Verschil Leiba met WAW

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

Verschil Leiba met WAW

#1 Bericht door geertalders » wo 08 mar 2006, 21:44

Dag jongens en meisjes,

gisteren gereden met een Leiba (die van Raf). Heerlijk karretje moet ik zeggen... maar een heel verschil met een WAW (vooral veel comfortabeler).

Maar nu zit ik met een vraagje eigenlijk. Weet iemand wat het verschil is tussen de twee wat betreft de snelheid die je haalt als je een gelijke inspanning doet?
Iedereen neemt aan dat de WAW de snelste is maar hoe groot is het verschil dan?

Als je me kan helpen...

Groetjes Geert

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5089
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verschil Leiba met WAW

#2 Bericht door eeuwige reiziger » wo 08 mar 2006, 22:09

geertalders schreef:gisteren gereden met een Leiba (die van Raf). Heerlijk karretje moet ik zeggen... maar een heel verschil met een WAW (vooral veel comfortabeler).
Welke is vm is "vooral veel comfortabeler"?

Over de snelheid moet niet getwijfeld: daar wint de WAW het ontegensprekelijk op de Leiba. De WAW behoort tot de snelste velomobielen en zijn enigste concurrent daarbij is de Quest.

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#3 Bericht door geertalders » do 09 mar 2006, 12:49

De Leiba is veel comfortabeler... zo veel plaats!!! Amaai!

Maar mijn vraag was dus: wat is het verschil?

Zoals gezegd neemt iedereen maar aan dat de WAW zo veel sneller is... maar hoe groot is dat verschil dan?

Kan iemand wat cijfermateriaal neerzetten...?


Groetjes G

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#4 Bericht door geertalders » do 09 mar 2006, 12:58

dubbelpost
Laatst gewijzigd door geertalders op za 11 mar 2006, 8:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#5 Bericht door tom peeters » do 09 mar 2006, 15:31

Ik heb nog geen koers gereden met mijn Leiba tegen een WAW. Misschien maar best ook, want ik denk dat ik al vlug de duimen zal moeten leggen. Maar het kan natuurlijk ook nog aan mijn mindere conditie liggen .........
Bij normale weersomstandigheden (geen zware tegenwind) en met een normale ondergrond (vlak wegdek) kan ik zonder overdreven inspanning gedurende enkele tientallen kilometers een kruissnelheid van 30km/uur aanhouden. Wellicht doen de WAW-rijders beter.
Bij de keuze van een VM moet je zoveel mogelijk aspecten in kaart brengen. Snelheid zal zeker een belangrijk aspect zijn, maar ook niet het enige.
tom peeters

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#6 Bericht door tom peeters » do 09 mar 2006, 15:32

Ik heb nog geen koers gereden met mijn Leiba tegen een WAW. Misschien maar best ook, want ik denk dat ik al vlug de duimen zal moeten leggen. Maar het kan natuurlijk ook nog aan mijn mindere conditie liggen .........
Bij normale weersomstandigheden (geen zware tegenwind) en met een normale ondergrond (vlak wegdek) kan ik zonder overdreven inspanning gedurende enkele tientallen kilometers een kruissnelheid van 30km/uur aanhouden. Wellicht doen de WAW-rijders beter.
Bij de keuze van een VM moet je zoveel mogelijk aspecten in kaart brengen. Snelheid zal zeker een belangrijk aspect zijn, maar ook niet het enige.
tom peeters

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door Jef » do 09 mar 2006, 19:27

Nog een bijkomend vraagje wegens een groeiende interesse in VM, raak je met een Leiba niet gekookt in de zomer onder die koepel?? En hoe zit dat voor WAW???
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje » do 09 mar 2006, 19:30

Jef je zal het hier op het forum meermaal terug vinden Velomobiel en zomer betekend sauna, MAAR naar het schijnt is dat ook gezond (voor ne gezonde mens he ;-))
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#9 Bericht door DY » do 09 mar 2006, 19:46

Wat de snelheid betreft: moet je zelf ondervinden denk ik. Ik heb alleszins een serieus verschil ondervonden tussen mijn Cabbike en mijn WAW.

De warmte in de zomer! Tja, warm is het alleszins. Bij mijn cabbike kon ik de zijruiten uithalen en de voorruit naar beneden schuiven. Maar dit resulteert zich sterk in snelheidsverlies, maar wel zalig.
Bij de WAW kun je cabrio rijden en dan valt de warmte eigenlijk wel mee.
Natuurlijk, als het 30° is, is het uiteraard warm in de velomobiel ook.
Laatst gewijzigd door DY op vr 10 mar 2006, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#10 Bericht door DY » do 09 mar 2006, 19:46

Wat de snelheid betreft: moet je zelf ondervinden denk ik. Ik heb alleszins een serieus ondervonden tussen mijn Cabbike en mijn WAW.

De warmte in de zomer! Tja, warm is het alleszins. Bij mijn cabbike kon ik de zijruiten uithalen en de voorruit naar beneden schuiven. Maar dit resulteert zich sterk in snelheidsverlies, maar wel zalig.
Bij de WAW kun je cabrio rijden en dan valt de warmte eigenlijk wel mee.
Natuurlijk, als het 30° is, is het uiteraard warm in de velomobiel ook.
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#11 Bericht door DY » do 09 mar 2006, 19:46

Wat de snelheid betreft: moet je zelf ondervinden denk ik. Ik heb alleszins een serieus ondervonden tussen mijn Cabbike en mijn WAW.
De warmte in de zomer! Tja, warm is het alleszins. Bij mijn cabbike kon ik de zijruiten uithalen en de voorruit naar beneden schuiven. Maar dit resulteert zich sterk in snelheidsverlies, maar wel zalig.
Bij de WAW kun je cabrio rijden en dan valt de warmte eigenlijk wel mee.
Natuurlijk, als het 30° is, is het uiteraard warm in de velomobiel ook.
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#12 Bericht door DY » do 09 mar 2006, 19:47

Wat de snelheid betreft: moet je zelf ondervinden denk ik. Ik heb alleszins een serieus ondervonden tussen mijn Cabbike en mijn WAW.
De warmte in de zomer! Tja, warm is het alleszins. Bij mijn cabbike kon ik de zijruiten uithalen en de voorruit naar beneden schuiven. Maar dit resulteert zich sterk in snelheidsverlies, maar wel zalig.
Bij de WAW kun je cabrio rijden en dan valt de warmte eigenlijk wel mee.
Natuurlijk, als het 30° is, is het uiteraard warm in de velomobiel ook.
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#13 Bericht door DY » do 09 mar 2006, 19:47

Wat de snelheid betreft: moet je zelf ondervinden denk ik. Ik heb alleszins een serieus ondervonden tussen mijn Cabbike en mijn WAW.
De warmte in de zomer! Tja, warm is het alleszins. Bij mijn cabbike kon ik de zijruiten uithalen en de voorruit naar beneden schuiven. Maar dit resulteert zich sterk in snelheidsverlies, maar wel zalig.
Bij de WAW kun je cabrio rijden en dan valt de warmte eigenlijk wel mee.
Natuurlijk, als het 30° is, is het uiteraard warm in de velomobiel ook.
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#14 Bericht door Edje » do 09 mar 2006, 20:48

"Ik geloof" Wat de snelheid betreft: moet je zelf ondervinden denk ik. Ik heb alleszins een serieus ondervonden tussen mijn Cabbike en mijn WAW.
De warmte in de zomer! Tja, warm is het alleszins. Bij mijn cabbike kon ik de zijruiten uithalen en de voorruit naar beneden schuiven. Maar dit resulteert zich sterk in snelheidsverlies, maar wel zalig.
Bij de WAW kun je cabrio rijden en dan valt de warmte eigenlijk wel mee.
Natuurlijk, als het 30° is, is het uiteraard warm in de velomobiel ook. "he DY"
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#15 Bericht door Patriek » do 09 mar 2006, 21:17

Waarom wordt alles hier drie maal gezegd ? Om zeker gelijk te krijgen ?
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Plaats reactie