Gisteren een dagje met de Bries erop uit geweest, vandaag een halve dag op de trein gezeten om de Sunrider een paar uurtjes te gaan testen.
De Bries is laag, smal en potentieel heel snel. Aangezien ik zonder kapje reed, fungeerde het kontje waarschijnlijk als remparachute. Tegenwind had ik de indruk slechts een beetje sneller te zijn dan met de ligfiets. Toen ik een beetje wind mee of opzij had, kon ik wel veel hogere (geschatte want geen km-teller) snelheden halen. Mét het kapje of eventueel een klein vizier/spoilertje denk ik dat het een potentiële raket is. Comfort valt goed mee ondanks dat de vering niet op het juiste gewicht stond afgesteld. Sturing goed reaktief en toch stabiel, vlot op te trekken of een helling/brug op te rijden. Veel plaats in het kontje en gigantisch veel plaats in de neus! Alles moet wel nog iets beter afgewerkt worden, maar daar is het ook een prototype voor niewaar. Wel nogal veel gerammel van de ketting, maar daar gingen ze bij Fietser.be nog iets aan proberen doen. En warm! Voor geïnteresseerden in de Bries: de optionele luchtinlaat in de neus is een aanrader!

De Sunrider nodigt je als het ware uit plaats te nemen. De mooist afgewerkte vm qua interieur die ik ooit gezien heb! Bijna chique. Ik moest even zoeken naar een goede lighouding, maar de instelling is gebruiksvriendelijk. Een volledig uitgeruste vm voor een superconcurrentiële prijs, prettige sturing, comfortabel, stil, superwendbaar (!). Heel gemakkelijk in- en uitstappen, praktische kap, mooi met het Versatile-dakje. Wel heel zwaar om in gang te trappen en ik heb er ook geen hoge snelheden mee kunnen halen.
2 dagen bollen met een velomobiel hebben mij wel doen twijfelen over de haalbaarheid van een vm als vervanger van mijn auto. Zodra ik enkele kilometers aan het trappen ben, zweet ik als een otter. Met de Bries heb ik op een 70-tal km 1 liter Aquarius, 66 cl Extran, een halve liter water en 66 cl cola 'verbruikt' (zonder te rekenen dat ik ook 's avonds nog meer dorst had). Bij momenten was het zweet letterlijk aan het stromen! Zelfs met de goed verluchte Sunrider (heel goed verschil voelbaar tussen rijden & stilstaan) zwom ik binnen de kortste keren in het zweet. Als je de vm enkel gebruikt voor sportgebruik of om te pendelen met een douche aan weerszijden van je traject geen probleem. Maar ik heb zo mijn bedenkingen bij altijd & overal drijfnat van het zweet te arriveren...

Ik ga mezelf nog even bedenktijd geven, maar ik begin te overwegen de Smart gewoon te houden voor wanneer het niet anders kan en voor de rest zoveel mogelijk met de ligfiets te doen. En hoewel de Bries heel wat rijplezier biedt (meer dan de Sunrider), was ik vandaag toch content nog een ritje te kunnen maken met mijn Azub... nog leuker...
Laat mijn twijfels jullie echter niet tegenhouden: de Bries is/wordt een comfortabeler en praktischer variant van de Waw en waarschijnlijk heel snel. En we mogen best wel trots zijn op een Belgisch topprodukt! En de Sunrider is in mijn ogen eigenlijk een beetje een 'goedkope Versatile'. Beetje zwaarder, niet de snelste maar luxueus en echt àf.