op verzoek : test Bries vs Sunrider

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: op verzoek : test Bries vs Sunrider

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

Broeno schreef:Meer beschut: volmondig mee eens! Maar 't is dat zweten hé... :?
Sneller? Euh... met de Sunrider niet zo veel, vrees ik. :( Veel trager accelereren natuurlijk maar kruissnelheid ook nie echt veel sneller dan mijn Maxske. Hij heeft dan ook een afwerking die bijna kan wedijveren met een auto. De Bries daarentegen... Net thuis van bij mijn ouders waar ik de Bries ook efkes gaan tonen was en moeder kon er niet van over hoe snel ik wel wegreed... en ik was nie eens aan 't forceren! :D 8) Maar ja, da zweten hé... :(
Gisteren in overvloed. Regen, regen en nog eens regen. 's Ochtends bij het doorgaan naar het werk, 's namiddags bij de terugkeer. 's Avonds stond er nog een activiteit op de agenda, dus weer de striemende regen in. In zulke omstandigheden zit ik eerlijk gezegd veel liever in de behagelijke beschutting van de velomobiel te zweten dan het open gevecht aan te gaan met regen en wind. Liever in de sauna dan de open confrontatie met de weerelementen. Niet iedereen houdt natuurlijk van een sauna...

't Mannetje doet er ook veel toe als het om optrekken gaat. 8) Nu ben ik de eerste toe te geven dat de Versa, door zijn gewicht, niet op een, twee, drie boven de dertig geraakt. Ongetwijfeld gaat het bij een lichtere velomobiel gemakkelijker en sneller; alleen is de velomobiel - ook de zwaardere, dus o.m. de Sunrider - onklopbaar eens je op rechte stukken rijdt. Heb je op je traject dan ook weinig bochtenwerk en andere snelheidsvertragende elementen, dan ben ik ervan overtuigd dat ook de zwaardere velomobiel het haalt op de ligfiets.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: op verzoek : test Bries vs Sunrider

#17 Bericht door Scorpion Rider »

Broeno schreef:Maar 't is dat zweten hé... :?
Zelfs op mijn open driewieler slaag ik er geregeld in om nogal fel bezwete kleding te bekomen :D
Meestal niet aan het te hard fietsen, maar aan te warm gekleed zijn. Deze week nog eens lange fietsbroek aangedaan en truitje met lange mouwen => beiden nat van het zweten.
Als je fysieke inspanning doet, zweet je. Als je te warm gekleed fysieke inspanning doet zweet je nog meer :P
Maar iedereen is verschillend, er zijn mensen die fel zweten en er zijn er die nauwelijks zweten.
Eerlijkheidshalve voeg ik er wel aan toe dat ik geen ervaring heb met velomobielen, enkel met een open driewielligfiets en 2 keer kort een ritje op tweewielligfiets en vroeger op de mountainbike en stadsfiets natuurlijk.
M.a.w. ik kan enkel deze fietsen vergelijken qua zweten :oops:
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#18 Bericht door Bruno Van den Bussche »

Gisteravond met twee taarten in mijn velomobiel op bezoek naar Sinaai gereden. Het stroomde water. Door niet te snel te rijden, zweet je dan bijna niet. Juist mijn hoofd nat en de t-shirt onder mijn kin. Geen natte schoenen, broek of taart. :D

In de winter kan je tot 0°C met korte mouwen rijden. Boven de 20°C wordt het wel zweten. Op het werk heb ik een droge t-shirt en onderhemdje hangen (katoen, wat goed opslorpt) en je kan weer droog verder.
Voor slecht weer is de velomobiel echt heel praktisch.

