bafang inbouw alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

bafang inbouw alleweder

#1 Bericht door fcapri »

ik weet niet of er hier personen zijn die een bafang in een alleweder hebben gezet, maar bij mij past die dus niet.
de motor fysiek zit er in, maar de trappers zitten zo ver uit elkaar dat mijn voeten tegen de wielkassen komen. de motor zit ook een heel stuk meer naar rechts. de linkse pedaal passeert net, maar rechts kan ik niet ronddraaien.
bestaan er smallere trappers om dit op te lossen of moet de bafang er weer uit.

de rode lijn is de breedte van de vorige trappers (14cm uit elkaar), de gele lijn is de breedte van de bafang motor (16,5cm uit elkaar).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:31, 2 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: bafang inbouw alleweder

#2 Bericht door fcapri »

probleem opgelost.

stap 1: de trappers staan te ver uit elkaar. aangezien ik nog geen alu kan lassen, dan maar een stel staal crankarmen gaan zoeken en die herlast. pokkewerk maar toch gelukt

Afbeelding

stap 2: centreren van de motor. ik heb mijn trapashouder (alu) eruit gegooid en mijn oude stalen versie gaan terugzoeken. daar een reepje af gesneden aan de rechterkant en een bus voor gemaakt zodat ik de bafang motor uit het center kan zetten. zo staat die alvast in het midden.

Afbeelding

stap 3 testrun, ik denk dat ik een groter tandwiel nodig heb dan die 60T dat ik nu heb. de naafversnelling heeft een veel groter bereik dan ik me derailleur kan halen (zelf tov een megadrive).
een hub motor heeft niet zoveel kracht op lage toeren, omdat die hetzelfde toerental als het wiel draait. maar zo een mid motor, heeft de versnellingen als voordeel. en dat merk je. eerst eens op niveau 1 gas gegeven, ketting kwam op spanning, fiets ging vooruit. dan eens op niv 9 en het viel me toch wat tegen. mijn hub motor was krachtiger.

tot ik besefte dat mijn naafversnelling nog in hoogste stond. dus die op lichtste gezet en vergeten dat de bafang op niveau 9 stond. fiets ging dwars ipv voorruit
Afbeelding

ik wacht nu op de levering van een kabeltje om de speed sensor te verlengen, want geraak niet aan mijn wiel. maar wat gefoefel met losse draadjes in de connectoren, gaf me toch een 38km/h dat die haalt

ohja vergeten, mijn schoenen lopen overal aan nu, omdat die trapashouder hoger zit (misschien ook eens herlassen). nu er vermogen genoeg zit, toch maar de cranks ingekort naar 155mm ipv 170mm. dwars door geslepen zodat de lassen langer zijn (minder kans op breuk)
Afbeelding

ondertussen ook een mailtje gehad van fietser dat zijn Schlumpf 155mm cranks (rechte) steken. misschien ook maar bestellen

Plaats reactie