Reinigen van een ketting

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

Reinigen van een ketting

#1 Bericht door Bjorn »

Op welke manier kan je de ketting echt goed reinigen ?

Hiermee bedoel ik niet de ketting een beetje oppervlakkig proper maken met een doekje maar een echte reiniging.

Ik veronderstel de ketting breken en een nachtje in een ontvetter leggen om al het vuil er uit te verwijderen en dan opnieuw in te spuiten.

Of mag dit zeker niet.

Ik denk er ook aan om de ketting in te spuiten met teflon spray welke minder vuil opneemt dan kettingolie.

Graag jullie ervaringen hieromtrent en de gebruikte producten.

Grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#2 Bericht door Steks »

Bij mijn ligfiets maak ik voor en na elke rit mijn ketting schoon door hem door een vod te halen. Elke 100 km spuit in hem in met teflonspray (best handig zo'n ketting buis). Op mijn MTB haal ik hem om de 3 a 400 km los en maak ik hem met oplosmiddelen en een ultrsoonbad volledig schoon, daarna leg ik hem in een bad met Siliconenvet wat opgelost in een oplosmiddel.

Wat ik wil zeggen is als je ketting niet echt vies kan worden, maar is een doekje en wat teflon genoeg wordt je ketting echt erg ranzig en komt er veel zand op dan moet je hem zo nu en dan grondiger schoon maken.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#3 Bericht door wost »

Een ketting nooit maar dan ook nooit volledig reinigen met en oplosmiddel. ook niet met zo een bakje met borsteltjes waar je oplosmiddel indoet en dan je ketting laat doorlopen.

Waarom niet?

Je haaalt alle smeerstof van tussen de ketting en die krijg je er nooit meer terug in. Tussen de plaatjes en de pinnetjes is zo weinig ruimte dat je dat niet meer gesmeerd krijgt.

wil je je ketting zo lang mogelijk mee laten gaan kuis ze dan na elke rit droog af met een nylonkous en smeer ze opnieuw. Teflon lijkt me dan het beste.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#4 Bericht door Frank II »

Beste methode is natuurlijk de volgende: http://sheldonbrown.com/chainclean.html

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#5 Bericht door Steks »

wost schreef:Een ketting nooit maar dan ook nooit volledig reinigen met en oplosmiddel. ook niet met zo een bakje met borsteltjes waar je oplosmiddel indoet en dan je ketting laat doorlopen.

Waarom niet?

Je haaalt alle smeerstof van tussen de ketting en die krijg je er nooit meer terug in. Tussen de plaatjes en de pinnetjes is zo weinig ruimte dat je dat niet meer gesmeerd krijgt.

wil je je ketting zo lang mogelijk mee laten gaan kuis ze dan na elke rit droog af met een nylonkous en smeer ze opnieuw. Teflon lijkt me dan het beste.
Mij lukt het toch wel om de ketting van binnnen weer te smeren, en hoe weet ik dat? Ik heb het met het restant van het in korten van mij ketting gedaan. Die heb ik ook eerst volledig ontvet en daarna weer ingevet met mijn siliconen vet oplossing. Daar na even open geponsd en ja hoor er zat gewoon vet op de pinnen.
Het is due echt te doen, wel kost het veel tijd en moeite.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#6 Bericht door Luc Willaert »

Frank II schreef:Beste methode is natuurlijk de volgende: http://sheldonbrown.com/chainclean.html
Werkt alleen als je dit minimum wekelijks doet :lol: :o :roll: :P :x :? :)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#7 Bericht door marksje »

Frank II schreef:Beste methode is natuurlijk de volgende: http://sheldonbrown.com/chainclean.html
Dan koop ik liever een nieuwe :!:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#8 Bericht door wost »

marksje schreef:
Frank II schreef:Beste methode is natuurlijk de volgende: http://sheldonbrown.com/chainclean.html
Dan koop ik liever een nieuwe :!:
kan ik me alleeen maar bij aansluiten
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Bram
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 06 dec 2004, 15:56
Postcode: 2300
Locatie: Turnhout
Contacteer:

#9 Bericht door Bram »

Wat ik gebruik op ketting heel grondig te kuisen is petroleum.
Het is in elk geval veel goedkoper dan die dure reinigingsmiddelen die ze in fietswinkels verkopen.

Goed in petroleum laten weken en dan goed drogen en terug smeren.

of dit volgens de regels van de kunst is weet ik niet, maar ze is wel schoon

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#10 Bericht door WFvN »

wost schreef:Een ketting nooit maar dan ook nooit volledig reinigen met en oplosmiddel. ook niet met zo een bakje met borsteltjes waar je oplosmiddel indoet en dan je ketting laat doorlopen.

Waarom niet?

Je haaalt alle smeerstof van tussen de ketting en die krijg je er nooit meer terug in. Tussen de plaatjes en de pinnetjes is zo weinig ruimte dat je dat niet meer gesmeerd krijgt.
Ik wil hier toch even wat tegengas geven.

Ik heb op m'n Fujin en op de Hurricane van m'n vrouw het spulletje genaamd 'Supreme Black' toegepast. Prettig spul. Daarvoor heb ik de ketting echter wel volledig moeten ontvetten. Dus hele ketting van de fiets gehaald, een tijd laten weken in ontvetter en om het er goed tussenuit te krijgen heb ik een accuboormachine aan het plafond van m'n garage gehangen; ik heb een kettinggeleiderwieltje aan een bout vastgemaakt en deze bout vervolgens in de accuboormachine geklemd. Vervolgens heb ik de ketting over het kettinggeleiderwieltje gelegd en de onderkant van de ('ronde') ketting in het bakje ontvetter gehangen. Toen heb ik de ketting een flinke tijd laten ronddraaien in de ontvetter. :twisted:

Daarna de ketting goed afgeveegd en laten drogen. Vervolgens heb ik schakel voor schakel Supreme Black erop gesmeerd. De ketting loopt heerlijk soepel ZONDER vettigheid maar MET Supreme Black.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#11 Bericht door Gast »

Goed schoonmaken met ontvetter en dan in een blik kettingvet leggen en uitkoken(met de brander eronder).

Als je de ketting helemaal schoonmaakt met ontvetter of petroleum dan gaat al het vet van tussen de rolletjes en dan helpt het siliconenspray niet echt, je krijgt meer slijtage.

Dus daarom leg je de schoongemaakte ketting in een blik met kettingvet.
omdat dit vet niet vloeibaar is moet je dit verwarmen.
Als het vloeibaar geworden is kruipt het vet overal tussen en dat is immers de bedoeling.
Vervolgens haal je de ketting eruit en het overtollig vet haal je eraf met een doek.
Nu zit er tussen de rolletjes weer vers vet.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#12 Bericht door marksje »

Bram schreef:Wat ik gebruik op ketting heel grondig te kuisen is petroleum.
Het is in elk geval veel goedkoper dan die dure reinigingsmiddelen die ze in fietswinkels verkopen.
Goed in petroleum laten weken en dan goed drogen en terug smeren.
of dit volgens de regels van de kunst is weet ik niet, maar ze is wel schoon
Dat is volgens mij een oude en nog altijd een zeer doeltreffende manier om een ketting te reinigen. Petroleum heeft de eigenschap dan wel te ontvetten doch het laat een fijne, ietwat vettige film achter. Oud militairen en aanverwanten zullen zich wel herinneren dat vroeger de onderkant en wielkasten van de auto's dienden "gemazouteerd" te worden (en daarna een maand stinken naar mazout natuurlijk :evil: ).
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

#13 Bericht door Harry59 »

Ik gebruik eerst zo een speciaal bakje met borsteltjes die mee ronddraaien en met petroleum in om de ketting te kuisen en te ontvetten. (Meermaals opnieuw vullen tot de ketting echt proper is). Een stukje nylonkous tussen een schakel en enkele keren door de kettingbuis laten lopen om deze ook binnenin proper te maken. Dan drogen met een vod. Daarna goed inspuiten met teflon of ptfe-olie. Een mooie droge ketting die zeer losjes rondgaat. Ik vind dat vet op een ketting maakt dat er veel stof en zand aan blijft plakken. En dan wordt uw broek vuil en dan wordt uw vrouw kwaad ...
Slyway Explorer Ultegra

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#14 Bericht door hdbiker »

marksje schreef:Oud militairen en aanverwanten zullen zich wel herinneren dat vroeger de onderkant en wielkasten van de auto's dienden "gemazouteerd" te worden (en daarna een maand stinken naar mazout natuurlijk :evil: ).
Mazouteren werdt gedaan om een voertuig te laten blinken, en er gemakkelijker af te tuimelen door de gladigheid.......
Maar een ketting, heeft weinig onderhoud nodig.
Een beetje smeermiddel die geen vuil aantrekt (teflonspray vb)
en soms eens met een doek je ketting proper maken.
Zelf gebruik ik mij fiets in alle weer voor mijn woon/werk verplaatsingen
en moet die zo lang mogelijk meegaan met zo weinig mogelijk
onderhoud.
En dat lukt me goed op mijn manier.
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#15 Bericht door Luc Willaert »

Bram schreef:Wat ik gebruik op ketting heel grondig te kuisen is petroleum.
Het is in elk geval veel goedkoper dan die dure reinigingsmiddelen die ze in fietswinkels verkopen.

Goed in petroleum laten weken en dan goed drogen en terug smeren.

of dit volgens de regels van de kunst is weet ik niet, maar ze is wel schoon
Ik doe hetzelfde maar met white spirit (op aanraden van mijn fietshersteller).

Luc

Plaats reactie