Riderprobleempjes/problemen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Riderpiloot
Neo Prof
Fiets: Optima Rider
Contacteer:

Riderprobleempjes/problemen

#1 Bericht door Riderpiloot » zo 16 okt 2005, 17:11

Ik rijd zelf sinds 2003 op een optima Rider en heb deze al op veel punten aangepast en verbetert. Sommige aanpassingen waren echt noodzakelijk. Zijn er ook mensen die slechte ervaringen hebben met onderdelen van de Rider? Ik zal dat graag willen vernemen en zal dan ook mijn minpunten noemen.

1: Toen ik de fiets ging halen en er dus ook stuk op naar huis fietste merkte ik meteen op dat het rechtse spatbord loszat. Oplossing, even de boutjes weer vastdraaien.

2: Het achterspatbord had een zeer iritante rammel, bij goed nazien bleek een beugeltje net tegen de bagadrager aan te rammelen.

3: De naafversnelling kapot getrapt, deze is gemaakt via de garantie. na een paar maanden weer de naaf kapot. Oplossing, ik heb een geheel ander achterwiel genomen met een vaste pignon.

4: Overmatige bandenslijtage bij de voorwielen. Oplossing, goed uitlijnen.
Na een goede uitlijning nog steeds banden vreten.

5: Na een grondige controle bleek dat de kogelkoppelingen dusdanig veel speling hadden dat fatsoenlijk uitlijnen geen nut had. Oplossing, alle kogelkoppelingen vervangen door stangkoplagers.

6: Slecht werkende trommelremmen die zeer vaak bijgesteld moesten worden. Oorzaak, in de remtrommels zat dusdanig veel vet dat remmen niet mogelijk was. Oplossing, de trommels zuiver maken nieuwe remsegmenten monteren lagers vervangen omdat daar de stofring uitlag waardoor dus ook het vet uit het lager kon komen.

7: Bronzen busjes van stuurcomandoplaat uitgeslagen, Oplossing, nieuwe busjes maar deze zijn weer bijna aan de voor mij kritische grens. De nieuwe oplossing wordt een andere plaat met kogellagers.

8: Lagers van het stuur kapot. Oorzaak, montagefout waardoor de afstandbus tegen de stofring van één der lagers drukte en deze vernielde waardoor er op den duur teveel speling op deze lagers kwam. Oplossing, beide lagers vervangen.

9: Zitschaal gescheurd bij rugsteungedeelte. Ik wou een nieuwe zitschaal bestellen maar dan zou deze dus ook weer gaan scheuren. Oplossing, de oude zitschaal voorzien van een aluminium plaat en de zitschaal voldoet nog prima.

10: Het welbekende beugeltje om de kettinggeleiders vast te houden onder bij de geleiderol. Ik heb dit beugeltje 1 keer moeten vervangen vanwege breuk.

11: Trapaslager kapot gelopen. Oorzaak, ikzelf die soms veel te veel verlangt van zijn materiaal. Oplossing, een kwalitatief beter lager gebruikt.

Ward De Meyer
catering
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Contacteer:

Re: Riderprobleempjes/problemen

#2 Bericht door Ward De Meyer » zo 16 okt 2005, 18:54

Amai, das ook een hele lijst zeg! Ben je er uiteindelijk nu wel tevreden van?
Optima Stinger EX met Aeropunt

Riderpiloot
Neo Prof
Contacteer:

#3 Bericht door Riderpiloot » zo 16 okt 2005, 19:04

Jawel hoor, ik ben nog steeds dik tevreden over de Rider. Gelukkig heb ik kennis genoeg om de fiets zelf te onderhouden en te verbeteren. En onderweg heeft de fiets me nog nooit in de steek gelaten. Het is een makkelijke fiets om aan te werken :wink: Het frame lijkt me onverwoestbaar want ik heb me toch ooit fratsen uitgehaald met de Rider. Alleen maar om te testen hoe de fiets zal reageren. Dikke wielen erin en flink van de heuvels in Limburg afraggen, niet van het wegdek. Nee, het ruigere landschap opzoeken. Zo weet ik nu wel dat de Rider dus een prima frame heeft en een fijne achtervork die zijn werk goed doet. De keuze van RVS was niet verkeerd :lol:

Luc Willaert
General Manager
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Contacteer:

#4 Bericht door Luc Willaert » zo 16 okt 2005, 20:59

Riderpiloot schreef:Jawel hoor, ik ben nog steeds dik tevreden over de Rider. Gelukkig heb ik kennis genoeg om de fiets zelf te onderhouden en te verbeteren. En onderweg heeft de fiets me nog nooit in de steek gelaten. Het is een makkelijke fiets om aan te werken :wink: Het frame lijkt me onverwoestbaar want ik heb me toch ooit fratsen uitgehaald met de Rider. Alleen maar om te testen hoe de fiets zal reageren. Dikke wielen erin en flink van de heuvels in Limburg afraggen, niet van het wegdek. Nee, het ruigere landschap opzoeken. Zo weet ik nu wel dat de Rider dus een prima frame heeft en een fijne achtervork die zijn werk goed doet. De keuze van RVS was niet verkeerd :lol:
Als ik naar de foto's van de riders kijk heb ik altijd de indruk dat die zitjes zo recht staan. Ik zou veel platter willen liggen of is dat maar een indruk?

Riderpiloot
Neo Prof
Contacteer:

#5 Bericht door Riderpiloot » zo 16 okt 2005, 21:06

De zithoek is verstelbaar tussen de 28 en 33 graden. De zit is niet zo diep en zeker niet in vergelijking met een lage racer. Een voordeel hievan vind ik dat de nek minder belast wordt maar ook dat je in heuvelachtig gebied meer kracht kunt zettenop de pedalen. of is dat naar mijn gevoel? Als ik wel eens met mijn zoon die ook een lage racer heeft in zuid limburg ga toeren dan merk ik dat hij meer moeite heeft met klimmen ondanks toch een juist verzet. Hij heeft wel minder fietskilometers als ik en misschien dat dat ook wel zal schelen.

graddus
knopenhakkert
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Contacteer:

#6 Bericht door graddus » ma 17 okt 2005, 7:58

Ik denk dat het verhaal van die zithoek bergop wel klopt. Hoewel nou niet meteen een lage racer heb ik bij mijn flevoracer al last dat bij de wat steilere hellingen ik mezelf over het zitje heen lijk te drukken. Dat resulteerd dan weer in krampachtig zitten hetgeen het ademhalen flink bemoeilijkt, wat in de bergop dan weer niet echt prettig is. Om die reden bestaat er bij de flevobike ws ook de mogelijkheid om een steuntje tussen de achtervering te zetten en zo de zithoek voor stads- en klimverkeer steiler te maken. Heb ik echter nog steeds niet geprobeerd.

rik
General Manager
Postcode: 3630
Fiets: Ice sprint1 26"
Contacteer:

#7 Bericht door rik » ma 17 okt 2005, 19:17

Sinds 02/04/2005 rij ik ook met een rider, en veel problemen heb ik eerlijk gezegd nog niet gehad. Inmiddels toch al zo'n 4.500 km op de teller. 'k Heb hem tweedehands gekocht en volgens de vorige eigenaar had hij maar 620 km gelopen, hij was wel 4,5 jaar oud maar nog in nieuwstaat.
Het eerste en enige echt probleem was de trapas die verschoven was zodanig dat alles blokkeerde. Dat heb ik door de plaatselijke fietshersteller laten herstellen en daarna liep hij weer prima. Gelijk ook "klikpedalen" laten monteren en shimano schoenen gekocht wat toch wel een serieuze verbetering was.
Daarna ben ik op zoektocht gegaan naar een ander stoeltje (mesh omdat ik altijd een natte rug had op het originele) en dat heb ik gevonden bij ligfietser.nl (stoeltje van een ICE trike). Dit heb ik zelf met een lichte aanpassing passend gemaakt.
Na een goede 4.000 km waren de voorste banden versleten en heb ik dus nieuwe erop gelegd, de achterste band was (en is nog steeds) nog goed.
De laatste aanpassing die ik heb gedaan is het stuur: er stond een recht stuur op waardoor ik altijd naar beneden (onder het stoeltje) moest om te remmen wat best wel een beetje vervelend was. Bij optima dan een nieuw stuur besteld en er wonderwel in geslaagd om het zelf te monteren :D mits de aanschaf van een aantal langere kabels.
Hoe hij er nu uitziet kan je (hopelijk) hierbeneden zien op de foto.

Afbeelding

Plaats reactie