bericht door CapoJan »

Op dit ogenblik ben ik van niets zeker. Gisteren heb ik in één versnelling 50 km afgelegd. Dit weekend maak ik de boel open om de oorzaak te zoeken.
Die eindbusjes kijk ik zeker na ! Goede suggestie
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#4 Bericht door quattrovelootje »

Er bestaan kabelsets van GORE ( http://www.rideoncables.com/en_us/" onclick="window.open(this.href);return false;) die volledig afgesloten zijn, waardoor er geen vocht en/of vuil in kan komen. Mss dat eens proberen ?

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#5 Bericht door jean peinture »

Goede suggestie van Tihamer. Enkele jaren geleden heb ik met een ice q gependeld in de winter. Ik heb toen een versnellingskabelset van BBB (ook andere merken bieden dit aan, jagwire vb.) geïnstalleerd die ook veel beter afgedicht kon worden en heb nooit problemen ondervonden. Wat ook een mogelijke oplossing kan zijn is de versnellingskabel door een volledige gain te laten lopen van shifter tot derrailleur dan kan er sowieso minder vuil in terecht komen. Vermoedelijk kom je dan in de problemen met de kabelgeleiders/stoppers maar dat kan je aanpakken door losse kabelgeleiders op het frame aan te brengen ofwel tie wraps die uitgerust zijn met een kabelgeleider. Zeker als je trike erg laag ligt het je kans op veel indringend vuil / vocht. Succes ermee. Draaipunten van de derailleur bovendien eens een druppel olie op laten vallen doet ook wonderen.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#6 Bericht door ossi »

Ga van 'tweekend de aandrijving van de faw ook een goede beurt geven want da ziet er nimeer uit #-o .Begin ook wat schakelproblemen te krijgen.
met de derailleur,schakelen met de i-motion lukt ook ni met dat vriesweer en het zit ofwel in het zwarte doosje opzij het wiel hangend aan de achteras ofwel aan de versnellingskabel die daar binnenkomt.Heb het gisterenavond ontdooid met een haardroger en kon toen wel terug schakelen.Daar zit dus ergens vocht [-X en dat moet eruit en eruit blijven.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#7 Bericht door marksje »

Ge kunt ook het vocht uit de buitenkabel houden door ipv gewone feruls, feruls met een vernauwde doorgang te gebruiken, zoals deze op bijgaande foto
(ferul = is dat buisje dat op het einde van de buitenkabel over de buitenkabel schuift en waar de binnenkabel naar buiten komt / je binnenkabel gaat hier dan door dat lang slurfje dat daar aan is)
Afbeelding
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#8 Bericht door bicky »

marksje schreef:Ge kunt ook het vocht uit de buitenkabel houden door ipv gewone feruls, feruls met een vernauwde doorgang te gebruiken, zoals deze op bijgaande foto
(ferul = is dat buisje dat op het einde van de buitenkabel over de buitenkabel schuift en waar de binnenkabel naar buiten komt / je binnenkabel gaat hier dan door dat lang slurfje dat daar aan is)
Afbeelding
wordt veel gebruikt bij mountainbikes

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#9 Bericht door CapoJan »

Ben gisteren om nieuwe kabels geweest. Buitenkabel met teflon binnenzijde. Als ik tijd vind, monteer ik die deze namiddag en dan kan ik in de loop van de week ondervinden of dat een verbetering is.
Bedankt voor alle suggesties
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#10 Bericht door Harry59 »

Toch niet vergeten dat het vocht altijd bijna aan het uiteinde van de buitenkabel (gaine) aan de derailleurkant zal zitten. Niet alleen de capilariteit (water kan "omhoog" lopen) maar ook de in- en uitgaande beweging van de binnenkabel maakt dat water naar binnen getrokken wordt. Als je versnellingen niet meer luisteren naar je shifters en bijregelen van de kabel helpt niet: niet nadenken: nieuwe binnenkabel en nieuwe stukje buitenkabel. 99% van de gevallen. Bij de meeste racefietsen en MTBikes gaat het over een stukje gaine van 25 cm. Helaas met de nieuwe trend: kabels die volledig door het frame lopen: 1m70 buitenkabel. (tenzij je hem met overschot geinstalleerd hebt en er 5 cm zou kunnen afkorten.
Slyway Explorer Ultegra

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#11 Bericht door CapoJan »

De Gforce trike volgt niet die nieuwe trend.

Ik haalde meteen alles nieuw in huis: roestvrij stalen binnenkabel, buitenkabel (zoals gezegd met teflon coating), feruls, ... Nu nog de tijd vinden om alles te vervangen en opnieuw af te stellen.
De derailleurs reageerden al niet echt vlot op de bediening, dus kan het enkel maar beter worden. Ik twijfel in hoever de gebruikte derailleurs (Shimano Sora vooraan en Alivio achteraan) mee schuld hebben aan het onnauwkeurige schakelen. Dat zal ik wel merken na het vervangen van de kabels.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#12 Bericht door Harry59 »

Het zijn geen topderailleurs natuurlijk, maar normaal gezien moet daarmee je probleem opgelost zijn. Veldrijders vervangen dit stukje buitenkabel na elke slijkcross. Nu voor onder de kerstboom een XT of een Ultegra derailleur ...
Slyway Explorer Ultegra

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#13 Bericht door CapoJan »

Harry59 schreef:Het zijn geen topderailleurs natuurlijk, maar normaal gezien moet daarmee je probleem opgelost zijn. Nu voor onder de kerstboom een XT of een Ultegra derailleur ...
Toen ik mijn bukker kocht, zat daar een Acera groep op met draaishifters. Die heb ik na een jaar vervangen door SRAM X9 met bijhorende triggers. Dat was een ongelooflijke verbetering. Verder is die fiets nog altijd picobello (was ook niet zo goedkoop), dus daar hoef ik niets meer aan te doen.
De trike is eerder basic: goed frame, goede wielen, behoorlijke zit, maar er zat bijvoorbeeld geen verlichting op en de spatborden waren ook niet geweldig. Voorlopig moet het maar lukken met enkel nieuwe kabels, anders kan ik bezig blijven. (remmen zijn vervangen, verlichting is a work in progress, shifters omgebouwd, spiegels geplaatst, spatborden aangepast,...)
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

Re: Wintermiserie

#14 Bericht door Harry59 »

Ik probeer toch ook altijd voor het betere materiaal te gaan. Het kost inderdaad meer maar als je het zelf monteert kan je hier en daar wel een koopje doen. En de kwaliteit blijkt mijns inziens uit: makkelijker monteren (betere schroefdraad, betere passing), makkelijker afregelen, onderhoud en een langere levensduur. Voorts probeer ik altijd binnen dezelfde groep te blijven: dus geen menggroepen maken met SRAM en Shimanocomponenten.
Slyway Explorer Ultegra

Plaats reactie