Bovendien is hij een pak veiliger dan gewone ligfiets. Het grote gekleurde vlak wordt beter gezien en je zit beschermd tegen aanrijding. Bij glad weer heb je drie wielen die je stabiliteit verzekeren.
Bij mooi weer in de zomer gaat de voorkeur naar een 'open' ligfiets uit.
Bruno Van den Bussche

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#19 Bericht door Scorpion Rider »

Bij zomerweer is denk ik mijn open driewieler iets minder warm dan een velomobiel omdat de wind je over heel je lichaam kan afkoelen.
In de winter werkt dat helaas ook zo afkoelend op mijn open driewieler :P
Dus velomobiel testen staat hoog op mijn lijstje, als het meevalt aanschaf ervan. Na budget ervoor bijeen te schrapen.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: op verzoek : test Bries vs Sunrider

#20 Bericht door eeuwige reiziger »

Scorpion Rider schreef:Eerlijkheidshalve voeg ik er wel aan toe dat ik geen ervaring heb met velomobielen, enkel met een open driewielligfiets en 2 keer kort een ritje op tweewielligfiets en vroeger op de mountainbike en stadsfiets natuurlijk.
M.a.w. ik kan enkel deze fietsen vergelijken qua zweten :oops:
In de zomer haal ik de Thorax van stal. Bij dezelfde inspanning rijdt die stukken trager dan de Versatile, maar zweet je er inderdaad flink minder op. Tenminste, dat gevoel heb je. Doordat je open fietst, verdampt het zweet veel eerder. Echter, als ik na een rit met de Thorax afstapt, dan is mijn rug kliedernat. Juist daar is er nauwelijks ventilatie en dat laat zich voelen. Ongetwijfeld kom ik hetzelfde dus tegen met een ligfiets...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#21 Bericht door Scorpion Rider »

Inderdaad vooral de rug, zelfs met een 4-laags ventisitmatje erop :!:

Je zweet inderdaad niet minder, het verdampt gewoon. Soms zelfs zo fel dat er witte kringen op mijn fietstruitje of T-shirt kwamen.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
marcel
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:19
Fiets: Nazca
Locatie: amsterdam
Contacteer:

#22 Bericht door marcel »

De Sunrider nodigt je als het ware uit plaats te nemen. De mooist afgewerkte vm qua interieur die ik ooit gezien heb! Bijna chique. Ik moest even zoeken naar een goede lighouding, maar de instelling is gebruiksvriendelijk. Een volledig uitgeruste vm voor een superconcurrentiële prijs, prettige sturing, comfortabel, stil, superwendbaar (!). Heel gemakkelijk in- en uitstappen, praktische kap, mooi met het Versatile-dakje. Wel heel zwaar om in gang te trappen en ik heb er ook geen hoge snelheden mee kunnen halen.
is het opgangkomen vanaf stilstaan zwaar? of het fietsen zelf? en wat versta je onder zwaar??? koste het echte veel moeite om te fietse?

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#23 Bericht door Broeno »

Tja, in vergelijking met de Bries leek het wel of de parkeerrem nog een beetje opstond. :shock: Trager in gang geraken en moeilijker om enige snelheid mee te maken. Maar misschien had ik gewoon last van het (toen) zwoele weer of waren mijn benen gewoon op van de dag ervoor flink van katoen te geven met de Bries, ik durf er geen eed op doen.
Misschien est zelf es gaan testen... :wink:
@brunomobiel

Gebruikersavatar
marcel
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:19
Fiets: Nazca
Locatie: amsterdam
Contacteer:

#24 Bericht door marcel »

ik had de sowmodel bij cv uitgeporbeert

Afbeelding ( daar zat ik in dan )

en qua zwaarte viel het wel mee vond ik, alleen het sturen met die knupel ofzow is wennen, heb wel gemerkt dat het kapje er niet op moet als het niet nodig is ( geen regen enzo ) wand je zocht word er wel door beperkt, al ik terug kom van vakantie in zuid-frankrijk zou die vermoedelijk klaar ween... in het rood dan.. laat maar komen!!!!

groetjes marcel

rjr
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 15:26
Fiets: sunrider
Locatie: ede
Contacteer:

#25 Bericht door rjr »

Ik rij ook zonder dakje, bij regen een pet op ( en nee die heb ik nog niet weer verloren onderweg ) en je blijft behoorlijk droog.
Pet is vooral bedoeld om mijn bril een beetje droog te houden zodat ik wat kan blijven zien, en dat werkt.

Gebruikersavatar
marcel
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:19
Fiets: Nazca
Locatie: amsterdam
Contacteer:

#26 Bericht door marcel »

je rijd zelf in de sunrider??? vind je zelf dat die "zwaar" opgang komt? ik vond het wel mee vallen bij cv, maargoed kan een momend opname wezen he

Plaats reactie