hoeveel vermogen ondersteuning

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#46 Bericht door Helen »

oké, buiten de Rohloff dus. Dankje!
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#47 Bericht door Helen »

Ik moet aan het slapen geweest zijn.
fcapri schreef: ma 22 feb 2021, 22:25ik had destijds idd 350W, en wou dat ik beter 500W had gekocht, echter heb ik nu wel wat getuned aan de config van de bafang, waarbij die 350W eigenlijk meer dan genoeg is.
hierbij heb ik achteraan het tandwiel van de naafversnelling een stap kleiner gezet, waardoor de motor zijn ideale toerental haalt op iets hogere snelheid.
Dit kan dus niet.
Mijn pedalen hangen vast aan de motor, vooraan.
Als de motor zijn max koppel haalt op een trapfrequentie van 60, zal dat niet veranderen als er achteraan een ander tandwiel staat (16 ipv 18), daardoor sta ik gewoon in een "hogere versnelling".
Het max koppel van de Bafang blijft bij trapfrequentie = 60, of ik nu in een hoge of een lage versnelling sta.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#48 Bericht door fcapri »

ik had dan ook het probleem dat de motor zijn ondersteuning te vroeg liet afnemen.
eens ik een cadans boven de 70 had (36-37km/h), nam het motorvermogen af, en ik ook.
door het tandwiel achteraan te vervangen gaat de motor pas verminderen als ik boven de 40 zit nu. ik trap nog altijd dezelfde cadans, alleen rijd ik dan 5km/h harder dan ervoor.
de rest is tweaken in de config.

maar welke motor heb je juist, dat u pedalen 'vast' hangen

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#49 Bericht door Helen »

fcapri schreef: do 25 feb 2021, 19:55maar welke motor heb je juist, dat u pedalen 'vast' hangen
Bafang (nu terug de 250W - BBS01, voordien de 500W - BBS02 als ik me niet vergis).
Dit is een trapas-motor, staat dus op de trapas, in die zin hangen de pedalen eraan vast.
Het was me opgevallen (en ik had het ook ooit ergens gelezen) dat de 500W zijn maximaal koppel rond de 80 had, en de 250W zijn maximaal koppel rond de 60 toeren per minuut.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#50 Bericht door Maddox »

Bij de Bafang middenmotors is de trapas gescheiden van de tandwielas door middel van "pallen".
Pas als je sneller trapt dan de motor ga je effectief zelf kracht leveren.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#51 Bericht door fcapri »

dezelfde motor als ik dus. k heb de BBS01 350W versie. maar mijn pedalen zitten niet 'vast'. als ik cadans 20draai, en de motor staat voluit, gaat die gewoon harder draaien dan ikzelf en trap ik loos. de mijne is daar ook wat aangepast zodat ik toch 400W kan duwen.

normaal kan je de 250W naar specs krijgen van de 350W door de max current van 15 naar 18A te brengen. het max koppel ga je niet kunnen verzetten, maar het koppel over de hele lijn kan je wel verhogen. koppel is ook vermogen op een bepaald toerental.
in mijn geval kan ik op level8 rijden op hoogste versnelling aan 38km/h en heb ik rond de 350-400W.
maar ik kan ook een versnelling lager zetten (de bafang minder dan vermogen omdat het toerental hoger is) en op ondersteuning 9 zetten. ik ga dan ineens +40 terwijl het motorvermogen maar 300W meer is. ik moet alleen wat sneller rondgaan met de pedalen dan.
dus terwijl ik minder vermogen en minder koppel heb, ga ik toch sneller

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#52 Bericht door Maddox »

Het is gewoon een feit dat het "ideale" toerental van een permanent magneet borstelloze motor inherent is aan de constructie.

Er zit al een 2traps vertraging in de aandrijving, maar het is bijna onmogelijk die aan te passen. (het is allemaal mogelijk, maar dan zitten we bij digitaal ontwerpen/CNC metaalbewerkings werk)

Maar er is een idee aan't spelen bij een paar van de Atomic Zombies om een Bafang "middenmotor" letterlijk te gebruiken als middenmotor op een ligfiets. Dan hangt die niet meer vooraan bij de trappers, maar onder/achter het zadel, waarbij de trappers verbonden zijn met de motor-trapas dmv een tandwiel dat de trapper op de motor vervangt.
Dan is het prima mogelijk een extra trap te maken, waarbij de cadans van de fietser toch overeen komt met het ideale punt van de motor.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#53 Bericht door fcapri »

verdikke, daar had ik nog niet aan gedacht. heb al veel met het idee gespeeld om een achterwielmotor als tussenmotor te gebruiken, maar een bafang is idd handiger.
je kan gewoon een trapper met een klein tandwiel van een fiets op je pedaalas zetten en die verbinden met de trappers vooraan.
de bafang heeft namelijk zijn eigen kettingwiel dat los van de trappers draait.

