Kapotte spaak - Fietsenmaker

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Kapotte spaak - Fietsenmaker

#1 Bericht door Bart86 »

Zondag ben ik de WAW430, nadat deze een onderhoud heeft gehad, met de bestelwagen gaan ophalen in Gent. Thuis aangekomen ben ik vertrokken voor een korte rit. Deze rit is na +/- 15 km geëindigd met een WAW430 die niet meer verder kon. De kettingbuis was tussen de ketting en het tandwiel (vooraan) gedraaid. Ik werd gedepanneerd met een bestelwagen en thuis stelde ik vast dat er een spaak gebroken is. Ik kan dus momenteel niet rijden. Zou niet willen dat er meerdere spaken gaan breken door zo te rijden.

WAW430_spaak.jpeg
Zijn er mensen die ervaring hebben met fietsenmakers in de buurt van Lummen (Limburg)?
Ik dacht onmiddellijk aan EM Velomobiel (+/- 56 km) of aan de Trikeshop (+/- 23 km). Zijn er nog andere alternatieven in de buurt van Lummen?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#2 Bericht door fcapri »

heb al eens gereden met 4 afgebroken spaken in een voorwiel. vond dat de fiets in bochtenwerk nogal raar reageerde toen.
best gewoon zelf wat reservespaken in huis houden. wiel eraf, spaak inschuiven, wat plooien en in het schroefje steken. schroefje aandraaien

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#3 Bericht door blackarmor »

heb ik zelf ook al eens de kettingbuis vergeten vast te maken ( maar ben dan ook geen pro die ervoor betaald is he [-X ) altijd zien dat je wat straps mee hebt . als
1 spaak kan je normaal wel zelf vervangen als je geen 2 linkerhanden hebt en je hebt al het voordeel dat er geen cassette in de weg zit :) . ik heb er nog liggen maar is wat ver he . je kan die spaak voorlopig vaststrappen aan de andere en zien dat je wat voorzichtiger putten enz neemt en geen bochten op 2 wielen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#4 Bericht door Helen »

Bart86 schreef: di 28 jul 2020, 7:54De kettingbuis was tussen de ketting en het tandwiel (vooraan) gedraaid.
Dat heb ik ook eens gehad. Gelukkig in het gezelschap van mijn koersfiets-vriendjes, die de kettingbuis met de hulp van een patatmesje van een bereidwillige omstaander/buurvrouw eraf gesneden heeft.
Moraal van het verhaal: geen kettingbuis op de trekkende ketting zetten.
Gevolg van de moraal: steeds een busje WD40 en papieren zakdoekjes bijhebben om je rechterkuit te kuisen :roll:

Geen paniek met de spaken. Maar je hebt gelijk, beter vervangen voor er meer kapot gaan.
Vorig jaar in mei, wilde ik voor het vertrek van de Laagvliegerstocht nog even de ketting smeren en de banden oppompen... om te merken dat er 9 (negen!) spaken zijn doorgebroken :shock:
Ik ben toen aan iets ontsnapt , als ik aan 50 km/h de steenweg in Brussel afbolde, hotstend en botsend over de slechte betonplaten.
Bijlagen
9spaken_small.jpg
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#5 Bericht door Bart86 »

Helen schreef: di 28 jul 2020, 10:30
Bart86 schreef: di 28 jul 2020, 7:54De kettingbuis was tussen de ketting en het tandwiel (vooraan) gedraaid.
Dat heb ik ook eens gehad. Gelukkig in het gezelschap van mijn koersfiets-vriendjes, die de kettingbuis met de hulp van een patatmesje van een bereidwillige omstaander/buurvrouw eraf gesneden heeft.
Moraal van het verhaal: geen kettingbuis op de trekkende ketting zetten.
Gevolg van de moraal: steeds een busje WD40 en papieren zakdoekjes bijhebben om je rechterkuit te kuisen :roll:

Geen paniek met de spaken. Maar je hebt gelijk, beter vervangen voor er meer kapot gaan.
Vorig jaar in mei, wilde ik voor het vertrek van de Laagvliegerstocht nog even de ketting smeren en de banden oppompen... om te merken dat er 9 (negen!) spaken zijn doorgebroken :shock:
Ik ben toen aan iets ontsnapt , als ik aan 50 km/h de steenweg in Brussel afbolde, hotstend en botsend over de slechte betonplaten.
Dat verhaal herinner ik me, en daar heb ik zondag ook aan gedacht.
Moest jij, voor je het probleem vaststelde, ook veel zwaarder trappen?

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#6 Bericht door Bart86 »

blackarmor schreef: di 28 jul 2020, 9:43 heb ik zelf ook al eens de kettingbuis vergeten vast te maken ( maar ben dan ook geen pro die ervoor betaald is he [-X ) altijd zien dat je wat straps mee hebt . als
1 spaak kan je normaal wel zelf vervangen als je geen 2 linkerhanden hebt en je hebt al het voordeel dat er geen cassette in de weg zit :) . ik heb er nog liggen maar is wat ver he . je kan die spaak voorlopig vaststrappen aan de andere en zien dat je wat voorzichtiger putten enz neemt en geen bochten op 2 wielen .
2 linker handen heb ik niet, denk ik, maar het feit dat ik het perfect wil hebben maakt me onzeker om het zelf te doen.
Ik ga er voor de zekerheid niet mee rijden. Ik wil absoluut vermijden dat er meerdere spaken gaan breken (of erger).

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#7 Bericht door fcapri »

Helen schreef: di 28 jul 2020, 10:30
Geen paniek met de spaken. Maar je hebt gelijk, beter vervangen voor er meer kapot gaan.
Vorig jaar in mei, wilde ik voor het vertrek van de Laagvliegerstocht nog even de ketting smeren en de banden oppompen... om te merken dat er 9 (negen!) spaken zijn doorgebroken :shock:
Ik ben toen aan iets ontsnapt , als ik aan 50 km/h de steenweg in Brussel afbolde, hotstend en botsend over de slechte betonplaten.
valt me wel op dat het allemaal spaken zijn die naar de binnenkant gaan. te snel bochten genomen?

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#8 Bericht door Helen »

fcapri schreef: di 28 jul 2020, 13:19 valt me wel op dat het allemaal spaken zijn die naar de binnenkant gaan. te snel bochten genomen?
Één van de twee ringen aan de binnenkant was er inderdaad volledig aan.
Ik ben geen wilde bochtennemer (hoewel er wel enkele bochten zijn op mijn woonwerkverkeer, die bovendien off-camber liggen waar ik de stress op mijn wielen wel voel), en veronderstel dat het eerder aan te weinig controle lag. Ik zal wel weken of maanden met 1, 2 of 3 kapotte spaken hebben rondgereden, en dan gaat het ineens snel.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#9 Bericht door Obelix »

Voor zo’n dingetjes ga ik naar de fietsenmaker om de hoek.
Bart, denk jij nog een keer aan het pb dat ik enige weken geleden stuurde?

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#10 Bericht door Markske »

Een goed gespaakt wiel kan toch wel wat bochtenwerk hebben hoor. Aan mijn QV (waar al veel aan kapot gegaan is, op voorwaarde dat het aluminium betreft) is er nog niks stuk gegaan aan de wielen op 75000 km. Tot nu toe geen gebroken spaken gehad, en ik durf met de QV toch wel regelmatig vlotte bochtjes te nemen.

Bij de Mango waren er wel af en toe kapotte spaken aan de voorwielen, maar die verving ik zelf. Zelfs een keer een voorwiel zelf omgespaakt omdat het een raar patroon had en elke paar 100 km opnieuw een kapotte spaak had (erna was het probleem opgelost). Buiten dat, gemiddeld eens in de 5000-10000 km een spaak vervangen.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#11 Bericht door CapoJan »

Ervaring met de vorige velomobiel (de Orca heeft gietwielen, geen spaakwielen): de spaken die van binnen naar buiten door de flens gingen, zaten een klein eindje van de flens. De buitenste kwamen ertegen. Het gevolg was dat de binnenste spaken extra belast werden in de bocht en daar braken.
Ik loste dat op door de wielen opnieuw te spaken en er spaakringen (dunne messing ringetjes) tussen te zetten om die ruimte op te vullen.
Nadien had ik geen gebroken spaken meer.

Als het om één spaak gaat, zou ik die ook zelf vervangen. Gebroken spaak eruit halen, nauwkeurig de lengte meten en bij een fietsenmaker een nieuwe spaak en nippel halen. Als je de spaak op zijn plek hebt en de nippel aangedraaid hebt, kan je, net als bij een harp, op de spaken tokkelen: de toon zou overal ongeveer gelijk moeten zijn. Dan is de spaakspanning ook gelijk. En dan even controleren of je wiel mooi ronddraait (niet slingert of op en neer beweegt). Moeilijk is het niet, hoor. En als je het nadien niet echt vertrouwt, kan je allicht nog eens bij een fietsenmaker ten rade gaan. Of het nu om een velomobiel of een bukker gaat, alle spaakwielen worden gelijk behandeld ;-)
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#12 Bericht door Thomas D »

Als je een fietsenmaker vindt met zo'n spaken...

Toen ik hier in Roeselare met een gebroken spaak zat heb ik het na 4 fietsenmakers opgegeven en naar Gent gereden. Sindsdien heb ik enkele reserve bij en ze nog niet nodig gehad.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#13 Bericht door CapoJan »

Thomas D schreef: wo 29 jul 2020, 17:27 Als je een fietsenmaker vindt met zo'n spaken...

Toen ik hier in Roeselare met een gebroken spaak zat heb ik het na 4 fietsenmakers opgegeven en naar Gent gereden. Sindsdien heb ik enkele reserve bij en ze nog niet nodig gehad.
Toen hij ze niet liggen had, kreeg ik een 'spaakroller' mee. Daarmee trek je draad op een spaak. Je neemt een langere spaak, knipt of zaagt die op de juiste lengte en rolt nieuwe draad. Natuurlijk kan dat enkel indien je een goede relatie hebt met die fietsenmaker.
En natuurlijk zorg je voor reserve tegen de volgende keer. Beter nog: als je weet dat het kan voorvallen, zorg je vooraf voor reserve.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#14 Bericht door fcapri »

ik bestel de spaken gewoon online als ik er veel nodig heb (om een wiel custom te maken), en anders gewoon bij de lokale fietsenboer. ze hebben niet allemaal van die dikke korte spaakjes, maar de meeste hier kan ik gewoon toch afhalen.

het probleem bij voorwielen is dat de fietsenmaker het wiel niet kan richten, omdat hij dat niet in zijn richttoestel kan monteren. die vroeg me om de naam mee te brengen zodat hij die kon monteren. toen ik zei dat daar een veerpoot aan hangt, verstond die me niet :mrgreen:
ik denk dat die nog nooit een VM heeft binnengehad in zijn zaak.
Thomas D schreef: wo 29 jul 2020, 17:27 Als je een fietsenmaker vindt met zo'n spaken...

Toen ik hier in Roeselare met een gebroken spaak zat heb ik het na 4 fietsenmakers opgegeven en naar Gent gereden. Sindsdien heb ik enkele reserve bij en ze nog niet nodig gehad.
megacycle of zoiets in deerlijk volgende keer proberen, daar haal ik ze

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Kapotte spaak - Fietsenmaker

#15 Bericht door Wouter D »

Bij langere ritten heb ik altijd een paar reservespaken mee. Op een halfuurtje vervang je die spaak zonder je wiel te demonteren. Sommigen hebben we dat al zijn doen op mijn vroegere quest.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie