licht monteren op open ligger

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

licht monteren op open ligger

#1 Bericht door Ludwigdesmet »

Op de derailleur-staander van mijn ligfiets is voldoende ruimte voor een voorlicht, maar hoe monteer ik dat hier op?
Ik zoek eigenlijk een soort van 'clamp' waarop ik dan de beugel vh licht kan monteren.
De meeste lichten zijn tegenwoordig voor stuurmontage, maar als ik dat op die staander zet schijnt mijn licht naar de sterren, :lol:

TM48
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 12:14
Postcode: 9112
Fiets: Hurricane
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#2 Bericht door TM48 »

Hoe is de bevestiging van je licht normaal voorzien? Misschien iets uitdokteren met zo'n metalen klembandje dat je kan aanvijzen met schroevendraaier oid?(slangenklem is ook een gebruikte benaming)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#3 Bericht door bicky »

is er geen bevestiging mogelijkheid helemaal vooraan de trapboom?
Best zit je licht zo ver mogelijk vooraan zodat je voeten/benen niet zorgen voor een schaduw.

een foto zegt soms meer duizend woorden.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#4 Bericht door blackarmor »

meeste neuspijpen hebben een kleine lip met een gaatje helemaal vooraan zitten waar je dan een horizontale of verticale houder opzet voor de lamp .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#5 Bericht door halepole »

ik vermoed dat dit er niet op zit zoals ik zie op de site van maia ligfietsen zie foto onderaan.
De minoura swing grip lijkt mij een goed mogelijkheid
https://www.rosebikes.nl/minoura-swing- ... =standaard
Ik zie wel twee gaatjes voor een bidonhouder en daar kan jeook wel een lampenhouder voor kopen.
Op volgende link zie je veel mogelijkheden, je moet even zoeken naar een passende voor jouw fiets.
https://tadpolerider2.wordpress.com/201 ... cessories/
Afbeelding

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#6 Bericht door janV »

Op de 2 bouten voor de lengte vd neuspijp in te stellen heb ik een plaatje gemaakt en dit omgeplooid als een buisje waarin men voorlicht in vastklemt. Het plaatje is voorzien van een vast gat en een sleufgat (voor de voorste bevestigingsmoer_zo kan ik de hoogte vd lichtdstraal regelen) om het te monteren op mijn ligfiets. Werkt super.

TM48
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 12:14
Postcode: 9112
Fiets: Hurricane
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#7 Bericht door TM48 »

Zelf gebruik ik een voorlicht welke 70 lux werpt in een mooie waaiervorm recht op het wegdek. Ik monteerde dit op het verticale gedeelte van m'n klapstuur maar net uit mijn gezichtsveld.De hoogte van mijn voorlicht is ongeveer net zo hoog als op een gewone fiets...
Inderdaad schijnt dit op je trappende benen, doch ik ondervind er geen hinder van.Zelfs niet met de regenbroek aan, welke reflecterende stof over gans mijn knieën heeft.Vermoedelijk maakt me dit ook extra zichtbaar bij medeweggebruikers. (knipperend effect van op en neergaande beentjes...)
Een groot pluspunt van deze bevestiging is dat je voorlicht met je stuur meedraait. Je kan dus veel beter in bochten kijken tijdens het rijden doordat er minder vertraging op zit tov de montage op de trappersbuis/dérailleurnok.

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#8 Bericht door Samural »

Op mijn Metabikes, had ik een Terracycle lamphouder, en ik was er heel tevreden van:
Afbeelding
Afbeelding
Verkijgbaar bij Icletta in verschillende maten en met veschillende bevestigingssystemen: https://shop.icletta.com/de/zubehorhalt ... 00-mm.html

Daarvoor had ik een Toppeak BarXtender maar het was te flexibel en de koplamp trilde:
Afbeelding

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#9 Bericht door Ludwigdesmet »

bedankt voor de vele reacties, ik ga zeker iets vinden :)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#10 Bericht door Wouter D »

Ik kocht via de chinees een lamphouder die op de uitvalnaaf van mijn voorwiel past, ziet er mooi uit. Maar is nog niet gemonteerd, dus nog geen ervaring.

€ 1,34 50%OFF | Cbmmaker Fiets Hub Quick Release As Voorwiel Lamphouder Cycling Bike Extender Extension Mount Fiets Accessoires
https://a.aliexpress.com/_m01Oauh
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#11 Bericht door CapoJan »

Wouter D schreef: zo 31 jan 2021, 21:46 Ik kocht via de chinees een lamphouder die op de uitvalnaaf van mijn voorwiel past, ziet er mooi uit. Maar is nog niet gemonteerd, dus nog geen ervaring.

€ 1,34 50%OFF | Cbmmaker Fiets Hub Quick Release As Voorwiel Lamphouder Cycling Bike Extender Extension Mount Fiets Accessoires
https://a.aliexpress.com/_m01Oauh
Nadeel van die oplossing is vooral dat je lamp heel laag zit. Daardoor krijg je lange slagschaduwen. Omdat die zo laag zit, moet je de lamp meer vooruit richten om voldoende licht te hebben en daardoor wordt de kans op verblinding van tegenliggers ook groter. Ik ben benieuwd wat het in de praktijk zal geven.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#12 Bericht door Wouter D »

Bij de rand is dit zowat de enige oplossing. Ik heb er zelf ene gemi uit een combi van een balhoofd spanring en een stukje barend.maar dat is niet het mooiste ontwerp.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: licht monteren op open ligger

#13 Bericht door Maddox »

Ik heb een "front spoiler" op Grey Ghost geplaatst, met daarin een setje LED strips die "dagrijlicht" alswel richtingaanwijzers zijn.
Er hangt ook nog een 20" LED bar aan, die me voldoende verlichting geeft op de donkere fietspaden. (krijgen hun stroom uit een DC/DC converter die van 48V 12V 10A maakt)

Dat zorgt er wel voor dat mijn open ligger trike bijna de lengte krijgt van een aerodynamische machine.
Maar in 1 keer ook de montagemogelijkheid geeft voor mijn "overdekking".

Plaats reactie