als je tandwiel aan de pedalen dan een stap kleiner is, dan het tandwiel dat je aan de bafang hebt gezet, krijg je andere cadans

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#54 Bericht door Helen »

Maddox schreef: vr 26 feb 2021, 9:22 Het is gewoon een feit dat het "ideale" toerental van een permanent magneet borstelloze motor inherent is aan de constructie.
Dankjewel. Ik had het al opgegeven om het uit te leggen :D
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#55 Bericht door fcapri »

Maddox schreef: vr 26 feb 2021, 9:22 Het is gewoon een feit dat het "ideale" toerental van een permanent magneet borstelloze motor inherent is aan de constructie.
een bafang heeft GEEN pmdc motor zitten. een pmdc motor is makkelijk te tunen, hogere spanning erop, gaat die gewoon sneller draaien. zolang de spanning hoger is dan zijn tegen EMK gaat die harder.
mijn 200W hub motor was een PMDC en daar haalde ik 1178watt uit (op 55V). die draaide dan rond de 450rpm met 20" wielen terwijl die van fabriek is berekent op 200rpm (=25km/h in 28" wiel).

voorbeeld met eenvoudige cijfers:
een 200W motor levert
100W aan 100rpm (10km/h),
200W aan 200rpm (20km/h) en
150W aan 300rpm (30km/h). hij heeft niet genoeg vermogen om nog te versnellen en blijft daar zitten.
die rijd op 36V. ideaal toerental op 200rpm.

ik geef die nu 48V, produceert nu
170W aan 100rpm (10km/h),
352W aan 200rpm (20km/h) en
260W aan 300rpm(30km/h). omdat ik nog genoeg vermogen heb, gaat die nog verder met
160W naar 400rpm (40km/h).
je hebt nog altijd je maximaal vermogen op 200rpm, maar toch ga je sneller. probleem is hier, als je nu bergop gaat voor 10min aan 20km/h, dan produceert die 75% meer hitte terwijl die zijn koeling niet verbeterd is. die zal verbranden.

als je die motor nu begrensd op 200W, dan heb je
170W aan 100rpm,
200W aan 200rpm (beperkt door controller op 200W),
200W aan 300rpm (beperkt door controller op 200W),
160W aan 400rpm.
daar mag je bergop mee aan 20km/h, die blijft gewoon even warm als ervoor. erger nog, aan 300rpm mag je er zelf meer vermogen uit halen, omdat die meer koeling heeft door het hoger toerental). door je controller te herprogrammeren kan hje hier dan dit maken
170W aan 100rpm,
200W aan 200rpm (beperkt door controller op 200W),
250W aan 300rpm (beperkt door controller op 250W, en aangezien die hier tot 260W kon, is dit haalbaar),
160W aan 400rpm.
terwijl je dus NIET op het ideale toerental zit van de motor, ga je op een ander toerental toch meer vermogen halen.

een bafang zit met een BLDC motor. die wordt met 3fasen aangestuurd en de snelheid van het wiel wordt bepaald door de frequentie van de regelaar. en dat wordt volledig begrensd.
simpel trukje:
pas je wieldiameter eens aan. op 20" wielen geeft mijn teller 4km/h MEER aan dan wat ik op GPS rijd. op 40km/h (36km/H GPS) nam het vermogen goed af en op 45 stopte die ermee.
door mijn fiets op 24" te zetten (denk ik) geeft de teller 2km/h MINDER aan dan GPS, dat wil zeggen dat het vermogen nu pas gaat afnemen als ik al 42km/h rijd en het vermogen stop op 47km/H GPS snelheid.

de bafang is dus zuiver beperkt op wat de motor denkt dat je rijd. zijn maximaal koppel ligt idd op cadans van 60, maar het inhouden op hogere snelheid is gewoon door de controller settings

papageno
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 20:58
Postcode: 2200
Fiets: santos 18 pinion versnellingen
Locatie: 2200
Velomobiel: mango sport red edit
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#56 Bericht door papageno »

