waw 019

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gast

Re: waw 019

#31 Bericht door Gast »

't Is een grapje Paul. Het verkeersreglement geldt enkel op de openbare weg. Een oprit naar een privé-woning is geen openbare weg.

MAAR.

De regels van het stilstaan en parkeren zoals die voor een auto gelden, gelden eveneens voor een velomobiel. Dus niet stilstaan of parkeren op het trottoir, ... Kijk naar de artikelen 23 tot 25 van het verkeersreglement en je weet meteen al iets.
Een uitzondering is parkeren met een parkeerschijf. Die geldt enkel voor een auto. De velomobiel valt daarbuiten.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#32 Bericht door Jef »

De regels van het stilstaan en parkeren zoals die voor een auto gelden, gelden eveneens voor een velomobiel.
Heu... is een velomobiel dat alleen staat, zonder berijder, dan geen fiets?
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#33 Bericht door quattrovelootje »

JefS schreef:Heu... is een velomobiel dat alleen staat, zonder berijder, dan geen fiets?
Nee, een velomobiel is geen fiets, wel een rijwiel. Dat vind je terug in de wegcode, KB 01/12/75 art. 2.15.1 :

"Rijwiel" : een fiets, een driewieler, een vierwieler, die door middel van pedalen door één of meer van zijn berijders wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

Bevestiging van een elektrische hulpmotor die slechts kan werken als de pedalen worden gebruikt, waarvan het vermogen niet hoger mag zijn dan 0,3 kW, brengt evenwel geen wijziging in de classificatie van het voertuig.

De niet-bereden fiets wordt niet als voertuig beschouwd.


De bepaling van een "voertuig" vind je terug in hetzelfde KB, maar dan onder artikel 2.14 :

"Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.

En vermits de velomobiel geen fiets is, wordt die dus onbereden wél als een voertuig beschouwd. Om die reden dien je je velomobiel dus als een voertuig te behandelen en je ook zodanig te schikken naar het verkeersreglement.

Tihamér -snapt zelf ook niet altijd de logica van de wetgever, maar ja :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#34 Bericht door Jef »

En zo leer ik weer wat bij :lol:

Thnx Allewedertje.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

222 km: eerste onderhoud en een confrontatie met een paard

#35 Bericht door paulheyndrickx »

Vorige zaterdag met de WAW naar Dries. De teller stond op 222km. Tijd voor het eerste onderhoud. De voorbije week was er een "klik" in de trapas geslopen. Dries nam zijn tijd en de moeite om te zoeken wat er mis was. De trapas is opnieuw zorgvuldig gemonteerd. Weg is de "klik" en het zaakje draait prima rond.

's Ochtends op weg naar Gent raakte een groepje paarden op een wei nogal opgewonden bij het zien van de WAW. Eéntje sprong zelfs over de afsluiting. Meteen waren de nabije bewoners gealarmeerd. Het bleek nog moeilijker de eigenaar te pakken te krijgen dan een paard te vangen. Toen ik 's middags terugkeerde was er geen paard meer te zien.
Laatst gewijzigd door paulheyndrickx op ma 15 mei 2006, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#36 Bericht door paulheyndrickx »

Vandaag de waw wat aangekleed. Er moest wat reflectiemateriaal op en een strip ruwe klitteband om het kapje op vast te maken. Ziehier het resultaat. Ik heb er ondertussen ook witte reflectoren op gemonteerd.
Bijlagen
De waw met alles op zijn plaats.
De waw met alles op zijn plaats.
Zo plak je het kapje op de neus als het te warm wordt.
Zo plak je het kapje op de neus als het te warm wordt.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#37 Bericht door Edje »

Met oog voor detail gedaan Paul :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#38 Bericht door Frank D »

werkt dat eigenlijk goed, zo van dat zwarte reflectiegedoe?

//M5
Neo Prof
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 2:02
Postcode: 2180
Locatie: Ekeren
Contacteer:

#39 Bericht door //M5 »

paulheyndrickx schreef:Vandaag de waw wat aangekleed. Er moest wat reflectiemateriaal op en een strip ruwe klitteband om het kapje op vast te maken. Ziehier het resultaat. Ik heb er ondertussen ook witte reflectoren op gemonteerd.
Knappe waw :D

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#40 Bericht door Jef »

Knap werk.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#41 Bericht door paulheyndrickx »

@ Edje: voor het detail doe ik beroep op mijn vrouw. Ze boetseert wel eens een beeld of draait wel eens een pot ik klei, maar voor een waw draait ze ook haar hand niet om.

@ Frank D: ik hoop dat dat reflectiemateriaal goed werkt! Het reflecteert wel degelijk. Bij kunstlicht ziet het er helemaal anders uit dan in de zon.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#42 Bericht door Filip »

Paul,

Tof bakske!

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#43 Bericht door skywise »

Paul, heb je lakbescherming voorzien voor de plaats waar het kapje op de vooplecht rust? Ik heb dat namelijk niet gedaan en op bepaalde plaatsen zit ik al door de lak. Ik heb van Dries speciale plakband meegekregen die carrossiers blijkbaar gebruiken voor plaatsen die veel afzien, maar heb wat problemen gehad bij het herspuiten van mijn neus (spuitkop verloren gegaan bij vervoer per velomobiel tussen Gent en Hamme, waardoor ik een ander moest gebruiken met veel verfverlies en gedrup als gevolg) en heb nog niet de tijd gehad om een nieuwe bus te kopen... Lui zijn heeft zo zijn gevolgen.
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#44 Bericht door Edje »

Weet niet maar misschien is dit iets dat een oplossing kan brengen.

http://www.snidersproducts.com/paint3.html
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#45 Bericht door paulheyndrickx »

skywise schreef:Paul, heb je lakbescherming voorzien voor de plaats waar het kapje op de vooplecht rust? .
Dat heb ik niet gedaan. Ben even gaan controleren en inderdaad: enkele krasjes. Ik heb nog maar enkele keren met de kap op de neus gereden. De kap zit bovendien stevig vast met dit systeem: ik heb het oppervlak van de klitteband expres zo groot mogelijk gemaakt, wat toelaat de kap stevig vast te zetten.
Herspuiten lijkt me niet aangewezen want de krassen keren toch weer. Weet nog niet wat ik met de eventuele slijtplekken ga doen.

Plaats reactie