trapondersteuning op velomobielen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5089
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#1 Bericht door eeuwige reiziger » zo 29 jan 2006, 12:25

Mysterio schreef:Zat net te kijken hoe je die dingen kunt upgraden met een electromotor.
Lijkt me wel interessant om me de komende tijd er meer over te gaan informeren als alternatief vervoermiddel naar o.a het werk.

http://www.leichtfahrzeuge.de/
Me dunkt dat Lochmeyers systeem niet zo ideaal is, omdat je met een bijkomende ketting zit waardoor de bevestiging niet zo gemakkelijk is. Motornaven zoals die door de bekende Duitse firma Heinzmann (met een jarenlange degelijke reputatie) of door een jonge Canadese firma (de Bion-X) geproduceerd worden, lijken me een veel betere oplossing. Ook naar rendement.

http://www.estelle.de/
http://www.bionx.ca/

Bij Heinzmann heb je een heel grote keuze uit verschillende naafmotoren (naar type, gewoon vermogen, stijgingsvermogen...) en batterijen, terwijl je bij de Bion-X eigenlijk geen keuze heeft. De Bion-X heeft dan weer het voordeel dat die volkomen geluidloos is, daar waar de motoren van Heinzmann een licht maar hoorbaar geluid geven.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door marini » zo 29 jan 2006, 18:51

ik vind die eerste wel interessant omdat die niet snelheidgebonden zijn maar op de trapas worden gemonteerd.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5089
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#3 Bericht door eeuwige reiziger » zo 29 jan 2006, 19:05

marini schreef:ik vind die eerste wel interessant omdat die niet snelheidgebonden zijn maar op de trapas worden gemonteerd.
Niet snelheidsgebonden? Ook het systeem Lochmeyer is snelheidsgebonden, wat immers niets met de bevestiging te maken heeft maar alles met de instelling van de motor. Gaat het om een zogenaamde "pedelec", dan wordt ook Lochmeyers systeem met een trapsensor uitgerust.

Gebruikersavatar
Raf
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 7:33
Postcode: 3580
Fiets: Leiba L1090303
Locatie: Beringen
Contacteer:

#4 Bericht door Raf » zo 29 jan 2006, 20:45

Ik heb met beide systemen ervaring. Wanneer je de motor op de trapas plaatst (lohmeyer) gebruik je de versnellingen van de fiets mee. Gezien je hier met een planetaire reductie werkt heb je wel wat motorgeluid. De hubmotors zijn volledig geruisloos maar hebben hun rendement dicht bij de topsnelheid. Dit maakt dat het vertrekken of bergoprijden moeilijker verloopt. Zelfs met een gesofisticeerde sturing als bij de bionX kom je in problemen met een lange bergop.

Gebruikersavatar
Raf
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 7:33
Postcode: 3580
Fiets: Leiba L1090303
Locatie: Beringen
Contacteer:

#5 Bericht door Raf » zo 29 jan 2006, 20:51

Ik heb met beide systemen ervaring. Wanneer je de motor op de trapas plaatst (lohmeyer) gebruik je de versnellingen van de fiets mee. Gezien je hier met een planetaire reductie werkt heb je wel wat motorgeluid. De hubmotors zijn volledig geruisloos maar hebben hun rendement dicht bij de topsnelheid. Dit maakt dat het vertrekken of bergoprijden moeilijker verloopt. Zelfs met een gesofisticeerde sturing als bij de bionX kom je in problemen met een lange bergop.

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5089
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger » zo 29 jan 2006, 20:57

Raf schreef:De hubmotors zijn volledig geruisloos maar hebben hun rendement dicht bij de topsnelheid.
Dat is evenwel niet zo. De naafmotoren van Heinzmann alsook van een aantal Amerikaanse firma's zijn geenszins geruisloos. Je hoort ze heel goed. Alleen de Bion-X is geruidloos.

Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#7 Bericht door Frank D » ma 30 jan 2006, 11:38

Persoonlijk zou ik ook geen naafmotor gebruiken maar eentje op de trapas. Dan kan je steeds het ideale toerental gebruiken.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#8 Bericht door wost » ma 30 jan 2006, 19:32

In een tweewieler kan je vooraan een naafmoter plaatsen dan gebruik je ook de optimale toerentallen.

Voor een driewiler kan je opteren voor een duwkar(naafmoter in het wiel van een aanhanger zoals bij cab-bike. Ga binnenkort zoiets in elkaar steken.

Gebruikersavatar
Raf
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 7:33
Postcode: 3580
Fiets: Leiba L1090303
Locatie: Beringen
Contacteer:

#9 Bericht door Raf » ma 30 jan 2006, 21:15

Eeuwige de naafmotoren die lawaai maken zijn geared motors hier zit dus ook een reductie op , dat is dus juist. Maar buiten bionX zijn er nog andere bv van crystalyte of goldenmotor die geruisloos zijn en die kosten 1/5 of zelfs nog minder dan het bionX systeem.

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5089
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#10 Bericht door eeuwige reiziger » ma 30 jan 2006, 21:53

Raf schreef:Eeuwige de naafmotoren die lawaai maken zijn geared motors hier zit dus ook een reductie op , dat is dus juist. Maar buiten bionX zijn er nog andere bv van crystalyte of goldenmotor die geruisloos zijn en die kosten 1/5 of zelfs nog minder dan het bionX systeem.
Zijn die ook in Europa te koop?

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#11 Bericht door Proes » di 31 jan 2006, 9:33

In Antwerpen bij Evstart is er een gespecialisseerde zaak.
Je kan daar gerust eens diverse electro motoren uittesten.
De man heeft zelfs een Canadese Bionx op een Mountainbike staan om te testen. De Canadese versie is begrenst op 32km/u!


Op de website zie je ook een Kmx-trike staan met Bionx ondersteuning!
http://www.evstart.be/
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Raf
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 7:33
Postcode: 3580
Fiets: Leiba L1090303
Locatie: Beringen
Contacteer:

#12 Bericht door Raf » di 31 jan 2006, 10:36

Eeuwige

Binbike is de invoerder in België voor crystalyte, EVstart heeft inderdaad een heel assortiment E-bikes om uit te testen, ze hebben binnenkort zelfs een testdag samen met een ligfietsshop dat heet ecomobiel geloof ik. Kijk maar eens op hun website.

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5089
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#13 Bericht door eeuwige reiziger » di 31 jan 2006, 12:09

Raf schreef:Binbike is de invoerder in België voor crystalyte, EVstart heeft inderdaad een heel assortiment E-bikes om uit te testen, ze hebben binnenkort zelfs een testdag samen met een ligfietsshop dat heet ecomobiel geloof ik. Kijk maar eens op hun website.
Eventjes verder gezocht. Op http://www.crystalyte.com/ zie ik dat niet EVstart de verdeler is in België, maar wel twee andere firma's.

Hoe zitten die naafmotoren trouwens in elkaar, waardoor de ene geluidsloos zijn en de andere? Wat moet ik me immers voorstellen bij een "geared motor"? Een naafmotor met versnellingen erin? Is er een verschil in redenement tussen de ene groep met inwendige versnellingen en die andere (zonder versnellingen dan?)?

Gebruikersavatar
Raf
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 7:33
Postcode: 3580
Fiets: Leiba L1090303
Locatie: Beringen
Contacteer:

#14 Bericht door Raf » wo 01 feb 2006, 19:49

Geared is inderdaad met tandwielen maar ze hebben wel maar 1 overbrenging. Hun rendement ligt doorgaans lager. Bovendien maken ze ook nog eens lawaai.
Als je het mij vraagt zou ik altijd voor een brushless en gearless gaan. Crystalyte verkoopt ook motoren met twee windingen. Je hebt dan een hoge torque motor met een hogesnelheidsmotor in één motorbehuizing. De reviews zijn echter niet zo lovend.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#15 Bericht door Proes » vr 03 feb 2006, 12:17

http://www.rsportscars.com/eng/cars/venturi_fetish.asp

Nieuwe, electrische sportwagen:
- van 0 tot 100 in 4,5 seconden
- 170 km/u topsnelheid

En dat alles op Lithium-ion batterijen (7.200 stuks)
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Plaats reactie