Interessante materie, maar voor een leek zoals ik kan ik er niet veel van maken. Heb geen technische opleiding genoten, ben wel handig vandaar dat het voor mij moeilijk is om dit te begrijpen :oops: :oops: :oops:
Moeilijk is iets gemakkelijk wat niet gemakkelijk is. =D>

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#57 Bericht door Maddox »

fcapri schreef: vr 26 feb 2021, 14:14
Maddox schreef: vr 26 feb 2021, 9:22 Het is gewoon een feit dat het "ideale" toerental van een permanent magneet borstelloze motor inherent is aan de constructie.
een bafang heeft GEEN pmdc motor zitten. een pmdc motor is makkelijk te tunen, hogere spanning erop, gaat die gewoon sneller draaien. zolang de spanning hoger is dan zijn tegen EMK gaat die harder.
Ik moet U toch er even op wijzen dat een Bafang (en de meeste deftige andere merken) een Permanent Magneet Borstelloze motor gebruiken. Een inrunner in dit geval. De rotor is voorzien van magneten en de spoelen, die vast zitten in de behuizing, worden aangestuurd door de regelaar. Al dan niet met een terugmelding via HAL sensoren om het allemaal wat vlotter te laten accelereren.
En ja, dit soort van motoren hun toerental is medebepaald door de elektronische regelaar. Maar geef zo'n motor/regelaar meer volt, en het eindtoerental van de motor in zijn nominale toerenbereik zal hoger liggen.
Bij dit soort van motoren wordt dat "KV" genoemd, het aantal RPM per volt. Niet zoals bij Assynchrone motoren, waarbij het toerental bepaald is door het aantal spoelenparen en de velden in de rotor .
Natuurlijk is er een limiet aan dit, en dat hebt u prachtig omschreven. Ook de verliezen in dit soort motor beginnen op te tellen. De meest efficiënte BrushLess Direct Current motoren halen zo'n 95% op hun perfecte moment. En de tandwieloverbrenging , badend in dik vet in de Bafang, gaat per trap ook zo'n 3% eisen. En dat wordt allemaal warmte.
op 400W is dat ruw gerekend 25W. Toch al een leuk Weller soldeerboutje.
de Bafang is dus zuiver beperkt op wat de motor denkt dat je rijd. zijn maximaal koppel ligt idd op cadans van 60, maar het inhouden op hogere snelheid is gewoon door de controller settings
Dat is zelfs een goeie zaak, anders gaan we regelmatig fietservormige vetvlekken in het decor zien.

'k Speel al een paar jaar met electromotoren en sturingen. Gaande van omgebouwde startmotoren tot enorme parallelmotoren met rotoren van enkele 10tallen tonnen.
Hier een kleintje uit mijn "collectie".
En hier een grote, die gebruikt Iskra borstelmotoren met Permanente magneten voor de aandrijving (24V op 37V, krijgen tot 120A elks voor de kiezen.)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#58 Bericht door fcapri »

PMDC wordt quasi altijd gebruikt om een borstelmotor aan te duiden (de eenvoudigste motor om te bouwen). deze wordt niet aangestuurd met 3fasen maar gewoon DC spanning direct om de stator via borstels

als men over brushless spreekt, neemt men altijd de BLDC benaming (BrushLess DC)

men eerste zelfbouw Ebike (zo een 10jaar geleden denk ik) was een PMDC motor van 36V in het voorwiel. daar kwamen 2draden uit, zwart en rood. en die had ik met een aan/uit schakelaar (drukknop op het stuur) op het accupack in men rugzak.
als je dus stil stond voor een rood licht, en op het knopje drukte, had je gewoon een ronddraaiend voorwiel terwijl de fiets stil stond.
dat mocht je echt pas indrukken als je +20km/h reed. drukte je de knop in terwijl je in een bocht zat, dan ging je onderuit.
kon je ook zelfstandig mee rijden, niet trappen, gewoon indrukken, reed die 22km/h. met trappen reed die 29km/h. reed je harder en drukje je op de knop, zat die de accu bij te laden (want dan genereerde die meer dan 36V). maar harder dan 32 geraakte je niet. tot je het knopje losliet, ging je ineens 40 bergaf.

zalig ding, bruut vermogen

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#59 Bericht door Maddox »

papageno schreef: za 27 feb 2021, 12:54 Interessante materie, maar voor een leek zoals ik kan ik er niet veel van maken. Heb geen technische opleiding genoten, ben wel handig vandaar dat het voor mij moeilijk is om dit te begrijpen :oops: :oops: :oops:
Als u het wil, kunnen we via PM's of andere digitale communicatiekanalen over leuteren.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#60 Bericht door fcapri »

papageno schreef: za 27 feb 2021, 12:54 Interessante materie, maar voor een leek zoals ik kan ik er niet veel van maken. Heb geen technische opleiding genoten, ben wel handig vandaar dat het voor mij moeilijk is om dit te begrijpen :oops: :oops: :oops:
hola, deze had ik dus niet zien passeren.

allemaal niet zo moeilijk hoor, het komt er gewoon op neer dat quasi alles geprogrammeerd is. en elke fabrikant programmeert anders. dat is iets dat ik bij veel ebikes ook tegenkomen.
mensen die zeggen dat ebike X goed reed, maar ebike Y te bruut is, of dat ze klagen dat ebike X met dezelfde accu een heel pak minder ver gaat dan ebike Y.
dat zit ook in programmatie.

eigenlijk zouden ze 4 soorten van ebikes moeten op de markt brengen, of 4 soorten programmatie erin
1) een fiets voor ouderen, niet bruusk vertrekken, geen hoge snelheiden, gewoon over de hele lijn beperkt mee ondersteunen en hoofdzakelijk van 5 tot 20km/h genoeg vermogen geven
2) een fiets voor vlotte rijders, veel vermogen van 0-20 om in de stad vlot te gaan, niet zozeer op hoge snelheid gefocused
3) een fiets voor speedfreeks, veel acceleratie, max vermogen op hoge snelheden. dat de autonomie belabbert is boeit ze weinig. als t maar een bom op wielen is.
4) de kilometer vreter. acceleratie niet echt nodig, van 0-20 trap je zelf wel, vooral vermogen leveren van 20 naar 30km/h om een zo vlot mogelijke rijstijl voor lange afstand te hebben. autonomie hier voorop gesteld om met 1lading een aardige afstand te kunnen afleggen.

als je een fiets koopt, kan je weinig kiezen. bij de speed pedelecs heb je de stromers met absurd veel vermogen (800W en meer), die vlammen 45km/h en trekken op als een bezetene. nadeel is 80km autonomie met 950-1050Wh aan energie (een accu die ff 1600-1900€ kost).
dan heb je de bosch middenmotors, wordt door quasi iedereen afgebroken omdat ze ermee ophouden tussen 38 en 42km/h en voor de meeste dus geen speed pedelec waardig te noemen, omdat ze zelf de 45km/h niet halen. die halen meestal 60-80km autonomie met 500Wh (accu die 500-600€ kost).
en bij bafang, daar kan je dus met een programmeerkabel kiezen hoe die moet rijden. de mijne zit nu vooral gefocused om tussen 25 en 45 aardig vooruit te gaan, terwijl die af fabriek van 0-25 presteerde en dan inzakte in vermogen.

mijn vorige zelfbouw was ik gestart met een gewone achterwiel motor uit een chinese riksja. 200W dat op 28" wielen het ding langzaam naar 25km/h bracht.
ik heb dat in 20" wielen gespaakt waardoor die nog 16-18km/h ging. nou, da willen we niet.
dus een scooter controller erop gegooid en op 55V gezet (ipv 36V voor de motor, en 48V waar die controller op werkte :mrgreen: ). die ging toen ineens 50km/h en was in staat om streepjes te trekken op het asfalt bij vertrekken (1180Watt of zomaar 6x meer vermogen als de motor origineel had).
met mijn accu kon ik 9min ondersteuning geven en dan was ze leeg (4min bergop kruishoutem, 3x 30sec een brug op, en dan de overige 3,5min ging op aan de laatste bergop aan het werk). de overige 20km moest ik zelf trappen.
daarna heb ik een eigen stuk hardware en software ontworpen om die scooter controller te beinvloeden. die vertrok beperkt, en gaf dan meer en meer vermogen. ik reed 45min met ondersteuning aan 38-40km/h en die accu was niet leeg op het werk. ik heb die eigenlijk van 3) naar 4) gebracht toen.
dan heb je wel de schemas nodig van de controller .
knutselmomentje op het werk:
Afbeelding

het is allemaal de fun om dat uit te dokteren en te tunen, iets dat maddox blijkbaar ook graag doet
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie