"In dezen kouden tijd...

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#61 Bericht door WFvN »

Maakt niet uit welke velomobiel je aanschaft of -voor mijn part- zelf maakt. Zolang je er maar plezier van beleeft
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#62 Bericht door de bakker »

ik zeg en schrijf niets.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#63 Bericht door quattrovelootje »

de bakker schreef:ik zeg en schrijf niets.
He, wat nu ? Toch niet ziek :wink: ?

Tihamér -to be obsessed or not to be obsessed, that's the question ...
i ride my bikes to ride my bikes

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#64 Bericht door de bakker »

Kan er niets aan doen maar ik begrijp het niet. Er zijn velomobielen waar je makkelijk 200 tot 300 kilometer kan mee bollen aan snelheden tussen 35 en 40km/u en er zijn gasten met velomobielen die tevreden zijn als ze vijf keer rond de kerk kunnen rijden. Dat begrijp ik nu niet zie :roll:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#65 Bericht door eeuwige reiziger »

de bakker schreef:Kan er niets aan doen maar ik begrijp het niet. Er zijn velomobielen waar je makkelijk 200 tot 300 kilometer kan mee bollen aan snelheden tussen 35 en 40km/u en er zijn gasten met velomobielen die tevreden zijn als ze vijf keer rond de kerk kunnen rijden. Dat begrijp ik nu niet zie :roll:
Ik denk dat je het over de oude "velocars" hebt in plaats van over "velomobielen"... Tenzij je natuurlijk een eerder vertroebeld zicht heb op de andere vm'en.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#66 Bericht door eeuwige reiziger »

miniboy schreef:de testen moeten het nog uitwijzen
het was zeker niet mijn bedoeling
om een of ander model van VM af te breken
mijn voorkeur is enkel nog maar gebaseerd
op het uiterlijke en de comfort voordelen van de versa
en aangezien snelheid niet primeerd voor mij,daarvoor neem ik wel mijne stinger staat de versa toch wel boven aan de lijst .we gaan eerst wat overwinteren en dan zien we wel
Onderschat de Versa evenwel niet als het op snelheid aankomt. Toen ik bij Bruno de Versatile ging testen, merkte ik onmiddellijk het verschil met m'n trike. Met dezelfde krachtinspanning ging het algauw vier tot vijf kilometer sneller. M'n kruissnelheid is nu meestal 32 tot 33 km/u en dan maal ik rustig.

Natuurlijk houdt de keuze voor een bepaalde vm geen negatief oordeel over de andere vm'en in. Alleen kiest iedereen op basis van die elementen die hij (of zij - waar zijn de vrouwelijke velomobilisten trouwens? Marrianne is de enige, zeker?!) belangrijk vindt. Ieder maakt het plaatje af. Gelukkig zijn er op de markt daarom ook verschillende vm'en met elk hun eigen profiel, uitstraling, voor- en nadelen. Laten we hierover gelukkig zijn in plaats van voor de zoveelste een, trouwens nutteloze, discussie te voeren over welke vm "de beste" is. "De" beste vm bestaat volgens mij niet, omdat iedereen andere wensen heeft.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#67 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:Er zijn wel mee 20" bandjes met noppen maar die zijn vaak een stuk breder en hoger. Ze passen niet allemaal onder de Versatile helaas. Welke wel/niet zal ik nog moeten uitzoeken. G-Ribs passen denk ik wel; die zijn niet zo gek hoog en ook niet idioot breed (ik heb hem nog niet gemonteerd onder m'n Versatile) maarja, als ze niet meer gemaakt worden en dus niet meer verkrijgbaar zijn, zal ik toch naar een andere band moeten zoeken.
Al aan het passen geslagen, Wilfred? Vergeef me m'n ongeduld, maar vanmorgen heb ik gemerkt dat de huidige Vredestein S-lick achteraan niet echt past bij winterse toestanden. Op het grootste deel van mijn woon-werktraject wordt er niet gestrooid en lag er deze morgen een mooi ijslaagje. Af en toe voelde ik het achterwiel slippen...

Is de Schwalbe Marathon Plus (406x47mm) trouwens ook geen goed alternatief om de winter door te komen?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#68 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef:Al aan het passen geslagen, Wilfred? Vergeef me m'n ongeduld, maar vanmorgen heb ik gemerkt dat de huidige Vredestein S-lick achteraan niet echt past bij winterse toestanden. Op het grootste deel van mijn woon-werktraject wordt er niet gestrooid en lag er deze morgen een mooi ijslaagje. Af en toe voelde ik het achterwiel slippen...

Is de Schwalbe Marathon Plus (406x47mm) trouwens ook geen goed alternatief om de winter door te komen?
Ik weet het niet. Ik vertrouw erop dat de G-Ribs passen (nog niet geprobeerd). Ik heb op basis van dat vertrouwen de opvolger besteld: de C-Rock
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#69 Bericht door WFvN »

de bakker schreef:Kan er niets aan doen maar ik begrijp het niet. Er zijn velomobielen waar je makkelijk 200 tot 300 kilometer kan mee bollen aan snelheden tussen 35 en 40km/u en er zijn gasten met velomobielen die tevreden zijn als ze vijf keer rond de kerk kunnen rijden. Dat begrijp ik nu niet zie :roll:
Het kon niet uitblijven :lol:

Tip: probeer je eens in een ander in te leven en blijf je niet blind staren op je eigen situatie.
Natuurlijk is je eigen situatie voor jou van belang bij jouw keuze voor een velomobiel. Jij bent waarschijnlijk (denk ik) een rasechte kilometervreter die vaak 100+ km op een dag rijdt. Zou ik dat doen, dan zou voor mij de keuze beremakkelijk zijn, dan had ik een Quest gehad.

Echter ben ik iemand die vaak kortere tochten rijdt waarbij de stuuruitslag van de Quest 2x per dag een belemmering is waardoor het snelheidsverschil al snel verdwenen is. Daar waar de Quest sneller is op mijn route, haal ik de Quest weer in bij bepaalde bochten. Neem daarbij dat ik vaak met de Versatile de stad in ga waarbij ik de fiets aan de hand moet meenemen. Ik kan je verzekeren dat de Versatile véél handzamer is dan de Quest door 1) de aanzienlijk kortere lengte en 2) de tilbeugel die het manouvreren een stuk makkelijker maakt. Nu gebruik ik de tilbeugel niet altijd op zo'n manier, soms gooi ik de kap open en kan ik met goed fatsoen 1 stuurhendel bedienen om de fiets te manouvreren.

In mijn geval is de Quest gewoon minder handig. De Quest kan dan veel sneller zijn, in mijn toepassing verdwijnt dat snelheidsverschil door een beperking van de Quest waar lange-afstand-rijders weer géén last van hebben.

Je zou me wél goed kunnen vragen waarom ik geen Mango heb gekozen; die verschilt in wezen maar weinig van de Versatile. Goed, de Mango heeft een iets grotere draaicirkel maar veel naam mag dat niet hebben. De Mango is een stuk lichter, een stuk goedkoper. Waarom geen Mango?
Ik geef de voorkeur aan de Rohloffnaaf; dan maar wat meer energieverlies, ik wil in stilstand kunnen schakelen. Goed, ik had de Mango kunnen uitrusten met een Rohloffnaaf. Mja, dan wordt de Mango snel een paar honderd euro duurder. Richtingaanwijzers erin, claxon erin en daar heb je weer een leuk bedrag erbij.
Neem daarbij dat ik de Mango gewoon minder mooi vind dan de Versatile en dat ik die openslaande kap van de Versatile en die spanzitting van de Versatile enorm aantrekkelijk vind én de volledig weggewerkte ketting, pak daarbij de Twintex onderbak van de Versatile die heel wat meer kan hebben dan de glasvezel body van de Mango wat verdomd handig is in de stad waar je toch nogal eens met flink wat trappers van bukkers te maken hebt en je hebt een mooi lijstje waarom je voor de Versatile zou kunnen kiezen en niet voor de Mango.

Nogmaals: probeer je in te leven in een ander.

Is de Quest een goede fiets? Absoluut.
Is de Versatile een goede fiets? Absoluut.
Is de Mango een goede fiets? Absoluut.
En zo kan ik het lijstje met velomobielen afmaken want ik ben er nog lang niet klaar mee. WAW/Cabbike/Leitra/Leiba/Go-One, bij allen kan ik wel een lijstje voordelen en nadelen verzinnen; gewoon proberen in te leven in verschillende manieren van toepassen van de fiets.

Als ik een auto zou moeten kopen en ik zou hem dagelijks gebruiken voor in de stad waarbij parkeerruimte schaars is, dan zou ik een klein autootje kopen en geen grote, lange, comfortabele slee waarmee je 240 km/h kan rijden. Zou ik dagelijks een paar honder kilometer moeten rijden met de auto, dan zou ik niet gaan voor het kleine autootje maar juist voor een wat snellere, comfortabelere auto.

Maar goed, mijn voorkeur gaat uit naar de fiets. De auto staat grotendeels werkeloos achter het huis.

Je hebt het steeds over 'sneller' en 'grote afstanden'. Waarom neem je geen auto? Daarmee kan je in dezelfde tijd nóg meer kilometers afleggen met een nóg grotere snelheid. (Bedenk je wel dat er kortzichtige automobilisten zijn die níet snappen dat JIJ zo'n bak geld uitgeeft aan een fiets terwijl de auto SNELLER is en per dag MEER kilometers kan rijden; hetzelfde idee)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#70 Bericht door de bakker »

Ben je zeker dat ik het ben die 'de lofzang predikt van z'n eigenste mobiel' :roll:

Een handvat om het ding mee rond te sleuren heb ik inderdaad niet en gelukkig ook nog niet gemist.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#71 Bericht door de bakker »

Beste WFvN,

Ik lees dat je net zo weinig met de wagen rijd als ik. Mag ik erop wijzen dat de snelheid van een wagen in vergelijking met een Quest (van andere mobielen weet ik het niet) in stedelijk gebied 'niet sneller is.

Meteen nog even vermelden dat ik het de automobielisten dan ook telkens onder de neus wrijf!

Maar iedereen mag traag rijden, wat kan daar het probleem van zijn. Misschien is een Versatile zelfs beter bij trager rijden in de winter? Bij trager rijden moet je misschien harder trappen en krijg je het sneller warm! :wink:

Maar het ging helemaal niet over deze zaken in dit item en zo zal ik weer 'de zwarte piet' zijn. :P WFvN jij mag sinterklaas zijn als de rest maar geen geschenken verwacht :roll:

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#72 Bericht door WFvN »

de bakker schreef:Ben je zeker dat ik het ben die 'de lofzang predikt van z'n eigenste mobiel' :roll:
Absoluut predik jij de lofzang van je eigen velomobiel maar je bent niet de enige. Ik doe gezellig met je mee, zo ook Eeuwige, Tihamér en nog wel meer mensen.

En op zich is het een goed teken dat jij (lees ook: wij, etc) je lofzang predikt: het geeft aan dat je blij bent met je velomobiel :) net zo goed als andere velomobilisten.
Een handvat om het ding mee rond te sleuren heb ik inderdaad niet en gelukkig ook nog niet gemist.
Duidelijk een pluspunt van de Versatile die voor jou niet van toepassing is. Die zal bij jou niet op je lijstje staan.

Maar je komt telkens weer terug bij het stukje onbegrip dat mensen voor een tragere, zwaardere velomobiel kiezen. Kan je je inmiddels een beetje indenken/voorstellen dat mensen op een andere velomobiel uitkomen door andere omstandigheden?
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#73 Bericht door WFvN »

de bakker schreef:Ik lees dat je net zo weinig met de wagen rijd als ik. Mag ik erop wijzen dat de snelheid van een wagen in vergelijking met een Quest (van andere mobielen weet ik het niet) in stedelijk gebied 'niet sneller is.
En of ik dat weet. Ín de stad is de velomobiel zelfs veel sneller. 2 jaar geleden heb ik meegedaan aan een actie van de fietsersbond waarbij er een 'wedstrijdje' was tussen auto en diverse fietsers (bakfietsen, ligfietsen, tandems, velomobielen etc.). Ik had toen nog m'n FAW. Ik was minuten eerder binnen dan de auto. De wedstrijd ging van een buitenwijk naar hartje centrum van de stad. De startplaats was notabene aan een ontsluitingsweg voor auto's, ik 'moest' nog door de wijk fietsen.
Ook een Questrijder reed mee maar reed vanuit een andere wijk. Hij moest een klein stukje verder dan ik en kwam ongeveer een minuut later aan dan ik. En zo stroomden nog heel wat fietsers binnen voordat de eerste auto eindelijk eens aankwam.

Mijn woon-werk-route is niet echt stedelijk te noemen. Maar duidelijk is wel dat m'n collega's die te lui zijn om de fiets te pakken, maar een beetje sneller op het werk zijn dan ik. Als ik mijn recordtijd van 22 minuten pak, zit er maar 2 minuten verschil met de auto. Dus ja, ik weet er alles van.
Meteen nog even vermelden dat ik het de automobielisten dan ook telkens onder de neus wrijf!
En terecht :twisted:
Echter op de lange afstand moet jij met je Quest, ik met m'n Versatile en anderen met hun velomobiel tóch het onderspit delven. Face it: voor de lange afstand is de auto écht sneller. En de fanatieke automobilisten trekken net zo hard hun wenkbrauwen op bij jou met je Quest als jij met je Quest tegenover eigenaren van tragere velomobielen.
Maar iedereen mag traag rijden, wat kan daar het probleem van zijn. Misschien is een Versatile zelfs beter bij trager rijden in de winter? Bij trager rijden moet je misschien harder trappen en krijg je het sneller warm! :wink:
Ongetwijfeld ;)

Maar ik durf best nog een keer een wedstrijd te rijden met een Quest dwars door de stad heen. Dan zal snel genoeg blijken wat nou het voordeel is van de kortere, wendbaardere Versatile. Of beter: het snelheidsvoordeel van de Quest zal dan echt minder tot z'n recht komen. Dat is ook al gebleken met die wedstrijd van de fietsersbond. Ik denk wel dat de Quest van mij had gewonnen als we dezelfde route hadden gereden maar wegens het parcours was het verschil in snelheid maar miniem. Pak een even lang parcours op een (vrij) recht stuk en ik kan wuiven naar de Quest die ik in een stofwolk zie verdwijnen aan de horizon.... voor me..... Tegen een Mango durf ik het overigens níet op te nemen.... okee, durf ik wel maar daarvan is de uitslag wel bekend: de Mango zal het zeer waarschijnlijk winnen; praktisch dezelfde fiets maar stukken lichter. Zet dan een Quest en een Mango tegenover elkaar en ik weet ook wel wie de winnaar is: de Mango.
Maar het ging helemaal niet over deze zaken in dit item en zo zal ik weer 'de zwarte piet' zijn. :P WFvN jij mag sinterklaas zijn als de rest maar geen geschenken verwacht :roll:
Dank ;)

Maar wat draag jij in je Quest op koude dagen?
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#74 Bericht door de bakker »

vanaf nu draag ik dienen zwarte piet mantel natuurlijk :twisted: :P

alle gekheid op een stokje, ik rij altijd net zo hard tot ik me goed voel in t-shirt.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#75 Bericht door WFvN »

de bakker schreef:alle gekheid op een stokje, ik rij altijd net zo hard tot ik me goed voel in t-shirt.
Geen echte koukleum dus.

Je hebt je Quest nog niet zo gek lang; is dit de eerste of tweede winter dat je je Quest hebt?

Ik weet niet hoe koud het momenteel bij jullie is maar heb je bijvoorbeeld ook al bij -5 gereden?
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Plaats reactie