bandenslijtage raar?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

bandenslijtage raar?

#1 Bericht door fcapri »

iemand hier een idee van? mijn vorige marathons hebben het 16 000km vol gehouden en toen vervangen door 2 nieuwe.
echter na 2100km is 1 band al versleten en de andere heeft nog voldoende profiel
Afbeelding

de fiets rijd niet trager dan anders, ik merk geen rare dingen bij het sturen. exact 1maand geleden gemonteerd. beide op 3.5bar. de versleten band is de linkse voor.
Spoor nagekeken, het kon iets beter (zoals altijd bij een FAW). er was een klein beetje openspoor
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: bandenslijtage raar?

#2 Bericht door Markske »

Mogelijke reden is slecht gebalanceerde remmen waardoor je aan 1 kant duidelijk meer remkracht en dus slijtage hebt. Heb ik ooit met de Mango gehad.

Al verklaart dat niet de slijtage op amper 2100 km. Dat kan volgens mij toch alleen door een probleem met de sporing (en wellicht heeft links dan iets minder gewicht waardoor die band meer slip heeft)
Het nuttige met het aangename combineren

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: bandenslijtage raar?

#3 Bericht door fcapri »

ga dit weekend de uitlijning nog eens goed bekijken. misschien dat er een andere stang los zit waardoor het wiel heen en weer kan wiebelen bij het rijden. dit zorgt dan eigenlijk continue voor links/rechts sturing terwijl ik rechtdoor ga. het is het enige dat ik kan bedenken waarom 1 band sneller slijt dan de andere. of het zou een andere samenstelling rubber moeten zijn.
t wordt wel duur zo als ik elke 30dagen men banden moet vervangen

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: bandenslijtage raar?

#4 Bericht door trikelover »

Kijk ook eens naar de remmen. Het kan zijn dat de ene rem een beetje blijft haperen waardoor hij eigenlijk een klein beetje sleept over de weg. Zelf heb ik dit ook eens voor gehad en je merkt er niks van tijdens het rijden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: bandenslijtage raar?

#5 Bericht door Wouter D »

trikelover schreef:Kijk ook eens naar de remmen. Het kan zijn dat de ene rem een beetje blijft haperen waardoor hij eigenlijk een klein beetje sleept over de weg. Zelf heb ik dit ook eens voor gehad en je merkt er niks van tijdens het rijden.
Dat effect kan mogelijk nog versterkt worden door de sterke hulpaandrijving.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie