hoeveel vermogen ondersteuning

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#31 Bericht door Maddox »

fcapri schreef: do 11 feb 2021, 20:51 bwa, tune die eens verder.
ik kan op hoogste versnelling rijden op level 8 aan 40km/h en goed meetrappen. vermogen dan rond de 350W
of ik pak een versnelling kleiner, iets meer cadans, maar bafang op level9, ga nog altijd even snel, maar vermogen is minder dan 300W.
ik hoef ook niet harder te duwen, alleen sneller rondgaan. soepeler voor mij EN voor de motor, en ik spaar de accu.

maar meestal na 5min (uit gewoonte) zet ik die op hoogste versnelling en doordat ik vergeet dat bafang op level 9 zit, rijd ik ineens 43-44km/h.
en dan ja, dan schakel je niet meer terug om 'trager' te gaan :mrgreen:
En dat is de reden waarom ik fora zo leuk vind. Manuren en liefde, hoe anders krijg je perfecte resultaten?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#32 Bericht door CapoJan »

Even terug naar de titel. Veel hangt af van het rendement van het voertuig. Fcapri rijdt met een oude Alleweder: niet de meest efficiënte velomobiel. Die heeft dus heel veel watts nodig om pakweg 40 km/u te halen. Een trike idem dito (grove veralgemening). Met pakweg een Milan ligt dat helemaal anders. Wil je dan toch ondersteuning, dan heb je veel minder vermogen nodig: betere stroomlijn en minder massa.
Ook de fietsers speelt een rol. Tot voor de eerste lockdown reed ik elke werkdag met de Orca naar het werk; nu nog één keer in de maand. Reken maar dat ik dat voel!

Maar als Fcapri zegt dat 350 W te weinig is en 500 W net voldoende, dan is dat in functie van zijn voertuig en zijn conditie en verwachtingen. Helen maakte net de omgekeerde beweging: van 500 naar 250 W. Dan is het verbruik ook een pak lager, heb je minder accucapaciteit nodig en weegt het geheel minder.
Anders gezegd: er is geen algemene regel. De enige constante: hoe sneller je wil gaan hoe meer vermogen er nodig is. Wat in Vlaanderen meestal niet van belang is maar in de rest van de wereld wel meespeelt: het reliëf.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#33 Bericht door Maddox »

Een elektromotor gebruikt net zoveel vermogen als er van gevraagd wordt.



Ik gebruik mijn 750W Bafang zelden tot volle capaciteit. Of ik schakel een stapje terug, of ik duw wat harder op de pedalen, zodanig het "opgenomen" vermogen terug daalt tot onder de 10A.

Nu heb ik wel de indruk dat die uitlezing niet de meest nauwkeurige is, dus komt er binnenkort een tijdelijke digitale meter bij.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#34 Bericht door CapoJan »

Maddox schreef: ma 22 feb 2021, 20:06 Een elektromotor gebruikt net zoveel vermogen als er van gevraagd wordt.
Het is niet mijn specialiteit, maar volgens wat ik leerde, klopt dat niet. Een elektromotor is geoptimaliseerd voor een bepaald vermogen. Dat hij verbrandt als hij teveel moet leveren, is vrij algemeen gekend. Als hij onder dat optimum draait (deellast), is het rendement laag en dus het verbruik relatief hoog. Anders gezegd: een 750 W motor die 100 W levert, zou meer verliezen opleveren dan een 250 W motor die hetzelfde doet. Die zware motor zou onder die omstandigheden dus meer verbruiken. Geen idee hoeveel meer dat zou zijn.

Anderzijds is bijvoorbeeld bij veel fietsmotoren het vermogen elektronisch gestuurd. Een 250 W in een pedelec en 350 W in een speedpedelec met hetzelfde merk motor beschikken eigenlijk over dezelfde motor, maar door o.a. de stroom te beperken, bepaalt de fabrikant de karakteristieken van de motor.
Ik kan me voorstellen dat het ook niet enkel de motor is, maar ook de transmissie, de lagers ... Voor een krachtiger motor heb je steviger materiaal nodig en dat kan, puur theoretisch ook een fractie meer weerstand opleveren (en massatraagheid).

Daarnaast: waarom zou je een krachtiger motor plaatsen als je dat vermogen nooit nodig hebt? In de Orca zit een motor die 250 W continu kan leveren. Als ik op de Cycle Analyst het opgenomen vermogen aflees, is dat meestal 120 - 170 W continu. Van de vier ondersteuningsniveaus gebruik ik 1 en 2, nadat ik ze allemaal teruggeschroefd heb...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#35 Bericht door Maddox »

Elektromotoren zijn een deel van mijn job.

Maar de uitspraak is nog steeds hetzelfde, een elektromotor zal het vermogen leveren dat gevraagd wordt, met natuurlijk de grenzen van het fysieke.

Dat is 1 van de trukken die we snel geleerd hebben in Robot Wars. Geef een elektromotor meer voltage, en die gaat ook meer amperes eisen als het vermogen geëist word. Maar als je de capaciteit van de motor overschrijd, heb je een verbrande motor.

Waarom heb ik gekozen voor de 750, en niet de 1000? 'k Wou niet overdrijven voor mijn eerste Trike.

Heb er nu een beetje spijt van.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#36 Bericht door fcapri »

motor heeft idd een ideaal werkpunt waar zijn efficientie het hoogste is (lees meeste mechanisch vermogen uit bij minste electrisch vermogen in).

ik had destijds idd 350W, en wou dat ik beter 500W had gekocht, echter heb ik nu wel wat getuned aan de config van de bafang, waarbij die 350W eigenlijk meer dan genoeg is.
hierbij heb ik achteraan het tandwiel van de naafversnelling een stap kleiner gezet, waardoor de motor zijn ideale toerental haalt op iets hogere snelheid.

ik heb vandaag 28km gefietst met wind schuin op kop, gemiddelde snelheid van 35.9km/h in 46min48sec, topsnelheid 65km/h en de hele rit op lange stukken gewoon 42-43km/h kunnen aanhouden.
verbruik 9.13Ah (ongeveer 320Wh).
mijn pedalen kraken, mijn remmen haperen en de uitlijning is slecht omdat ik 2weken terug tegen een trottoir ben gereden en men voorwiel rechts niet meer recht staat. al bij al die best goeie cijfers voor die ouwe alleweder die door de verhuis al 3maand geen onderhoud meer heeft gezien.
https://www.strava.com/activities/4731202776/analysis
weet niet of iedereen die link kan zien?
Maddox schreef: ma 22 feb 2021, 22:18
Dat is 1 van de trukken die we snel geleerd hebben in Robot Wars. Geef een elektromotor meer voltage, en die gaat ook meer amperes eisen als het vermogen geëist word. Maar als je de capaciteit van de motor overschrijd, heb je een verbrande motor.
hangt van de motor af.
een gewone DC motor zal sneller gaan draaien bij hogere spanning. als je de stroom niet begrenst bij lagere toeren, verbrand die.

mijn eerste hub motor was een 36V 200W motor. ik liet die op 55V lopen. piek vermogen bij start was 1180W. accu na 9min leeg (36V 9ah).
daarna heb ik de controller begrensd (was een e-scooter controller die natuurlijk bij vertrek vanuit stilstand vol vermogen levert) met een arduino aan de gashendel waardoor die bij vertrek max 100W kreeg, dan boven de 10km/h richting 200W ging om dan boven de 35km/h vol vermogen te krijgen (door de hogere tegenemk was het vermogen vanzelf al gezakt naar 500W).
resultaat: sneller op het werk (+40km/H) met lager verbruik. (45min met diezelfde accu)

electromotoren mag je zwaar overbelasten, zolang die zijn warmte maar kwijt kan.
ff 2000W uit een 200W motor, geen probleem (doet tesla ook met die rudicilus mode).
lage toeren, veel koppel leveren = VEEL electrisch vermogen en weinig koeling, en dan verbranden ze. op hogere toerentallen is de koeling ook stukken beter.
zou je een fan installeren, dan heb je 4x zoveel vermogen van die fan als die dubbel zo snel loopt, en bijgevolg ook zoveel keer meer luchtverplaatsing. dat is één van de redenen dat autos nu electrische fans hebben en geen vaste op de motoras. (immers moet een fan op stationair toerental genoeg koelen. pakweg 200W op 800rpm. op 1600rpm trek die fan al 800W vermogen weg, op 3200rpm trekt die al 3200W en op 6400rpm is die fan al verantwoordelijk voor 17pk verlies)

papageno
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 20:58
Postcode: 2200
Fiets: santos 18 pinion versnellingen
Locatie: 2200
Velomobiel: mango sport red edit
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#37 Bericht door papageno »

Ik les steeds met plezier hoeveel vermogen er uit zo'n motor gehaald wordt. Mijn vraag is of dit allemaal een "wettelijk" karakter heeft?? Ik ben geen betweter maar ik dacht dat het vermogen voor een elektrische fiets maximum 140 watt mocht zijn of ben ik helemaal verkeerd ingelicht. Ik wil het wel veilig houden
Moeilijk is iets gemakkelijk wat niet gemakkelijk is. =D>

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#38 Bericht door Maddox »

papageno schreef: di 23 feb 2021, 19:48 Ik les steeds met plezier hoeveel vermogen er uit zo'n motor gehaald wordt. Mijn vraag is of dit allemaal een "wettelijk" karakter heeft?? Ik ben geen betweter maar ik dacht dat het vermogen voor een elektrische fiets maximum 140 watt mocht zijn of ben ik helemaal verkeerd ingelicht. Ik wil het wel veilig houden
Kort door de bocht. Grey Ghost is geen elektrische fiets, maar een rijwiel van categorie L2e. En daar zijn de regels anders dan voor elektrische fietsen of Speedelecs.

Als ik er een 4500W motor onder hang, is die nog steeds legaal in België. En daaruitvolgende , in heel Europa.

En veilig, het actieve deel van het geheel is de bestuurder.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#39 Bericht door fcapri »

papageno schreef: di 23 feb 2021, 19:48 Ik les steeds met plezier hoeveel vermogen er uit zo'n motor gehaald wordt. Mijn vraag is of dit allemaal een "wettelijk" karakter heeft?? Ik ben geen betweter maar ik dacht dat het vermogen voor een elektrische fiets maximum 140 watt mocht zijn of ben ik helemaal verkeerd ingelicht. Ik wil het wel veilig houden
een gewone ebike is 250W nominaal, niet max. een gewone ebike kan bergop vertrekkend al vlot 400-500W produceren.
als 2de regel valt een lage 3wieler (zithoogte minder dan 40cm) volledig buiten de regelwetgeving van een pedelec en is quasi vrij in ondersteuning.

papageno
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 20:58
Postcode: 2200
Fiets: santos 18 pinion versnellingen
Locatie: 2200
Velomobiel: mango sport red edit
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#40 Bericht door papageno »

Voila, weeral iets bijgeleerd. Ik zie dat ik een tikfout had gemaakt 140 watt moest 250 watt zijn, maar dat even ter zijde gelaten. Ik ben niet zo thuis in die wetgeving en dacht dat velomobiel qua ondersteuning gelijkgeschakeld was met de gewone fiets. Niet dus. Dus mannen experimenteer er maar op los. Blijft er bij mij toch nog de vraag hoe die krachten worden overgebracht op ketting en tandwielen (veel slijtage of niet?????). Ik heb bij mij thuis een fiets in onderhoud staan die iemand heeft omgebouwd met een bafangmotor van 750 watt. Voor mij persoonlijk is dit een beetje veel overkill en bij het schakelen hoor en voel je de krachten op de ketting en tandwielen. Misschien is deze motor ook niet goed afgesteld.
Moeilijk is iets gemakkelijk wat niet gemakkelijk is. =D>

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#41 Bericht door Helen »

fcapri schreef: ma 22 feb 2021, 22:25ik had destijds idd 350W, en wou dat ik beter 500W had gekocht, echter heb ik nu wel wat getuned aan de config van de bafang, waarbij die 350W eigenlijk meer dan genoeg is.
hierbij heb ik achteraan het tandwiel van de naafversnelling een stap kleiner gezet, waardoor de motor zijn ideale toerental haalt op iets hogere snelheid.
Hier wil ik meer over weten! Ik heb immer de indruk dat de 250W Bafang zijn ideaal toerental slechts op 60 ligt, en de 500W op 80. Ik zou het ideaal toerental van mijn 250W willen opkrikken naar 80.

Wat bedoel je met "het tandwiel van de naafversnelling een stap kleiner gezet"? Een tandje minder?
- Is dat een fysiek tandwiel binnen de Rohloff (of heb je een andere versnellingsnaaf?)
- of het tandwiel buiten de Rohloff, waar de ketting overheen loopt?
Rohloff-tandwiel.png
Rohloff-tandwiel.png (213.4 KiB) 1826 keer bekeken
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#42 Bericht door Maddox »

papageno schreef: wo 24 feb 2021, 13:01 Voila, weeral iets bijgeleerd. Ik zie dat ik een tikfout had gemaakt 140 watt moest 250 watt zijn, maar dat even ter zijde gelaten. Ik ben niet zo thuis in die wetgeving en dacht dat velomobiel qua ondersteuning gelijkgeschakeld was met de gewone fiets. Niet dus. Dus mannen experimenteer er maar op los. Blijft er bij mij toch nog de vraag hoe die krachten worden overgebracht op ketting en tandwielen (veel slijtage of niet?????). Ik heb bij mij thuis een fiets in onderhoud staan die iemand heeft omgebouwd met een bafangmotor van 750 watt. Voor mij persoonlijk is dit een beetje veel overkill en bij het schakelen hoor en voel je de krachten op de ketting en tandwielen. Misschien is deze motor ook niet goed afgesteld.
Ik rij nu toch al 3500Km met de 750W, met de originele ketting, die nog binnen tolerantie zit kwa rek.

Kwestie van schakelen. Schakelsensor is een handig iets, dat voorkomt dat zo'n sterke motor vol aan de versnellingen gaat trekken tijdens het schakelen.

Kwa overkill. Men kan argumenteren dat voor mijn gebruik een 350W Bafang de job zou kunnen doen.
Maar ik ben van plan nog een campervan te gaan trekken voor de Atomic Zombie meetings, en dan is een sterkere motor zeker geen verkeerde zaak.
Ben al even verlekkerd aan't kijken naar de Bafang Ultra, maar dat gaat een specialleke vragen worden aan Azub, en een heel andere gearing, de Alfine 11 gaat dat niet verteren.
Denk dat zo'n grap eerder iets gaat zijn voor mijn volgende Trike, en da's nog niet iets voor volgend jaar. Grey Ghost is geen goedkoop transportmiddel uiteindelijk. (maar da's mijn eigen schuld, 'k blijf maar veranderen en aanpassen.)

papageno
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 20:58
Postcode: 2200
Fiets: santos 18 pinion versnellingen
Locatie: 2200
Velomobiel: mango sport red edit
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#43 Bericht door papageno »

Ik had het over overkill voor 750 watt voor een gewone fiets (omgebouwd, normale velgremmen). Als het moet dienen voor andere zaken zoals trekken van een aanhanger of het voortbewegen van een zwaardere fiets, moet je kiezen in functie van hetgeen je nodig hebt denk ik.
Moeilijk is iets gemakkelijk wat niet gemakkelijk is. =D>

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#44 Bericht door Maddox »

papageno schreef: wo 24 feb 2021, 18:15 Ik had het over overkill voor 750 watt voor een gewone fiets (omgebouwd, normale velgremmen). Als het moet dienen voor andere zaken zoals trekken van een aanhanger of het voortbewegen van een zwaardere fiets, moet je kiezen in functie van hetgeen je nodig hebt denk ik.
Ik zou nog niet eens een 250W motor onder een fiets met velgremmen hangen.

Ik weet nu al, als ik met een aanhanger rond ga rijden, dat ik de topsnelheid op 25km/ ga beperken. Ik vind mijn 2 Avid BB7 met 160mm schijven nu al wat iel.

Ben aan't kijken dat ik geen combinatie kan maken van 2 remklauwen op een zelfgesneden schijf.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#45 Bericht door fcapri »

Helen schreef: wo 24 feb 2021, 13:06
fcapri schreef: ma 22 feb 2021, 22:25ik had destijds idd 350W, en wou dat ik beter 500W had gekocht, echter heb ik nu wel wat getuned aan de config van de bafang, waarbij die 350W eigenlijk meer dan genoeg is.
hierbij heb ik achteraan het tandwiel van de naafversnelling een stap kleiner gezet, waardoor de motor zijn ideale toerental haalt op iets hogere snelheid.
Hier wil ik meer over weten! Ik heb immer de indruk dat de 250W Bafang zijn ideaal toerental slechts op 60 ligt, en de 500W op 80. Ik zou het ideaal toerental van mijn 250W willen opkrikken naar 80.

Wat bedoel je met "het tandwiel van de naafversnelling een stap kleiner gezet"? Een tandje minder?
- Is dat een fysiek tandwiel binnen de Rohloff (of heb je een andere versnellingsnaaf?)
- of het tandwiel buiten de Rohloff, waar de ketting overheen loopt?
Rohloff-tandwiel.png


tandwiel fysiek vervangen. dacht origineel 18T en nu 16T erop zitten. moet het eens bekijken, met de verhuis weet ik echter de tandwieltjes niet liggen direct.

en met het tunen staat dat hier ergens op het forum.
ik had 400W tot aan 25km/h en dan viel alles uit

berichtje van pagina 2 hier
dit wekeend alles afgewerkt en vandaag de eerste rit naar oostende met de bafang motor. en iets viel me op.
vanuit stilstand geeft die veel vermogen, en boven de 25km/h valt die terug.
onderweg naar het werk zelf eens een foto genomen. die 350W motor geeft op stand 9 (hoogste) maar 190-230W ondersteuning
http://www.fordcapri.be/off/pics/bafang37kmh.jpg

nu weet ik niet of dat een software fout is? normaal geeft die 350W tot aan 25km/h en valt dan weg.
door de begrenzer te verhogen naar 50, gaat die wel verder boven de 25km/h, maar blijkbaar maar aan 250W (nog niet uitvoerig kunnen testen hoeveel die precies levert).
echter boven de 45km/H doet die NIKS meer, vermogen valt naar 10W terug. ook al staat de begrenzer op 50.
na mijn updates heb ik een 350-400W tot aan 42km/H en neemt dan stilaan af. de motor stopt volledig rond de 52km/h denk ik (vermogen dan 10W)

Plaats reactie