Elektrische pomp

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Elektrische pomp

#1 Bericht door Obelix »

Op de wekelijkse ligfiets.net-nieuwsbrief kwam deze voorbij: https://www.donrox.com/product-categori ... pomp/band/

Nu ligt er in de Strada een klassieke voetpomp met nanometer en dat werkt perfect, maar bij het meenemen van veel bagage durft die pomp al eens in de weg zitten. Anderzijds ben ik ook op zoek naar een pomp/compressor om mijn autobanden mee op spanning te houden. Dus als ik de promofilmpjes mag geloven zou die Donrox twee vliegen in één betekenen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe lang gaat de batterij mee wanneer je deze pomp niet gebruikt? Zijn er alternatieven?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#2 Bericht door bicky »

ik heb deze pomp eens cadeau gekregen voor mijn nieuwjaar. Vroeg eigenlijk een draagbare pomp op 230v #-o

De koppeling heb ik direct vervangen door een eigen systeem want degene die erop zat wat enkel voor autobanden.
Heb ze nog maar enkele keren gebruikt.
Het pomp systeem is erg traag en duurt minuten om een band op te blazen en maakt ondertussen een enorm kabaal.

ik zal hem alvast niet aanraden
iemand 2dehandsje kopen :lol:

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#3 Bericht door Maddox »

Heb recentelijk een mini-USB oplaadbare pomp gekregen. Spotgoedkoop dingetje dat eerder lijkt op een speelgoedje voor volwassenen.

Het is te zwaar om als "meeneempomp" te gebruiken.
Het duurt ook lang om een 20" band volledig opgepompt te krijgen, en een 26" is al helemaal lang wachten met veel lawaai.

Het werkt wel, en als je niks anders hebt, prima. Het is ook een stuk compacter dan een gewone ouwerwetse fietspomp, ongeveer even groot als een handmatige "korte" pomp. Laat staan een voetpomp. En je bent geen half uurtje jezelf uit de naad aan't pompen.

Bof, 'k ben weer verwend op dat vlak, moet alleen opletten dat ik binnenbanden met Schrader ventielen neem. Want ik heb al jaren de nodige dingen om motor en autobanden op te pompen. Compressor in de werkplaats, voetpomp bij de rest van het fietsmateriaal, en een oude duiktank als mobiel drukvaatje.

Voor "field repairs", een setje CO2 patronen.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#4 Bericht door Obelix »

bicky schreef: vr 04 jun 2021, 21:05 ik heb deze pomp eens cadeau gekregen voor mijn nieuwjaar. Vroeg eigenlijk een draagbare pomp op 230v #-o

De koppeling heb ik direct vervangen door een eigen systeem want degene die erop zat wat enkel voor autobanden.
Heb ze nog maar enkele keren gebruikt.
Het pomp systeem is erg traag en duurt minuten om een band op te blazen en maakt ondertussen een enorm kabaal.

ik zal hem alvast niet aanraden
iemand 2dehandsje kopen :lol:
Dat klinkt alvast niet zo positief en is volledig in tegenspraak met de info op de firmawebite. Ik kijk uit naar iets anders!

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#5 Bericht door Obelix »

Maddox schreef: za 05 jun 2021, 21:36 Heb recentelijk een mini-USB oplaadbare pomp gekregen. Spotgoedkoop dingetje dat eerder lijkt op een speelgoedje voor volwassenen.

Het is te zwaar om als "meeneempomp" te gebruiken.
Het duurt ook lang om een 20" band volledig opgepompt te krijgen, en een 26" is al helemaal lang wachten met veel lawaai.

Het werkt wel, en als je niks anders hebt, prima. Het is ook een stuk compacter dan een gewone ouwerwetse fietspomp, ongeveer even groot als een handmatige "korte" pomp. Laat staan een voetpomp. En je bent geen half uurtje jezelf uit de naad aan't pompen.
Heb je het nu over die Donrox? Of over het usb-pompje?

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#6 Bericht door KarelJ »

Voor onderweg gebruik ik al een aantal jaren deze minipomp: https://www.bikersdream.de/

Ik heb die pomp via Rose gekocht (maar daar is ze volgens mij niet meer verkrijgbaar). Ze is wel nog op andere plekken te koop (gewoon zoeken naar bikersdream of "bikers dream")

voordeel:
- compact, maar wel handig (uitklappen stukken om met ene voet pomp op z'n plek te houden, en met ander voet te pompen, slangetje zodat je het ventiel niet afscheurt (wat je wel kan voorhebben met die pompjes die rechtstreeks op het ventiel aangesloten worden)
- met voet pompen (dus niet al te vermoeiend)
- kan toch redelijk wat druk in de band krijgen
- wordt geleverd in een hoesje

nadeel:
- zelf pompen
- drukmeter is elektronisch en als je het batterijtje in de pomp laat zitten, dan is dit gegarandeerd leeg als je het nodig hebt (ik neem het batterijtje dus altijd los mee en plaats het enkel in de pomp als ze gebruikt wordt)

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#7 Bericht door KarelJ »

ik zie dat er van die bikersdream pomp ook een analoge versie bestaat (ik weet niet of die al bestond toen ik de pomp kocht). ik heb de versie met elektronische drukmeter (met batterij).
ik heb geen ervaring met de analoge versie (maar op foto ziet die er op de drukmeter na, identiek uit)

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#8 Bericht door Maddox »

Obelix schreef: ma 07 jun 2021, 10:16 Heb je het nu over die Donrox? Of over het usb-pompje?
Beiden eigenlijk. Maar voornamelijk het USB pompje.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#9 Bericht door Wouter D »

Ik ben tevreden gebruiker (voor autobanden) van mijn makita accu compressor. Ik koos ervoor omdat ik de accu's heb op andere machines. Te zwaar om mee te nemen op de fiets. Daar behelp ik me met een kleine hand/voetpomp.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#10 Bericht door Obelix »

Wouter D schreef: ma 28 mar 2022, 22:08 Ik ben tevreden gebruiker (voor autobanden) van mijn makita accu compressor. Ik koos ervoor omdat ik de accu's heb op andere machines. Te zwaar om mee te nemen op de fiets. Daar behelp ik me met een kleine hand/voetpomp.
Deze heb ik een dik jaar geleden ook gescoord bij de aankoop van mijn Makita grasmachine. Bijzonder tevreden over, maar helaas te zwaar om elke dag mee te zeulen. De lange voetpomp met drukmetertje blijft in de Strada liggen.
Laatst gewijzigd door Obelix op vr 01 apr 2022, 9:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WAW087
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: di 07 jul 2020, 20:43
Postcode: 9190
Velomobiel: WAW087,408,478,FlooW
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#11 Bericht door WAW087 »

Ik gebruik de makita accu compressor in de waw, de accu wordt ook gebruikt via een step down converter voor de verlichting, en dashcam, heel tevreden over, het extra gewicht neem ik er graag bij.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Elektrische pomp

#12 Bericht door Maddox »

WAW087 schreef: do 31 mar 2022, 18:50 Ik gebruik de makita accu compressor in de waw, de accu wordt ook gebruikt via een step down converter voor de verlichting, en dashcam, heel tevreden over, het extra gewicht neem ik er graag bij.
Op dit moment heb ik 12V 10A beschikbaar van mijn step down convertor die uit de 48V accu's lurkt. Dat systeem bevalt me ook.

Maar als het nodig blijkt, kan ik de hele setup , uitgezonderd de Bafang, voorzien vanuit een 3S 5000mAh RC hardcase accu.

Langs de andere kant, om zo'n klomp extra aan compressor mee te nemen, daar moet ik nog een plaatske voor verzinnen.

Plaats reactie