Naafonderhoud

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Naafonderhoud

#1 Bericht door skywise »

Ik ben blijkbaar toe aan de volgende stap in mijn leerplan tot fietsenhersteller en dat is het proper maken/herstellen van achterwielnaven. Het is begonnen met de achterwielnaaf van mijn Pino, maar nu is die van de WAW ook niet meer om doen en - driewerf helaas - ook het tweedehands aangekochte reserve-achterwiel heeft hetzelfde euvel (zij het nog niet zo erg). Mijn bevindingen zijn de volgende: als ik het achterwiel vrij laat draaien doet het "krak-krak-krak" en na twee-drie omwentelingen staat het stil (dat van de Pino haalt zelfs niet één omwenteling meer). Mijn ervaring met in-lijnschaatsen zegt mij dat ik best de kogellagers proper maak en/of vervang (ik heb precies meer voeling met dat laatste) maar een eerste inspectie van beide wielen gaf mij niet veel hoop dat ik dat op een eenvoudige manier uit elkaar kan halen. Iemand met veel ervaring op dit vlak die mij op weg kan helpen?

P.S. de naaf van de Pino is een standaard ding waar ik de kogellagers van kan zien als ik de beschermringen eraf haal. Die van de WAW is een Deore LX.
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#2 Bericht door wost »

ik kan u da uitleggen he
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

#3 Bericht door Harry59 »

Beginnen met een stelletje conussleutels te kopen.
Slyway Explorer Ultegra

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#4 Bericht door ssj3gohan »

Genoeg belgen hier die het kunnen uitleggen, ik kan u er ook alles over vertellen. Ik heb nog een klein handleidinkje geschreven op tweakers.net.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#5 Bericht door skywise »

ssj3gohan schreef:Genoeg belgen hier die het kunnen uitleggen, ik kan u er ook alles over vertellen. Ik heb nog een klein handleidinkje geschreven op tweakers.net.
Helaas krijg ik geen toegang tot jouw handleidinkje. Kan je het mij op een andere manier toesturen?
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#6 Bericht door skywise »

wost schreef:ik kan u da uitleggen he
Heb jij van 't weekend tijd?
Skywise (WAW 558 & 011)

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#7 Bericht door ssj3gohan »

Hm, ik realiseerde me niet dat mensen van buitenaf niet zomaar in het vervoer-forum zouden kunnen. Hierbij het bericht waar ik naar linkte:
Ik neem aan dat je shimano naven hebt, vaak zit één kant hard tegendraads vastgedraaid en kun je de andere kant relatief gemakkelijk losdraaien. Als de conus los is moet je even opletten dat je kogeltjes er niet zomaar uit vallen, zorg dat ze niet onder de kast rollen. Het vet is ongetwijfeld aan een vernieuwbeurt toe, leg daarvoor alle losse onderdelen (kogels, conussen) in een bakje met diesel, dat is een erg goede ontvetter die ook nog eens goedkoop en makkelijk te krijgen is (en niet zo makkelijk ontbrandt als benzine als er een damp gaat hangen). Een beetje klooien met de kogeltjes zodat ze schoon zijn. Haal het vet zo goed mogelijk uit de cups in je wiel, maak het dan schoon met een vod en ga er nog eens overheen met een vod dat je in diesel hebt gedoopt. Het lager moet er nu piekfijn uitzien, er moeten geen donkergrijze putjes in zitten. De kogeltjes moeten ook mooi glanzen, niet dof zijn. Eerder al moeten je geen grof metaalgruis hebben gezien, dat zou op een gebroken kogel of lagerhouder hebben geduid.

Als je kogels in lagerhouders zitten moeten ze er niet uit vallen, anders zijn ze te ver gesleten. Als je losse kogeltjes hebt moeten ze vooral gewoon glanzen. In het geval dat alles er nog picobello uitziet moet je alles weer in elkaar zetten met vooral lekker ruim kogellagervet (spul kost toch geen drol). Als je de as weer vastzet, draai hem dan zo ver aan dat het wiel nèt geen speling meer heeft, en draai dan een kwartslag (of een halve) terug. Je kunt een cup-conuslagering beter te los dan te vast hebben.

Als de kogels wel versleten zijn maar de cups en conussen niet, heb je geluk en kun je bij de fietsmaker nieuwe halen (1/4" kogeltjes, als ik het wel heb), kost je 2 euro. Als je conussen ook beschadigd zijn heb je minder geluk, dan moet je waarschijnlijk een gehele nieuwe holle as met conussen kopen (kost je als het goed is niet meer dan een tientje). Als je nog minder geluk hebt zijn je cups, dus je naaf, ook stuk en moet je een nieuwe naaf inspaken. Deore naafjes kosten je 17 à 25 euro. Daarbij komt dan ook nog een nieuwe as :)
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#8 Bericht door skywise »

Wost, ge zijt nen engel! Eindelijk terug op snelheid en op redelijk verbruik (vanmorgen wind mee 30km/h en vandenavond wind tegen 28km/h gemiddeld op 47km enkel). Bedankt!
Skywise (WAW 558 & 011)

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

#9 Bericht door Harry59 »

Iemand moet er toch tegendraads zijn: ik ben niet akkoord met die "diesel". Het stinkt en blijft stinken en waar blijf je met de overschot? Moderne amateurs gebruiken "koudontvetter": milieuvriendelijker (afbreekbaar), geurloos, waterafspoelbaar etc. Kost bij de fietsenmaker @ € 11,00/liter, maar ik haal het in een bus van 5 l in de garagistenshop (waar ze materiaal verkopen voor garagisten of automechaniekers) Je gebruikt het ook om je ketting en kamwielen hun veertiendaagse beurt te geven.
Als je geregeld je moyeux's opendoet om de billetjes proper te maken en in te vetten koop je bij Rose Versand best een magnetische stift. Het ziet eruit als een uitschuifbare radioantenne en heeft op het topje een sterke magneet zitten. Je kan er heel makkelijk de kogeltjes mee uit de lagerschalen vissen. Een ander hebbeding: een schaaltje met een magnetische bodem: houd je billetjes mooi vast. En je wiel op een zachte doek leggen: als er een kogeltje ontsnapt valt hij dood op het doek. Zoals ik zei: "Tegen niets tegen, alleen tegendraads".
Slyway Explorer Ultegra

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#10 Bericht door marksje »

Harry59 schreef:.... Moderne amateurs gebruiken "koudontvetter": milieuvriendelijker (afbreekbaar), geurloos, waterafspoelbaar etc. Kost bij de fietsenmaker @ € 11,00/liter, maar ik haal het in een bus van 5 l in de garagistenshop (waar ze materiaal verkopen voor garagisten of automechaniekers) Je gebruikt het ook om je ketting en kamwielen hun veertiendaagse beurt te geven.....
Is dat van dat blauw spul, "Bio ontvetter" of zoiets ?
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#11 Bericht door Jef »

Harry59 schreef:...Je gebruikt het ook om je ketting en kamwielen hun veertiendaagse beurt te geven. ...
Zou het daaraan kunnen liggen dat ik mijn AW zo moeilijk vooruit krijg na 3jaar dit nog nooit gedaan te hebben :oops: :oops: :oops:
Mijn onderhoud is " voddeke over de ketting laten gaan en terug spuitbusje smering erover, 1 x per jaar olie vd Rolhoff wisselen."
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#12 Bericht door Wouter D »

misschien ook even uitlijnen, die voorwielen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#13 Bericht door Jef »

uitlijnig is ok, denk ik, op gladde betonvloer op het werk geef ik hem een licht duwtje en dat is genoeg om hem 20m verder te parkeren. Dan moet ik hem nog bij zijn handvat pakken of hij bolt tot tegen de poort.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

#14 Bericht door Bjorn »

Jef schreef:uitlijnig is ok, denk ik, op gladde betonvloer op het werk geef ik hem een licht duwtje en dat is genoeg om hem 20m verder te parkeren. Dan moet ik hem nog bij zijn handvat pakken of hij bolt tot tegen de poort.
Het is al vaak gezegd maar het is belangrijk dat jezelf in de fiets zit voor de uitlijning of een equivalent van gewicht.

grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#15 Bericht door Jef »

:oops: :oops: :oops:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Plaats reactie