Multifunctionele lichtvin

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...

Graag verneem ik jullie bevindingen hieromtrent

Peiling eindigde op wo 06 jan 2021, 16:01

Wat een slecht idee, niet aan beginnen [-X
0
Geen stemmen
Flevobike/Fietser.be hebben het leukste concept :^o
0
Geen stemmen
Pauvre Mouton: ga nog wat in de weide lopen grazen :-)
0
Geen stemmen
Wauw, wat een leuk idee, zeker verder uitwerken =D>
11
100%
Kan ik al een bestelling plaatsen? [-o<
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 11

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#31 Bericht door Pauvre Mouton »

even wat beter reageren
Cliff schreef: do 15 okt 2020, 1:56 De leds, en dus de centrale kern, moeten zo verticaal mogelijk zitten, om het licht mooi horizontaal te verstrooien, dit zal (veronderstel ik) de zichtbaarheid van voor en achter sterk beïnvloeden. In de, overigens interessante, schetsen van Pauvre Mouton zit de verticale doorvoeropening te schuin, waardoor ook de leds schuin zullen zitten, en hun licht naar boven of beneden verstrooien.
Het binnenwerk heb ik niet uitgetekend, maar de leds kunnen verticaal worden geplaatst, mits gebruik van een doorzichtig kapje waardoor het licht frontaal als zijdelings zichtbaar is.
Cliff schreef: do 15 okt 2020, 1:56 Een extra rond achterlicht, zoals in de schets van Pauvre Mouton, lijkt me wel leuk, maar het maakt de productie een pak complexer. Je moet dit extra licht ook van voeding kunnen voorzien in het transparante volume van de vin.
Dat ronde achterlicht is geen extra licht, de ronde en de strook naar onderen is slechts 1 licht (ledstrip) ;-)
Maar idd moeilijker in elkaar te knutselen allemaal

Hier een ingetekende versie van de schets
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op vr 16 okt 2020, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
My smile is always in shape!

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#32 Bericht door jantje »

Veel info ineens om te lezen. =D>

Mijn ervaring met 3D printen is dat het resultaat bros is: tak of steen ertegen is al voldoende om te beschadigen/af te breken.
Als een op zich staande vin (met niet zo vaste bevestiging) lijkt me OK, maar ik zou er nooit van z'n leven en (te) dure camera opzetten, laat staan moment op laten inwerken door er en vlag in te planten die wind of andere dingen vangt.

Achteraan:
Gietharsen zijn de laatste jaren enorm verbeterd. Met een beetje mal, en een opgeruwde zijkant met bv schuurpapier, lijkt me dat wel mogelijk om dmv breking van licht ook de zijkanten te laten oplichten als het maar in de zichtbundel van je LED's zit. Maar opnieuw: op zich zijn ze te bros om compleet te gebuiken voor deze toepassing. (geen waarschuwen als iets brekt, niet plooien, geen voorafgaand geluid, gewoon ineens knap, weg camera.
Beide zijn geschikt voor strooilicht indien vastgemaakt aan een sterker geheel.
Maar opnieuw het warm water uitvinden en opboxen tegen een miljoenenindustrie lijkt me hopeloos.
Fietsverlichting bestaat al e ;)
We zoeken eigenlijk iets waarmee je verlichting goed op een velomobiel kan plaatsen, op een meer zichtbare plaats dan nu, niet percé naar het mooiste lampje om je raket mee te versieren. :D
(ik toch niet: Function over Form als het van mij afhangt (en de functie is: opvallen camera dragen, toch nog liefst een beetje licht en aero zijn)

Daarom: die Knog Cobber large is wel iets interessant: groot oppervlak, ook zijkanten goed zichtbaar, en gigantisch veel licht. Makkelijk verwijderbaar om om te laden
Jammer dat er geen remlicht in zit zoals de Lezyne Strip Alert Drive Pro 300, die heft dan wer minder batterij
Maar ga je die dan van extra kabel voorzien om bovenop de interne batterij nog bij te kunnen laden?
En schijnt die terwijl hij oplaadt? En wat met waterdichtheid tijdens laden?

Vooraan:
je zit met 2 dingen die niet mogen verblind worden:
Jezelf en daarom is licht op de neus EN spiegels uit den boze.
Als het licht voldoende gecondenserd uit 1 punt komt kan dat dmv een schaduwwerper die niet te hard opvalt.
Hoe groter het frontale oppervlak van het voorlicht, hoeveel te moeilijker het afschermen van je neus en spiegels wordt zonder een gigantische windvanger te monteren.
En je camera: opletten met die schaduwwerper want die refecteert naar boven (of er nog een extra voorzien, maar hoe toon je dan aan op beeld dat die verlichting op stond?)
Daarom lijkt die hoed op de Milan met opnieuw bestaande high end fietsverlichting wel nuttig. (oa ook omdat de Kellerman lichtjes tegen de zijkant schijnen en dus de achterste helft extra verlichten en waardoorde grote openingshoek van de LED's niet nodig is en veel meer licht naar achter kunnen concentreren (daar waar het voornamelijk nodig is gelet op het profiel van een velomobiel).
Helaas is (bijna) elke verlichting met groot strooilicht (net omdat dat resulteert in zelf beter gezien worden) en dus hinderlijk voor zowel jezelf als de camera.

Kortom denk ik dan:
Paaltje (iets esthetischer mag uiteraard) met:
achteraan ofwel de
- Kellermanlichtjes als de lengte van de "paal voldoende" is om de zijkant nuttig te beschijnen (+-€200 incl remlicht en pinkers, externe voeding) of de
- Lezyne of Knog (batterij, moeilijk tijdens de rit schakelbaar) +- €100
- toch zelf iets fabriceren zonder bewezen batterijcapaciteit en durabiliteit

Vooraan:
- windvangers en een groot opp. met leds (bv Knog Cobber front, motorfietsverlichting,...)
- minder windvangers en puntbron (kies maar naar hoeveel €€€ je wilt uitgeven)
- zelfbouw leds
- Schakelbare fiets verlichting (ook als zicht te gebruiken

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#33 Bericht door Pauvre Mouton »

Bwah camera hangt toch nog vast aan stroomvoorziening als hij eraf knak. En dat vlagje is optioneel idee dat wellicht niet geïntegreerd ging worden.
Carbon goed geprint met versteviging binnenin, kan toch wel wat hebben of niet?

Idd, we zijn het te moeilijk aan 't maken.

Vandaar dat het ook een idee kon zijn om in de camerasteun achteraan een soort van verticale buis te voorzien waar je zo'n knog lampje met rubber bandje omheen kan vastmaken.
Dan kan heel dat led- en doorzichtige printgedoe de vuilbak in.
Simpele camerasteun waarop je een lampje kan bevestigen is dan een simpele uitvoering (geen frontale en zijdelingse verlichting, buiten die 330° knog)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Cliff
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 1:09
Postcode: 2000
Fiets: Armadillo
Velomobiel: WAW
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#34 Bericht door Cliff »

Hey lichtvinners ;)

Ik merk dat ik net iets te weinig vrije tijd heb om de evoluties hier op de voet te kunnen volgen… er lijken een aantal ideeën op verschillende golflengten te zitten, maar daar kunnen we enkel beter van worden denk ik.
Ik probeer effe in te pikken.

Jantje, dat brosse is inderdaad een punt, ik heb beelden gezien van de duurtests die voor de Flevobike vin zijn gedaan, ik probeer ze hieronder in te sluiten.
Ik denk dit te kunnen counteren met voldoende verstevigingsribben in het ontwerp te stoppen, waardoor krachten beter opgevangen kunnen worden. Of dat voldoende is kan enkel praktijk uitwijzen… en herprinten indien nodig.
scheur rechts small.jpg
Ik veronderstel dat je gelijk hebt dat het extra gewicht van een camera niet kan zonder een extra versteviging, vermoedelijk best in de vorm van een draadstang of eventueel een koperprofieltje in alu of rvs, waarin onder en boven draad getrokken is. Onderaan voor de bevestigen op de velomobiel, bovenaan voor de integratie van de camera mount.
Ik neem aan dat 3D-printen niet rond een metalen object kan, iemand hier ervaring mee?

constructie bodem small.jpg
In het beeld van de Flevobike vin zie je wat ik in m’n vorig bericht bedoelde met 4 met de rug aan elkaar geschakelde U’s bedoelde, waarin de led-strips zitten. In de Flevo-versie zitten de laterale oranje leds rug aan rug, in mijn concept zit daartussen een verticale koker voor de stroomtoevoer voor de camera, en de draadstang of koker voor de stabiliteit en bevestiging.

Pauvre Mouton, die laatste schets ziet er een pak ‘leesbaarder’ uit. Het geheel heeft een (Star Trek) trekkie-ish karakter ;) De vorm wordt daarmee wel een pak complexer dan wat Flevobike doet, niet noodzakelijk pro noch con.
Begrijp ik het correct dat je een opaak volume voorziet met enkel vooraan en achteraan een lichtstrip? Voor mij lijkt dat alleszins niet voldoende, ik wil zeker lateraal ook licht. De intentie is om extra zichtbaar te zijn, dan zou ik zeker rondom licht willen.
Het ronde lichtje is inderdaad wel leuk, het lijkt me enkel een te grote uitdaging om dat mooi verlicht te krijgen, tenzij we iemand vinden met ervaring in het ontwerpen en maken van het type ledlicht dat in de automobiel sector gebruikt wordt. Ik veronderstel dat dit met het ‘glow in the dark’ principe gedaan wordt, vermeld door fcapri. Misschien allemaal wat ver gezocht, maar dat laat ik aan jullie over ;)

Ik blijf voorstander van de eenvoudige opzet van de Flevobike vin, met een vormgeving die iets meer is aangepast aan de vormentaal van de WAW, en een betere bevestigen zowel onderaan, als bovenaan voor de camera, en aandacht voor de daarvoor noodzakelijke stabiliteit.


Fcapri, wat de zijwind belasting betreft, daar zou ik niet te veel van wakker liggen, de WAW is sowieso zeer zijwind gevoelig, ik spreek uit ervaring, ik heb’m al over de kop gekregen met een stevige zijwind… Alleszins gaat dit kleine volume dit karakter niet zwaar beïnvloeden, daarvoor is de oppervlakte te klein in vergelijking met de VM.

In verband met de transparantie, de afbeelding van het bootje is naar mijn gevoel ruim voldoende transparant voor de vin. Zijn dit objecten die je zelf geprint hebt, fcapri?


Ik ben mezelf, in de tijd die ik vind, aan het bijscholen om Fusion3D onder de knie te krijgen, zodra ik daarmee weg kan zal ik ik een schets maken van mijn idee. Verwacht dit alleszins niet te snel…
WAW 460 als het snel mag gaan | Armadillo als het veel mag zijn

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#35 Bericht door KarelJ »

in plaats van printen, gieten, ... kan er misschien ook gekeken worden om een bestaand product te kopen (wat waarschijnlijk niet veel licht geeft) en daar de casing van te gebruiken. Dus zelf leds, ... plaatsen in bestaande verhaal, b.v.:

https://www.aliexpress.com/item/1005001586235780.html
https://www.aliexpress.com/item/32993421178.html

Geen idee van de kwaliteit, ...

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#36 Bericht door Pauvre Mouton »

oja die propeller wil ik ook, zeker als die dan nog een zwaar zoemend geluid kan maken...haha nee mijn vm ratelt al voldoende ;-)
My smile is always in shape!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#37 Bericht door fcapri »

denk dat die propeller de voeding is voor de leds, werkt dus op windenergie. leuk (werkt het altijd als je rijd, maar of een VM hard genoeg gaat daarvoor...

Cliff schreef: zo 18 okt 2020, 22:07
Fcapri, wat de zijwind belasting betreft, daar zou ik niet te veel van wakker liggen, de WAW is sowieso zeer zijwind gevoelig, ik spreek uit ervaring, ik heb’m al over de kop gekregen met een stevige zijwind… Alleszins gaat dit kleine volume dit karakter niet zwaar beïnvloeden, daarvoor is de oppervlakte te klein in vergelijking met de VM.

In verband met de transparantie, de afbeelding van het bootje is naar mijn gevoel ruim voldoende transparant voor de vin. Zijn dit objecten die je zelf geprint hebt, fcapri?


Ik ben mezelf, in de tijd die ik vind, aan het bijscholen om Fusion3D onder de knie te krijgen, zodra ik daarmee weg kan zal ik ik een schets maken van mijn idee. Verwacht dit alleszins niet te snel…
eerder zijwind die de vin kan scheef duwen, of laten afbreken. niet zozeer dat die een VM laat kantelen. ik rijd met een veel hogere alleweder, die origineel ook rechtstaande voorwielen had (ipv schuine). was heeeeeeeeeeeeeeeeel kantelgevoelig.
heb bicky eens gevolgt in zijn mango, hij nam de bocht aan 30km/h, ik zat in het voortuintje van de overbuur (eerst op 2 wielen, en daarna rechtdoor moeten sturen om niet te kantelen).

de plastic van dat bootje heb ik thuis ook, en al mee geprint. heb geen fotos van mijn prints, maar lijkt op die van het bootje. die foto (URL) van mijn dochters in PLA geprint is wel mijn eigen print.
die transparante dobbelsteun is een resin printer (hars die met een laser hard wordt).
Afbeelding
Cliff schreef: zo 18 okt 2020, 22:07
Jantje, dat brosse is inderdaad een punt, ik heb beelden gezien van de duurtests die voor de Flevobike vin zijn gedaan, ik probeer ze hieronder in te sluiten.
Ik denk dit te kunnen counteren met voldoende verstevigingsribben in het ontwerp te stoppen, waardoor krachten beter opgevangen kunnen worden. Of dat voldoende is kan enkel praktijk uitwijzen… en herprinten indien nodig.
scheur rechts small.jpg
Ik veronderstel dat je gelijk hebt dat het extra gewicht van een camera niet kan zonder een extra versteviging, vermoedelijk best in de vorm van een draadstang of eventueel een koperprofieltje in alu of rvs, waarin onder en boven draad getrokken is. Onderaan voor de bevestigen op de velomobiel, bovenaan voor de integratie van de camera mount.
Ik neem aan dat 3D-printen niet rond een metalen object kan, iemand hier ervaring mee?


3D geprint is altijd fijne lagen plastic over elkaar, dat breekt ALTIJD. kan je weinig aan doen. daarom print ik dingen met printer, maak er mal van en giet ze dan met giethars.
die verstevingen zijn op dezelfde plaats ook dus in lagen geprint en gaan daar ook breken. de vin zou beter plat geprint worden zodat de lijnen vertikaal lopen.
draadstang erdoor kan niet tijdens printer, de printkop doet laagje per laagje en er kan dus niks in de weg zitten.
het gat voorzien en later een draadstang erin schroeven, kan eventueel wel.
persoonlijke mening: als het volledig geprint moet worden, zou ik een binnenwerk printen waar je de leds op monteerd en vastschroeft aan de VM, en een buitenkant die erover klikt als cover.
zodoende kan je beide in andere orientatie printen zodat ze steviger zijn en geen 1richtingsbreekpunt hebben.
mijn zijpinkters in de alleweder zijn ook zo. een zwarte voet waar de electriciteit, ledjes, schroefjes op zitten, en een oranje transparant kapje die er dan over gaat

Gebruikersavatar
Cliff
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 1:09
Postcode: 2000
Fiets: Armadillo
Velomobiel: WAW
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#38 Bericht door Cliff »

Een vraag voor de 3D print ervarenen...
Wat zijn de realistische maximum dimensies voor de onderdelen van de lichtvin?
WAW 460 als het snel mag gaan | Armadillo als het veel mag zijn

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#39 Bericht door fcapri »

dacht dat mijn printbed 22x22cm is. de meeste zitten zo maximum op 20x20cm en ongeveer 25cm hoog.

de manier van printen bepaald de stevigheid. een vliegtuig vleugel (modelbouw) van 23cm lang kan je NIET printen in de hoogte. omdat die laagjes dan op elkaar liggen en dat een makkelijk breekpunt is (de vleugel moet dragen en de krachten komen net op die lagen).

online foto waarbij de lagen breken
Afbeelding


ik zou dan ook het prototype printen, bijwerken eventueel. daarna mal maken en in giethars gieten. dan heb je 1 geheel. eens de verhuis rond is, begin ik eraan en zal ik mijn 'gietsels' eens posten hier. 3D printen als productie ben ik niet echt voor te vinden

Gebruikersavatar
Cliff
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 1:09
Postcode: 2000
Fiets: Armadillo
Velomobiel: WAW
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#40 Bericht door Cliff »

Hey fcapri,
Je hebt ongetwijfeld een punt met je bedenking ivm stevigheid van de gelaagde print, dat gaat alleszins mijn beperkte kennis te boven. Het lijkt me wel een stuk complexer om te gieten, rekening houdend met het ontmallen en recupereren van een mal.
Als je daarmee ervaring hebt, graag natuurlijk. Ik veronderstel dat de grenzen van het 3D printbereik daarmee ook minder doorslaggevend zijn.

Ik probeer me alleszins te beperken tot het 22x22x25 cm volume dan, ik was momenteel aan een ontwerp van ± 30x30x5 aan het werken... een tailwing voor de WAW.

thanks
WAW 460 als het snel mag gaan | Armadillo als het veel mag zijn

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#41 Bericht door fcapri »

diagonaal rechtopstaand kan je groter dan 22cm gaan, maar nog altijd in hoogte beperkt tot 25.

22cmx22cm geeft je diagonaal 31cm

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#42 Bericht door DennisTheMenace »

Als je er dan toch achteraf een mal van wil maken, kan je die beter ineens frezen. Ik denk dat hier de beste aanpak een styro kern met glas/carbonvezel buitenkant het beste werkt. Dat doen de modelbouwers namelijk al jaren om vleugels te maken.
Iets minder duur wordt het met een geprinte mal, waarbij je dan de styro kern beplankt met een dun laagje hout wat achteraf kan worden bijgeschuurd.
Een styrokern kan je snijden met een draad.
Vermoedelijk zijn er in de handel al geschikte kernen zo te koop, die komen meestal nog met positief en negatief vorm zodat je zelfs geen mal meer moet maken. (Maar dan wordt het hoobywerk en geen serieproductie)
Hier kan je lezen hoe zoiets werkt.

Crowbar
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 02 mar 2020, 13:40
Postcode: 2830
Velomobiel: Df xl
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#43 Bericht door Crowbar »

Cliff schreef: zo 18 okt 2020, 22:07
Ik neem aan dat 3D-printen niet rond een metalen object kan, iemand hier ervaring mee?

3d printen rond een metalen object kan wel, als je het erin legt op het juiste moment. Ik heb zelf mijn eigen ontwerp gemaakt voor mijn DF, en dat staat vast met 1 bout en wat dubbelzijdige tape (is wel mijn 3de ontwerp, maar nu ben ik zeer tevreden :P).

Ik heb die geprint in PETG, en dat is meer dan sterk genoeg. Bij het vervangen van de achterband heb ik perongeluk de VM met die vin ergens op gelegd, en die moest dus de helft van de VM dragen, ging zonder problemen.
20201008_134718[1].jpg
Untitled.jpg

Gebruikersavatar
Cliff
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 1:09
Postcode: 2000
Fiets: Armadillo
Velomobiel: WAW
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#44 Bericht door Cliff »

Dat ziet er interessant uit Crowbar!

Ik zit momenteel nog in een gevecht met Fusion 360 om de vormgeving op punt te krijgen, voorlopig wint Fusion nog... ;)

Wat zijn de globale afmetingen van je vin?
Welke leds heb je gebruikt en wat zijn de afmetingen van de strips?
WAW 460 als het snel mag gaan | Armadillo als het veel mag zijn

Crowbar
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 02 mar 2020, 13:40
Postcode: 2830
Velomobiel: Df xl
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#45 Bericht door Crowbar »

Ik heb ze 23cm hoog gemaakt. Eerst had ik 25cm, maar dat vond ik er net over. Het zijn gewoon 2 ledstrips dat ik op maat geknipt heb, dus zo'n 20cm wss.

Dit is trouwens extreem goed zichtbaar in het donker!

Plaats reactie