continu variabele transmissie

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
ploegleider
Berichten: 2395
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#16 Bericht door CapoJan » do 20 okt 2011, 20:53

Wel, mijn Nexus 8 naaf is onlangs gesneuveld. Voorlopig rijd ik met een Nexus 7 rond, maar daarvan is het bereik te beperkt voor een velomobiel. De keuze gaat nu tussen een Alfine 11 van Shimano en zo'n NuVinci 360 CVT. Probleem is inderdaad dat je van die NuVinci geen rendement kunt vinden. Blijkbaar hangt dat samen met de gekozen verhouding.
In de VS worden beide systemen gebruikt voor races met elektrische voertuigen, las ik ergens. Tot nu haalde de Alfine het altijd en weer volgens wat ik las zou dat aan het rendement liggen.
Da's natuurlijk wel een iets bescheidener CVT dan die zware dingen. Voordeel: onderhoudsvrij (volgens Fallbrook dan toch) en altijd de juiste verhouding. Je kunt dus puur op trapfrequentie rijden. En een bereik van 360 % is ook niet slecht.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2579
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#17 Bericht door crash-quest-dummy » zo 17 feb 2013, 23:34

nog ene gevonden
http://www.bitraptor.com/en_edyson_CVT.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11202
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#18 Bericht door Wouter D » ma 18 feb 2013, 20:58

ik dacht nu echt dat jij al een tijdje met een nuvinci rondreed? of heb ik dat ergens echt verkeerd afgeleid uit de context.
ik heb met mijn hurri indertijd een paar jaar met een I-motion-9 gereden en ik was daar wel tevreden over. over andere naven met meer dan 7 versnellingen kan ik helaas weinig vertellen.

is een rolhoff geen optie? je doet veel kms met de AW dus zou deze wel tot zijn recht komen, denk ik dan
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
ploegleider
Berichten: 2395
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#19 Bericht door CapoJan » ma 18 feb 2013, 21:34

spruitje schreef:ik dacht nu echt dat jij al een tijdje met een nuvinci rondreed? of heb ik dat ergens echt verkeerd afgeleid uit de context.
Als je het over mij hebt: de NuVinci is nu al een hele tijd ingebouwd in eFAW. In combinatie met de elektrische aandrijving vind ik die naaf perfect. Altijd de ideale trapfrequentie, nooit net te groot of te klein. Nadeel is het wat hogere gewicht. Dat is onafgeveerd (in het achterwiel), waardoor de ophanging soms niet kan volgen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11202
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#20 Bericht door Wouter D » ma 18 feb 2013, 22:28

niet gezien dat het oorspronkelijke bericht hier al even stond :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2579
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#21 Bericht door crash-quest-dummy » zo 07 mei 2017, 15:28

crash-quest-dummy schreef:nog ene gevonden
http://www.bitraptor.com/en_edyson_CVT.html" onclick="window.open(this.href);return false;
link werkt niet meer : http://www.bitraptor.com/index.html
zie patent https://worldwide.espacenet.com/publica ... ale=en_EP#
is een dubbel uitgevoerde ratelversnelling waarbij je zonder koppelrimpel van 0% (stilstand!) tot 700% kan met slechts 3% verlies. (proto5%) (ketting en eventuele geleidingsrollen nog bij te tellen.)
Dat is een pak minder dan via een elektrisch circuit met generator-omvormer-motor.
Stop Fueling Around

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2300
Fiets: Thys 240
Locatie: Turnhout
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#22 Bericht door Pleeboy » do 11 mei 2017, 21:10

Waarom geen cvt, waar je de weerstand zelf kan kiezen: trappelen of stoempen?
Ik dacht ooit aan een tandriem met schuine tanden, die je kon opschuiven over een conische "cassette", variabele versnelling zonder extra verlies, maar die tandriemen vind je niet zomaar :wink:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#23 Bericht door Wim -de roetsende » vr 12 mei 2017, 10:05

Op deze website staan allemaal filmpjes. Er staan ook een paar filmpjes over de aandrijving van een Roeifiets.

https://rowingbike.com/media/


Dit komt heel dicht in de buurt van een cvt.

De oudere versie van de Rowingbike heette ook Rowingbike 222 CVT.

Misschien kom je hierdoor op een goed idee.
Wim -de roetsende

Carbon Thys 209 Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20"

roeifiets& QuestXS --> Blog

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2300
Fiets: Thys 240
Locatie: Turnhout
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#24 Bericht door Pleeboy » za 20 mei 2017, 14:02

Een enkele rol/tandwiel die je in diameter kan laten veranderen is ook een optie, maar verder dan denken ben ik nog niet :wink:
Tja Wim dat is nu net het voordeel en het geniale van de roeifietsaandrijving: een veranderende versnelling, die toch zonder verlies kan worden gebruikt, nu het nog koppelen aan een continue aandrijving...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: continu variabele transmissie

#25 Bericht door Wim -de roetsende » za 20 mei 2017, 17:31

Pleeboy schreef:Een enkele rol/tandwiel die je in diameter kan laten veranderen is ook een optie, maar verder dan denken ben ik nog niet :wink:
Tja Wim dat is nu net het voordeel en het geniale van de roeifietsaandrijving: een veranderende versnelling, die toch zonder verlies kan worden gebruikt, nu het nog koppelen aan een continue aandrijving...
Tja, heeft Johan toch weer gelijk. "Elk voordeel hep se nadeel." :wink:
Wim -de roetsende

Carbon Thys 209 Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20"

roeifiets& QuestXS --> Blog

Plaats reactie