Reinigen van een ketting

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re:

#46 Bericht door scuri »

Patriek schreef:
Mijn schoonvader (zijn devies was : "een beetje vet is geen verlet") beweerde indertijd bij hoog en bij laag dat een ketting goed gesmeerd kon worden met grafietpoeder. (...)
Een beetje off-topic maar niet minder interessant: de gelijkenis tussen grafiet en grafeen, een materiaal van de toekomst waar nu reeds toepassingen uit gemaakt worden (ook in de wielerwereld). Dit materiaal zal zeker en vast een revolutie teweeg brengen.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re:

#47 Bericht door scuri »

paulheyndrickx schreef:
lmoens schreef:
Waar je wel kan over discussieren is het begrip "rekken" of "vervormen".
Filosofie kan toch o zo mooi zijn, niet?
Verrek! Het is vervorming! :D (Weer wat bijgeleerd)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re:

#48 Bericht door scuri »

crash-quest-dummy schreef:
waarmee moet je je ketting smeren zonder het milieu te belasten (kocht een busje smeermiddel bij de fietsenzaak voor droge toepassingen (binnenkant VM), maar daar staan van die vieze ikoontjes op) ?
Ik gebruikte Muc-Off (heel tevreden over, niet zo goedkoop), maar ziet men het niet meer en meer? (hier bv. Parktool).
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Reinigen van een ketting

#49 Bericht door scuri »

Iemand van Global Cycling Network legt het zo uit in zijn ietwat controversiële (sic) methode
https://youtu.be/QvzVRxlIUL0
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#50 Bericht door fcapri »

:evil:
WD40 is geen smeermiddel. als ik dat erop spuit, mag ik volgende maand mijn ketting wisselen. dan is ze gegarandeerd kapot.
de reden dat die in het filmpje werkt, is omdat die kerel dat er waarschijnlijk elke dag of 2dagen op spuit.
WD40 zal het originele vet in de ketting oplossen en vervangen door een zeeer dunne film van WD40. als je weinig rijd en dagelijks WD40 opspuit blijft dat laagje wel achter, maar na een week is die weg en rijd je met een droge ketting.
WD40 is ook heel goed omdat het water afstoot, daarom blijft zijn ketting ook proper. maar na een week is die WD40 weg, en roest je ketting van onder je kont

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#51 Bericht door Beinsberger E »

fcapri schreef::evil:
WD40 is geen smeermiddel. als ik dat erop spuit, mag ik volgende maand mijn ketting wisselen. dan is ze gegarandeerd kapot.
de reden dat die in het filmpje werkt, is omdat die kerel dat er waarschijnlijk elke dag of 2dagen op spuit.
WD40 zal het originele vet in de ketting oplossen en vervangen door een zeeer dunne film van WD40. als je weinig rijd en dagelijks WD40 opspuit blijft dat laagje wel achter, maar na een week is die weg en rijd je met een droge ketting.
WD40 is ook heel goed omdat het water afstoot, daarom blijft zijn ketting ook proper. maar na een week is die WD40 weg, en roest je ketting van onder je kont
WD40 is een ontvetter en zeer goed om dingen te reinigen maar zeker niet om te smeren.

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#52 Bericht door gentenoare »

ik ontvet mijn ketting zo min als mogelijk maar zorg wel dat de kettingwieltjes vrij zijn, vuil stapelt zich in de eerste plaats daar op en veroorzaken denk ik de grootste weerstand

regelmatig bij oliën, ik breng olie aan aan de buiten en de binnenkant van de ketting en laat hem heel lang ronddraaien aan grote snelheid
overtollige olie wegnemen en ketting zo droog mogelijk houden, gemiddeld om de 500 km smeren.

WAW ketting om de 3500km gereinigd met stevige portie ecover afwasmiddel in water en schuurspons om meeste vuil te verwijderen, kettingwieltjes reinig ik regelmatiger met wat bio afbreekbare ontvettter van pedros (op citroenzuurbasis denk ik).

Nu 8000 km met 1 ketting op ewaw (ziet toch wel af door de vele klimmetjes op mijn parcours en gebruik van max vermogen v/d ondersteuning), maar doet het voorlopig nog heel goed, ketting slaat niet door.
Al alle soorten olie gebruikt maar nu toch busje bio afbr. rohloff gekocht.
Ook rohloff slijtagetool gekocht. Rohlof tandwiel kan omgedraaid worden en zo een 2 de leven beginnen. Nog niet geprobeerd maar dit weekend groot onderhoud en toestand van tandwielen checken.

Discussie is wel interessant, we leren bij.
E WAW 263

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#53 Bericht door CapoJan »

Bij de Orca is het simpel: ik kom niet aan de ketting. De primaire ketting (voor de Rohloffnaaf) is na 30.000 km vervangen. Was nog niet op, maar tijdens een groot onderhoud is het wel het moment, vooral omdat de ketting(en) in een Orca helemaal ingesloten zit(ten). De secundaire (na de naaf en de motor) was nog helemaal niet versleten, dus die bleef zitten.

Op de andere fietsen: reinigen met een kettingreiniger, een oude, vrij stijve platte verfborstel en een bakje waar de vloeistof in gegoten is en waarin ze opgevangen wordt. Dat is een intensief klusje: vanaf de bovenkant, op de binnenkant van de ketting en dan beide zijkanten, omdat het vuil nu eenmaal aangekoekt blijft tussen de binnenste schalmen. Dat moet eraf geschrobd worden met de borstel.
Dan droogwrijven, laten uitdruppen en opdrogen en nadien met een busje kettingolie smeren. Ik gebruik geen spuitbussen, omdat je daarmee teveel verlies hebt.
Tenslotte met een doek de overtollige olie weghalen.

Tussendoor wordt er wel opnieuw geolied, zonder het hele reinigingsproces. Visuele inspectie leert wel wanneer die reiniging nog eens nodig is.

Hoe lang doe ik dan met een ketting? Dat hangt van de fiets af. Bij de Seiran en de toerfiets (bukker) is die nog niet vervangen de laatste jaren (bij de Seiran nog nooit, maar die doet niet zoveel kilometers), bij de Birdy om de 3.000 km (voorschrift van de fabrikant). De reden is het 18" wiel, gecombineerd met een derailleur :?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#54 Bericht door Bart86 »

Kan er nog iemand wat raad geven voor het reinigen van de ketting van een WAW. Ik doe dit nu ongeveer maandelijks en heb het gevoel dat mij dit veel te lang duurt.

Ik maak de ketting eerst proper met WD40 en een doek. Nadien wrijf ik deze droog om vervolgens weer in te spuiten met smeermiddel.
Het is op deze manier niet mogelijk om de ketting heel grondig proper te krijgen, in het bijzonder tussen de schakels.
Het verschil tussen proper en grondig proper maken is nadien zeer goed voelbaar tijden het fietsen. Dus ben ik op zoek naar een manier die (tijds)efficiënt is.

Zijn er WAW-eigenaars die gebruik maken van een kettingreiniger (bakje met borstels)?
Of is de beste manier, zonder het verwijderen van de ketting, een (platte) verfborstel?
Alle advies is welkom!

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#55 Bericht door Obelix »

Geen Waw, maar Strada hier. Als ik reinig gebruik ik zo’n bakje waar de ketting doorrolt. Eerst vullen met een kettingreiniger, dan met dreftwater, dan drogen met handdoek en dan smeren.
Elke maand lijkt me overdreven. Smeren doe ik om de 3-4 maand en reinigen maximaal 1x per jaar. En echt vuil is deze nooit, zeker niet als je dit vergelijkt met een open ketting.

Als je het echt schoon wil: ketting eraf en reinigen in een afwasbakje. Dat deed ik vroeger bij mijn open liggers. Blij dat ik van dat klusje verlost ben.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#56 Bericht door fcapri »

in het begin deed ik dat ook nog veel, maar kruipt teveel tijd in.
nu heb ik geen flauw idee wanneer het nog gebeurd is, ik denk zelf nog nooit sinds deze ketting erop ligt. en dat zal geweest zijn bij de inbouw van het achterwiel. klein jaartje geleden dus.

ik hoop deze maand weer terug naar naafversnelling te gaan, en dan gaat het echt stukken beter. de ketting is dan volledig afgesloten achteraan, geen derailleur meer, en het achterwiel heeft nog een apart spatbord, zodat er ook geen water/vuil in de alleweder achteraan komt. ik gebruik wel een singlespeed ketting (ook met derailleur en een 7freewheel vanachter)

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#57 Bericht door Bart86 »

Obelix schreef: zo 05 jul 2020, 18:03 Geen Waw, maar Strada hier. Als ik reinig gebruik ik zo’n bakje waar de ketting doorrolt. Eerst vullen met een kettingreiniger, dan met dreftwater, dan drogen met handdoek en dan smeren.
Elke maand lijkt me overdreven. Smeren doe ik om de 3-4 maand en reinigen maximaal 1x per jaar. En echt vuil is deze nooit, zeker niet als je dit vergelijkt met een open ketting.

Als je het echt schoon wil: ketting eraf en reinigen in een afwasbakje. Dat deed ik vroeger bij mijn open liggers. Blij dat ik van dat klusje verlost ben.
Ik zou ook gebruik willen maken van zo'n bakje waar de ketting door rolt, maar ben niet zeker of ik genoeg 'vrije' ketting heb om het bakje op te zetten.
Ik doe elke dag +/- 80 km en elke maand tot 2 maand reinigen is hier echt wel nodig. De ketting is echt wel vuil, en het lijkt er ook op dat de kettingbuis vol vuil (smeermiddel, zand) zit.
In de staart van mijn WAW vlieg al het vuil bij nat weer rond, ondanks de ketting beschermer lijkt de ketting veel vuil op te vangen.

Ik zit nu op 1 jaar tijd aan +/- 13000 km, en dan heb van eindnovember tot midden januari bijna niet gereden.
fcapri schreef: zo 05 jul 2020, 20:41 n het begin deed ik dat ook nog veel, maar kruipt teveel tijd in.
nu heb ik geen flauw idee wanneer het nog gebeurd is, ik denk zelf nog nooit sinds deze ketting erop ligt. en dat zal geweest zijn bij de inbouw van het achterwiel. klein jaartje geleden dus.

ik hoop deze maand weer terug naar naafversnelling te gaan, en dan gaat het echt stukken beter. de ketting is dan volledig afgesloten achteraan, geen derailleur meer, en het achterwiel heeft nog een apart spatbord, zodat er ook geen water/vuil in de alleweder achteraan komt. ik gebruik wel een singlespeed ketting (ook met derailleur en een 7freewheel vanachter)
Het heeft eerst lang geduurd, +/- 4 maanden, alvorens ik de ketting een eerste keer reinigde. En dat maakte een wereld van verschil. Veel minder lawaai tijdens het rijden, en het scheelde aanzienlijk veel op het verbruik van de batterij en rijtijd naar en van het werk.

Het zand kruipt ook bij de staart en de neus tussen de overlappende delen van het koetswerk (waar de staart en neus vastgeschroefd worden). Daar werkt het zand als schuurpapier en is slijtage op de lak :(
Laatst gewijzigd door Bart86 op di 07 jul 2020, 5:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#58 Bericht door DennisTheMenace »

Als je delen hebt waar je ketting aan opspattend water en vuil wordt blootgesteld, dan zou ik daar iets aan proberen te doen.
Ik doe ongeveer evenveel km en bij mijn DF moet ik elke 1000km mijn ketting (een beetje) smeren, gekuist heb ik die nog nooit.
Bij mijn quest echter rij ik met een extra afschermkapje aan de voetengaten als het regent, tegen opspattend water van het voorwiel. Als ik dit niet doe, moet ik mijn ketting elke 3 dagen kuisen.
Misschien kan je een extra stukje kettingbuis monteren of een spatschermpje maken, als je ketting goed afgeschermd is, moet je waarschijnlijk ook veel minder kuisen en smeren.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#59 Bericht door fcapri »

Bart86 schreef: ma 06 jul 2020, 5:53
Het zand kruit ook bij de staart en de neus tussen de overlappende delen van het koetswerk (waar de staart en neus vastgeschroefd worden). Daar werkt het zand als schuurpapier en is slijtage op de lak :(
rubber flap tegen lijmen die als naad in de overgangen zit? afschermen is het begin om vuil tegen te houden, daarna kan je gaan kuisen. eventueel een extra spatbord monteren rond het wiel? hoeft echt niet veel te zijn hoor, gewoon dat het al niet meer in die kuip rondspat.
een plastic MTB spatbord ofzo

zo zat het bij mij. spatbord rond het wiel, en nog een alu U profiel ondersteboven over de ketting, en dit tot ver achter het tandwiel. bij naafversnelling met 1 tandwiel natuurlijk stukken makkelijker dan bij versnellingen. maar je kan hetzelfde doen, alleen is die dan breder en schuin. mijn volgende editie ga ik met 3D printer maken (veel lichter)

Afbeelding
met die naafversnelling had ik heel weinig vuil. nu met de hubmotor heb ik weer derailleur en daar merk ik het al na een regenbui.
1 rit door de regen en de dag erna tjielpt en kraakt mijn ketting. ik zet de boel op blokken dan, draai manueel het achterwiel achteruit en laat de WD40 rijkelijk vloeien. de WD40 met het vuil druipt echt op de grond dan (tip: niet in garage doen ;-) ).
en dat werkt tot nu toe het beste. ik heb destijds nog gesmeerd met kettingolie, maar daar blijft het toch rapper in plakken.

eventueel opvangbakje en de WD40 eens door een koffiefilter laten lopen om te recuperen als WD40-badje

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Reinigen van een ketting

#60 Bericht door bicky »

Zoals al meerdere keren op dit forum aangehaald:
WD40 is geen smeermiddel. Als je enkel dat gebruikt is het logisch dat de ketting snel terug kraakt.
Voor reinigen kan het wel dienen.

Een goede smeerolie is essentieel voor lang kettinggebruik.
Als de ketting vuil wordt kijk je beter bij de MTB smeermiddelen voor een Wet Lube.


Zelf smeer ik mijn ketting iedere 1000km . Dit zit volledig binnen dus die moet niet gereinigd worden want komt geen zand of ander vuil aan. Dit valt met een WAW of alleweder niet te vergelijken.

kan je zo ketting reiniger (bakje met borstels) niet monteren net na de kettingspanner. (ik heb eentje en dat om de kettingspanner haakt)
Moet wel de staart eraf. Dit kost niet zoveel om keer te proberen. Je ketting zal niet blinken maar wel stuk properder zijn

Plaats reactie