flevobike racer

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ward
Helper
Postcode: 9190
Contacteer:

flevobike racer

#1 Bericht door ward » wo 18 aug 2010, 15:07

Heb gelezen in de rubriek te koop dat er een flevobike racer te koop is voor 500€.
vraag: is daar met te rijden of is dat gewoon niet te doen en worden die nog nieuw verkocht :?:

ward

Edje
General Manager
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Contacteer:

Re: flevobike racer

#2 Bericht door Edje » wo 18 aug 2010, 16:53

ze worden terug gemaakt in Frankkrijk meen ik.

Alles is te leren maar als je niet op je bek wilt gaan om het te leren moet je het zeker laten want het is eerst vallen en dan opstaan bij deze soort fietsen.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#3 Bericht door bicky » wo 18 aug 2010, 17:21

met een 1 wieler kan je ook rijden. het vergt alleen geduld en oefening.
Mij lijkt het zalig om zonder handen te kunnen rijden. geen gedoe als je banaan wilt eten tijdens het rijden.

flevobike
Neo Prof
Postcode: 2040
Fiets: M5 20/20 en M5 28/20
Contacteer:

#4 Bericht door flevobike » wo 18 aug 2010, 18:57

Natuurlijk valt er te rijden met een Flevoracer, ik ben trouwens onlangs nog met een racer onderuit gegaan #-o . De Flevo's, (bike, trike en racer worden vanuit de heupen gestuurd) een beetje zoals zonder handen rijden op de bukfiets. Dit moet aangeleerd worden net zoals het fietsen zelf bij de 'kleine mannen'. Ikzelf ben begonnen op een trike en pas daarna overgestapt op een bike en nu dus op een racer. Als de fiets die wordt aangeboden in goede staat is is dat voor die prijs wel een koopje.

mvg
Joppe
M5 20/20, M5 28/20, Ice Trike Sprint 1-26, FAW II
Niet elke rit hoeft een race te zijn.

ward
Helper
Contacteer:

#5 Bericht door ward » wo 18 aug 2010, 19:07

Ik zou het wel aandurven denk ik maar ineens op een racer met 26" wielen waarvan de trapas ten opzichte van de zit nog hoger staat schrikt me toch wel een beetje af, ook ben ik geen 20 meer maar het boeit me wel, alleen al de uitdaging.

ward 8)

flevobike
Neo Prof
Fiets: M5 20/20 en M5 28/20
Contacteer:

#6 Bericht door flevobike » wo 18 aug 2010, 19:22

Gewoon doen zou ik zo zeggen. Je kan altijd komen inrijden op de trike en of de bike voor je overstapt. Ik ben ook geen 20 meer, (wel bijna 3 maal 20 :wink: ) en ben pas een goed anderhalf jaar geleden begonnen op de Flevo...
M5 20/20, M5 28/20, Ice Trike Sprint 1-26, FAW II
Niet elke rit hoeft een race te zijn.

ward
Helper
Contacteer:

#7 Bericht door ward » wo 18 aug 2010, 19:51

flevobike schreef:Gewoon doen zou ik zo zeggen. Je kan altijd komen inrijden op de trike en of de bike voor je overstapt. Ik ben ook geen 20 meer, (wel bijna 3 maal 20 :wink: ) en ben pas een goed anderhalf jaar geleden begonnen op de Flevo...
Bedankt voor het aanbod maar ik zal er toch nog eens een nachtje over slapen denk ik, en mijn vrouw die begint ook al te zagen nog maar ne fiets bij [-o< ( een schoon gerief maar ge moogt het niet in huis hebben hé :evil: :D )

ward

Wouter D
General Manager
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D » wo 18 aug 2010, 21:17

daar wil ik me ook ooit eens aan wagen, ik denk dat ik dan eens bij graddus aanklop of ik de zijne eens mag lenen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jonathan

#9 Bericht door jonathan » do 19 aug 2010, 10:47

een week lang elke dag een half uurtje oefenen(niet direct een paar uur, dat helpt niet) en je kan ermee fietsen.

Wel voorzichtig aan in het begin en niet te ver rijden, tis wel intense in het begin.

ssj3gohan
Helper
Contacteer:

#10 Bericht door ssj3gohan » do 19 aug 2010, 12:43

De vriendin die je vasthoudt bij het eerste begin helpt ook erg goed, eigen ervaring ;)

Ik moet zeggen dat een racer nog wel een tandje lastiger is dan bike/trike, zeker een 28". Het is wel wat mij betreft de betere fiets, al was het alleen omdat hij géén voorvering heeft.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

graddus
knopenhakkert
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Contacteer:

#11 Bericht door graddus » di 24 aug 2010, 21:41

Ik vond de racer eigenlijk altijd wat makkelijker, omdat hij door het gebrek aan voorvering wat minder wiebelig is.

baroba
Junior
Postcode: 2220
Fiets: Mango nr 30
Velomobiel: mango nr 30
Contacteer:

#12 Bericht door baroba » za 28 aug 2010, 18:37

Tis idd erg wennen in het begin.
Tip: langzaam beginnen, maar snel vertrekken :p
Het probleem bij een flevobike in tegenstelling tot andere fietsen is dat die onder de 10 km/h oncontroleerbaar is. Je kunt namelijk niet sur-placen ermee ( ongeveer op dezelfde plek blijven staan, door met je voorwiel te draaien)
Je moet kleine stapjes doen, en vooral proberen de fiets aan te voelen.
Op een grote parking ( absoluut zonder losliggende steentjes of andere rotzooi op de grond) kun je het beste leren rijden.
De flevobike houdt van in bochten liggen en zal die ook direct aangeven :p
Het eerste wat je kunt oefenen is rondjes rijden, rechtdoor rijden lukt je niet. 8'tjes rijden is nog ook goed te doen. Rechtdoorrijden is een combinatie van naar links en naar rechtsgaan. Op een andere fiets zul je het niet zo snel merken, maar benen zijn meestal niet even sterk. Op een flevobike wordt rechtdoorrijden daardoor een extra uitdaging.
Als je het kunt is het een heel leuke fiets om mee te rijden. Het zonder handen rijden is heel leuk, maar je moet goed op de weg letten voor gaten, stenen, zand..
En je trekt de aandacht natuurlijk :p

jdemulder
Supporter
Fiets: flevoracer
Contacteer:

#13 Bericht door jdemulder » zo 05 sep 2010, 10:03

Het is zeker te leren.
Ik ben flevoracer beginnen rijden toen ik 36 of 37 was. het leren was een uitdaging en ik ben meermaals gevallen maar daarbij heb ik behalve aan m'n ego nooit kwetsuren mee opgelopen. het is een beetje genant als je voor de ogen van omstaanders een dwaas valletje maakt maar je valt niet hoog en doorgaansg val je eerder wanneer je traag rijdt dan wanneer je snel rechtdoor aan het bollen bent.
maar na een tijdje heb je het onder de knie, en dan is het heerlijk. het voelt heel natuurlijk aan dat flevo-rijden, en het 'carven' door vloeiende bochten is een sensatie.
en wat je er gratis mee bijkrijgt; na enkele maanden flevo had ik zichtbaar beter getrainde buikspieren, zonder dat ik ooit merkte dat ik die bij het fietsen nodig had. en de eerste keer dat we gingen skieën nadat ik kon flevo-rijden ging ook dat een stuk beter.
al bij al is het zo leuk dat ik, nadat ik m'n eerste flevoracer verkocht had, direct zo veel spijt had dat ik er inmiddels opnieuw een heb.
dus conclusie: gewoon doen!

wim3600
Junior
Postcode: 3600
Fiets: Optima Orca wit,Optima Baron wit, M5 Tica lowracer
Contacteer:

#14 Bericht door wim3600 » vr 10 sep 2010, 22:10

Hallo,

Ik heb verschillende jaren (5 of 6) jaar op een flevobike racer met 28" wielen met racebandjes erop gereden,
In het begin wennen maar na een week of zo een snelle fiets.
Lange afstanden waren ook te doen: 200km naar de zee (Sluis) en de dag er na Sluis - Bologne sur mer -Sluis 360km.
Een fiets met weinig onderhoud (korte kettinglijn).
De afwezigheid van de voorvering zorgt er wel voor dat het voorwiel redelijk fel belast wordt (meermaals vervangen).
Heb er ook met een fietskar mee gereden om de kinderen naar school te doen enzo, ging allemaal.
Traag rijden is moeilijk (7km/u is wel echt het minimum).
Het was mijn eerste ligfiets ook tweedehands van een collega gekocht (ik had eigenlijk nog nooit een andere ligfiets van kortbij gezien).
OOit heb ik er een kerminkoers mee gereden met succes, in de bochten volgde mij niemand.
Heb nu een Optima Orca (deze is in het daagelijks gebruik (winkelen fietsreizen,...) iets praktischer maar volgens mij minder snel.

Plaats reactie