Reinigen van een ketting

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

#16 Bericht door Bjorn »

van een collega vernomen dat het blijkbaar ook zeer goed is om de ketting in teflon olie te leggen , alle vuil zou los komen ook van tussen de ketting.

Voor alle duidelijkheid geen teflon grease of teflon spray maar echt teflon olie.

Het zou ook ideaal zijn om u fiets mee af te kuisen :shock:

(op de verpakking zou trouwens staan dat teflon olie een reinigende werking heeft.)

grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#17 Bericht door Edje »

marksje schreef:
Frank II schreef:Beste methode is natuurlijk de volgende: http://sheldonbrown.com/chainclean.html
Dan koop ik liever een nieuwe :!:

:twisted: :twisted: Jamaar Marksje je moet te goeie lezen he , HIJ WORDT BETER DAN EEN NIEUWE :twisted: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#18 Bericht door Gast »

Wouter, alias Wost, geef ik volledig gelijk. Nooit een ketting volledig ontvetten met wat dan ook. Alleen woestelingen doen dat.

Waarom? Eens een ketting volledig ontvet is neem je de vorige opgebouwde opeenvolgende lagen vet weg. Een ketting wordt keer op keer met het passend smeermiddel gevet vanbuiten naar binnenin. Toch door mij. Daar kruipt bij regen of stof misschien iets van vuil in het binnenste, maar dat is te verwaarlozen want er zitten namelijk verschillende opeenvolgende lagen vet in en die blijven hun werk doen, ook als vanbuiten de ketting er droog en heel misschien iets roestig uitziet. Kun je volgen? Neem je alles weg, dan moet je weer vanaf het begin opbouwen maar ondertussen zit je toch maar met de onnodige slijtage want een prima ontvette ketting die voor de eerste keer opnieuw prima gesmeerd is geeft bij de eerste de beste regen de geest.

Een ketting verslijt bij mij voor 99% vanbuiten. Voor alle duidelijkheid : een ketting rekt niet, laat je dit niet wijsmaken. Een ketting verslijt waar de ketting de tandwielen zowel voor- als achteraan raakt. En daar is geen kruid tegen gewassen. Bij te verwachten regenweer motorkettingspray erop om de elementen te doorstaan, en bij zon een droge propere vet- of olieloze ketting. Droge ketting meestal? Jawel. Zelfs de meest dure teflon-olie neemt stof op. En stof is schuurpapier. Dat maakt dat de tanden uitgehold geraken en niet de ketting rekt al ziet dat er zo naar uit, maar dat de ketting bovenop de tandwielen begint te lopen en eruit ziet als een slappe vod. Een droge (maar binnenin met laagjes opgebouwde aangebrachte teflonolie zoniet motorkettingspray) ketting loopt bij zon als een zonnetje over de tandwielen. Is er dan geen slijtage want er is geen olie of vet? Neen.

Waarom weet ik dat. Proefondervindelijk ondervonden. Kom maar eens kijken naar mijn ligfiets. De ketting annex tandwielen liggen er al ruim 9.000 km op, en zij kunnen in samenspraak gemakkelijk nog eens dezelfde afstand afleggen. Ik ga dus steeds voor de 20.000 km.

Nog iets. Haal de ketting nooit van de fiets tenzij je weet in welke richting zij draaide. Je kunt een ketting op vier manieren weer achteraf monteren in verband met zijn oorspronkelijke aandrijfrichting. Drie montages zullen verkeerd zijn, de vierde is de goede. Eén kans op vier dat je zonder vooruitziendheid de slechtste keuze maakt. Een ketting die verkeerd draait, in tegenrichting, op zijn kop verkeerd of op zijn kop in de goede richting, is steeds een ketting die het niet leuk vindt om op passende wijze gebruikt te worden.
Laatst gewijzigd door Gast op do 07 jun 2007, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#19 Bericht door Frank II »

Patrick,
staan er dan ergens pijltjes op? Up-Down, Front-back?

Aan wat kan je de goede richting zien ? Of "voelt" een ketting zich behaaglijker voor een bepaalde richting , zonder dat dit door een fabrikant ergens bewust is aangegeven en moet je wat experimenteren?


Rek: voor wat dienen dan al die dure slijtagemeters? Die zullen toch wel verschillen aangeven, wat dan "rek" is , of geven die de slijtage van de slijtagemeter aan? :D

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

#20 Bericht door highway_patrol »

FN, de wapenfabriek heeft een nieuwe wapenolie uit. Het fantastische aan deze olie is dat de olie langzaam, van buiten naar binnen uitdroogt en verpoederd. Het poeder blijft echter niet kleven. Ketting loopt ultra soepel door de heel fijne olie, wordt zo goed als niet vuil en dient niet meer te worden afgekuist. Ze moet alleen iets meer gesmeerd worden, bij mij is dit om de drie weken.

Ik heb geen aandelen in dit product en wou het ook pas geloven toen ik het zelf gebruikte. Werd me aangeraden door enkele wielerterroristen van toch wel enig niveau :roll: :wink:

Zal trachten de naam eens niet te vergeten en deze mee te delen.
ex-WAW017
ex-WAW235

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

#21 Bericht door Harry59 »

Droge ketting = proper broek = contente madame = vrij kwartier. Ik heb onlangs een lichtblauw spuitbuske gekocht in den ALDI: zogezegd om sloten e.d. te smeren. De ketting blinkt, blijft proper en droog en rolt zingend over de kamwielen. Het is zogezegd waterwerend en alles. Wat moet je meer hebben. Smeren met vet is van vroeger toen er niet beter was. Maar ieder zijn goesting natuurlijk. Ik heb nog een oude pan staan vol vet. Die verwarmde ik en dan legde ik mijn ketting daarin en liet het terug opstijven. Wat een smeerlapperij. En volgens mij was mijn ketting zeker niet beter. Integendeel in de winter als het vroor dan werd het vet ook stijver en moest ik harder trappen.
Slyway Explorer Ultegra

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#22 Bericht door hugo »


Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#23 Bericht door Jan.E »

Patrick, dat een ketting niet rekt, volgens u, daar ben ik het niet mee eens. Leg uw ketting die 9000 km heeft gelopen maar eens langs een nieuwe ketting, dan zal je zelf zien dat de schakels langzaam meer en meer verlopen. Op 25 schakels kan uw ketting gerust een halve schakel langer geworden zijn.

Gast

#24 Bericht door Gast »

Jan.E schreef:Patrick, dat een ketting niet rekt, volgens u, daar ben ik het niet mee eens.
Jan, een ketting kan langer worden na verloop van tijd, maar rekken niet. Dat langer worden komt dan omdat de asjes in de draaipunten iets uitgesleten geraken. En dit komt door een gebrek aan innerlijke smering wat absoluut vermijdbaar is in tegenstelling tot uiterlijke smering in regen, stof of modder waar het onvermijdelijke gebeurt.
Die slijtage gebeurt trouwens langs één kant op het asje. Een reden te meer om na demontage de ketting steeds op identiek dezelfde manier, in dezelfde draairichting, te monteren want anders begint de slijtage langs twee kanten (ook nu weer op het meest zwakke gedeelte) met latere kettingbreuk tot gevolg. Het is zoals een boom omzagen. Doe je dat van één kant dan ga je het moeilijker hebben om hem neer te leggen dan wanneer je dat van twee kanten doet.

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#25 Bericht door lmoens »

Jan.E schreef:Patrick, dat een ketting niet rekt, volgens u, daar ben ik het niet mee eens. Leg uw ketting die 9000 km heeft gelopen maar eens langs een nieuwe ketting, dan zal je zelf zien dat de schakels langzaam meer en meer verlopen. Op 25 schakels kan uw ketting gerust een halve schakel langer geworden zijn.
helemaal akkoord. Neem eens één buitenlamel van een nieuwe ketting en van een ketting die 10000 km gelopen heeft en meet de lengte eens met een schuifmaat en je zal zien: cijfers liegen niet.
Waar je wel kan over discussieren is het begrip "rekken" of "vervormen".

Hoe je ermee rijdt is ook bepalend voor de slijtage. Op mijn bukker waar ik mee koers slijt mijn ketting minstens driemaal zo snel als op de bukker waar ik mee train. Dat zal bij ligfietsen wellicht niet anders zijn.
Daarbij spelen de weersomstandigheden waarin je rijdt uiteraard ook een rol.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#26 Bericht door paulheyndrickx »

lmoens schreef: Waar je wel kan over discussieren is het begrip "rekken" of "vervormen".
.
Filosofie kan toch o zo mooi zijn, niet?

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

ketting draaien

#27 Bericht door hugo »

http://www.dickenels.nl/content/view/65/32/

ketting draaien

tandwielen draaien

Gast

#28 Bericht door Gast »

Hij doet 16.000 kilometer met twee kettingen. Ik doe 20.000 km met één ketting. Ik moet wel ergens bekennen dat mijn ketting onderweg niet zo erg gespannen staat zoals de zijne. Ik bedoel, ik doe het rustiger aan.

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#29 Bericht door lmoens »

Dat van die ketting schoonmaken klopt niet helemaal. Als je het doet zoals hij zegt zal je ketting van binnen helemaal uitgedroogd zijn met snelle slijtage als gevolg en dat was nu net niet de bedoeling. Als je in die benzine (of ander organisch oplosmiddel) eerst wat olie OPLOST, dan heb je dat probleem niet. Na het uitwassen verdampt de benzine maar de olie blijft achter in de kleinste hoekjes en smeert als nieuw. Vraagt wel wat werk uiteraard maar geeft prima resultaat.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#30 Bericht door lmoens »

Patrick Pevenage schreef:Ik heb nog nooit olie weten oplossen in iets. Olie drijft boven, en je mag in die zelfgemaakte substantie roeren tot het einde van je dagen, maar dat geraakt niet 'opgelost'. Vandaar komt het woord 'oliedom'. Er valt niets mee te beginnen.
100% fout.

olie drijft inderdaad boven op water maar ether, alcohol, benzine, kerosine, aceton, white spirit enz. lossen moeiteloos olie op. Dit zijn organische oplosmiddelen

Denk eens aan de 2-takt benzine: dat is gewoon 4-takt benzine waarin een bepaalde hoeveelheid olie opgelost is. Laat eens 100 ml dieselbrandstof gedurende een lange periode (bvb 1 maand) in een bierglas staan. Wat blijft er achter?? Juist, zij het weinig, OLIE. Van daar komt het gezegde: ketting smeren met "mazout" niet met benzine.

Zijn er nog scheikundigen bij de GL's ??
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Plaats reactie