Trikes (was go-one... )

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Trikes (was go-one... )

#1 Bericht door Brechtix »

jean peinture schreef:Ik denk dat Brechtrix doelt op de manier waarbij het zitje is opgehangen bij een windcheetah. Door die ophanging en de stoel van de windcheetah zit ge eigenlijk 'in' een bladveer. De kuip van de windcheetah is immers veel flexibeler dan de stoeltjes die we kennen van de tweewielers. Doordat die kuip dan opgehangen wordt op 4 rubberen stootkussens geeft dat aardig wat vering... blijft echter spartaanser dan de WAW. ('k heb het geluk met die laatste te rijden (waarover binnenkort meer) en somtijds eens te kunnen scheuren met de windcheetah van 'ne kameraad)
Inderdeed. 't Ideale ware natuurlijk dat die bladveren vd windcheetah alleen zouden kunnen veren in vertikale richting. Ik kan me niet indenken dat ze daar zelf niet opgekomen zijn om ze horizontaal te hangen, dus het moet zijn dat er een reden voor is, wschl gemakkelijker montage.

Een slim voorbeeld van een geveerde zitting is de Luna trike van Eric Whiting, ook een architect trouwens, vandaar misschien dat we langs gelijke lijnen denken. Bij hem is de beweging van de zetel loodrecht op de lijn naar de pedalen, dus geen verlies mogelijk. Dit dmv twee geveerde stuurtigen.


Enjoy this:
Afbeelding
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

dju brecht, da is een schoon velooke

//M5
Neo Prof
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 2:02
Postcode: 2180
Locatie: Ekeren
Contacteer:

#3 Bericht door //M5 »

graddus schreef:dju brecht, da is een schoon velooke
Ge moet daar is ne scherpen bocht mee pakken, garanti overkop :)

Gast

#4 Bericht door Gast »

:shock: idd heeeeeeeel schone veloke!!!!!(kostprijs?)

Gebruikersavatar
Steven
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 20 dec 2004, 22:17
Fiets: Zwarte Fujin
Locatie: Klein-Willebroek
Contacteer:

#5 Bericht door Steven »

Ben tot vorig jaar in het bezit geweest van een Windcheetach.
Bochtenwerk valt best mee,gewoon meeleunen in de bocht.
Wat vering betrefdt is toch een ander verhaal,op kaseien rammelt ge soms gewoon uit de kuip.Voor de rest een beestig fietske.Heb hem verkocht omdat het al een oud model was +-20j (nr 23)en niet meer geupdate kon worden.
Steven

It is not the lofty sails but the unseen wind that moves the ship.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#6 Bericht door Brechtix »

@ Jean Peinture:
Ik bedoelde eigenlijk niet dat de kuip zelf zou veren, maar wel de bevestiging aan de buis dmv carbon bladveertjes.

@ M5:
Je hebt duidelijk nog niet met een trike gereden, waarom doe je dan zo'n uitspraken? Daarmee wil ik niet pinnig doen tegen jou persoonlijk maar dergelijke assumptions blijven mij verbazen.
Ok. Tenzij je 'm zelf op twee wielen trekt, zal een trike veel eerder slippen dan kantelen (in tegenstelling tot velomobiel). Maar als je begint te slippen blijft alles onder controle, daarvoor moet je met een ligfiets al goed zijn.

@ Stijn/
Het is een zelfbouw naar eigen ontwerp van Eric Whiting (met een beetje hulp van ondergetekende 8) ). Hij heeft 'm laten rollen en lassen door een metallist in ruil voor wat CAD-werk. Model gebouwd in Autocad. Buizen in aluminium, zetel in carbon/balsa sandwich. Volgens mij een perfecte trike, met één schoonheidsfoutje: te lage achterwielpatten waardoor een tweede idler nodig was. De vering werkt perfect. Hij is niet te koop maar ik heb wel nog de nodige files liggen denk ik, als je'm wil nabouwen.

Gr,
Br.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#7 Bericht door wost »

Ik wil dat wel wat voor soort files zijn dat? Of heb ik daar speciale programma's voor nodig?
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#8 Bericht door Brechtix »

gewoon autocad dwg files. Maar het ontwerp is natuurlijk niet mijn eigendom. Als je het meent wil ik het wel eens vragen aan Eric.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#9 Bericht door jean peinture »

Brechtix schreef:@ Jean Peinture:
Ik bedoelde eigenlijk niet dat de kuip zelf zou veren, maar wel de bevestiging aan de buis dmv carbon bladveertjes.
@ Brechtix
Ok, dan moet dat de hypersport zijn waarover gij het hebt, ik heb enkel ervaring met de club-sport en daar heeft die soepele carbonkuip zelf wel wat 'bladveer' allures. De bevestiging is daar echter op een alu gietstuk.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#10 Bericht door Brechtix »

inderdaad. Spijtig dat uwe Windcheetah weg is, ik had er graag nog eens wat ervaring mee opgedaan. Wat heb je nu in de plek?

Wat de Niet-zo-dure Go-one betreft, er is er net eentje op ebay verkocht, voor 7200 $!!!! Gekkenwerk. Als ik het goed begrepen heb, waren er al gaten in de gesneden wegens condensproblemen, ... Enfin.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#11 Bericht door wost »

Brechtix schreef:gewoon autocad dwg files. Maar het ontwerp is natuurlijk niet mijn eigendom. Als je het meent wil ik het wel eens vragen aan Eric.
Ik meen zeker dat ik de ontwerpen wil bekijken en dan beslissen of ik ga bouwen of niet. Wil al lang een trike maar durf er niet zelf aan beginnen bouwen omdat de besturing me zo ingewikkeld lijkt. Maar met tekeningen van een al gebouwd model lukt me dat misschien wel. Vraag het hem a.u.b.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#12 Bericht door Brechtix »

is gebeurd.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

//M5
Neo Prof
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 2:02
Postcode: 2180
Locatie: Ekeren
Contacteer:

#13 Bericht door //M5 »

Brechtix schreef:@ Jean Peinture:
Ik bedoelde eigenlijk niet dat de kuip zelf zou veren, maar wel de bevestiging aan de buis dmv carbon bladveertjes.

@ M5:
Je hebt duidelijk nog niet met een trike gereden, waarom doe je dan zo'n uitspraken? Daarmee wil ik niet pinnig doen tegen jou persoonlijk maar dergelijke assumptions blijven mij verbazen.
Ok. Tenzij je 'm zelf op twee wielen trekt, zal een trike veel eerder slippen dan kantelen (in tegenstelling tot velomobiel). Maar als je begint te slippen blijft alles onder controle, daarvoor moet je met een ligfiets al goed zijn.

@ Stijn/
Het is een zelfbouw naar eigen ontwerp van Eric Whiting (met een beetje hulp van ondergetekende 8) ). Hij heeft 'm laten rollen en lassen door een metallist in ruil voor wat CAD-werk. Model gebouwd in Autocad. Buizen in aluminium, zetel in carbon/balsa sandwich. Volgens mij een perfecte trike, met één schoonheidsfoutje: te lage achterwielpatten waardoor een tweede idler nodig was. De vering werkt perfect. Hij is niet te koop maar ik heb wel nog de nodige files liggen denk ik, als je'm wil nabouwen.

Gr,
Br.

Ik heb met de optima Rider gereden, naar mijn weten quasi dezelfde fiets. Bij het uitwijken voor een inslaande automobilist (tegen ca. 30 km/u) vloog ik gewoon over. Qua zichtbaarheid is het even slecht als een lowracer, maar dan heb je natuurlijk nog de vlagjes waar je medefietsers niet mee verwond.. :roll: Voor de rest leuke fiets, om wat toertochtjes mee te maken, maar echter niets voor mij.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#14 Bericht door WFvN »

//M5 schreef:Ik heb met de optima Rider gereden, naar mijn weten quasi dezelfde fiets. Bij het uitwijken voor een inslaande automobilist (tegen ca. 30 km/u) vloog ik gewoon over. Qua zichtbaarheid is het even slecht als een lowracer, maar dan heb je natuurlijk nog de vlagjes waar je medefietsers niet mee verwond.. :roll: Voor de rest leuke fiets, om wat toertochtjes mee te maken, maar echter niets voor mij.
Maar dan nog.

Het verschil tussen een Optima Rider en een velomobiel als een Flevobike Alleweder is wel even enorm groot.

Met de Rider zit je lager
Het hele zwaartepunt ligt bij de Rider lager
Koppel daaraan een bredere wielbasis van maarliefst (bijna) 10 cm meer voor de Rider ten opzichte van de Alleweder

Een paar ingrediënten die ervoor zorgen dat de Rider véél minder snel over de kop slaat dan een velomobiel

Ik ben het met je eens dat die fiets op de foto verdacht veel op de Rider lijkt. Op basis daarvan én bovengenoemde punten moet ik Brecht absoluut gelijk geven. (ik heb ervaring met EN de Rider EN met de Flevobike Alleweder)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#15 Bericht door quattrovelootje »

Brechtix schreef: Je hebt duidelijk nog niet met een trike gereden, waarom doe je dan zo'n uitspraken? Daarmee wil ik niet pinnig doen tegen jou persoonlijk maar dergelijke assumptions blijven mij verbazen.
Ok. Tenzij je 'm zelf op twee wielen trekt, zal een trike veel eerder slippen dan kantelen (in tegenstelling tot velomobiel).
Wil geen afbreuk gaan doen aan trikes, maar heb toch andere ervaringen ermee. Met de Greenspeed die jij nu hebt, heb ik het 1 keer voorgehad dat-ie overkop ging door een bocht wat te snel te nemen. Niks schuiven, gewoon floep, op de zijkant en ondersteboven. Ik weet dat je moet meeleunen en dat had ik toen ook gedaan, maar kennelijk slaan ook trikes over.

Tihamér -mankeerde toen iets meer dan de trike

Plaats reactie