Multifunctionele lichtvin

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...

Graag verneem ik jullie bevindingen hieromtrent

Peiling eindigde op wo 06 jan 2021, 16:01

Wat een slecht idee, niet aan beginnen [-X
0
Geen stemmen
Flevobike/Fietser.be hebben het leukste concept :^o
0
Geen stemmen
Pauvre Mouton: ga nog wat in de weide lopen grazen :-)
0
Geen stemmen
Wauw, wat een leuk idee, zeker verder uitwerken =D>
11
100%
Kan ik al een bestelling plaatsen? [-o<
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 11

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#16 Bericht door Pauvre Mouton »

jantje schreef: di 29 sep 2020, 16:25 -Interesse in aankoop (nog meer interesse in zelf bouwen)
-Kan 3D tekenen en heb nog wat programma's draaien.
-Heb ervaring met composietverwerking
-Heb (nog) geen ervaring met 3D-printing (maar hoe moeilijk kan het zijn? :D )
-Heb (beperkte, maar vermoedelijk voldoende) ervaring met leds/electronica
-Heb een zelfbouw CNC-frees die momenteel staat stof te vangen (er kan 1/3de van een velomobiel in, dus een steuntje zal ook wel lukken :D )

Extra: ik ben zelf fan van iets makkelijk onderweg:
Verwijderdbaar zoals hier al aangehaald, maar nog beter zou zijn on the go inklapbaar/inschuifbaar.
Mijn woon Werk route zou willen zeggen dat ik op het jaagpad aero wil rijden, binnendoor onder wat takken en barelen wil doorrijden, maar op 3 afzonderlijke stukken eventueel wel wat extra 'gezien worden" kan gebruiken.
Bij de WAW denk ik dan aan net achter het achterste schot te monteren buis waarin een paal kan omhoog schuiven (camera kan permanent buiten blijven) zodat er binnenin(voor dat schot) geen water kan lekken en met simple kabel hefbaar te maken.

Hebben jullie de lichtkanonnen van Räderwerk al gezien op het duitse forum voor de Milans?
Hebben jullie van lichtvin van Jan Trenson al gezien op z'n QV?
Stuur me daar eens een schets van want ben nog niet helemaal mee. Wel leuke ideetjes om te bespreken.
Lichtkanonnen lijken me niet nodig tenzij je in de woestijn of bos gaat crossen hihi
Heb je links naar de fotos van raderwerk/trenson?
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#17 Bericht door Pauvre Mouton »

hier een snelle schets van van een tweetal mogelijkheden (haaienvin vs strakkere design (zoals op deze velomobiel: Afbeelding, hij maakt ze tegenwoordig in carbon met een mal liet hij me weten, maar geen geïntegreerde verlichting))
Afbeelding

  • Hoogte, zowat 12 cm
  • Lengte voet, maximaal 8 cm (voor waw)
  • Met vlinderbouten vanbinnen uit eenvoudig te monteren.
  • De verlichting voorzijde (wit) is frontaal en langszij zichtbaar, idem voor de verlichting achterzijde (rood).
  • Uitsparing voor vlagje of verlichtbare antenne te plaatsen om meer in de hoogte zichtbaar te worden
  • Opening voor doorvoer stroomkabel camera voeding, dan kan de kabel binnen langs de steun worden gevoerd alsook de aansluiting v/d verlichting
Enfin soit, in 't kort. Maar ben benieuwd naar de tekenkwaliteiten van Jan ;-)
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op do 15 okt 2020, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.
My smile is always in shape!

hanssae
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 1:56
Postcode: 9940
Locatie: Evergem
Velomobiel: Waw480
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#18 Bericht door hanssae »

Toevallig zag ik gisteren een rood/witte velomobiel met een mooie lichtvin rijden in Evergem, en was aan het zoeken geslagen naar iets vergelijkbaars voor mijn WaW... En dan zag ik deze thread :-) Die velomobiel zal wellicht Jan Trenson geweest zijn, die is blijkbaar van Evergem.

Persoonlijk zie ik weinig nut in een camera-mount, ik zoek meer iets dat zowel van voor (wit) als achteraan (rood) goed zichtbaar is en op het boordnet aangesloten is. De batterijduur van de Cateye Kinetic die er nu op zit, is wat kort (3 uur of zo) en hij is ook niet zo goed zichtbaar.Ideaal zou iets zijn met een afstandsbediening zodat je lang het kanaal of op het fietspad een batterijsparende stand kan gebruiken en op de weg de volle helderheid.

Ik had er al aan gedacht om iets als dit in te korten en aan te passen: https://www.banggood.com/12V-5050-RGB-3 ... 62914.html .

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#19 Bericht door Pauvre Mouton »

hanssae schreef: wo 30 sep 2020, 0:45 Toevallig zag ik gisteren een rood/witte velomobiel met een mooie lichtvin rijden in Evergem, en was aan het zoeken geslagen naar iets vergelijkbaars voor mijn WaW... En dan zag ik deze thread :-) Die velomobiel zal wellicht Jan Trenson geweest zijn, die is blijkbaar van Evergem.

Persoonlijk zie ik weinig nut in een camera-mount, ik zoek meer iets dat zowel van voor (wit) als achteraan (rood) goed zichtbaar is en op het boordnet aangesloten is. De batterijduur van de Cateye Kinetic die er nu op zit, is wat kort (3 uur of zo) en hij is ook niet zo goed zichtbaar.Ideaal zou iets zijn met een afstandsbediening zodat je lang het kanaal of op het fietspad een batterijsparende stand kan gebruiken en op de weg de volle helderheid.

Ik had er al aan gedacht om iets als dit in te korten en aan te passen: https://www.banggood.com/12V-5050-RGB-3 ... 62914.html .
Dan bij jij inderdaad geholpen bij de montage van een LED whip.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor een flexibele voor als je ergens tegenaanknalt, dan absorbeert de veerkracht de inslag en heb je geen stukken.
In deze post kan je ook een leuk voorbeeld vinden van Ludwig De Smet: viewtopic.php?f=3&t=10493
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#20 Bericht door CapoJan »

Met een spotgoedkope schakelaar (met afstandsbediening) kan je makkelijk al rijdend de lichtsterkte aanpassen en als je dat wil zelfs een knipperpatroon selecteren.
lichtschakelaar.JPG
En voor wat de accuduur betreft: in de E-Orca is die aangesloten in het lichtcircuit op een 12V LiPo accu (6,75 Ah). Aangezien de lichtvin altijd aan staat (niet op maximum en knipperend), betekent dat natuurlijk een meerverbruik. In de praktijk houdt de accu het - bij 4x per week een woonwerkverplaatsing (anderhalf uur per dag) - zo'n 2 weken uit.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#21 Bericht door jantje »

Kan je er aan uit Bart?
1) WAW met racestaart (want dat zijn de beste :P )
2) met ingetrokken paal tegen achterste schot
3) met uitgetrokken paal
4) 2de optie: langere paal in race staart (geen idee qua vrije ruimte, probleem met aansluiting ledstrip(die zit daar), minder mensen met race staart, laat staan een WAW)
5) 2de optie uitgetrokken uit race start
6) 3de optie: klapmodel bovenop, lastiger voor camera ten allen tijde te laten functioneren
Afbeelding

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#22 Bericht door jantje »

Link naar het lichtkanon in DE:
Deze is al te koop, of zelf te maken als je de handleiding volgt op https://www.velomobilforum.de/forum/index.php
Afbeelding

En nog een andere in ontwikkeling (redelijk recent)
godvernonde***, na 1.5h zoeken kan ik em nog niet vinden ik geef het op, kan iemand helpen? aero met 10cm diameter lamp op oranje MilanGT dacht ik

Fotootje van Jan Trenson z'n Quattro Velo met LED tube:
Afbeelding

Als je zou twijfelen aan mijn 3D tekenskills: Wadenktehievan? :D
(De neus en zijpannelen getekend, digitaal negatief van genomen en flensranden aan voorzien voor composietproductie, professioneel laten frezen in EPS, veel geschuurd oor collegastudenten, gespoten met 2componentenlak voor mallenbouw, vlasvezelcomposiet in vervaardigd met zowel vacuumvormen als handlayup , flenzen eraf gesneden, gemonteerd, gewraped)
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#23 Bericht door Pauvre Mouton »

Jantje, ge zijt gene gewone. Ik twijfel niet aan je tekentalent, dat zit goed. =D>

Leuk concept en invalshoek op het gestelde probleem. Maar wel behoorlijk ingrijpend concept.
Als je zo de hoogte in wenst te gaan is het inderdaad gevaarlijk bij laaghangende takken enzovoorts en moet je het geheel kunnen laten zakken.
Voorts hoeft de camera niet zo hoog in de lucht te steken. Misschien is een drone die je automatisch volgt vanop bepaalde afstand/hoogte nog niet zo'n slecht idee :-)

Het lichtkanon is ook leuk, maar het is dus wel degelijk de bedoeling om zowel vooraan (wit), achteraan (rood) en op de zijkant licht (kleur?) te hebben zodat je 360° opvalt.

Vandaar dat het mij interessanter lijkt de camera vast en lager te monteren op een steun (waarin led-verlichting is ingewerkt) en eventueel te werken met een flexibele lichtstok (eventueel met vlagje) om de hoogte in te gaan. Als je dan met de lichtgevende flexibele vlaggenstok ergens tegenaan knalt, dan zwiept die hopelijk mee ipv af te breken.
De stijve lichtstok op Jan Trenson zijn fiets lijkt me daarom een tricky iets, knap dat wel.

Vandaar dat ik alvast dicht bij mijn idee wens te blijven:
Afbeelding zoals op deze fiets Afbeelding maar dan met ingebouwde led verlichting (voor-, achter- en zijkant) en mogelijkheid om vlaggenstok erin te monteren, die kan je dan in jouw geval misschien wel laten zakken om minder luchtweerstand te veroorzaken. Maar de steun is dan in principe een vast gegeven boven op de smurfenmuts.
Dit lijkt me tevens het meest gangbare voor de andere velomobielrijders die interesse zouden hebben. De camerasteun kan desgewenst achterwege gelaten worden voor diegene die de optie camera niet wensen. Dus multifunctioneel, maar toch geschikt voor groot aantal mensen.

Dus ja, ik weet het niet zo goed, scheiden onze wegen hier of werken we samen onze ideeën uit?

nb: met welke code krijg je foto's meteen in het bericht geplaatst en niet als een link? 't is gelukt! :-)
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op do 15 okt 2020, 8:57, 1 keer totaal gewijzigd.
My smile is always in shape!

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#24 Bericht door jantje »

Pauvre Mouton schreef: do 01 okt 2020, 12:58 Dus ja, ik weet het niet zo goed, scheiden onze wegen hier of werken we samen onze ideeën uit?
nb: met welke code krijg je foto's meteen in het bericht geplaatst en niet als een link?
Nee, hoor, ik help graag mee.
Ik ga er van uit dat je ondertussen al weet hoe de foto's te uploaden gezien de andere thread (https:// toevoegen, en eindigen op .jpg)

Soms is het leven een loterij. Ik had vandaag het winnende lotje:
Plots verscheen er op facebook de Duitse "Lichtmodul" die ik maar niet kon terugvinden.
Dus: wat denken jullie van deze lichtmodule met cameramount er bovenop en naast de camera (owv camera beeld niet te belemmeren) de verwijderbare vlaggenmast en achteraan meer rode leds?
Door de kleine naar achter gerichte leds is de achterste helft van de bubble wel rood verlicht want daarin zitten zowel achter-/rem- als kipperlicht in verwerkt. (geen goedkope dingkes.
Deze bubble is wel makkelijker te maken voor een niet-WAW dan voor WAW's owv de verwijderbare staart...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#25 Bericht door Wouter D »

CapoJan schreef: di 29 sep 2020, 12:24 Ik heb wel gestemd, maar rij al jaren met een lichtvin op mijn E-Orca. En ja, de ervaring is dat iedereen er positief over is. Dat is ook logisch: het vormt een groot verlicht oppervlak op het hoogste punt van de VM.
Nadelen:
- meer energieverbruik (logisch)
- de VM kan niet in de auto met de lichtvin erop (doe ik ook maar héél sporadisch)
- als de ondergrond niet echt zuiver is, houden de zuignappen niet

Ik paste de lichtvin wel wat aan: zowel de voorste als de achterste ledstrip knipperen. Dat zorgt voor een flink lager energieverbruik en - belangrijker - in combinatie met de constante verlichting van koplamp en achterlicht maakt dit de VM heel goed zichtbaar.
Ik heb in het verleden eens geëxperimenteerd om die flevobike vin op mijn quest te krijgen, Ik ben daar nooit echt in geslaagd. Na een tijdje is het project in de schuif beland.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Cliff
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 1:09
Postcode: 2000
Fiets: Armadillo
Velomobiel: WAW
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#26 Bericht door Cliff »

Ik ben ook op zoek naar een lichtvin oplossing, en dan kom ik plots deze blog tegen :).

Bij de aanschaf van m’n WAW beloofde Brecht van fietser.be me dat de ontwikkeling van zijn versie van een lichtvin heel binnenkort klaar zou zijn. Ondertussen heb ik begrepen dat dit project naar de koelkast is verwezen...

Ik sta op het punt om zelf iets te proberen, of toch maar de Flevo-versie aan te schaffen, en dan kom ik deze thread tegen. Blijkbaar ben ik niet de enige geïnteresseerde.

De Flevobike vin is qua ontwerp eenvoudig en geniaal in z’n opzet, maar schiet tekort op een aantal punten. Zoals de meesten onder ons, hou ik niet van de zuignap bevestiging, en het ontbreken van de mogelijkheid om een camera te bevestigen en van voeding te voorzien is spijtig.

Het goede aan het ontwerp is de manier waarop de led strips in de uit vier verticale U-profieltjes bestaande kern verzameld zijn. Dit vormt enerzijds een lichte maar stevige constructie, maar zorgt er ook voor dat de leds niet vlak tegen de lens (het buiten oppervlak) zitten, waardoor een diffuus licht ontstaat, en je de individuele leds niet ziet.

Het lijkt me een goed idee om van dit concept te vertrekken, mits een paar verbeteringen. Als de U’s voor de zijdelingse leds iets uit elkaar gehaald worden ontstaat er een verticaal koker profiel tussen de strips, dit profiel kan als doorvoer voor voeding van de camera gebruikt worden.
Mogelijk kan het ook als bevestiging voor een extra mast gebruikt worden, hoewel ik geen fan ben van een te hoge mast, omwille de kwetsbaarheid. Je moet maar één keer ‘iets’ zijn tegengekomen om te weten dat dit veel schade kan veroorzaken.

De leds, en dus de centrale kern, moeten zo verticaal mogelijk zitten, om het licht mooi horizontaal te verstrooien, dit zal (veronderstel ik) de zichtbaarheid van voor en achter sterk beïnvloeden. In de, overigens interessante, schetsen van Pauvre Mouton zit de verticale doorvoeropening te schuin, waardoor ook de leds schuin zullen zitten, en hun licht naar boven of beneden verstrooien.

Voor de vormgeving zou ik het liefst de eerder eigenzinnige vormentaal van de WAW aanhouden, niet te veel franjes maar slank en elegant. De bulp op de Milan hierboven lijkt me eerder een Polizei flitscamera dan een lichtvin ;).
Aan de voorzijde zou ik de vin, zoals de Flevobike, bijna verticaal recht houden, onder de hellingshoek van de cockpit koepel. Achteraan zou ik eerder bol uitronden, waardoor de vin iets langer wordt dan de Flevobike.
Een schets zegt zoveel meer dan een omschrijving, maar daar ben ik nog niet aantoe.

Een extra rond achterlicht, zoals in de schets van Pauvre Mouton, lijkt me wel leuk, maar het maakt de productie een pak complexer. Je moet dit extra licht ook van voeding kunnen voorzien in het transparante volume van de vin.


De concrete vragen:
Is er iemand in deze groep die, buiten Brecht van fietser.be, reeds met 3D ontwerpwerk bezig is voor de vin?
Iemand die ervaring heeft met transparant printen in polycarbonaat of een andere geschikte kunststof?
Iemand met de nodige ervaring om de leds correct aan de WAW of andere velomobiel te koppelen?

Ik heb zelf wel wat 3D CAD ervaring, maar niet de juiste software om iets voor print voor te bereiden. Geen ervaring met 3D printen.
WAW 460 als het snel mag gaan | Armadillo als het veel mag zijn

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#27 Bericht door Pauvre Mouton »

Cliff bedankt voor je bijdragen en enkele terechte opmerkingen.

Inderdaad enkele aspecten van mijn schets zijn technisch moeilijker haalbaar, maar ik heb getracht op papier te krijgen wat in mijn hoofd zat.
Het concept vereenvoudigen kan altijd. Het binnenwerk heb ik niet getekend maar de leds kunnen inderdaad gecentraliseerd worden zodat deze verticaal komen te staan en niet mee gaan met de hellingshoek van het ontwerp ;-)
Qua verlichting kan je werken met kleurleds ofwel witte leds en verschillende kleuren lampenkapjes, of werkt dat zo niet? #-o

Ik kijk alvast uit naar jouw schets om je invalshoek kracht bij te zetten.
Daarna kunnen eens de beste ideeën bundelen en trachten hiervan iets op papier te krijgen dat uitgewerkt kan worden.
Jantje lijkt alvast goede tekenskills te hebben (het printwerk kunnen we dan desnoods nog door een ervaren 3d tekenaar/printer laten uitprinten)
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op do 15 okt 2020, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
My smile is always in shape!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#28 Bericht door fcapri »

hoever staat het hier mee? ik kan 3D printen, ook transparant (wat je transparant kan noemen bij een 3D printer). wil je echt transparant, zal het met een mal en gietshars moeten (dat begin ik in de toekomst want ga oldtimer pinkerglaasjes enzo beginnen gieten)

dit is transparant PLA, maar op ongeveer 1cm dik begin je toch al schaduw te krijgen (bedoeling van die foto trouwens dat de plastic licht tegenhoud om zo een beeld te maken)
http://www.cwad.be/CWAD/3Dprints/litho.jpg
Pauvre Mouton schreef: do 15 okt 2020, 9:08
Qua verlichting kan je werken met kleurleds ofwel witte leds en verschillende kleuren lampenkapjes, of werkt dat zo niet? #-o
dit heeft voor en nadelen. als je een RGB led neemt, zijn die meestal 'zwak' in lichtintensiteit. nuja, dat verbeterd al aardig.
als je witte leds neemt, met glaasjes, ga je veel licht (weggooien). witte leds zijn eigenlijk blauwe leds die op een fosfor laag schijnen.
die geven zo een lichtbeeld. wil je daar dus oranje uit hebben, ga je minder dan de helft van het licht over houden
Afbeelding

bij RGB, wil je daar oranje mee maken, zit je rond de 600Nm. je kan rood en groen dan behoorlijk hard laten schijnen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#29 Bericht door Pauvre Mouton »

Ik heb het even laten rusten om de geest en het idee te laten rijpen, daarbij was er ook nog kans dat er nog wat meer feedback gedeeld werd hier om extra inzichten te vergaren.

In mijn concept ging ik er vanuit dat de verlichting niet heel helder/straf moest zijn, wel zichtbaar in de zin van "hey, hieronder rijdt iets". Dus het difuse licht van de lichtvin van fietser/flevobike was op zich niet slecht.
Buiten zichtbaar zijn is er geen enkele functionaliteit aan verbonden. Dit licht dient niet om te zien in het donker, enkel om gezien te worden.
Alhoewel nu ik me dit zie schrijven: overdag achter een haagje mag het best wel fel overkomen...hmz

Ik was dus van mening dat het geen star wars zwaard achtig iets moest zijn, maar als het overdag wel fel moet kunnen schijnen/knipperen dan moet de lichtintensiteit regelbaar kunnen zijn zodat je dit 's nachts kan dimmen om bijvoorbeeld strooilicht op je neus te vermijden. Vandaar dat het transparante gedeelte niet voor 100% doorzichtig moet zijn.
COB leds lijken ideaal zoals Knog gebruikt in hun cobber lichtjes (https://www.knog.com/product/lil-cobber-twinpack/), die knallen behoorlijk, maar ik heb er geen kaas van gegeten.

Ik weet het even ook niet meer.

Voorts zou ik een tweede batterij nemen (identiek aan die van de boodverlichting, heb je altijd een backup mee) om de lichtvin/steun van stroom te voorzien. De camera voorzie ik van stroom via een powerbank om de batterij wat te sparen. Alé dat is het idee lol
My smile is always in shape!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#30 Bericht door fcapri »

ik heb de fotos van die vin gezien, en ik zou ze zijdelijks toch een pak smaller maken. want met windkracht 5 op zij, gaat die teveel wind nemen. een 2-3cm breed (voor naar achter) lijkt mij al meer dan genoeg.
je kan ook altijd nog glow in the dark plastic bij integreren, als de verlichting het laat afweten, dat ze nog nagloeit.

op electronisch vlak zou je dus zeker een voluit stand moeten hebben en een energie safe mode. rijd je echt op gevaarlijke plaatsen, dat je jezelfd GOED zichtbaar kan maken (achter ene haag bv).
is er teveel omgevingslicht, dat ze ook feller gaat branden (lichtsensor).

kleinigheden om te bouwen allemaal.

voor de rest zou ik er in de zijkant een 3D figuur in maken, omdat die de zichtbaarheid langs de zijkant zal verhogen (de figuur/logo zou feller verlicht zijn). hangt er dus ook al vanaf hoe 'helder' het plastic is. (lijntjes erdoor, geen ford logo)

Afbeelding

transparant 3D printer PLA is zoiets
Afbeelding

3D resin printers kunnen dit maken (heb ik (nog) niet )
Afbeelding

Plaats reactie