welke ketting

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

welke ketting

#1 Bericht door fcapri »

2dagen met een bafang middenmotor en mijn oude 70T tandwiel gereden en mijn KMC ketting is gebroken. schakel in 2 aan het oogje. gelukkig een sterke ketting en toch nog naar huis geraakt met die kromme schakel.

nu dus alweer de vraag, welke ketting steekt ge als ge een middenmotor hebt? ik heb vroeger de KMC Z1 single speed ketting gekocht maar is die wel voldoende sterk om nu mijn eigen kracht +500W van de naafmotor aan te kunnen als je vertrekt uit stilstand?
hoe zit het met de kettings van de fietsmaker op rol, zijn die kwalitatief sterk of heb je daar ook goedkope en duurdere rollen in?

als ik dit filmpje bekijk van een speciale shimano ebike ketting VS een kmc goedkopere variant... heb ik toch ook mijn twijfels bij die speciale 'ebike' kettingen. heb geen zin in mijn ketting vervangen na 1000km

https://www.youtube.com/watch?v=a7iBvQhiozo

heb nu de KMC Z1eHX Wide ketting gekocht. die zou voor ebike met naafversnelling zijn, en met veel dikkere schakels
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: welke ketting

#2 Bericht door Bart86 »

Ik heb weinig kennis van fietskettingen. De ketting die op mijn WAW (Bafang 250W) zat bij aankoop deed het prima. Ik heb hier 12400 km mee gefietst zonder dat ik problemen heb gehad of iets heb opgemerkt.

Deze werd op advies van Brecht vervangen door een andere, betere, ketting. Zou beter zijn voor eWAW. Nog niet echt veel ervaring mee (+/- 100km).

Voor de details van de kettingen moet je bij Fietser.be (Brechtix) zijn.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: welke ketting

#3 Bericht door bicky »

Het werkwoord van de zwakste schakel lijkt me van toepassing.
De ketting bij mijn mango+ brak voor de 1000km
de verdere 59.0000 km heb ik er geen problemen mee gehad.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: welke ketting

#4 Bericht door blackarmor »

persoonlijk denk ik dat alle kwaliteitskettingen meer dan sterk genoeg zijn voor "normaal" gebruik op ebike lees tot rond de 1000w
. moet altijd lachen als er mensen beweren hun ketting uit te rekken :). tenzij je richting ebikes ala shumacher zijn trikes gaat =D> =D> .
gaan single speed kettingen sterker zijn ja uiteraard wel .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: welke ketting

#5 Bericht door fcapri »

het was vooral uit het youtube filmpje waarbij de tester dus een speciale ebike shimano ketting nam en een gewone KMC. hij zette van beide ketting de helft aan elkaar en heeft ze getest.
na 1000km was er dus al veel slijtage op de shimano ketting

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: welke ketting

#6 Bericht door Wouter D »

blackarmor schreef: ma 10 aug 2020, 11:54 persoonlijk denk ik dat alle kwaliteitskettingen meer dan sterk genoeg zijn voor "normaal" gebruik op ebike lees tot rond de 1000w
. moet altijd lachen als er mensen beweren hun ketting uit te rekken :). tenzij je richting ebikes ala shumacher zijn trikes gaat =D> =D> .
gaan single speed kettingen sterker zijn ja uiteraard wel .
De ketting van de quest die jij onder handen nam was anders na 5000 km al aardig opgerokken. OA de snelschakels vielen gewoon volledig uiteen bij demontage. Ik miste zelfs enkele bussen in mijn ketting. En ik rijd zonder hulpaandrijving.
In wezen rekt een ketting niet. Hij wordt gewoon langer door microslijtage van de schalmen en de pennen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: welke ketting

#7 Bericht door fcapri »

t is maar hoe je het defineert.
door de slijtage van de pen en het middendeel dat erom draait, wordt die schakel uiteindelijk 0.1mm langer.
112 zulke schakels x 0.1mm = 11mm langere ketting. het is idd niet het metaal dat rekt, maar de ketting is wel langer geworden

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: welke ketting

#8 Bericht door Wouter D »

In industriële toepassingen zag ik al kettingen waar het effectief de schakels die uitrokken.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie