'n Hollander ontmoet een WAW

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

'n Hollander ontmoet een WAW

#1 Bericht door Wijnandt »

Helaas kon ik 17 en 18 september niet naar Gent wegens tijdelijke lichamelijke ongemakken. En kon dus helaas niet de WAW van Dries Callebout bekijken en aan de tand voelen.

Gelukkig kon ik via Dries contact leggen met de Nederlandse eigenaar van WAW 003. Die woont in Amsterdam-Noord aan de rand van de stad, wel dichterbij dan Gent. Afgelopen zaterdag (1 okt 2005) ben ik daarheen getogen en heb ik kennis kunnen maken met de WAW en zijn tevreden eigenaar. Hij gebruikt de WAW voor 2x per week pendelen tussen Amsterdam-Noord en Utrecht -46 km enkele reis.

Kennelijk maakte ik een betrouwbare indruk want ik mocht de WAW voor enkele uren meenemen op een tochtje in de mooie omgeving even buiten Amsterdam-Noord. Via Het Schouw ben ik naar Broek in Waterland gegaan en heb daar de karakteristieke houten woningen bewonderd die zo kenmerkend zijn voor dat dorp, en een terrasje gepikt.

Aldus heb ik op een ontspannen toertochtje (gemiddelde snelheid 30 km/uur, voor en tegen de wind) nader kennis kunnen maken met de rijeigenschappen van deze Belgische velomobiel.

Voor de goede orde: 'k ben geen sterke fietser, al heb ik een goed uithoudingsvermogen. WAW 003 was iets te lang voor mij afgesteld want de eigenaar is 5 cm langer dan ik. Dus 'k moest wat onderuitzakken om goed te kunnen trappen. Maar ook dan zat het comfortabel en had ik de overtuiging dat ik dank zij het achteroverliggende carbon zitje (ca. 30 graden zithoek) en de hoofdsteun het uren achtereen kon volhouden.

Natuurlijk ben ik ook niet voluit gegaan: het was de eerste keer in de WAW en je moet natuurlijk voorzichtig zijn met andermans spullen. Het mooie weer nodigde niet uit om de kap op te zetten, dus het was cabrio rijden.

Met mijn gemiddelde postuur (niet dik, niet dun, niet kort, niet lang: 75 kg schoon aan de haak en 1.77 m lang) paste ik comfortabel in de WAW en had niet het gevoel dat de velomobiel te groot of te klein was. Het was gewoon plezierig precies goed. De lengte en breedte van de velomobiel schatten tijdens het rijden ging uitstekend: 'k ben nergens tegenaan of klem gereden.

In en uitstappen ging zelfs de eerste keren al gemakkelijk: wat minder gemakkelijk dan in de Versatile, maar wel veel gemakkelijker dan in Quest of Mango. Het sturen met de stuurknuppels voelt direct vertrouwd aan. WAW 003 fietste licht, kennelijk ook door de knalhard opgepompte Marathon Slicks die er voor en achter onder zaten. Wat natuurlijk wel voor de nodige rammels zorgt op klinkerweggetjes...

Het is heel goed te merken dat het een lichte velomobiel is, want ik kon er vlot mee optrekken, en remmen doet-ie ook goed en snel.

De wegligging van de WAW vind ik zondermeer uitstekend: ietwat hard geveerd en 't karretje ligt werkelijk als een blok op de weg. Geen enkel moment had ik het gevoel dat ik ongemakkelijk hoog boven de weg zat te wiebelen. Het is goed te merken dat-ie niet primair door en voor lange mensen is ontworpen, maar voor mensen met een gemiddeld postuur.

De stroomlijn doet z'n werk uitstekend. Het is werkelijk opvallend dat al bij lage snelheden --25-30 km/uur-- je heel ontspannen en soepel kunt fietsen met een krachtinspanning die je een lange dag kunt volhouden.

De vormgeving van de WAW vind ik erg mooi: een karakteristiek lijnenspel dat ervoor zorgde dat de WAW in Broek in Waterland veel bekijks trok en diverse keren is gefotografeerd.

Aan de afwerking --buiten en binnen-- van WAW 003 was te zien dat het een van de eerste exemplaren is. Maar daarvoor was ik van te voren door de eigenaar gewaarschuwd: 'ziet er niet echt mooi uit'. En de kleurenwisseling van rood naar zwart en weer terug (het laatste met de hand) maakt het verschil met de nieuwere WAW's nog groter.

De gebruikte carbon/kevlar bewapening en de epoxy vulling maakt de WAW letterlijk een taaie rakker. Scheurtjes of barstjes vertoont WAW 003 niet, ook niet aan de onderzijde.

Zou ik van plan zijn om een velomobiel te kopen, dan gooit de WAW op basis van mijn ervaringen heel, heel hoge ogen. Om meerdere redenen wil ik echter kiezen tussen een open trike (waarschijnlijk de Scorpion van HP Velotechnik) of een velomobiel. En die keus is nog lang niet gemaakt omdat enkele ervaringen nog ontbreken.

Nog een vraag aan de WAW-eigenaren die dit lezen: is het bandenwisselen dan wel plakken van het achterwiel te doen zonder de staart te demonteren?
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

Re: 'n Hollander ontmoet een WAW

#2 Bericht door graddus »

Wijnandt schreef:Kennelijk maakte ik een betrouwbare indruk... ...en een terrasje gepikt.
Zo betrouwbaar dan blijkbaar ook weer niet... :lol:

To the point, mooie recensie, zal Dries blij mee zijn!

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: 'n Hollander ontmoet een WAW

#3 Bericht door Wijnandt »

graddus schreef:
Wijnandt schreef:Kennelijk maakte ik een betrouwbare indruk... ...en een terrasje gepikt.
Zo betrouwbaar dan blijkbaar ook weer niet... :lol:
Ik neig eerder naar een bourgondische dan een Hollands zuinige levensstijl, en een gezellig terrasje pikken in een mooie omgeving met goede consumpties hoort daar vanzelfsprekend bij :D

Maar je bracht mij op een idee: weten Vlamingen net zo goed als Hollanders wat 'terrasje pikken' is?
Deze uitdrukking is in ieder geval minder gangbaar in Vlaanderen dan in Nederland: via Google.be krijg ik 292 hits van pagina's met 'terrasje pikken' uit België. Via Google.nl ca. 15.500 pagina's uit Nederland, ruim 50 maal zoveel.
Eerlijk gezegd had ik dit niet direct verwacht... :shock:
graddus schreef:To the point, mooie recensie, zal Dries blij mee zijn!
Misschien wel, we zien wel of hij hierop wil reageren. Maar ik wilde de over-exposure van de Quest op de diverse ligfietsfora ietwat compenseren. Niet dat ik iets tegen de mannen van Velomobiel.nl heb, integendeel! Het zijn uitstekende vaklui, sportieve mensen en zeer aangenaam in de omgang. Dit gaat helaas niet altijd op voor de mensen die de Quest ophemelen en andere velomobielen met hun voors en tegens niet zien staan of rijden :twisted:
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#4 Bericht door jean peinture »

Nog een vraag aan de WAW-eigenaren die dit lezen: is het bandenwisselen dan wel plakken van het achterwiel te doen zonder de staart te demonteren?
HElaas, dat gaat helemaal niet. IMaar met een Marathon Plus van 47 mm breed hebt ge nagenoeg hetzelfde comfort als met de vette big appels. Ge rijdt er wel niet mee stuk (is mijn ervaring) Als volgend jaar de Big Appels uitkomen met dezelfde anti leklaag als de marathon plus zal ik die wel eens proberen als de huidige band aan vervanging toe is.
To the point, mooie recensie, zal Dries blij mee zijn!
Mooie ervaring en inderdaad, zo voelt WAW-rijden ook voor mij.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

Dat van dat terrasje pikken zijn van die vragen die ik als gecertificeerd grensgeval niet echt kan beantwoorden, ik weet meestal niet meer welke uitdrukking van waar afkomstig is :wink:

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: 'n Hollander ontmoet een WAW

#6 Bericht door Ward De Meyer »

Wijnandt schreef: Nog een vraag aan de WAW-eigenaren die dit lezen: is het bandenwisselen dan wel plakken van het achterwiel te doen zonder de staart te demonteren?
Ik was wawrijder, maar uit ervaring weet ik dat je toch beter de moeite neemt om de vijsjes te lossen ipv te klungelen. Zijn de waw's tegenwoordig trouwens niet uitgerust met velcro's zodat demontage een makkie wordt?
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#7 Bericht door Johan Clerx »

Mooie recentie Wijnand. Die WAW zijn echt wel stevige beestjes. WAW 003 vertoont nog geen barstje? Ik dacht nochthans dat ons Wardje der een tijdje mee rondgebold heeft :lol: :lol:

@Ward: sorry jong, kweet dat het een flauwe grap is en dat het afgezaagd begint te worden. #-o

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

WAW003 is volledig hersteld met een paar kleine aanpassingen door zijn nieuwe, nederlandse eigenaar: ff zien, normaal heb ik hier zelfs een afbeelding.

hij zou het volgende hebben gedaan:
- ergens verbreed, ik vermoed aan de schouders, ik weet niet of dat veel is hoor.
- wielkasten verbeterd zodat de band niet meer aanloopt (in de bochten denk ik, heb dat ook met de limit)
- aan de binnenkant van de neus een nieuwe mat en epoxy gezet om die weer hard te krijgen, (die was beetje zacht geworden door ward zijn onmoeting met de muur van de bibliotheek :))
- hij vond het zwart niet lijken en heeft em dus weer in de oorspronkelijke kleur gezet (doet er me aan denken, wie schildert er dit jaar zijn VM zwart voor de nocturne in overslag? ik niet hoor!)

@wijnandt:
als je een terrasje pikt, moet je het na gebruik wel terugzetten he, zodat andere mensen er ook van kunnen genieten.
ik denk dat die 292 keer "terrasje pikken" op belgische sites allemaal door nederlanders is geplaatst, in ieder geval al een stuk of tien keer hier op het forum.
Bijlagen
DSCN0689.JPG
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

Wouter schreef:WAW003 is volledig hersteld met een paar kleine aanpassingen door zijn nieuwe, nederlandse eigenaar: ff zien, normaal heb ik hier zelfs een afbeelding.

hij zou het volgende hebben gedaan:
- ergens verbreed, ik vermoed aan de schouders, ik weet niet of dat veel is hoor.
- wielkasten verbeterd zodat de band niet meer aanloopt (in de bochten denk ik, heb dat ook met de limit)
- aan de binnenkant van de neus een nieuwe mat en epoxy gezet om die weer hard te krijgen, (die was beetje zacht geworden door ward zijn onmoeting met de muur van de bibliotheek :))
- hij vond het zwart niet lijken en heeft em dus weer in de oorspronkelijke kleur gezet (doet er me aan denken, wie schildert er dit jaar zijn VM zwart voor de nocturne in overslag? ik niet hoor!)
En, naar wat ik toch vermoed, ook speciale "uitstulpingen" gemaakt om voor- en achterlichten in te plaatsen.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

graddus schreef:Dat van dat terrasje pikken zijn van die vragen die ik als gecertificeerd grensgeval niet echt kan beantwoorden, ik weet meestal niet meer welke uitdrukking van waar afkomstig is :wink:


Ik dacht dat nederlanders eerder terrasjes "leenden" :wink:

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#11 Bericht door Ward De Meyer »

Wouter schreef: hij zou het volgende hebben gedaan:
- ergens verbreed, ik vermoed aan de schouders, ik weet niet of dat veel is hoor.
Hij is idd aan de schouders verbreedt. Ik herinner me dat nog, doordat degene waarmee ik de go-one ruilde, niet in de waw paste, maar hem toch nam.

@johan: nie aantrekken, ben het al gewoon geworden :wink:
Optima Stinger EX met Aeropunt

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 'n Hollander ontmoet een WAW

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

Wijnandt schreef:In en uitstappen ging zelfs de eerste keren al gemakkelijk: wat minder gemakkelijk dan in de Versatile, maar wel veel gemakkelijker dan in Quest of Mango.
Oei, oei, dat gaat Johan niet graag horen! :wink:

Kun je ons trouwens iets meer vertellen over de verlichting in die WAW?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#13 Bericht door Edje »

Johan Clerx schreef:
Ik dacht dat nederlanders eerder terrasjes "leenden" :wink:
NEE Johan, ze nodigen een vriend uit om een terasje te doen, en de rekening te betalen :twisted: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

#14 Bericht door lieve »

of ze gaan bij de buren iets drinken!! :idea:

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#15 Bericht door graddus »

ben wel blij dat je van de zelfmaaklimonade af bent Lieve...

Plaats reactie