Versatile dakje

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#61 Bericht door crash-quest-dummy »

integraalhelm aangeraden :lol:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#62 Bericht door ZesPak »

crash-quest-dummy schreef:integraalhelm aangeraden :lol:
:lol: :lol:
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
fred101060
kmvreter v/d maand
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 18:10
Locatie: purmerend
Contacteer:

#63 Bericht door fred101060 »

Gisteren een aanpassing voor het dakje. Waarom nou bij een harde windvlaag vanaf de zijkant heeft het dakje de nare eigenschap om los te komen en dat wil ik dus niet. Wat gedaan een stukje klittenband gemonteerd op de kopse kant van de mango rolbeugel en aan de onderkant van het uiteinde van het dakje probleem lijkt opgelost.
www.kingstar.nl
mijn sponsor

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#64 Bericht door WFvN »

Op de Nederlandse lijst kwam een interessant stukje voorbij:
Kijk ook eens op:
http://www.hazbro.com/mango/blog/archiv ... rd_archive...
En dan de blog van 12 july 2006
Volgens deze Quest-blogger met Versatile dakje wordt zijn Quest
aanmerkelijk sneller met dakje en deksel.
Ik weet niet welke Questrijders hier allemaal een dakje hebben. Goed, van de bakker weet ik het wel.

Dus in ieder geval de vraag aan de bakker: wat zijn jouw bevindingen?
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#65 Bericht door de bakker »

WFvN schreef:
Dus in ieder geval de vraag aan de bakker: wat zijn jouw bevindingen?
WFvN

"het dakje"

het dakje is ongelooflijk, buitengewoon en uitzinnig goed.
De juiste datum dat het dakje hier is geland zal ongeveer 1 juli geweest zijn en de allereerste maal dat ik ermee in de regen heb gereden was 15 augustus. Geen enkele maal ben ik thuisgebleven omdat het ging regenen en sedert 15 augustus is mijne velomobiel ook al niet meer natgeregend !!!! Het is nu 4 oktober. Zo'n dakje hebben schijnt dus de regen tegen te houden, leuk is dat.

Maar op 15 augustus was het dus prijs. De ware zondvloed kwam neer op dat dakje en helaas ook op mezelf. Jammer dat er bij die versatile mensen niemand slim genoeg was om het doorzichtig gedeelte waterdicht aan het zwarte gedeelte vast te maken. Bij een zondvloed vallen er dus heel dikke druppels zo op je hoofd en er zijn leuker dingen als je bijna 200 € hebt betaald voor een dakje.

Uiteraard heb ik dit zelf waterdicht gemaakt, geen zo'n kunst trouwens. Ik kan het dakje aan Q rijders aanbevelen. Je moet er evenwel mee rekening houden dat je bij regenval dit versatile dakje samen met de zwarte afdichting van de Q moet gebruiken. Een bijkomend voordeel van het dakje, het houd de grijpgrage vingers uit je velomobiel.

Ikzelf heb het met klittenband bevestigd en op een zonnige dag kan ik het dus heel makkelijk afnemen en thuislaten, een pluspunt.
Bijlagen
dakbevestiging.jpg

Gebruikersavatar
fred101060
kmvreter v/d maand
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 18:10
Locatie: purmerend
Contacteer:

#66 Bericht door fred101060 »

Vertel eens hoe heb jij dat waterdicht gemaakt.
AUB de Bakker
www.kingstar.nl
mijn sponsor

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#67 Bericht door de bakker »

fred101060 schreef:Vertel eens hoe heb jij dat waterdicht gemaakt.
AUB de Bakker
Bij een poging om de vijsjes die beide delen aan elkaar vastmaakt los te krijgen bleek dat er makkelijk schade aangericht wordt aan deze vijsjes. Daarom in een doe het zelf zaak in de sanitair afdeling een spuitbusje gekocht met kleurloze vloeibare inhoud. Na het aanbrengen op de scheiding tussen verschillende delen, wringt deze vloeistof zich tussen de delen en maakt de scheiding waterdicht. Vraag me niet meer naar het juiste merk. Er waren verschillende merken spuitbusjes met dezelfde werking.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#68 Bericht door WFvN »

bakker: ik ben met name benieuwd naar jouw ervaringen met het dakje als het gaat om snelheid. Ik meende eerst dat het dakje remmend werkt maar dat heb ik weer teruggenomen. Flevobike zegt dat het nagenoeg niets uitmaakt (uitrolproef gedaan). Die ene Questrijder zegt zelfs dat z'n Quest er sneller door is geworden. Wat zijn jouw bevindingen?

Wat betreft regen ben ik het met je eens: dakje monteren en je ziet bijna geen druppel meer onderweg; het mooie weer biedt zich direct aan :D
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#69 Bericht door de bakker »

WFvN

wat snelheid betreft maakt dit dakje helemaal niets uit. Dat je er sneller door gaat? Das me dan helaas nog niet opgevallen.

Eigenlijk zit er toch een addertje onder het gras. Wil je zonodig je hart uit je lijf rijden dan moet je dit toch langer kunnen volhouden zonder dan met het dakje. Met zo'n dakje zal je motor toch wel sneller warm lopen zou ik denken.

Ik zal mezelf meteen tegenspreken want bij wedstrijden zou je wel es een Q zien met een Q dakje. Veel comfort zal dit niet geven, warmte des te meer. Toch blijven racers die dakjes gebruiken.

Besluit: Het zal door iedereen anders ervaren worden.

ganseij
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: di 21 okt 2003, 22:04
Fiets: hurri
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#70 Bericht door ganseij »

WFvN schreef:bakker: ik ben met name benieuwd naar jouw ervaringen met het dakje als het gaat om snelheid. Ik meende eerst dat het dakje remmend werkt maar dat heb ik weer teruggenomen. Flevobike zegt dat het nagenoeg niets uitmaakt (uitrolproef gedaan). Die ene Questrijder zegt zelfs dat z'n Quest er sneller door is geworden. Wat zijn jouw bevindingen?

:D
Wilfred,

Er zit maar 1 ding op, ga zelf uitrolproeven doen op de nieuwe fietsbrug of de ijsselbrug. Kees Schouten geeft op http://home.hetnet.nl/~keessch/Ligfiets ... .htm#einde (op 24 september) tips hoe je zelf een excelsheet hiervoor in elkaar kunt zetten.

Groeten

Wim

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#71 Bericht door de bakker »

Ik kan me echt niet indenken dat je met een uitrolproef zal kunnen vaststellen dat een velomobiel sneller rijd met of zonder dakje.

Trouwens ik lees alsmaar over sneller en snelst en bij de zeldzame toertochten die ik meerij kom ik tot de vaststelling dat er nooit snel gereden word.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#72 Bericht door WFvN »

de bakker schreef:Ik kan me echt niet indenken dat je met een uitrolproef zal kunnen vaststellen dat een velomobiel sneller rijd met of zonder dakje.
Als de maximale snelheid maar hoog genoeg is valt het vast wel te meten. Een stevige helling is daar wel voor nodig. De test schijnt uitgevoerd te zijn bij de Ketelbrug ofzo. Ik ken de helling niet maar het is niet de eerste keer dat daar een uitrolproef gehouden is.
Trouwens ik lees alsmaar over sneller en snelst en bij de zeldzame toertochten die ik meerij kom ik tot de vaststelling dat er nooit snel gereden word.
Klinkt me bekend in de oren. Niet dat ik er problemen mee heb; met een groep rijden kost toch meer energie dan wanneer je alleen rijdt. Maar met tochten een gemiddelde rijden van meer dan 25 km/h heb ik ook nog niet meegemaakt. Als ik alleen rijdt, is dat wel het minimum en dan spreken we over de Fujin en niet over de Versatile.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Plaats reactie